Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-08@03:26:30 GMT

درد دل های یک عکاس انقلابی

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۰۸۹۰۳

درد دل های یک عکاس انقلابی

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسین خالدی راد متولد 1322 در خیابان مولوی تهران، بازنشسته وزارت کشاورزی و عکاس دوران انقلاب و 8 سال دفاع مقدس است. وی هم اکنون مجموعه ای غنی از تصاویر اتفاق های سه دهه پیش کشور را در اختیار دارد. خالدی راد در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رنج و سختی های دوران نوجوانی و جوانی و همچنین خاطرات عکاسی در آن سالها را بازگو کرد و گفت: سالهای طولانی در چهارراه مولوی، خیابان صاحب جم و انبار گندم مستاجر بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من در جنوب شهر بزرگ شدم. در آن زمان درس خواندن با مشکلات بسیاری همراه بود. به دلیل همین مشکلات نتوانستم ادامه تحصیل بدهم. از 12 سالگی دست فروشی را با فروش زولبیا و بامیه، آلبالو، گیلاس، میوه جات و... آغازکردم. پس از گذشت دو سال در شغل دست فروشی که بسیار معروف هم شده بودم، متوجه شدم این شغل آینده ندارد. دایی من قصاب بود و زمانی که متوجه شد من دنبال کار هستم، مرا پیش یک قصاب که از دوستان مورد اعتمادش بود برد و در آنجا قصابی یاد گرفتم.

وی ادامه داد:  یک روز در مغازه بودیم. جوانی آمد و گفت کسانی که لباس سفید پوشیده اند را می‌کشند. با یک دوچرخه سریع خودم را به محل حادثه رساندم. برای اولین بار کشتار و انقلاب را با چشم خود دیدم. آن کشتار واقعه 15 خرداد بود. بعد از آن، حادثه های دلخراش این چنینی بسیاری دیدم. بزرگتر که شدم تصمیم گرفتم راننده شوم. برای گرفتن گواهینامه رانندگی نیاز به گواهی پایان خدمت داشتم. به سربازی رفتم. دوره های آموزشی ویژه و چتربازی را گذرانده و در نهایت کارت پایان خدمت را دریافت کردم. اگر همانجا خدمت میکردم افسر درجه دار می شدم اما شغل آزاد را انتخاب کرده و راننده تاکسی و وانت شدم. از همان زمان طیب حاج رضایی، حسین رمضان یخ، شعبان بی مخ و... را می‌شناختم. چون عاشق عکاسی بودم بعد از اینکه انقلاب شد به وزارت کشاورزی رفته و کنار دست یکی از عکاس های اداره، عکاسی کردم.   

خالدی راد درباره پررنگ شدن فعالیت عکاسی خود اظهار داشت: شخصی به نام «مهدی فیلمی» در محله ما بود که فیلم های اضافه سینمایی را اسلاید و قاب می‌کرد. عکس های هنرپیشه ها را از او می گرفتیم. آن زمان علاقه به بازیگران و فیلم های خارجی زیاد و هرکس که آلبومی از هنرپیشه ها داشت باعث افتخار بین دوستان بود و آلبوم او کامل فروخته می شد. قرار گرفتن در این محیط و فکر درباره چگونگی رشد و پرورش این علاقه مندی های درونی باعث شد که یک دوربین مدل 110 خریدم. از زمان انقلاب، خاکسپاری و تشییع شهدا عکس های متفاوت تهیه کردم. من یک عکس ماندگار از مدرسه ایران دارم و در حال حاضر به جز من کسی آن عکس را ندارد.

