Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: با اجرای طرح کاداستر و سند دار شدن زمینهای کشاورزی حدود ۳۰ درصد از حجم پرونده های قضایی در حوزه زمین کاهش می‌یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ علیرضا اورنگی، رئیس سازمان امور اراضی کشورصبح امروز  در مجموعه باغستان اظهار کرد: کار ما حاکمیتی است و دقت و نظارت در آن بسیار اهمیت دارد و لازم است در استیفای حقوق دولت و مردم همه موارد قانونی رعایت شود تا حقی ضایع نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


وی افزود: هم اکنون بیش از ۳۰ درصد پرونده‌های قضایی در حوزه املاک و اعتراض به مسائل مربوط به آن است که اگر کاداستر درست اجرا شود، می‌توانیم از تشکیل بسیاری از پرونده‌های این بخش جلوگیری کنیم. 

این مقام مسئول بیان کرد: نبود برنامه آمایش سرزمین مهمترین چالش ما در حوزه اراضی کشاورزی است و با همه همکاری‌هایی که مجموعه‌های جهاد کشاورزی اعم از منابع طبیعی، آبخیزداری، امور اراضی و جنگلبانی با توسعه کشور داشته اند، همچنان باید پاسخگو باشیم. 

وی افزود: باید به رسالت اصلی خود در حفظ امنیت مواد غذایی و رسیدن به خوداتکایی و سایر نیازهای این بخش عمل کنیم و با حفظ مناسب آب و خاک که زیربنای توسعه است در مسیر اهداف تعیین شده گام برداریم. 

اورنگی اضافه کرد: حفظ کاربری باغ و مزرعه در راستای صیانت از منابع ملی صورت می‌گیرد؛ اما همچنان مورد تهدید و برخورد فیزیکی و قضایی هستیم و این مسئولیت بسیار سنگین است. 
رئیس سازمان امور اراضی کشور بیان کرد: هرچند باید یکپارچگی در اراضی کشاورزی اتفاق بیفتد اما گاهی این کارها با منافع شخصی افرادی زیاده خواه منافات دارد و در یک جا در عایت حقوق بهره بردار واقعی با افراد فرصت طلب روبرو می شویم که کار را سخت می‌کند. 

وی اذعان کرد: ما هم باور داریم که باید برخی بخشنامه‌ها و آئین نامه‌ها و نیز ساختارهای اجرایی اصلاح شود و بانگاه استانی و منطقه ای بتوانیم بخشی از نیازها را حل کنیم و پاسخگو باشیم. 

این مقام مسئول بیان کرد: بیش از ۵۰۰ نیروی حجمی در استان‌ها داریم که مسئولیت سنگین اجرای قانون را بر عهده دارند و باید حقوق مردم و دولت را در برابر یک سری افراد حرفه ای استیفا کنند که نیازمند حمایت هستند. 

وی گفت: در این راستا تلاش می‌کنیم تا ۱۰۰۰ نیروی حجمی استانها تعیین تکلیف شود که مجوز لازم را از مجلس دریافت کرده ایم. 

اورنگی تصریح کرد: مجوز استخدام ۱۰ تا ۱۲ هزار نیرو کارشناسی در بدنه جهاد کشاورزی دریافت شده که امیدواریم نیازهای امور اراضی نیز تامین شود. 

رئیس سازمان امور اراضی کشور در ادامه گفت: برگزاری جلسات رفع تداخلات برای وزراتخانه بسیار اهمیت دارد و محور برنامه وزیر هست که امیدواریم در استان قزوین هم جدی گرفته شود و از این ظرفیت برای رفع مشکلات کشاورزان استفاده شده و ارزیابی مدیران هم بر همین اساس باشد. 

اورنگی اضافه کرد: استان قزوین در موضوع رفع تداخلات و اجرای طرح کاداستر در زمره مناطق پیشرو قرار دارد و می تواند مدل موفقی برای سایر استانهای کشور باشد. 

وی یاد آور شد: شما باید بیانات مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی را سرلوحه برنامه های خود قرار داده و به عنوان سند عالی کشور برای اقدام عملی مورد توجه قرار دهید. 

