Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا-رئیس شورای سیاست گذاری چهارمین همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت های فرهنگی گفت: ما نیازمند نگاه منطقی و معقول به موضوع و امکانات فرهنگی در کشور هستیم و تا این نگاه اتفاق نیفتند، در این جنگ همه جانبه و عظیم فرهنگی نمی توانیم به توفیق های بزرگی دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام رضا غلامی عصر شنبه در آیین اختتامیه چهارمین همایش و جشنواره ملی دو سالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت های فرهنگی در سالن همایش های باغ کتاب تهران اظهار کرد: امروز ارتقای کیفیت آثار، محصولات و خدمات فرهنگی موضوع ضروری در کشور است و باید شرایط برای ارائه کیفی تر این مقولات به مردم فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه موضوع های مطرح در زمینه ارتقای کیفیت در ذیل گفتمان انقلاب اسلامی است، گفت: این گفتمان بر جهان بینی توحیدی، عقلانیت، عدالت و ظلم ستیزی، اخلاق، کرامت انسانی و مباحث علمی تاکید دارد و دولت اسلامی را در قبال فرهنگ، روش فرهنگی اعضای جامعه مسئول تلقی می کند.
حجت الاسلام غلامی، ارتقای کیفیت را پیوند و هم افزایی عناصر محتوا، هنر، ادبیات، فناوری و فضای اجتماعی اعم از زبان و مکان در جهت پاسخگویی موثر به نیازهای مخاطب دانست و افزود: ارتقای کیفیت را باید در میزان اثرگذاری عینی یک کار جستجو کنیم، اقدامی که اثرگذار نیست، کار کیفی تلقی نمی شود.
رئیس شورای سیاست گذاری چهارمین همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت های فرهنگی با اشاره به اینکه امروز به دلیل بعضی از سطحی نگری ها شاهد تضعیف محتوا در فرایند جذاب سازی پیام هستیم، گفت: در موضوع ارتقای کیفیت، محتوا در راس و مشرف به هنر، ادبیات، فناوری و فضای مجازی است که علاوه بر ضرورت فهم عمیق محتوا و لایه های باطنی باید مراقب باشیم محتوا قربانی جلوه گری های این عناصر نشود.
وی با ارزیابی چهار دوره از همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت های فرهنگی اظهار کرد: این همایش و جشنواره تاکنون در حوزه هایی از جمله افزایش حساسیت مسئولان و فعالان فرهنگی نسبت به ارتقای کیفیت، تولید ادبیات علمی بومی و مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی در حوزه ارتقای کیفیت، آموزش و کادرسازی در زمینه مدیریت ارتقای کیفیت، الگوسازی، شاخص سازی و معرفی آثار مطلوب اقدامات شایسته ای انجام داده که امیدواریم در آینده موفق تر باشد.
حجت الاسلام غلامی با اشاره به اینکه بودجه فرهنگی در قیاس با سایر بودجه ها بسیار اندک است، گفت: این بودجه هر سال در کل زیر یک درصد است و در ادای حق مردم برای دریافت محصولات، آثار و خدمات فرهنگی مناسب کوتاهی صورت می گیرد، بسیاری از مجموعه های فرهنگی خوب، توانمند، بااستعداد و خلاق نمی توانند به وظیفه شان آن طور که شایسته است، عمل کنند که امیدواریم این مسئله در کشور جبران شود.

*توجه به کیفیت مصرف
محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری نیز در این آیین با تاکید بر توجه به کیفیت در مصرف اظهار کرد: به طور معمول کیفیت در حوزه های تولید و مراحل آن بیشتر مدنظر قرار می گیرد اما بعد از تولید کالای فرهنگی، به کیفیت مصرف آن توجهی نمی شود.
وی گفت: کالا، کار و محصول فرهنگی زمانی می تواند جریان ساز باشد که قابل فهم، قابل دسترسی و در تیراژ وسیع قابل انتشار باشد.

