Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@15:06:52 GMT

مشکلات کارگران، محور اصلی نشست شورای شهر مرند

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۲۰۹۳۱

مشکلات کارگران، محور اصلی نشست شورای شهر مرند

تبریز - ایرنا - جلسه این هفته شورای اسلامی شهر مرند با بررسی مشکلات کارگران به صورت علنی با حضور رئیس اداره کار این شهرستان برگزار و در آن به ابعاد مختلف مشکلات کارگران پرداخت شد.

به گزارش ایرنا، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مرند در این جلسه گفت: 455 تعاونی ثبت شده در شهرستان مرند وجود دارد که 313 تعاونی فعال و 53 تعاونی راکد، 89 غیر فعال و17 تعاونی نیز در مرحله ایجاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امیر محمدزاده از تشکیل هشت تعاونی در سال جاری در شهرستان مرند خبر داد و گفت: 2 هزار و 400 ساعت آموزش در 9 ماهه امسال برای تعاون گران مرند برگزار شده است.
وی با بیان اینکه تعاونی های مسکن مهر و خودمالک عمده ترین تعاونی های شهرستان هستند، اظهار کرد: تاکنون 30 تعاونی مسکن مهر و خودمالک در شهرستان مرند تشکیل شده است که 19 تعاونی مسکن مهر با یکهزار و 600 عضو و تعاونی خودمالک با 885 عضو در مرند فعالیت می کنند.
محمدزاده خاطرنشان کرد: یکهزار و 941 واحد مسکن مهر و خود مالک در مرند تحویل داده شده و 660 واحدمسکن نیز در حال تحویل است.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مرند مشکل فاضلاب، نبود خط تلفن و عدم روشنایی معابر را از مهم ترین مشکلات مسکن مهر مرند برشمرد.
محمدزاده در ادامه با اشاره به وصول دادخواست های کارگری در اداره کار اظهار کرد: شهرستان مرند در زمینه سازش بین کارفرما و کارگران در استان رتبه اول را دارد.
وی همچنین با اشاره به بازرسی از واحدهای کارگری مشمول قانون کار اذعان کرد: ماهیانه 100 بازرسی از واحدهای کارگری صورت می گیرد که هم اکنون یکهزار و 722 کارگاه یک تا 9 نفره، 180 کارگاه 10 تا 49 نفره و 24 کارگاه 24 نفر به بالا در مرند فعالیت می کنند.
محمدزاده با اشاره به اینکه یکهزار و 926 کارگاه در سطح شهرستان مرند فعال هستند، گفت: 11 هزار و 34 کارگر در شهرستان مشغول کار هستند.
وی همچنین به پرداخت تسهیلات در زمینه اشتغال زایی اشاره کرد و افزود: وام های مشاغل خانگی مختص افرادی است که در منزل، کاری را آغاز می کنند و رقم آن 50 تا100 میلیون ریال است.
محمدزاده ادامه داد: در مجموع 20 میلیارد و 471 میلیون ریال در سال جاری به مشاغل خانگی اعتبار اختصاص یافته است که از طریق جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و صنعت و معدن توزیع شده است.

**اداره کار به قراردادهای سفیدامضا ورود کند
رئیس شورای اسلامی شهر مرند نیز با اشاره به معضل قراردادهای کار در شهرداری مرند عنوان کرد: شهرداری مرند بعد از تشکیل شوراها دچار بلبشویی شد که این روند هم اکنون قطع شده است.
اکبر یحیوی افزود: شهرداری امروز به 150 نفر حقوق پرداخت می کند که در چارچوب پرداخت حقوق شهرداری نیستند.
وی ادامه داد: امروز کارمندانی در شهرداری مرند فعالیت می کنند که سختی کار می گیرند، در حالی که کارگر نیستند هر چند در ابتدا با عنوان کارگری وارد شهرداری شده اند.
رئیس شورای اسلامی شهر مرند تاکید کرد: ساختار اداری شهرداری باید ساماندهی شود تا متناسب با کارآیی و کار، هر فردی طبق روند قانونی، حقوق خود را دریافت کند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر مرند نیز، کار را مهم ترین دغدغه خانواده ها دانست و گفت: قراردادهای سفید امضا در جامعه کارگری وجود دارد که ناشی از اضطرار است، در این بین کسی جز کارگران ضرر نمی بیند که انتظار می رود اداره کار به این مساله ورود پیدا کند.
محمدتقی طهماسب پور با بیان اینکه کارگران باید دانسته و با آگاهی نسبت به امضای قرارداد اقدام کنند، پیشنهاد کرد اتاقی در اداره کار تشکیل شود تا هر کارگری اگر به مشکلی برخورد راهنمایی شود، تا قبل از وارد شدن به چرخه قضایی در جریان قانون کار قرار بگیرد.
طهماسب پور خاطر نشان کرد: موسسه های کاریابی به ویژه واحدهای تولیدی باید توسعه پیدا کنند تا آمار بیکاری کاهش یابد.

