Web Analytics Made Easy - Statcounter

این شکایت به تصمیم موسسه مالی کلیراستریم، مستقر در لوکزامبورک ارتباط دارد که مالکیت آن متعلق به سازمان بورس آلمان است. این موسسه سپرده‌های بانک مرکزی ایران را به درخواست شاکیان آمریکایی جمهوری اسلامی ایران مسدود کرده است.

خبرگزاری مهر: خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که بانک مرکزی ایران شکایتی را برای دریافت میلیارد‌ها دلار خسارت علیه سازمان بورس اوراق بهادار لوکزامبورک طرح کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش فرانسه، این شکایت به تصمیم موسسه مالی کلیراستریم، مستقر در لوکزامبورک ارتباط دارد که مالکیت آن متعلق به سازمان بورس آلمان است. این موسسه سپرده‌های بانک مرکزی ایران را به درخواست شاکیان آمریکایی جمهوری اسلامی ایران مسدود کرده است.

مبنای شکایت این افراد، که آسیب‌دیدگان و بازماندگان قربانیان آمریکایی عملیات تروریستی هستند، اتهام حمایت حکومت ایران از تروریسم و شکایاتی است که جهت دریافت غرامت از جمهوری اسلامی در محاکم آمریکایی طرح شده است.

بانک مرکزی در شکایت خود، خواستار دریافت ٤.٩ میلیارد دلار شده که شامل دارایی‌های مسدود شده بانک نزد موسسه کلیراستریم و بهره تعلق گرفته به آن است.

بانک مرکزی ایران در شکایت خود گفته است که کلیراستریم باید اصل سپرده‌های ایران و بهره تعلق گرفته به آن را باز پس دهد و در غیر اینصورت، سازمان بورس آلمان موظف به پرداخت خسارت به همین میزان است.

شکایت ایران برای خارج کردن سپرده‌های خود نزد کلیراستریم سابقه چند ساله دارد و مربوط به مسدود شدن مبلغ حدود دو میلیارد یورو متعلق به بانک مرکزی است. این مبلغ تا پایان رسیدگی قضایی به شکایت علیه ایران در دادگاه‌های آمریکا و لوکزامبورگ مسدود باقی خواهد ماند.

تاکنون، کلیراستریم در اجرای رای یک دادگاه آمریکایی در سال ٢٠١٣، مبلغ معادل ١.٩ میلیارد دلار را به شعب مالی خود در آمریکا منتقل کرده است.

براساس حکم این دادگاه، دولت ایران ملزم شده است است به حدود یکهزار شاکی آمریکایی غرامت بپردازد. از جمله این شاکیان، خانواده‌های بیش از دویست نظامی آمریکایی هستند که در بمب‌گذاری سال ١٩٨٣ در مقر تفنگداران دریایی ایالات متحده در بیروت جان خود را از دست دادند. در آن انفجار ٢٩٩ نفر از جمله تعدادی غیرنظامی لبنانی کشته شدند.

همچنین، ایران به پرداخت غرامت به آسیب‌دیدگان و خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال ١٩٩٦ در عربستان سعودی محکوم شده است. در این بمب‌گذاری ١٩ آمریکایی کشته شدند.

سخنگوی سازمان بورس اوراق بهادار آلمان گفته است که «از نظر کلیراستریم، شکایت بانک مرکزی ایران علیه آن موسسه فاقد مبنای حقوقی است.»

موسسه کلیراستریم یکی از دو نهاد اروپایی مسئول تسویه اوراق بهادار است. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003FFU

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۸۵۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرعامل فصل آتی پرسپوليس مشخص شد

به گزارش "ورزش سه" رضا درویش که اکنون دومین فصل مدیریت خود در پرسپوليس را دنبال می‌کند، با توجه به تغییرات شکل گرفته و بحث مالکیت سرخابی‌ها، در گام اول موفق شد نظر مثبت بانک‌ها (به عنوان مالک جدید و ۸۵ درصدی سهام پرسپوليس) را جلب کرده و جا پای خود را تا پایان فصل در این تیم سفت کند.

اکنون اما گفته می‌شود طی توافق اولیه با بانک شهر به عنوان مالک بخش عمده سهام این باشگاه، رضا درویش برای فصل آتی نیز به عنوان مدیرعامل پرسپوليس کار را دنبال خواهد کرد.

درویش هفته گذشته در جلسه‌ای خصوصی با حضور علی پروین اسطوره این باشگاه و همچنین احمدی (مدیرعامل بانک شهر) توافقات نهایی برای ادامه مدیریت این باشگاه را به دست آورده است.

دیگر خبرها

  • جنجال تصویر گردشگر روس با یک بغل اسکناس ایرانی/ کارت‌های گردشگری چه نقشی دارند؟
  • دشمن دنبال گرفتن چادر از بانوان است/سنجش کارآمدی هر نظام با امنیت
  • هشدار به اتحادیه اروپا درباره مصادره دارایی‌های روسیه
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • جایگزین اسکناس کیلویی
  • مدیرعامل فصل آتی پرسپوليس مشخص شد
  • سقف تراکنش‌های بانکی در یک روز چه قدر است؟
  • روزگار سپری شده اسکناس ایرانی
  • نامه‌ای که دردسرساز شده است؛ باشگاه استقلال به دنبال گرفتن امضا از بازیکنان در تعطیلات
  • واکنش همتی به اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین از سوی بانک مرکزی