Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@04:30:03 GMT

راه‌اندازی اتوبان «کچلیک» سازی در فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۹۲۷۲۲

راه‌اندازی اتوبان «کچلیک» سازی در فضای مجازی

ساختار‌هایی همچون «تگ استار» می‌توانند سرعت رشد تقاضا برای ستاره شدن در شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهد و جوانانی که هیچ هنری ندارند، با انجام مبتذل‌ترین کار‌ها تلاش می‌کنند تا ابزاری شوند برای ترویج مصرف‌گرایی و فروش بیشتر محصولات و برند‌های مصرفی.

خبرگزاری فارس: ساختار‌هایی همچون «تگ استار» می‌توانند سرعت رشد تقاضا برای ستاره شدن در شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهد و جوانانی که هیچ هنری ندارند، با انجام مبتذل‌ترین کار‌ها تلاش می‌کنند تا ابزاری شوند برای ترویج مصرف‌گرایی و فروش بیشتر محصولات و برند‌های مصرفی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمدصادق باطنی، پژوهشگر رسانه طی یادداشتی نوشت:

چند روز پیش تصاویری منتشر شد از گردهمایی سلبریتی‌های اینستاگرامی به رهبری رامبد جوان در باغ کتاب. اما ماجرا یک گردهمایی ساده نبود. بلکه قرار بود از یک سایت جدید به نام «تگ استار» رونمایی شود.

اما تگ استار چیست؟

تگ استار اولین پلتفرم اختصاصی ارتباط بین کسب و کار‌ها و اینفلوئنسر‌های شبکه‌های اجتماعی (سلبرتی‌ها و افراد تاثیرگذار) است. این پلتفرم با محوریت برطرف کردن نیاز‌های تبلیغاتی، بین برند‌ها و کسب و کار‌ها ارتباط برقرار می‌کند و به هر یک از دو سوی این ارتباط پیشنهاداتی برای بهینه‌ترین تبلیغات ارائه می‌دهد.

اینفلوئنسر مارکتینگ (بازاریابی تاثیرگذار) پدیده‌ای نوپا نیست و یک شیوه واسطه کاربریِ نسبتا جاافتاده در دنیاست. اما صرفا در کشور‌هایی می‌تواند توسعه یابد که از یک سو سلبریتی‌های فضای مجازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی در آن‌ها به قدر کافی توسعه یافته باشد و از سوی دیگر کسب و کار‌های اینترنتی در آن‌ها فعالان و مشتریان کافی داشته باشد.

اینکه برای نخستین بار این شیوه بازاریابی به کشور ما راه یافته است، به نظر نگارنده اتفاق بسیار مهمی است و از جهات مختلف بایست آن را مورد بررسی قرار داد؛ در همین باب چند نکته‌ی نامرتب به نظرم می‌رسد:

۱- ستاره سازی امری است که با ظهور رسانه‌های نوین، ۱۰۰ سالی است در دنیا رواج یافته است. اما در گذشته ستاره شدن بسیار مشکل بود. شبکه‌های اجتماعی، ستاره شدن را بسیار آسان کرده اند. کافیست رفتاری مبتذل را با نظمی خاص در صفحه ات منتشر کنی، به سرعت به شاخ اینستاگرام تبدیل می‌شوی و عکسهایت را دست به دست می‌کنند و لشگر فالوئر‌ها به صفحه ات می‌پیوندند.

۲- یکی از مطرح‌ترین فنون اقناع از گذشته تا کنون، فن اقناعِ گواهی دادن ستاره‌ها است. یعنی، وقتی کسی محصول شما را نمی‌شناسد، یک چهره شناخته شده را واسطه می‌کنی تا در این همنیشینی، همه ویژگی‌های آن چهره شناخته شده به محصول تو منتقل شود.

