Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@19:07:11 GMT

راه‌اندازی اتوبان «کچلیک» سازی در فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۹۲۷۲۲

راه‌اندازی اتوبان «کچلیک» سازی در فضای مجازی

ساختار‌هایی همچون «تگ استار» می‌توانند سرعت رشد تقاضا برای ستاره شدن در شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهد و جوانانی که هیچ هنری ندارند، با انجام مبتذل‌ترین کار‌ها تلاش می‌کنند تا ابزاری شوند برای ترویج مصرف‌گرایی و فروش بیشتر محصولات و برند‌های مصرفی.

خبرگزاری فارس: ساختار‌هایی همچون «تگ استار» می‌توانند سرعت رشد تقاضا برای ستاره شدن در شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهد و جوانانی که هیچ هنری ندارند، با انجام مبتذل‌ترین کار‌ها تلاش می‌کنند تا ابزاری شوند برای ترویج مصرف‌گرایی و فروش بیشتر محصولات و برند‌های مصرفی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمدصادق باطنی، پژوهشگر رسانه طی یادداشتی نوشت:

چند روز پیش تصاویری منتشر شد از گردهمایی سلبریتی‌های اینستاگرامی به رهبری رامبد جوان در باغ کتاب. اما ماجرا یک گردهمایی ساده نبود. بلکه قرار بود از یک سایت جدید به نام «تگ استار» رونمایی شود.

اما تگ استار چیست؟

تگ استار اولین پلتفرم اختصاصی ارتباط بین کسب و کار‌ها و اینفلوئنسر‌های شبکه‌های اجتماعی (سلبرتی‌ها و افراد تاثیرگذار) است. این پلتفرم با محوریت برطرف کردن نیاز‌های تبلیغاتی، بین برند‌ها و کسب و کار‌ها ارتباط برقرار می‌کند و به هر یک از دو سوی این ارتباط پیشنهاداتی برای بهینه‌ترین تبلیغات ارائه می‌دهد.

اینفلوئنسر مارکتینگ (بازاریابی تاثیرگذار) پدیده‌ای نوپا نیست و یک شیوه واسطه کاربریِ نسبتا جاافتاده در دنیاست. اما صرفا در کشور‌هایی می‌تواند توسعه یابد که از یک سو سلبریتی‌های فضای مجازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی در آن‌ها به قدر کافی توسعه یافته باشد و از سوی دیگر کسب و کار‌های اینترنتی در آن‌ها فعالان و مشتریان کافی داشته باشد.

اینکه برای نخستین بار این شیوه بازاریابی به کشور ما راه یافته است، به نظر نگارنده اتفاق بسیار مهمی است و از جهات مختلف بایست آن را مورد بررسی قرار داد؛ در همین باب چند نکته‌ی نامرتب به نظرم می‌رسد:

۱- ستاره سازی امری است که با ظهور رسانه‌های نوین، ۱۰۰ سالی است در دنیا رواج یافته است. اما در گذشته ستاره شدن بسیار مشکل بود. شبکه‌های اجتماعی، ستاره شدن را بسیار آسان کرده اند. کافیست رفتاری مبتذل را با نظمی خاص در صفحه ات منتشر کنی، به سرعت به شاخ اینستاگرام تبدیل می‌شوی و عکسهایت را دست به دست می‌کنند و لشگر فالوئر‌ها به صفحه ات می‌پیوندند.

۲- یکی از مطرح‌ترین فنون اقناع از گذشته تا کنون، فن اقناعِ گواهی دادن ستاره‌ها است. یعنی، وقتی کسی محصول شما را نمی‌شناسد، یک چهره شناخته شده را واسطه می‌کنی تا در این همنیشینی، همه ویژگی‌های آن چهره شناخته شده به محصول تو منتقل شود.

۳- این چهره‌های اینستاگرامی مدتهاست که از طریق تبلیغات، ویژگی‌های خود را به محصولات متنوعی منتقل کرده اند؛ اما کار به جایی رسیده که یک دلال به میان آمده است و می‌خواهد همه جریان تبلیغی را به سوی خود بکشد، از یک سو با تمام اینفلوئنسر‌ها ارتباط می‌گیرد، از سوی دیگر با برند‌های معروف قرارداد می‌بندد. بر اساس ویژگی‌های اینفلوئنسر‌ها و برند‌ها هر یک را به دیگری پیشنهاد می‌دهد و از این جهت دهیِ تبلیغاتیِ هوشمندانه ارتزاق می‌کند.

۴- رامبد جوان این وسط آدم مهمی است، کسی است که می‌تواند ستاره‌ها را به سوی خود جلب کند، حتی خودش هم به برکت رسانه ملی، تواناییِ ستاره سازی دارد. ستاره می‌سازد و با او قرارداد می‌بندد که درصدی از عواید کار‌های تبلیغاتی آن تا مدت‌ها برای من، خندوانه و سرمایه گذارهایم است. در یک کلام اگر سوپر استاری، چون رامبد جوان (که هم در تلویزیون محبوب است، هم در سینما و هم در شبکه‌های اجتماعی) نباشد، تگ استار راه بسیار پیچیده‌ای برای موفقیت دارد.