عکاس پرجنب و جوش دوران انقلاب درخصوص عکاسی از حال و هوای آن سالها، شورش مردم، اعتراضات و مقاومت رژیم حکومتی گفت: صبح زود به خیابان میرفتم. با دیدن مردم حالم عوض می شد. از همه چیز عکس می‌گرفتم. عکس یک شهید که در کنار خیابان او را عریان کرده بودند و... البته به آن صورت شناخت صحنه ای از عکس نداشتم و به صورت کلی عکس می گرفتم. هر اتوبوسی که به سمت بهشت زهرا (س) می رفت من هم میرفتم و عکس تهیه میکردم. زمانیکه پیکر شهدا را آوردند مردم یخ می ریختند. چون مرده شورخانه های بهشت زهرا (س) تعطیل بودند. شب 23 بهمن ماه بود. مردم به رادیو تلفن زدند تا آنها اعلام کنند که همگی یخ بیاروند. آنجا بو گرفته بود. تا اینکه آقای طالقانی آمد و دستور داد همه کشتگان را بدون شست و شو دفن کنند و من هم با دوربین خود لحظات غم انگیز آن روز را ثبت کردم.

وی افزود: یک ماه بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نمایشگاه های بسیاری از این عکس ها با اسلایدهای مختلف برگزار کردم. کمیته امام خمینی (ره) چند عدد چادر به من داده بود. در این چادرها عکس ها را نصب می کردیم و همزمان سرودهای انقلابی پخش می شد. در شهرهای تهران، شیراز، مردشت، کاشان، قم و... نمایشگاه برگزار کردیم. زمانیکه مسئولین وزارت کشاورزی از نمایشگاه تهران بازید کردند شگفت زده شده و به من اجازه سفر و برپایی نمایشگاه در اقصی نقاط ایران را دادند. بعضی وقت ها چپی ها آزار و اذیت میکردند. اما  اصلا به اونها توجه نمی کردیم. یک کارتن کوچک برای کمک به گسترش نمایشگاه گذاشته بودیم و مردم به صورت خودجوش در آن پول می ریختند.

خالدی راد در ادامه خاطرات عکاسی در هشت سال دفاع مقدس را تشریح کرد و گفت: مدتی کوتاه بعد از این ایام جنگ آغاز شد. در آن زمان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میرفتیم و خواهش و التماس میکردیم تا کارت حضور در جبهه را به ما بدهند. برای ورود به منطقه جنگی مشکل داشتیم. یکی میگفت باید تایید و امضای رئیس جمهور و یا وزیر باشد، یا اینکه عکاس نامی باشد و... در آن زمان برای بازدید از مراکز جنگی به لبنان و روسیه هم رفتیم و چند تا عکس از خاک دکتر شریعتی گرفتم.  

وی در پاسخ به اینکه آیا در آن زمان هرج و مرج در خیابان به خاطر عکاسی با شما برخورد شد یا خیر گفت: قبل از انقلاب توسط ماموران پامنار دستگیر شدم. 3 روز بازداشت بودم. کتک و شلاق زیاد خوردم. با التماس های من دوربین را خالی کردند و به من پس دادند. بعد از آن بازهم عکاسی کردم. همیشه برای دل خودم عکاسی میکردم و هیچگاه عکاسی وزارت خانه تحت تاثیر عکاسی از اتفاق های بیرونی قرار نگرفت.

خالدی راد ادامه داد: قرار است مجموعه عکس های مربوط به دوران انقلاب و تهران قدیم را در کتابی با عنوان حدیث (خیزش و جنبش) منتشر کنم. عکس هایی که نشان می دهند فرهنگ و معماری تهران چطور بوده؟ کجا معرکه می گرفتند؟ کجا تعزیه می خواندند؟ جاهل ها کجا می‌رفتند؟کجا میخوابیدند؟ و...