۳- این چهره‌های اینستاگرامی مدتهاست که از طریق تبلیغات، ویژگی‌های خود را به محصولات متنوعی منتقل کرده اند؛ اما کار به جایی رسیده که یک دلال به میان آمده است و می‌خواهد همه جریان تبلیغی را به سوی خود بکشد، از یک سو با تمام اینفلوئنسر‌ها ارتباط می‌گیرد، از سوی دیگر با برند‌های معروف قرارداد می‌بندد. بر اساس ویژگی‌های اینفلوئنسر‌ها و برند‌ها هر یک را به دیگری پیشنهاد می‌دهد و از این جهت دهیِ تبلیغاتیِ هوشمندانه ارتزاق می‌کند.

۴- رامبد جوان این وسط آدم مهمی است، کسی است که می‌تواند ستاره‌ها را به سوی خود جلب کند، حتی خودش هم به برکت رسانه ملی، تواناییِ ستاره سازی دارد. ستاره می‌سازد و با او قرارداد می‌بندد که درصدی از عواید کار‌های تبلیغاتی آن تا مدت‌ها برای من، خندوانه و سرمایه گذارهایم است. در یک کلام اگر سوپر استاری، چون رامبد جوان (که هم در تلویزیون محبوب است، هم در سینما و هم در شبکه‌های اجتماعی) نباشد، تگ استار راه بسیار پیچیده‌ای برای موفقیت دارد.

۵- جریان توسعه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین در کشور، و برقراری پیوند‌های ناگزیر رسانه‌ی جریان اصلی (تلویزیون) با این رسانه ها، ظرفیت‌های نوینی را در دریای بیکران فضای مجازی پدید آورده است که ماهی هایش را سودجویان دیگری، چون تگ استار صید می‌کنند.

۶- اینکه این قصه به کجا ختم می‌شود هیچ کس نمی‌داند، این توسعه روزافزون رسانه‌های نوین، روز به روز ظرفیت‌های جدیدی پدید می‌آورد که خودشان توسعه‌های نوینی را پیشِ روی پیشروانِ نوآورِ این رسانه‌ها می‌گذارند. اما آنچه این پیشروانِ نوآور در این نوآوری‌ها جستجو می‌کنند سود بیشتر است و اصلا تبعات فرهنگی و اجتماعی کارهایشان برایشان مهم نیست.

۷- تلاش برای اینفلوئنسر شدن در اینستاگرام، تلاشی جدید نیست. اما ساختار‌هایی همچون تگ استار می‌توانند سرعت رشد تقاضا برای ستاره شدن در شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهد و جوانانی که هیچ هنری ندارند، با انجام مبتذل‌ترین کار‌ها تلاش می‌کنند تا ابزاری شوند برای ترویج مصرفگرایی و فروش بیشتر محصولات و برند‌های مصرفی به تعبیر دیگر اتوبانی برای «کچلیک‌سازی» ایجاد خواهد شد که بدون بررسی تبعات آن روی اتمسفر عمومی فرهنگ و اجتماع ما، تنها سود برند‌ها را بیشتر خواهد کرد.

اتفاقاتی مثل تگ استار را جدی بگیریم و راجع بهشان گفتگو و مطالعه کنیم. این‌ها فرزندان شبکه‌های اجتماعی نیستند، حتی نوه‌ها هم نیستند، بلکه نتیجه‌های توسعه شبکه‌های اجتماعی هستند. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003FI9

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۲۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طنز در فضای مجازی با اقتصاد پیوند خورده است

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری هشتمین دوره جشنواره ملی طنز و رسانه «طنز پهلو»، یادمان کیومرث صابری فومنی با حضور عباس حسین نژاد دبیر این رویداد امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت در معاونت امور رسانه‌ای و مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حسین نژاد در ابتدای این نشست خبری گفت: جشنواره طنز پهلو ۶ دوره به صورت استانی برگزار شده و از دوره گذشته به صورت ملی برگزار می‌شود. سال گذشته در مجموع ۴۶۲ اثر به ما رسید که برخی از مسؤولان استانی آن را بیشتر اعلام کردند، امسال هزار و ۱۲۹ اثر به این رویداد رسیده که در داستان کوتاه طنز ۲۴۴ اثر و در کاریکاتور ۲۲۶ اثر شرکت کردند.