این مقام مسئول اذعان کرد: اختیارات داده شده به استان‌ها با گذشته قابل مقایسه نیست و امروز هم آمادگی داریم هم دیدگاه شما را در اصلاح ایین نامه و بخشنامه‌ها مورد توجه قرار دهیم و هم با دادن اختیارات بیشتر هرجا لازم بود نسبت به واگذاری کارها به بخش خصوصی هم حمایت لازم را انجام دهیم. 

اورنگی یادآورشد: قرار است باهم فکری یکدیگر برای رفع مشکلات و توسعه کشور گام برداریم و هیچگاه خود را از مشورت کارشناسان خود بی نیاز نمی دانیم. 
وی گفت: سند توسعه نیروی انسانی سازمانها نیز باید تصویب شود تا نیازهای کارشناسی و تخصصی خود را تامین کنیم. 

این مقام مسئول از ابلاغ اعتبارات طرح کاداستر هم خبرداد و گفت: این اعتبارات دریافت شده و بزودی سهم استان‌ها از جمله قزوین پرداخت خواهد شد تا کارهای این استان شتاب گیرد. 
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۲۱۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در انتظار روزهای خوب برای«زهره» اصلی ترین آبریز کشور

به گزارش خبرنگار مهر، کشت و کار کشاورزی در این دو دشت با توجه به کیفیت رودخانه زهره طی سالیان متمادی دارای نقصان فزاینده بوده است.تا آنجا که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی شاخص بنیادین عملکرد در واحد سطح در اراضی مشروب از رودخانه زهره در این دو منطقه در حدود یک چهارم میانگین کشوری است.

در این شرایط امید می‌رود تا به آبگیری سد چمشیر و بهبود نسبی کیفیت آب رها شده از این سد، بازدهی فعالیت کشاورزی در این دو دشت به تدریج بهبود یابد.

سد چمشیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد، روی رودخانه زهره ساخته میشود. این سد یکی از بلندترین سدهای وزنی ایران از نوع بتنی غلتکی با ارتفاع ۱۵۰ متر است. مخزن سد چم شیر ۲.۳ میلیارد مکعب ظرفیت دارد. ظرفیت نیروگاه برقابی این سد ۱۷۶ مگاوات به علاوه نیروگاه جریانی به ظرفیت ۱۱ مگاوات است. هدف از احداث این سد، تنظیم جریان آب و تعدیل کیفیت آب رودخانه و بهبود آب کشاورزی در پایین دست است.

در حالت طبیعی رودخانه زهره برخلاف نام زیبایش، یک رودخانه سیلابی و وحشی است و شدت شوری آب این رودخانه در بازه هایی از زمان به حدی بوده است که عملاً مصارف کشاورزی در این رودخانه غیرممکن میگردید. کیفیت بسیار متفاوت و همچنین سیلابی بودن زهره، سبب شده تا حیات شرق خوزستان به اندازه کافی از این رودخانه بسیار مهم منتفع نباشد. از سوی دیگر، هیچ ابزار مدیریت منابع آبی پیش از سد چمشیر، روی این رودخانه احداث نشده و تمامی آورد آبی آن پس از گذر از شرق خوزستان و استان بوشهر به خلیج فارس میریخت.

با تاکید دوباره بر هدف بهبود شرایط کیفی و کمی آب رودخانه زهره توسط سد چمشیر، سازوکار احداث سد نیز به این منوال است که موقعیت قرارگیری و محور این سد به نحوی تعیین شده است که بتواند آورد آبی سیلابی رودخانه زهره را کنترل کند و کمترین میزان شورابه نیز در مخزن سد قرار گیرد. با تنطیم جریان آب رودخانه زهره در تابستان که آورد رودخانه زهره کاهش می یابد، با رهاسازی آب دبی بیشتری وارد رودخانه شده و شوری آب رودخانه زهره در پایین دست سد را پس از چشمه های شور بعد از سد تعدیل میکند. بنابراین با تنظیم جریان آب، کیفیت آب رودخانه زهره در پایین دست سد تعدیل شده و آب با کیفیت بهتری از لحاظ شوری در اختیار کشاورزان قرار خواهد میگیرد.