وی در بخشی از سخنانش در انتقاد به کم توجهی و بی مهری مسئولین به حوزه عکاسی و هنر اظهار داشت: ما برای انقلاب فداکاری و جانبازی بسیار کردیم. در حال حاضر اگر در خیابان به کسی بگویی من انقلابی هستم میخندد. گویا زحمت هایی که ما کشیدیم اصلا به کار نیامد و به دردمان نخورد. 23 سال پیش با سمت عکاسی بازنشست شدم. مشکلات زندگی بسیار است. با حقوق بازنشستگی نیمی از مشکلات هم تامین نمی شود. ای کاش توجه بیشتری به هنرمندان داشته باشند.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۰۸۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده کل سپاه پیام صادر کرد

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا،  سرلشکر پاسدار حسین سلامی در پیامی به مناسبت فرا رسیدن ۱۷ اردیبهشت ماه روز بسیج سازندگی نوشت:

۱۷ اردیبهشت ماه در تقویم تاریخی میهن اسلامی مزین به نام «بسیج سازندگی» از نهادهای روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی است؛ امروز بسیج سازندگی ارائه تعریف نوینی از مدیریت جهادی در عرصه‌های خدمت خالصانه و بی منّ و اذی در پرتو ولایتمداری در مسیر تابناک آرمان‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

 
 فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: بسیج سازندگی طی سال‌های فعالیت خود با اتکا به انگیزه و همت والای جوانان مومن و انقلابی و ورود به میدان‌های سازندگی، خدمت رسانی و محرومیت زدایی و دیگر عرصه‌های مختلف نیاز کشور به ویژه عمرانی، آبرسانی، نهضت کمک‌های مومنانه، اقتصاد مقاومتی و نهضت مسکن محرومان و شتافتن به کمک مردم در بلایای طبیعی، به شایستگی از توانمندی‌های شگفت آور و غیرقابل انکار خود برای آبادانی ایران عزیز رونمایی کرد و با ترسیم نقش موثر پویا و حیات‌بخش تجربه گرانبها و الهام بخشی فراروی علاقمندان به انقلاب و نظام اسلامی فراتر از جغرافیای این سرزمین گشود.

سرلشکر سلامی تاکید کرد: حضور مجاهدانه و هوشمندانه در صحنه‌های پرمسئوولیت خدمت رسانی و مردم یاری با نصب‌العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) از شاخصه‌های برجسته «سازمان بسیج سازندگی» است که موجبات گسترش فرهنگ و تفکر ناب جهادی بعنوان یادگار ارزشمند حضرت امام خمینی (ره) را بین جوانان ایران اسلامی رقم زده است.

وی تاکید کرد: اینک در گام دوم انقلاب اسلامی که تجلی عزت مداری، اقتدار، پیشرفت و شکوه ایران عزیز در مسیر تمدن سازی و درک عصر ظهور است، باور داریم رفع محرومیت تنها با اتکال به خداوند متعال و برخورداری از تفکر و روحیه جهادی و عمل انقلابی و اعتماد به نیروی انسانی مخلص و شیفته خدمت و فداکاری امکان‌پذیر خواهد بود.

فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: اینجانب سالروز تشکیل بسیج سازندگی را به مسئولین ارجمند و یکایک جهادگران خدوم این نهاد مقدس تبریک می‌گویم و امیدوارم حرکت متعهدانه و مخلصانه جهادگران ولایی و انقلابی تحت تعالیم اسلام ناب محمدی (ص) و آموزه‌های تاریخی انقلاب، در راستای جلب رضای پروردگار و خرسندی رهبر عزیز و جانباز انقلاب و آرامش بخشی به ملت شریف ایران، شکوهمندانه و پرفروغ تر از گذشته تداوم یابد.

دیگر خبرها

  • دبیر قرارگاه راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی هرمزگان منصوب شد
  • موفقیت‌ها در دل تحریم به دست آمده است
  • دشمن تلاش دارد اعتماد مردم به نهادهای دینی را مخدوش کند
  • قدیمی ترین تصاویر رنگی از عتبات عالیات
  • اعتراض برخی از اعضای رزما به ائتلاف با امنا
  • فرمانده کل سپاه پیام داد
  • رفع محرومیت تنها با عمل انقلابی امکان پذیر است
  • بسیج سازندگی؛ نهالی روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی
  • فرمانده کل سپاه پیام صادر کرد
  • «داستان راستان» نردبانی برای خیزش‌های انقلابی بود