وی افزود: پنج استان بیشتر از بقیه در رویداد مورد اشاره مشارکت داشتند. تهران با ۲۸۹ اثر در رتبه اول و استان‌های اصفهان با ۱۲۵ اثر، فارس ۱۰۱ اثر، قم ۹۵ اثر و خراسان رضوی نیز ۸۴ اثر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. یکی از استان‌ها هم در این رویداد شرکت نکرد.

دبیر طنز پهلو در ادامه سخنان خود گفت: اختتامیه این جشنواره روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در فومن برگزار می‌شود. گل آقا یک طنزپرداز مطبوعاتی تراز در تاریخ رسانه بود، حالا که ایشان اهل فومن است چه بهتر که اختتامیه را در این شهر برگزار کنیم تا در مسیر مرکز زدایی و تقویت مشاهیر استانی تلاش کرده باشیم. برگزاری دو نشست آموزشی رسانه‌ای هم با همکاری حوزه هنری و دفتر طنز در دستور کار قرار دارد.

حسین نژاد در مورد داوران این جشنواره گفت: هر بخش این جشنواره را دو نفر داوری می‌کنند که تلاش کردیم داورها از چهره‌های شناخته شده باشند. علی اکبر قاضی زاده و محسن اربابی از همکاران قدیم مجله گل آقا از داوران ما هستند. من هم به عنوان کسی که در روزهای پایانی این مجله در آنجا بودم در این جشنواره حضور دارم، سعید سلیمانپور و امید مهدی نژاد، رضا ساکی، احمد عربانی و مجید خسروانجم هم از داوران این جشنواره هستند.

وی افزود: ما از همه نویسندگان طنز و کاریکاتوریست دعوت کردیم اگر در رسانه‌های خود اثری منتشر می‌کنند در این رویداد حضور پیدا کنند. طنز رسمی در حال عقب افتادن از طنز غیررسمی است. ما از فعالان فضای مجازی و بلاگری هم دعوت می‌کنیم در این رویداد حضور داشته باشند. ما سعی داریم به طنزپردازانی که در رسانه‌های غیررسمی طنز تولید می‌کنند هم کمک کنیم تا سطح طنزشان را بالا بیاورند.

دبیر طنز پهلو ادامه داد: طنز که تولید و مشتری آن زیاد شده در فضای مجازی با اقتصاد پیوند خورده است؛ این پیوند باعث شده طنز و کمدی در فضای مجازی گسترش پیدا کند. من فکر می‌کنم بیشتر هم می‌شود و ما اگر به عنوان متولی رسانه‌ای و مطبوعاتی کشور به آن توجه نکنیم در این حوزه متضرر خواهیم شد. به دنبال ارتقای طنز هستیم، چون معتقدیم طنزپرداز مصلح اجتماعی است و تلاش می‌کنیم به این جایگاه برگردند.

حسین نژاد در پایان گفت: موضوع دادن در جشنواره، توجه به موضوعات مختلف است. در این دوره از جشنواره نیز موضوعاتی چون جمعیت در ایران، غزه، انتخابات، ورزش، گرانی و اینترنت وجود دارد، در کنار این موارد موضوع آزاد را هم در نظر داریم. برای برندگان نیز جوایزی بیشتر از سال گذشته در نظر گرفته شده است. در هر بخش از این رویداد چهار برنده داریم؛ نفرات اول ۱۰ میلیون تومان نفرات دوم ۷ میلیون تومان، نفرات سوم ۵ میلیون تومان و نفرات چهارم (تقدیری) ۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند. همچنین تندیسی با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» نیز به برندگان اهدا می‌شود.

کد خبر 6086385 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی
  • طنز در فضای مجازی با اقتصاد پیوند خورده است