*توجه به پیوست فرهنگی در تولید محصولات
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این آیین با اشاره به افزایش تولید محصولات فرهنگی در دنیای امروز اظهار کرد: مصرف کنندگان این کالاها هم افزایش پیدا می کند و باید دغدغه رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ را درک کنیم.
وی با بیان اینکه موضوع فرهنگ فقط به محصولات محدود نمی شود، افزود: آثار تولیدی در کشور اعم از معماری، لوازم التحریر دانش آموزان، اسباب بازی و... باید پیوست فرهنگی داشته باشد که در غیراینصورت ما آسیب جدی خواهیم دید.
صلاحی گفت: همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت های فرهنگی تاکیدی بر توجه نهادها به مقوله فرهنگ و ارتقای کیفیت محصولات این حوزه است که آنچه تولید می کنند، اثر ماندگار فرهنگی داشته و در آینده در رفتار، کردار، گفتار و عمل نسل جوان تاثیرگذار خواهد بود.
سیدمجید کمالی دبیر چهارمین همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت های فرهنگی نیز با ارائه گزارشی از این همایش و جشنواره گفت: این همایش با همکاری و مشارکت 22 نهاد و ارگان برگزار شد.
وی، تبیین نقش ها و وظایف دستگاه ها، نخبگان و ذینفعان در انتقال کیفیت آثار، محصولات و فعالیت های فرهنگی، معرفی مدل های بومی سنجش و ارزیابی فعالیت ها و محصولات فرهنگی مبتنی بر ارزش های اسلامی ایرانی، هم اندیشی و تعامل نزدیک نخبگان، محققان و صاحب نظران عرصه فرهنگ با مسئولان این عرصه و معرفی فعالان، محققان و نمایندگان عرصه محصولات و فعالیت های فرهنگی را از جمله اهداف همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت های فرهنگی عنوان کرد.
کمالی افزود: در چهارمین دوره این همایش و جشنواره حدود یکصد و 3 مقاله توسط اساتید و پژوهشگران و نهادهای فرهنگی ارسال شد که پس از ارزیابی در کمیته علمی، 21 مقاله انتخاب شد.
دبیر چهارمین همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت های فرهنگی گفت: انجام 9پژوهش در حوزه ارتقای کیفیت مبتنی بر شاخص پژوهی محصولات فرهنگی از جمله اقدامات دبیرخانه است.
چهارمین همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی از 13 دی ماه به همت مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران با برگزاری 17 نشست تخصصی در موضوعات گوناگون با حضور کارشناسان آغاز شد.
همچنین پنج پنل تخصصی این همایش و جشنواره همراه با ارائه 20 مقاله برگزیده جشنواره روز شنبه 30 دی ماه در باغ کتاب تهران برگزار شد.
در بخش جشنواره محصولات فرهنگی در حوزه فعالیت‌های مردمی و دستگاهی به محصولات برتر نشان کیفیت اهدا شد و از حدود 300 محصول، 30 محصول این تندیس و نشان را دریافت کردند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۰۹۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 

ایسنا/همدان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان برگزاری نخستین جشنواره موسیقی «شب‌های تاک» در ملایر را در راستای حمایت از هنر اصیل موسیقی برشمرد و گفت: ملایر سابقه غنی فرهنگی و هنری به خصوص در عرصه موسیقی و ساخت ساز دارد.

مسعود ویژه روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه در آئین افتتاح جشنواره موسیقی «شب‌های تاک» در ملایر با اشاره به اثرگذاری بالای موسیقی به ویژه سنتی و محلی، افزود: آنجایی که قلم و سخن کم می‌آورد، موسیقی وارد عمل می‌شود.

ویژه این جشنواره را یک رویداد بزرگ فرهنگی و هنری دانست که برای نخستین بار در شهرستان ملایر برگزار می‌شود و مطرح کرد: در یکی دو دهه اخیر ذائقه موسیقیایی مردم استان همدان تغییر کرده و اندوخته‌ها و داشته‌هایی که در فرهنگ ما است را باید قدر بدانیم.
وی با بیان اینکه طی یک هفته شاهد اتفاقات و رویدادهای خوبی در عرصه موسیقی سنتی این شهرستان هستیم، گفت: ملایر در سالهای اخیر نگاه‌های خوبی به حوزه موسیقی داشته و برنامه‌ها و اتفاقات خوبی را رقم زده است.

ویژه از حمایت‌های فرماندار، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر و دیگر مسئولان این شهرستان در برگزاری نخستین جشنواره موسیقی ملایر قدردانی کرد و تصریح کرد: میزبانی جشنواره تئاتر استانی با حمایت مسئولان و هنرمندان در این شهرستان باشکوه و موفق برگزار شد و برپایی نمایشگاه استانی قرآنی در ماه رمضان از دیگر اقدامات خوب ملایر است.

وی با اشاره به اینکه موسیقی خودش یک هنر کامل است، بیان کرد: چنانچه این هنر اصیل موسیقی را قدر ندانیم، چیزهای دیگری جایگزین این فرهنگ غنی و داشته‌های فرهنگی ما می‌شود که برخی معضلات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه در دولت سیزدهم به حمایت از موسیقی سنتی، محلی و بومی تاکید شده است ، خاطرنشان کرد: با حمایت‌های هنرمندان موسیقی و برنامه‌ریزی‌هایی که در استان همدان رقم خورد، مجموعه برنامه‌هایی همچون دومین جشنواره موسیقی «شب‌های هگمتانه» را برگزار کردیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز اظهار کرد: این جشنواره شامل پنج بخش اجراهای صحنه‌ای موسیقی سنتی و محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و متنوع با موضوعات مختلف شعر، موسیقی و سازسازی، برپایی دومین دوره نمایشگاه ساز، تور گشت شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر در راستای استفاده از ظرفیت بزرگ گردشگری و هنری ملایر و برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات ملایر است.

فرشاد کشاورزیان بیان کرد: جشنواره موسیقی «شب‌های تاک» با حضور چهار استان همدان، لرستان، مرکزی و کرمانشاه برگزار می‌شود که یک جشنواره در سطح منطقه‌ای است و اساتید مطرح کشوری و هنرمندانی از تهران در این جشنواره حضور دارند.

وی ادامه داد: طبق جدول زمان‌بندی امروز آئین افتتاحیه با اجرای گروه موسیقی همراز کودک برگزار و در روزهای بعد از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ و ۱۱ تا ۱۲:۳۰ کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود که در مجموع ۱۲ کارگاه آموزشی برای شرکت‌کنندگان پیش‌بینی شده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر با بیان اینکه اجراهای صحنه‌ای نیز هر شب در دو سانس از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ و ۲۰ تا ۲۱:۳۰ شب اجرا و به مدت هفت شب ۱۴ اجرای صحنه‌ای خواهیم داشت، افزود: در ایام برگزاری جشنواره از ساعت ۱۴ تا ۱۶ عصر هر روز تور گشت شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر برگزار می‌شود.

کشاورزیان از جمله اهداف و رویکردهای برگزاری جشنواره موسیقی به رشد، اعتلا و اشاعه فرهنگ موسیقی فاخر الهام گرفته از فرهنگ و هنر ناب ایرانی مبتنی بر اصالت‌های ملی قومی و منطقه‌ای بر اساس نیازهای فرهنگی کشور، حفظ، احیا و ترویح و صیانت از موسیقی اصیل ایرانی و گسترش ابعاد مختلف موسیقی در متن زندگی مردم از ترانه‌ها و لالایی‌های مادران گرفته تا عزاداری‌ها و جشن‌ها اشاره کرد.
دبیر جشنواره موسیقی «شب‌های تاک» نیز اظهار کرد: در پنج حوزه اجرای صحنه‌ای داریم و همزمان با آغاز به کار جشنواره، دومین نمایشگاه ساز و صنایع دستی در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد افتتاح شد و بعدازظهر هر روز کارگاه‌ها و ورک‌شاپ و تور گردشگری برگزار می‌شود.

رضا قدسی با بیان اینکه در این جشنواره ۳۸۰ هنرمند حضور دارند که ۲۸۰ نفر از فعالان عرصه موسیقی هستند ابراز امیدواری کرد لحظه‌های خوبی را برای هنرمندان و مردم رقم بزنیم. 

قدسی از همراهی و حمایت شهردار و شورای اسلامی شهر ملایر در برگزاری این جشنواره قدردانی کرد و گفت: هر رویداد فرهنگی و هنری در این شهرستان به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر است که قابل تقدیر است.

دبیر جشنواره موسیقی «شب‌های تاک» همچنین از حمایت های خانه خلاق رُجا با ۶۰ هنرمند در ملایر و آموزشگاه موسیقی همراز قدردانی کرد.


انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همایش بزرگ هفته فرهنگ پهلوانی در قزوین برگزار شد
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • جشنواره‌های گردشگری با رویکرد ملی و بین‌المللی تدوین شود
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • تأکید بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه زنان و رسانه
  • نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است