Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@10:11:50 GMT

آلمان در آستانه تشکیل دولت ائتلافی

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۲۵۹۱۴

آلمان در آستانه تشکیل دولت ائتلافی

وین - ایرنا -نمایندگان حزب سوسیال دمکرات آلمان در کنگره فوق العاده روز یکشنبه با آغاز مذاکرات رسمی با حزب 'دمکرات مسیحی' آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور برای تشکیل دولت ائتلافی جدید موافقت کردند و به این ترتیب آلمان یک گام به خروج از بن بست سیاسی نزدیکتر شد.

به گزارش یکشنبه ایرنا ، نمایندگان حزب چپ میانه سوسیال دمکرات آلمان از سرتاسر این کشور امروز در شهر بن گرد هم آمدند تا درباره توافق اولیه با حزب دمکرات مسیحی و پیشنهاد رهبری حزب برای ادامه مذاکرات نظر بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نمایندگان با 362 رای موافق ، 279 رای مخالف و یک رای ممتنع با ادامه این مذاکرات با حزب مرکل موافقت کردند. رهبران احزاب پیش از این در اواسط دی ماه در خصوص طرح اولیه 28 صفحه ای برای تشکیل دولت ائتلافی موسوم به 'ائتلاف بزرگ' (GroKo) به توافق رسیده بودند. در طرح اولیه 28 صفحه ای توافق دو حزب، کلیات اصول کاری دولت آینده مشخص شده که متضمن افزایش هزینه ها در برخی مسائل اجتماعی مانند نگهداری از کودکان، آموزش و حقوق مستمری بگیران و در واقع اعطای امتیازهایی به سوسیال دمکرات ها بوده است. دو حزب همچنین بر لزوم اتحاد با فرانسه برای پیشبرد اصلاحات در اتحادیه اروپا تاکید کرده اند.
رای گیری روز یکشنبه در کنگره فوق العاده حزب سوسیال دمکرات برای آلمان و همچنین برای اروپا اهمیت زیادی داشت زیرا در صورت رای منفی و منتفی شدن تشکیل دولت موسوم به 'ائتلاف بزرگ' ، تنها گزینه باقیمانده برای مرکل تشکیل دولت اقلیت با یکی از احزاب دیگر و یا برگزاری زودهنگام می بود که در هر صورت آلمان وارد دوره ای از بی ثباتی و نامعلومی سیاسی می شد.
مارتین شولتس رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان در روزهای اخیر تلاش کرده بود تا اعضای مردد حزب در سرتاسر آلمان را به تشکیل دوباره دولت ائتلاف بزرگ (GroKo) با حزب دمکرات مسیحی مرکل متقاعد سازد. وی روز جمعه در نامه ای خطاب به اعضای حزب بر اهمیت رای گیری روز یکشنبه برای آینده آلمان، اروپا و حزب سوسیال دمکرات تاکید کرد. شولتس هشدار داد که رای منفی اعضای حزب منجر به برگزاری انتخابات مجدد خواهد شد و مردم آلمان احتمالا محافظه کارها (حزب مرکل) و همچنین سوسیال دمکراتها را تنبیه خواهند کرد.
شولتس در جلسه روز یکشنبه نیز تلاش کرد تا نمایندگان حزب را به رای مثبت تشویق کند و گفت: نباید به هر قیمتی حکومت کرد اما در عین حال نباید از حکومت کردن خودداری کرد. انتظار می رود مذاکرات رسمی دو حزب در این هفته آغاز شود و درصورت رسیدن به نتیجه نهایی دولت جدید اتریش احتمالا تا ماه مارس (اسفند) تشکیل خواهد شد.
همچنین مرکل روز جمعه در پاریس با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه دیدار کرد و دو طرف دورنمای اصلاحات در منطقه یورو را مورد بررسی قرار دادند و بر تعهد خود به تقویت اتحادیه اروپا تاکید کردند. مکرون اعتبار اروپایی حزب سوسیال دمکرات آلمان را مورد تاکید قرار داد و گفت که طرح اولیه دولت ائتلافی پیشنهادی در آلمان به روشنی نشان دهنده آمال اروپایی است.
انتخابات پارلمانی آلمان دوم مهرماه (24م سپتامبر 2017) برگزار شد که با ریزش آرای هر دو حزب بزرگ آلمان و ورود حزب راست افراطی
آلترناتیو برای آلمان به عنوان سومین حزب بزرگ به پارلمان همراه بود و هنوز دولت جدید تشکیل نشده است. پس از آنکه مذاکرات حزب دمکرات مسیحی مرکل با دو حزب دمکرات های آزاد (لیبرال) و سبزها برای تشکیل ائتلاف موسوم به جامائیکا به علت اختلافات در مورد سیاست های مختلف پس از حدود یک ماه، یکشنبه شب 28 آبان ماه به شکست انجامید، مرکل مذاکرات سیاسی با حزب سوسیال دمکرات شریک دولت قبلی را برای تشکیل مجدد دولت ائتلافی با این حزب آغاز کرد.
حزب اتحاد دمکرات مسیحی مرکل و حزب سوسیال دمکرات پس از مذاکرات طولانی پنجشنبه شب 21م دی ماه در مورد کلیات تشکیل دولت ائتلافی و آغاز مذاکرات رسمی دراین زمینه به توافق رسیدند که این توافق اولیه اکنون با کسب رای موافق نمایندگان حزب سوسیال دمکرات امیدواریها برای تشکیل دولت را افزایش داده و آلمان را یک گام به خروج از بن بست سیاسی کم سابقه دراین کشور نزدیکتر کرد.
شبد**اروپام**1078**1010
انتشار:حسن معظمی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۲۵۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس‌جمهور فرانسه به آلمان می‌رود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، منابع آگاه در دولت فرانسه اعلام کردند که امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه در ماه «می» به آلمان سفر می‌کند و احتمالاً در ماه «ژوئن» نیز دوباره به آلمان سفر خواهد کرد.

رییس‌جمهور فرانسه اواخر اسفند نیز برای دیدار با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان راهی برلین شد؛ سفری که ظاهراً با هدف کاهش تنش بین فرانسه و آلمان درباره جنگ اوکراین انجام شد.

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر اخیر تنش بین فرانسه و آلمان درباره کمک نظامی به اوکراین تشدید شده و به عرصه عمومی کشیده شده است.

کد خبر 6090492

دیگر خبرها

  • بازار رانندگان فرمول یک در آستانه انفجار است!
  • (عکس) استایل لش علیرضا بیرانوند در آستانه بازی با سپاهان
  • محکومیت باشگاه تراکتور در آستانه بازی با استقلال
  • پائو کوبارسی در آستانه تمدید قرارداد با بارسلونا
  • اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ
  • الجزایر در آستانه پیوستن به بانک بریکس
  • رییس‌جمهور فرانسه به آلمان می‌رود
  • فاز اول بیمارستان سلامت سیب و سوران در آستانه بهره برداری
  • مرکز آموزشی دارالفنون اردبیل در آستانه بهره برداری
  • شوک سنگین رضا اسدی به سپاهان در آستانه بازی با پرسپولیس