۵- جریان توسعه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین در کشور، و برقراری پیوند‌های ناگزیر رسانه‌ی جریان اصلی (تلویزیون) با این رسانه ها، ظرفیت‌های نوینی را در دریای بیکران فضای مجازی پدید آورده است که ماهی هایش را سودجویان دیگری، چون تگ استار صید می‌کنند.

۶- اینکه این قصه به کجا ختم می‌شود هیچ کس نمی‌داند، این توسعه روزافزون رسانه‌های نوین، روز به روز ظرفیت‌های جدیدی پدید می‌آورد که خودشان توسعه‌های نوینی را پیشِ روی پیشروانِ نوآورِ این رسانه‌ها می‌گذارند. اما آنچه این پیشروانِ نوآور در این نوآوری‌ها جستجو می‌کنند سود بیشتر است و اصلا تبعات فرهنگی و اجتماعی کارهایشان برایشان مهم نیست.

۷- تلاش برای اینفلوئنسر شدن در اینستاگرام، تلاشی جدید نیست. اما ساختار‌هایی همچون تگ استار می‌توانند سرعت رشد تقاضا برای ستاره شدن در شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهد و جوانانی که هیچ هنری ندارند، با انجام مبتذل‌ترین کار‌ها تلاش می‌کنند تا ابزاری شوند برای ترویج مصرفگرایی و فروش بیشتر محصولات و برند‌های مصرفی به تعبیر دیگر اتوبانی برای «کچلیک‌سازی» ایجاد خواهد شد که بدون بررسی تبعات آن روی اتمسفر عمومی فرهنگ و اجتماع ما، تنها سود برند‌ها را بیشتر خواهد کرد.

اتفاقاتی مثل تگ استار را جدی بگیریم و راجع بهشان گفتگو و مطالعه کنیم. این‌ها فرزندان شبکه‌های اجتماعی نیستند، حتی نوه‌ها هم نیستند، بلکه نتیجه‌های توسعه شبکه‌های اجتماعی هستند. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003FI9

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۲۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس فتا با محتواهای مبتذل در فضای مجازی برخورد می‌کند

رئیس پلیس فتای فراجا از اجرای طرح برخورد با جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی؛ شامل لایوهای مستهجن، تولید محتوای مبتذل و مدلینگ در فضای مجازی خبر داد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار وحید مجید درباره جزئیات اجرای طرح برخورد با جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی اظهار کرد: با اجرای طرح عملیاتی پیش‌دستانه علیه جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی؛ شامل لایوهای مستهجن، تولید محتوای مبتذل و مدلینگ، گردانندگان، مدیران و اعضا ۱۰ نشانگاه سایبری فعال شناسایی شده و مورد اقدام عملیاتی و قضائی قرار گرفتند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۹۸۳۵ تارنما نیز مورد رصد عام قرار گرفتند که با بررسی اطلاعاتی سایبری روی ۳۸۴۲ فقره تارنمای مشکوک تعداد ۱۷۶۵ مورد مجرمانه مشاهده شد که از این تعداد ۷۶۵ مورد با تذکر تلفنی و با همکاری هم‌وطنان تمام محتوای نامناسب مسدود شد و سایر موارد برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

رئیس پلیس فتای فراجا ادامه داد: با بررسی‌های صورت گرفته شبکه اجتماعی اینستاگرام با بیش از ۹۱ درصد بیش‌ترین حجم آلودگی جرایم غیراخلاقی را به خود اختصاص داده است.

مجید با اشاره به مطالبات گسترده و عمومی هم‌وطنان از پلیس فتا برای پاک‌سازی و امن‌سازی فضای سایبر از محتواهای نامناسب و مغایر با شعائر دینی و هنجارهای عام جامعه و خانواده گفت: بخش اعظم گزارش‌های این حوزه توسط کاربران فهیم و آگاه فضای مجازی به این پلیس گزارش شده است.

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های عملیاتی و پیش‌دستانه در خصوص این گونه جرایم که باعث نگرانی خانواده‌های ولایت‌مدار ایرانی شده، در اولویت پلیس فتا است.

رئیس پلیس فتای فراجا از هم‌وطنان خواست که همچون گذشته در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را پلیس اطلاع دهند.

کد خبر 750745

دیگر خبرها

  • صداوسیما مکلف به رسیدگی به تخلفات رسانه‌های فراگیر شد
  • رسیدگی به تخلفات در نمایش‌خانگی به ساترا واگذار شد
  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • ابلاغ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات رسانه‌های فراگیر
  • (ویدئو) فیلم جدید کشف آدم کوتوله در ایران فضای مجازی را منفجر کرد
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • تاکید پلیس بر‎اخلاق‎ ‎مداری‎کاربران‎ ‎مجازی‎ در‎انتخابات‎
  • پلیس فتا با محتواهای مبتذل در فضای مجازی برخورد می‌کند
  • شیعه باید منطق و استدلال را فراگیرد