Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران؛ مصطفی داننده- این روزها تقریبا در هر شبکه تلویزیون، یک کارشناس در حال حرف زدن علیه تلگرام است. تلویزیون می‌خواهد بر هر شکل ممکن جامعه را متقاعد کند که تاگرام برای آنها مضر است و بهتر است 40 میلیونی که از تلگرام استفاده می‌کنند به پیام رسان‌های داخلی مهاجرت کنند.

تلویزیون تقریبا عادت کرده است که برخلاف نظر اکثریت جامعه حرف بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین ادبیات هم باعث شده است مخاطبین صداوسیما هر روز کمتر از دیروز شود. این کمتر شدن به این معنی نیست که آنها مخاطب ندارند. نه، هنوز هم طیف مخاطبین صداوسیما بیشتر از بسیاری از رسانه‌هاست.

برخی سریال‌ها، برنامه‌های طنزی مانند دورهمی و خندوانه و البته نود و مسابقات فوتبال تنها دارایی تلویزیون است. بخشی از مردم دیگر برای کسب اخبار به صداوسیما مراجعه نمی‌کنند. بسیاری از مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی متوجه اخبار می‌شوند و دیگر منتظر نمی‌مانند تا صداوسیما خبری را منتشر یا تایید کند.

صداوسیمایی که 1800 میلیارد تومان از بودجه کشور را در اختیار دارد. این هنر مسئولان صداوسیماست که با این بودجه و این امکانات توانسته‌اند مخاطبان خود را فراری دهند.

امروز بخشی از هنرمندانی که در تلویزیون رشد پیدا کرده‌اند دیگر حاضر نیستند در این رسانه فیلم بسازند یا سریال بازی کنند. توان تلویزیون این است که سریال ساز بزرگی مانند مهران مدیری را تبدیل به مجری و استندآپ کمدین کند.

تلویزیون مثل اینکه دوست ندارد این نقدها را بشنود. کارشناسان و مردم می‌گویند اما صداوسیما گوش نمی‌دهد. دوست ندارد که گوش بدهد. صداوسیما عادت کرده است همه را نقد کند البته (در اینجا همه شامل دوستان و همفکران صداوسیما نمی‌شود)

چه ایرادی دارد تلویزیون نشستی با حضور کسانی که می‌گویند صداوسیما وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند برگزار کند. تلویزیون اجازه بدهد مخالفین این رسانه‌هم سخن بگویند و استدلال‌های خود را برای اینکه این رسانه موفق نیست را بیان کنند.

تلویزیون شبیه آن ملکه‌‌ی داستان سفید برفی شده است که  جلوی آیینه می‌رفت تا آیینه به او بگوید که زیباترین ملکه دنیاست. او فقط دوست داشت تعریف آیینه را بشنود.

تلویزیون هم حالا تصور می‌کند همان ملکه است. صداوسیمایی‌ها دوست دارند جلوی آیینه جادویی بروند و آیینه به آنها بگوید که ملی‌ترین رسانه ایران هستید.

صداوسیما باید این آیینه جادویی را بشکند و اجازه بدهد دیگران هم حرف بزنند.

چندی پیش محدثی یکی از مهمان‌های شبکه چهار خطاب به مجری گفت:« هربار به تلویزیون می‌آیم ازسوی دانشجویان مواخذه می‌شوم که در دستگاه غیرمردمی با رسالت تولید دروغ شرکت می‌کنم.»

مسئولان صداوسیما بعد از این برنامه باید از خود می‌پرسیدند چرا دانشجویان این کشور تلویزیون را دروغگو می‌دانند.

برای تلویزیون اتفاق خوبی نیست که مردم آن را رسانه میلی خطاب کنند نه ملی.

تنها راه نجات صداوسیما از این بحران میلی بودن، شنیدن حرف منتقدان است. اتوبان صداوسیما یک طرفه است و تا این اتوبان دو طرفه نشوند، آش همان آش است و كاسه همان كاسه.

 

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۳۴۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خنثی‌سازی دروغ‌های رسانه‌ای صهیونیست‌ها در قاب تلویزیون

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا حدود پنج ماه از آغاز عملیات طوفان الاقصی و در پی آن حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهر غزه می‌گذرد. در این مدت شبکه‌های مختاف معاونت برون مرزی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران از جمله شبکه پرس تی وی به خوبی در مسیر روشنگری و تبیین جنایات این رژیم علیه مردم غزه گام برداشته است.

کنش رسانه‌ای پرس تی وی به طور خاص برای رژیم صهیونیستی هزینه‌زا بوده و روایت‌های مطلوب آن را که سال‌ها با استفاده از تریبون‌های رسانه‌ای اش مطرح کرده و ترویج می‌کند، دچار خدشه نموده است.

این شبکه با نوعِ خاص کنش رسانه‌ای خود در مورد مسائل منطقه‌ای و بین المللی و البته با توجه به جامعه هدفِ گسترده در سطح جهان، حامل چالشی جدی برای جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و متحدان بین المللی آنها بوده و با تکیه بر جهان بینی و گفتمان ایرانی، پوششی متفاوت را از رویداد‌های بین المللی در دستورکار قرار داده است.

در این راستا پرس تی وی به طور خاص دو افشاگری قابل تأمل را در قالب تولید محتوای خود از کنش‌ها و سیاست‌های رژیم صهیونیستی انجام داده است.

دو حیله صهیونیست‌ها که نقش بر آب شد

اولاً، رژیم صهیونیستی سال‌هاست که با استفاده از تریبون‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی اش سعی داشته و دارد تا خود را به عنوان تنها دموکراسی حقیقی منطقه غرب آسیا به جهانیان معرفی کند. به بیان دیگر، این رژیم بر آن بوده است تا خود را به مثابه جزیره تمدن و ثبات در منطقه‌ای از جهان معرفی کند که در سال‌های اخیر شاهد بیشترین تنش‌ها و نا آرامی‌ها بوده است.

دوم این که صهیونیست‌ها همواره با پوشش رسانه‌های متحد با خود سعی داشته اند نقش کنشگری حامی صلح و ثبات را در چارچوب معادلات منطقه‌ای و بین المللی برای خودشان قائل شوند و تصویر بازیگری مصلح که تهاجمات و تجاوزات آن بایستی در قالب حقِ دفاع از خود به رسمیت شناخته شود، بازی کنند.

در این رابطه نیز شبکه پرس تی وی با تهیه و تولید برنامه‌های کارشناسی و تحلیلی همچون «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی»، تا حد زیادی به نزاع با این رویای دروغین پرداخته و ابعاد مختلف شبکه پیچیده و گسترده صهیونیست‌ها در ایجاد تنش و ناآرامی چه در داخل اراضی اشغالی و چه در سطح بین المللی را هدفِ افشاگری قرار داده است.

این در حالی است که اساساً این جنس روایت جز با پول‌های لابی‌های صهیونیستی و البته جریان‌های رسانه‌ای که از این طریق تامین و شانتاژ می‌شوند، مطرح نشده و گسترش نمی‌یابد. در این فضا، شبکه پرس تی وی در قالب برنامه‌های مختلف خود، با نگاهی کارشناسی و تحلیلی تا حد زیادی این جنس از استدلال صهیونیست‌ها را زیر سوال برده و آن را با چالش مواجه ساخته است. دستور کاری که حامل هزینه‌ها و خسارت‌های قابل توجه برای رژیم صهیونیستی بوده است.

از همه مهمتر اینکه برنامه‌های تولیدی شبکه پرس تی وی با حضور طیف قابل ملاحظه‌ای از منتقدان بین‌المللی رژیم صهیونیستی نیز همراه بوده اند و این طیف‌ها هرکدام بر جنبه‌ای خاص از کنشگری‌های نامشروع صهیونیست‌ها دست گذاشته اند و آنها را هدف افشاگری قرار داده اند. مساله‌ای که کمتر افکار عمومی عادی به آن دسترسی دارند و نتیجه پژوهش‌های گسترده افراد مذکور است.

رژیم صهیونیستی، لابی‌های متحد آن و همچنین جریان‌های رسانه‌ای متحد با این رژیم، پرس تی وی را به ویژه در بُعد زیر سوال بردن استدلال‌های رژیم اشغالگر قدس در سطح بین‌المللی و مشروعیت بخشی به روایت‌ها و سیاست‌های نامشروعش، یکی از اصلی‌ترین اهداف و دشمنان خود تصور کرده و می‌کنند.

پرس تی وی که از تابستان سال ۱۳۸۶ کار خود را آغاز کرده است در سال‌های آغازین، کارکرد بسیار عالی داشت و توانست مخاطبان زیادی به دست آورد، اما توسط غرب با محدودیت مواجه شد که همین محدود شدن شبکه توسط امریکا و اروپا نشان می‌دهد این رسانه در ۱۶ سال گذشته موفق عمل کرده است و چنانچه تاثیرگذار نبود هرگز چنین تحریم و سانسوری علیه آن اعمال نمی‌شد.

شاید در گذشته که غرب قدرت کامل را در عرصه بین‌الملل در اختیار داشت تا حدی در برخورد با رسانه‌ها مراعات می‌کرد، اما در حال حاضر که شرایط جهان تغییر یافته و غرب در حال شکست خوردن است بنابراین به اختناق رسانه‌ای دست می‌زدند و دیگر ادعای آزادی بیان برای آنها مطرح نیست.

اگر شخصی صد بار در دروغگویی موفق باشد کافیست یک بار حقیقت مشخص شود دیگر کار آن دروغگو تمام است. در عرصه رسانه هم وضعیت به همین شکل است. وقتی وارونه نمایی رسانه‌های غربی مشخص شود افکار عمومی دیگر به آنها اعتماد ندارد و غربی‌ها به همین علت است که شبکه‌های مستقل مانند پرس تی وی که تحت سلطه آنها نیستند و حقیقت را بیان می‌کنند را سانسوز و تحریم می‌کنند. رسانه می‌تواند مدیریت ادراک انجام دهد که اکنون بخش اصلی جنگ ترکیبی است.

جنگ روایت‌ها و مقابله با گفتمان‌های هالیوودی

موضوع نبرد رسانه‌ای در عرصه بین الملل این است که جهان آینده چه شکل و نظمی خواهد داشت. غرب نمی‌خواهد «پایان یافتن سلطه دلار بر اقتصاد جهانی» اطلاع رسانی شود بنابراین کنشگری پرس تی وی برای اطلاع رسانی درباره این مهم سخت است، اما باید انجام شود. از این منظر رسانه‌های برون مرزی ابزار دیپلماسی عمومی ما هستند.

درست در همین نقطه، اهمیت فعالیت و کنش رسانه‌ای شبکه پرس تی‌وی بیش از پیش آشکار می‌گردد. رسانه‌ای که به واسطه تقابل با این قبیل روایت‌ها و البته افشاگری از آنها در برهه‌های زمانی مختلف، هدف اقدامات خصمانه‌ای نیز از سوی دولت‌های غربی و متحدان آنها قرار گرفته و این دسته از کنشگران در مقام مدعیان آزادی بیان و دموکراسی دست به هر کاری زده اند تا شاید صدای این شبکه که در نوع خود به صدای بی صدایان درجهان تبدیل شده را خاموش کنند.

از این نظر شاید بتوان یکی از کارکرد‌های مهم و مفید شبکه پرس تی وی را تقابل با روایت‌ها و گفتمان‌های هالیوودی و غیرواقعی جهان غرب و متحدان بین المللی آن بدانیم. دستورکاری که پرس تی وی از نخستین سال‌های تاسیس خود تا به امروز، به نحو ویژه‌ای بر آن متمرکز بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خنثی‌سازی دروغ‌های رسانه‌ای صهیونیست‌ها در قاب تلویزیون
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!
  • آماری از مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • ماموریت موفق رسانه ملی در روایت اول وعده صادق
  • قهرمانان، رسانه گویای هویت ملی ایران‌اند
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • پوشش زنده بیش از ۱۴ ساعته عملیات «وعده صادق»
  • رییس صداوسیما از پیگیری وضعیت اقتصادی توسط ساترا خبر داد
  • شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