**وام های خوداشتغالی دردی از بیکاری درمان نمی کند
یدالله هاشم زاده، عضو شورای اسلامی شهر مرند نیز ابراز کرد: گاهی آمارهایی در کاهش نرخ بیکاری یا اشتغال زایی ارائه می شود که مطابق با واقعیت نیست و آرمان گرایانه است.
وی افزود: وام های خوداشتغالی در نهادهای مختلف ارائه می شود و نام وام گیرندگان حت عنوان خودکفایی از فهرست بیکارن حذف می شود، در صورتی که این اقدامات دردی از معضل بیکاری را درمان نمی کند.
عضو شورای اسلامی شهر مرند گفت: گاهی قراردادهایی با کارگران منعقد می شود که مطابق با حداقل دستمزد کار است، اما همین مقدار کم نیز پرداخت نمی شود.
مقصود استادی دیگر عضو شورای اسلامی شهر مرند نییز به وام های خوداشتغالی اشاره کرد و گفت: وام های خود اشتغالی در کاهش نرخ بیکاری موثر است به شرطی که کارشناسی شده پرداخت شود.

**کارگران امنیت شغلی ندارند
در ادامه جلسه، یکی از کارگران خدمات شهری شهرداری مرند حاضر در جلسه اظهار کرد: کارگران امنیت شغلی ندارند و کارفرما هر وقت اراده کند نسبت به اخراج کارگر اقدام می کند.
وی ادامه داد: از ریزحقوق ماهیانه پرداختی به کارگران، سه میلیون ریال کسر می شود، از مرخصی، تعطیلی و عیدی هم که خبری نیست و پنج ماه است که حقوق دریافت نکرده ایم.
رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان مرند نیز در پاسخ به این مطالبه کارگران گفت: شرکت خدمات شهرداری مرند، 90 کارگر را به کار گمارده است که موظف شده سه نوبت اول حقوق کارگران را بدون هیچ گونه مطالبه ای از شهرداری پردخت کند که طی دو نوبت حقوق را به مبالغ 7 میلیون و 12 میلیون ریال به هر یک از کارگران پرداخت کرده است.
محمدزاده افزود: قرارداد منعقد شده بین کارفرما و شرکت مورد نظر باید کاملا رعایت شود تا کارگران ضرر نبینند.
شهرستان مرند با بیش از 240 هزار نفر جمعیت در 70 کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده است.
تنظیم: مرادپور**انتشار: عزیزی راد
6132/518

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۲۰۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند

فرماندار شهرستان میرآباد گفت: شوراهای شهر نباید تنها شورای شهرداری باشند بلکه باید در تمام جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فعال باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حسین خضری، امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در آئین تجلیل از شوراهای اسلامی شهر میرآباد اظهار کرد: خدمت کردن با عشق، اخلاص و بدون منت به مردم سرلوحه همه کارهای شوراها و مسئولان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا، مردمانی نظیر مردم این شهرستان وجود ندارد و لایق و شایسته بهترین خدمات هستند، افزود: خدمت کردن با عشق، اخلاص و بدون منت به مردم سرلوحه همه کارهای شوراها و مسئولان قرار گیرد.

فرماندار شهرستان میرآباد با اشاره به اینکه تأسیس نهاد مردمی شوراها یکی از برکات ارزشمند انقلاب اسلامی است تا مردم در فرآیند اداره امور جامعه نقش و مشارکت بیشتری داشته باشند، گفت: شوراهای اسلامی به عنوان نهادی برآمده از رأی مستقیم مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.

خضری با تاکید به تعامل و مشارکت آگاهانه شوراهای اسلامی شهر و روستا با مسئولان اجرایی در شهرستان در جهت تحقق سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم و گره‌گشائی از مشکلات مردم ادامه داد: تعامل سازنده به یقین راه‌گشا و بنیادین خواهد بود و می‌تواند زمینه را برای توسعه و پیشرفت شهرستان فراهم کند.

وی با تقدیر از اقدامات انجام شده در این دوره شورا نظیر آغاز احداث کمربندی، روکش آسفالت خیابان امام، ساماندهی پارک راهیان نور، زیباسازی شهر و نصب دوربین‌های پایشی گفت: امیدواریم در زمان باقیمانده کارهای نیمه‌تمام به اتمام برسد و پروژه‌های دیگری که ضروری است، شروع شود.

خضری خاطرنشان کرد: از اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاها می‌خواهیم که نسبت به نقش نظارتی خود به عنوان وظیفه اصلی اهتمام جدی داشته باشند و شوراهای شهر نباید تنها شورای شهرداری باشند، بلکه باید در تمام جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فعال باشند.

کد خبر 749039

دیگر خبرها

  • احقاق حقوق کارگران شهرداری، خط قرمز شورای ششم
  • توانایی پرداخت مزایای کارگران شهرداری دهدشت فراهم نیست
  • تجلیل از کارگران شهرداری بندرعباس + فیلم
  • تجلیل از کارگران نمونه شهرداری بندرعباس
  • بودجه و امکانات شوراها گرفتار مشکلات قانونی است
  • تسهیلات و نبود نقدینگی عمده مشکلات واحد‌های صنعتی در قوچان است
  • ۱۸۵ هزار نفر در کردستان عضو تعاونی‌ها هستند
  • برگزاری نشست مشورتی دوره‌های مختلف شهرداری بندرعباس
  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند