Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@03:06:29 GMT

روابط‌عمومي قرار نيست دروغ بگويد

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۰۲۶۳۵

روابط‌عمومي قرار نيست دروغ بگويد

خبرگزاري آريا - ناصر بزرگمهر يادداشت مديرمسئول روزنامه صمت - برخي از روابط‌عمومي‌ها در سرزمين ما، تنها به آگاهي‌سازي جامعه فکر نمي‌کنند. شرايط مديران بالادستي به‌گونه‌اي است که روابط‌عمومي آگاه‌کننده، تبديل به روابط‌عمومي تبليغاتي مي‌شود.
اين روزها با انتشار چند هزار روزنامه، هفته‌نامه، ماهنامه، فصلنامه، سالنامه و گاهنامه در انواع قطع‌ها و با ارائه خبرنامه‌هاي سازماني در کيوسک‌هاي مطبوعاتي و راه‌اندازي انواع سايت‌ها، وبلاگ‌ها، کانال‌ها، پايگاه‌ها وخبرگزاري‌هاي رنگارنگ و اينستا، تلگرام، واتس‌آپ و ده‌ها برنامه ديگر، بلبشويي رنگين برپا شده که در آن گاهي هرگونه ضابطه علمي يا تجربي، جاي خود را به روابطي غيرمعقول در حوزه کمي و کيفي رسانه‌ها بخشيده و دوغ و دوشاب چنان در هم آميخته که اين راه هم به ترکستان ختم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخي از روابط عمومي‌ها هم در اين ميان، از اين موقعيت حداکثر استفاده را کرده و حتي خبر را با تيترهاي مشخص تهيه و تنظيم مي‌کنند و در خروجي ارسالي رسانه‌ها قرار مي‌دهند. خبرنگاران به‌اصطلاح حرفه‌اي ما هم گاهي حتي خبر ارسالي را دوباره‌نويسي نمي‌کنند و با همان سربرگ وزارتخانه يادشده براي حروفچيني ارسال مي‌کنند.
خبرنگاران عزيز و همکاران دوست داشتني من هم، گاهي از اين ور بام مي‌افتند و گاهي از آن ور بام خود را رها مي‌کنند و به‌جاي خبرنگاري، تبديل به خبرگيرهاي حرفه‌اي روابط‌عمومي سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها مي‌شوند؛ همکاران عزيزي که بي‌هيچ تلاش و حرکت و کند و کاوي، در کنار دستگاه‌هاي پيامگير اينترنتي، ايميل، فاکس، تلفن همراه منتظر خبر از روابط عمومي‌ها هستند تا قال صفحه خود را با پرکردن چند خبر از روابط‌عمومي‌ها و گاهي حتي مصاحبه و گزارش‌هاي ارسالي بکنند و صفحه خبري را پر کنند.
با اين خبرگيران حرفه‌اي، حرفه خبرنگاري نابود مي‌شود. مي‌گويند اعتماد مردم به مطبوعات کم‌رنگ شده، من مي‌گويم اگر مطبوعات، مطبوعات باشند، نياز جامعه خواهند بود و اعتماد مردم دوباره برخواهد گشت به شرط آنکه ما کارمان را درست انجام دهيم.
در رسانه 4 محور اصلي يعني مخاطب‌شناسي، زبان‌گويا، محتواي غني وشکل مناسب را هرگز نبايد فراموش کنيم. بحث‌هاي مطبوعاتي مفصل است که در اين يادداشت نمي‌خواهم به آنها اشاره کنم اما خبرگيري خبرنگاران براي جامعه مطبوعاتي جاي دل‌نگراني و تاسف دارد.
از طرف ديگر، ممکن است در ظاهر، ارسال عين خبر روابط‌عمومي روي سربرگ سازمان‌ها به بخش حروفچيني روزنامه‌ها از افتخارات روابط‌عمومي آن وزارتخانه باشد، اما روابط‌عمومي حرفه‌اي مي‌داند اهميت يک خبر در تفاوت تنظيم خبر و انتخاب تيترها و عکس‌هاي گوناگون است؛ يعني هر رسانه و هر خبرنگاري، خبر را به‌گونه‌اي متفاوت تهيه و تنظيم و ارائه کند، مانند حضور در يک مصاحبه مطبوعاتي که هر خبرنگاري از ظن خود يار مصاحبه‌شونده مي‌شود.
حوزه دانش و کار اجرايي روابط‌عمومي‌ها و روزنامه‌نگاري چنان در هم تنيده شده که بسياري از روزنامه‌نگاران در طول سال‌ها به خانواده روابط‌عمومي‌ها پيوسته‌اند و بسياري از کارشناسان روابط‌عمومي‌ها در خانواده مطبوعات مشغول کار شده‌اند، به همين دليل هر 2 دانش در جايگاه دانشگاهي، با واحدهاي مرتبط بسيار و در يک حوزه مشترک قرار گرفته‌اند و به قولي بال‌هاي دانش ارتباطات تلقي مي‌شوند.
در اينکه هر دو گروه بايد تلاش کنند تا خبر به شکل مطلوب منتشر شود مشکلي وجود ندارد اما اين دو گروه، در همه موارد، همسو و هم‌حرکت نيستند.
برخي از روابط‌عمومي‌ها در سرزمين ما، تنها به آگاهي‌سازي جامعه فکر نمي‌کنند. شرايط مديران بالادستي به‌گونه‌اي است که روابط‌عمومي آگاه‌کننده، تبديل به روابط‌عمومي تبليغاتي مي‌شود. شايد براي روابط‌عمومي هم بد نباشد اما گاهي اين تبليغات از حد و مرزهاي عادي عبور مي‌کند و به شکل چندبعدي (آگرانديسمان) به مردم عرضه مي‌شود و تلاش مي‌کند پيام‌هاي غيرواقعي خود را از طريق رسانه‌ها به گوش مردم برساند. پول و آگهي هم که نزد آنهاست.
روابط‌عمومي‌ها بايد بدانند مطبوعات و رسانه‌ها هم بايد به‌دنبال واقعيتي بگردند که گاهي در يک حقيقت ديگر پنهان است. حقيقت چيزي است که در ظاهر ديده مي‌شود اما همه واقعيت نيست. خبرنگار بايد تلاش کند واقعيتي را از دل حقيقتي که راست و دروغ آن به‌خوبي مشخص نيست، نمايش دهد.
روابط‌عمومي‌هاي واقعي با ارائه آمار و اطلاعات لازم و فراهم کردن امکان گفت‌وگو با مسئولان خود براي رسانه‌ها به کشف واقعيت‌هاي پنهان در يک موضوع کمک مي‌کنند و از نشان دادن واقعيت ترس و وحشتي ندارند، درچنين شرايطي مطبوعات و رسانه‌هاي سالم، بال ديگر خبر روابط‌عمومي‌هاي واقعي مي‌شوند.
اما متاسفانه‌ها ما امروز با روابط عمومي‌هاي متظاهر و نسبتا دروغگويي روبه‌رو هستيم که فاقد دانش روابط عمومي بوده، احترام به افکارعمومي را باور نداشته و بيشتر به ماله کشيدن ضعف‌هاي مديريتي مشغولند و با بودجه‌هاي تبليغاتي که در اختيار دارند همه تلاش خود را مي‌کنند تا از طريق حذف رسانه‌هاي منتقد و خريدن خبرنگار و ارتباط با رسانه‌هاي درجه 3 و 4، بدون توجه به جايگاه نشريات، بريده جرايد سازماني خود را پربارتر در اختيار مديران بگذارند و بله قربان‌گوي جريان مديريتي بمانند. اين‌گونه روابط عمومي‌ها تا زماني که جريان واقعي خبر به ميدان نيامده مي‌توانند زنده بمانند اما در نخستين فضاي سالم رسانه‌اي بايد پاسخگوي مردمي باشند که پي‌درپي به آنها دروغ تزريق کرده‌اند.
يادمان باشد داستان پيدايش مرغ و تخم‌مرغ پاياني ندارد، داستان روابط‌عمومي‌ها و روزنامه‌نگاران هم در همه تاريخ چنين بوده است.

اضافه نمودن به:
نظر شما:نام:پست الکترونيکي:نظر
کد امنيتي:
پربيننده ترين مطالب روابط عمومي مبارزه تبليغاتي آلمان بر ضد استعمار انگلستان و فرانسه
تاثيرات مديريت ارتباط گسترده و يکپارچه
موسسه کارگزار روابط عمومي درگذشت پدر گرانقدر استاد ناصر بزرگمهر را تسليت گفت
هفت مزيت "نامرغوب" و باورنکردني در واتس‌آپ!
پاکستان دستور به تعطيلي دفتر راديو آزادي در اسلام‌آباد داد
10 قانون طلايي يکپارچه شدن
مديرکل بهزيستي گيلان: نقش روابط عمومي در سازمان بهزيستي برجسته خواهد شد
تحقيق پيرامون تاثير روسيه بر برگزيت از طريق فيس‌بوک
ويديو: نقش روابط عمومي در گردشگري
روابط‌عمومي قرار نيست دروغ بگويد



مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومي
مديريت
رويدادها
روابط عمومي ايران
کتابخانه
تازه هاي شبکه
آخرين رويدادها
فن آوري هاي نو
تبليغات و بازاريابي
ايده هاي برتر
بادپخش صوتي
گزارش تصويري
پيشنهادهاي کاربران
اخبار بانک و بيمه
نيازمندي ها
خدمات
خبرنگار افتخاري
بخش اعضا
دانلود کتاب
پيوندها
جستجوي پيشرفته
موبايل
آر اس اس
بخشنامه ها
پيشکسوتان
لوح هاي سپاس
پيام هاي تسليت
مناسبت ها
جملات حکيمانه
پايان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب اين سايت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به شارا است
info@shara.ir
خبر فوري: جلد سوم کتاب استانداردهاي روابط عمومي منتشر شد

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۰۲۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست

به گزارش جام جم و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر ، به مناسبت هفته هنر انقلاب  نشست بینا رشته ای  با حضور  اقشار مختلف هنرمندان ازجمله نویسندگان، شاعران، عکاسان، فیلمسازان  و  کارشناسان محیط زیست استان بوشهر به همراه  اکران خصوصی مستند رشاد بالف، معضلات محیط زیستی استان بررسی و برای رفع آنها و نقش هنر در این راستای حل این معضلات اندیشی شد.   سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر در این نشست با تاکید بر لزوم شراکت همه ی   مردم برای داشتن محیط زیستی سالم گفت: هرگونه دست کاری سواحل، ورود فاضلاب و همچنین مواد آلاینده از جمله آلودگی های نفتی به دریا باعث برهم خوردن تعادل اکوسیستم و در نتیجه از بین رفتن مرجان ها می شود.   سعید نوذری با اشاره به صید و فروش باله ی کوسه به عنوان یک معضل محیط زیستی گفت: اخیراً یک صیاد در بوشهر اقدام به صید  یک تن کوسه کرده که قصدش فروش باله  آنها بوده، که این ظلم مسلم به محیط زیست است.   نوذری با تاکید بر غیرقانونی بودن صید به روش ترال گفت: استفاده از تور ترال، به اکو سیستم کف دریا و اقیانوس آسیب زده و تمام موجودات کف زی را از بین خواهد برد. وی ادامه داد: نخبگان استان اختراع هایی انجام داده اند که جایگزین صید با تور ترال است اما حمایت های لازم از طرح آنها انجام نمیشود و گره این مشکل نه به دست سیاستمداران و مسئولین بلکه به دست هنرمندان باز میشود. سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه پویشهای مردمی از اثرگذارترین روشهای حفاظت از ظرفیتهای محیط زیستی است، افزود: مجموعه محیط زیست برای چاپ کتاب و یا برپایی نمایشگاههای مربوط به محیط زیست همراهی و از  آثار  هنرمندان در این عرصه حمایت می کند .   کارشناس روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر نیز در این آیین با تاکید بر برگزاری نشست های هنری  به جای نشست های رایج خبری افزود : با آغاز هفته هنر انقلاب برنامه های فرهنگی هنری شاخصی در حوزه هنری انجام شد،که می توان گفت حوزه هنری  سال  خوبی را شروع کرده است.  مسعود عرب زاده ادامه داد: یکی از برنامه هایی که در ششمین دوره هفته هنر انقلاب مصوب شد، نشست هنرمندان با فعالان محیط زیست بود که هنرمندان دغدغه مند استان هم از این برنامه استقبال کردند. عرب زاده افزود: هنرمندان تاثیر  زیادی در جامعه  دارند و از این رو یکی از راهبردهای  عبداله شاهینی رئیس حوزه هنری این بود که هنرمندان پای کار حل مسائل محیط زیست بیایند. وی با اشاره به ثبت نام  بیش از ۳۰۰ هنرمند در استان بوشهر در سامانه  شناسایی هنرمندان فعال  توسط حوزه هنری در هفته هنر انقلاب  یادآور شد :امید می رود حوزه  هنری با پشتوانه بخش وسیعی از هنرمندان سراسر استان، در ماه های آینده  نشست های فرهنگی و هنری با کارشناسان کشاورزی، دامپزشکی ، آب و فاضلاب  برگزار کند.   روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر با اشاره به تاثیر اکران مستند ساخته شده توسط هنرمند مستند ساز رشاد بالف  گفت: اگر ما این فیلم را به تنهایی نگاه میکردیم تأثیر کمتری  به روی ما می گذاشت ولی  اکران در این جمع بینا رشته ای  دغدغه محیط زیست را دو چندان کرد .   عرب زاده ادامه داد :آثار فاخری از این جنس میتواند  انسان را که در روزمرگی ها  گم شده است  باعث بهتر دیده شدن آسيب ها و  دغدغه محیط زیست شود.   گفتنی است  ریختن آب فاضلاب به دریا، قطع درختان شهری به بهانه های مختلف، صید بیرویه آبزیان، آلودگی های نفتی، شکار در محیط های ممنوعه و بازار فروش گسترده حیوانات بومی استان بوشهر ازجمله مواردی بود که هنرمندان و کارشناسان محیط زیست به آن پرداختند.

دیگر خبرها

  • وعده های واردات وسایل نقلیه عمومی عملی می شود؟
  • فرآورده‌های گیاهی غیر مجاز اعلام شد
  • این فرآورده‌های گیاهی غیرمجاز هستند
  • استان فارس در تبیین دستاوردهای دولت رتبه اول کشور را دارد
  • برخورد با یک راننده تاکسی به دلیل حمل عجیب بار + عکس
  • سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منصوب شد
  • حریق گالن‌های قیر در پشت بام یک ساختمان در حال ساخت  
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • خنثی‌سازی دروغ‌های رسانه‌ای صهیونیست‌ها در قاب تلویزیون
  • وقتی دانشگاه به اسرائیل نه بگوید