تمامی اراضی کشاورزی هندیجان بدلیل شوری بالای رودخانه زهره و کاهش دبی رودخانه خصوص در فصل تابستان امکان کشاورزی ندارند. همانطور که در نمودار تهیه شده توسط مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی از شهرستان هندیجان می بینید، میزان سطح اراضی تحت کشت بین سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۲ از حدود ۱۵ هزار هکتار تا ۲۹ هزار هکتار متغیر بوده است.

نیمی از مردم هندیجان به شغل دامداری و کشاورزی مشغول هستند و معیشت شان وابسته به رودخانه زهره است. دشت هندیجان یکی از مناطق مهم کشت گندم در استان خوزستان است که بدلیل شوری آب و خاک و عدم برنامه ریزی صحیح آبیاری، از عملکرد و بهره وری مصرف پایینی در کشت گندم برخوردار است.

در سالهای گذشته بدلیل شوری بالای و کاهش شدید دبی رودخانه زهره، کشاورزان با عدم امکان کشت محصول در بسیاری از اراضی مواجه بوده و همین امر باعث کاهش درآمد خانوارها و ناامیدی آنها از کشاورزی شده است. بطور مثال در زمستان سال ۱۳۹۶، کشاورزان هندیجانی با تجمع در برابر فرمانداری هندیجان نسبت به عدم رهاسازی آب از ابتدای سال زراعی برای آبیاری ۲۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی خود اعتراض کردند.

براساس اعلام فرماندار این شهرستان، در سال زراعی جاری ۱۴۰۳ سطح اراضی زیر کشت به ۳۵ هزار هکتار رسیده است. مسلماً این میزان سطح زیرکشت گندم در ۲۰ سال گذشته امکان پذیر نبوده است و یکی از عوامل میتواند تنظیم جریان آب رودخانه زهره با سد چمشیر و اطمینان به بخش کشاورزی از تامین آب مورد نیاز در افزایش سطح زیر کشت در این شهرستان باشد. باید یادآور شد که مشکل کشاورزی در هندیجان در حال حاضر تنها تامین آب نیست. کشاورزان به مواردی مانند کمبود تامین سوخت برای کشاورزی، شوری خاک، بالا بودن بهای کود و سموم کشاورزی و همچنین عدم ساخت زیرساخت های مورد نیاز کشاورزی مانند شبکه های آبیاری و زهکشی اشاره دارند.

میانگین برداشت گندم در استان خوزستان حدود چهار تا ۴.۵ تن در هر هکتار است. توجه به آمار سطح تولید محصول در شهرستان هندیجان نشان میدهد که میزان تولید در سطح هکتار در این شهرستان تقریباً یک چهارم میانگین در استان خوزستان بوده است. شرایط جغرافیایی و محل تامین آب کشاورزی که از رودخانه شور زهره است، در اصل امکان تولید بالا و چشمگیر محصولات کشاورزی را در این اراضی بطور طبیعی نمی دهد. با توجه به شوری بالای خاک در این محدوده نمیتوان انتظار داشت که تنها با تنظیم کمی و کیفی جریان رودخانه زهره، شاهد شکوفایی کشاورزی در این دشت باشیم. در واقع باید پذیرفت که رهاسازی آب از سد چمشیر با کیفیت بهتر آب در تابستان با شوری کمتر بخشی از مشکلات کشاورزی را حل می کند.

کد خبر 6093223 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • آزادسازی اراضی کشاورزی در رامسر
  • در انتظار روزهای خوب برای«زهره» اصلی ترین آبریز کشور
  • صدور ۳۰ درصد اسناد تک برگی اراضی زراعی استان اردبیل
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری کرمان با همکاری فرمانداران
  • هرگونه استعلام تفکیک اراضی در سامانه استعلامات ثبتی انجام شود
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • نیمی از پرونده‌های قضایی گرمسار الکترونیکی شد
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی