Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان کشور موفق به صادرات آینه‌ها و شیشه‌های مبتنی بر نانو فناوری به ۳۵ کشور شدند که به گفته آن‌ها این محصولات دارای یک لایه نانومتری با قابلیت کنترل گرما و سرما و ضریب انتقال حرارت پایین است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛علیرضا قربانی از محققان این طرح با بیان اینکه فعالیت در این زمینه را از سال ۱۳۶۳ آغاز کردیم، اظهار کرد: تاکنون موفق به تولید محصولات نانویی شدیم که به ۳۵ کشور در قاره‌های آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی کشور‌های ایتالیا، آلمان، سوئد، کرواسی، لهستان، یونان، اسپانیا، امارات، آذربایجان، آفریقای جنوبی، تانزانیا، برزیل و کانادا از جمله مقاصد صادراتی محصولات این شرکت فناور هستند.

قربانی یکی از جدیدترین محصولات این واحد تحقیقاتی را شیشه‌های Eco Star دانست و ادامه داد: مهمترین ویژگی این شیشه‌ها علاوه بر ظاهر و رنگ زیبا، بازده مناسب آن‌ها از نظر بهینه‌سازی مصرف انرژی در تمام فصول سال است.

وی در این باره توضیح داد: در این محصول علاوه بر نانولایه‌های فلزات مختلف، از لایه نقره نیز جهت کنترل گرما و انرژی استفاده شده و همین عامل کارایی این شیشه‌ها را نسبت به شیشه‌های رفلکس معمولی ارتقا داده است. این شیشه‌ها علاوه بر دارا بودن تمام ویژگی‌های شیشه‌های رفلکس، از خاصیت کنترل‌کننده انرژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان نیز برخوردار هستند.

این محقق اظهار کرد: با پوشش دادن لایه‌های نانومتری فلزی و اکسید فلزی بر روی شیشه، شیشه‌هایی تولید می‌شوند که تا حد زیادی کاستی‌های شیشه‌های معمولی به‌ویژه اتلاف و جذب انرژی حرارتی را برطرف می‌کنند.

قربانی خاطر نشان کرد: این محصولات که به شیشه‌های LOW-E موسوم هستند، با لایه‌نشانی لایه‌های نانومتری فلزی و سرامیکی توسط روش پوشش‌دهی کندوپاش تولید می‌شوند. این پوشش‌ها که ضخامت متوسط ۳۰ نانومتر دارند، اجازه عبور بخش مرئی طیف نور خورشید را می‌دهند، اما طیف مادون‌قرمز (طیف حرارتی) و ماوراء بنفش (طیف مضر) را منعکس و پایش می‌کنند.

وی با بیان اینکه با به‌کارگیری ذرات نانومتری ترکیبات کروم، آلومینیوم و نقره موفق به تولید آینه‌هایی با کارایی بهتر و کیفیت بالاتر شدیم، یادآور شد: آینه‌های نانوکرومی ساخت این شرکت مقاومت مکانیکی بسیار بالا و در کاربرد‌های خاص مانند کشتی‌ها و ماشین‌آلات سنگین دارد، ضمن آنکه آینه‌های نانوذرات آلومینیوم در محیط‌های خشک و گرم و آینه‌های با نانوذرات نقره در منازل، باشگاه‌ها و مغازه‌ها و دکوراسیون لوکس مانند آینه‌کاری، معماری، پتینه کاری و تزئینات ساختمان کاربرد فراوان دارند.

این محقق با بیان اینکه آینه‌های آلومینیومی از اعمال یک روکش نانومتری آلومینیومی بر روی سطح شیشه تولید می‌شوند، افزود: این نوع آینه‌ها از قیمت پایین‌تری نسبت به آینه‌های با روکش نقره برخوردار هستند و برای کاربرد‌هایی که حساسیت کاربری کمتری دارد، قابل استفاده خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۰۰۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست

ما باید به سمت واردات هدفمند گام برداریم. اینکه ظرفیت تولید ورق سرد، گالوانیزه و رنگی در داخل کشور وجود دارد اما ما به سمت واردات حرکت می‌کنیم، اتفاق و خبر خوبی نیست. - اخبار بازار -

رضا حیدری، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو 2024 گفت: شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته 8 میلیون و 800 هزار تن محصول به مشتریان تحویل داده که از این میزان یک میلیون و 400 هزار تن روانه بازارهای صادراتی شده و رضایتمندی مشتریان داخلی و خارجی را  در پی داشته است؛ اما نکته  این است که این اتفاق در زمینه صادرات می‌توانست برای سایر شرکت‌های فولادی نیز رقم بخورد، ولی  ازآنجاکه برخی شرکت‌های فولادی نتوانستند در مقابل سهام‌داران خود در بخش سود و زیان از صادرات محصولات خود دفاع کنند، انگیزه تولید بیشتر و صادرات را از دست دادند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین گفت: یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت این است که در سال 1402 حجم واردات ورق فولادی افزایش چشمگیری داشت. ما در بخش واردات ورق‌های سرد، گالوانیزه و رنگی در شرایطی شاهد افزایش واردات بودیم که محدودیت‌های ارزی نیز داشتیم. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که ظرفیت‌های تولید و ضریب بهره‌برداری تولید برای ورق سرد در کشور ما 71 درصد، برای ورق گالوانیزه 42 درصد و برای ورق رنگی 28 درصد است. این امر نشان می‌دهد ما در داخل کشور امکان تولید این‌گونه محصولات را داریم؛ اما باید برای تولیدکنندگان شرایطی ایجاد کنیم که رغبت پیدا کنند تولیدات خود را روانه بازارهای داخلی و صادراتی کنند. قطعاً این حجم واردات مانعی جدی برای تسهیل امر تولید است.

وی عنوان کرد: ما باید به سمت واردات هدفمند گام برداریم. اینکه ظرفیت تولید ورق سرد، گالوانیزه و رنگی در داخل کشور وجود دارد، اما ما به سمت واردات حرکت می‌کنیم، اتفاق و خبر خوبی نیست. از سوی دیگر نیز باید محصولاتی را وارد کنیم که بدانیم نیاز بازار است. در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در پروژه‌های انتقال آب شکل گرفته و تسریع شده که این پروژه‌ها نیازمند ورق گرم است.

حیدری در پایان یادآور شد: به نظر می‌رسد بهترین مسیر برای واردات این است که ما ارزی را که قرار است از بانک مرکزی صرف واردات محصولات فولادی کنیم، صرف واردات ورق گرمی بشود که قرار است در پروژه‌های انتقال آب مصرف شود. در این صورت قطعاً ظرفیت‌های فولاد مبارکه برای اینکه محصولات خود را به سایر مشتریان عرضه بکند بیشتر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • تابستان منهای خاموشی
  • استفاده از آبرسان چگونه پوست را روشن می‌کند؟
  • دست‌یابی به دانش فنی ساخت پلیمرهای نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی
  • فولاد مبارکه؛ دارنده کامل‌ترین زنجیره تولید ورق‌های فولادی
  • افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند
  • مکمل خارجی و وارداتی نداریم | بیشترین تقلب در این مکمل‌هاست | روش‌ های تشخیص مکمل اصل از تقلبی 
  • امنیت انرژی ایران در گرو استفاده صحیح مصرف کنندگان گاز
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم