Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: معاون رئیس جمهور، یکی از اصول توسعه پایدار را حفظ محیط زیست دانست و اظهار داشت: در صورتی که مشکل حق آبه زیست محیطی حل شود، به دنبال آن معضل ریزگردها نیز حل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور، شب گذشته (2بهمن) در ویژه برنامه تلویزیونی افق روشن با موضوع ریزگردها، با اشاره به اینکه تمام استان های غرب کشور با مشکل ریزگردها مواجه هستند، گفت: خوزستان در مساله ریزگردها با وجود کانون های داخلی و خارجی دو برابر استان های دیگر درگیر این پدیده است ولی سایر استان ها تنها دارای منشاء خارجی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه دولت باید منشاء محلی ریزگردها را مهار و در خصوص ریزگردهای خارجی با همکاری کشورهای خارجی در ایم زمینه اقدام کند، افزود: از سال گذشته برنامه جدی برای مهار ریزگردهای با منشاء داخلی در خوزستان آغاز شد و تاکنون سازمان برنامه و بودجه حدود 280 میلیارد تومان برای مهار ریزگردهای داخلی خوزستان تخصیص داده است.

 

کلانتری، با اشاره به اینکه مساله ریزگردها باید به صورت ریشه ای حل شود، اضافه کرد: در هیچ استانی حق آبه ها برای محیط زیست کشور و مهار ریزگردها با منشاء داخلی، احیای تالاب ها و احیای رودخانه ها داده نشد و این مسائل در همه کشور وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه تقریبا از گذشته حقی برای محیط زیست قائل نشده تا مردم بتوانند از زندگی خود لذت ببرند، تصریح کرد: از آنجا که مشکلات زیست محیطی کشور دیر خود را نمایان می کند، اهمیت کمتری برای این مساله قائل شده و از ابتدای انقلاب، به خاطر چند هزار تن گوشت اضافه به مراتع کشور فشار آوردیم و پوشش گیاهی را از بین بردیم و به دنبال آن خاک فرسوده شد و آبی وارد زمین نشد و درخت ها ضعیف و خشکیده شدند.

 

وی تاکید کرد: تمام اجزای محیط زیست مانند زنجیره به هم متصل هستند بنابراین به تبع این اتفاقات آب های زیرزمینی ما از بین رفت و امروز در کشور شاهد آثار خرابکاری های انجام شده گذشته در حوزه محیط زیست هستیم از این رو باید با کم آبی زندگی کنیم و خود را با شرایط موجود تطبیق دهیم.

 

رئیس سازمان محیط زیست کشور، با اشاره به اینکه امروز همه کشور با خشکسالی وکمبود آب درگیر است، اظهار کرد: وضعیت خوزستان در خصوص کمبود آب به کراتب بهتر از سایر استان هاست ولی معضل شدید ریزگردهای خارجی مواجه است و این مساله به مراتب اهمتی بیشتری دارد.

 

وی با بیان اینکه میزان بارندگی در خوزستان 90 درصد کاهش یافته اما ورودی آب به این میزان کاهش نیافته است، ابراز کرد: باید بپذیریم کشور کم آبی هستیم و تمام مشکلات کم آبی در کشور به این موضوع برمی گردد که از 20 یا 30 سال قبل سیاست های توسعه پایدار را در کشور جدی نگرفتیم و منافع کوتاه مدت بر منافع بلند مدت ترجیح داده شد.

 

معاون رئیس جمهور، ادامه داد: برای ریزگردهای خارجی در استان خوزستان نمی توانیم به سرعت کاری کنیم و این امر مسلتزم همکاری های بسیار نزدیک با دولت های ترکیه، سوریه، اردن، عراق و حتی عربستان است که این هماهنگی تا حدودی سخت تر است، اما منشاء داخلی ریزگردها را خودمان ایجاد کرده ایم.

 

وی خاطر نشان کرد: با حذف حق آبه زیست محیطی ریزگردها به سراغ ما می آیند، تالاب ها خشک می شوند، کارون قدرت خودپالایی خود را از دست می دهد و بوی نامطبوع آن، کل خوزستان را اذیت می کند؛ حق آبه زیست محیطی ما هم جزء حق آبه های خوزستان است.

 

وی اذعان داشت: اگر قرار است 50 درصد آب خوزستان کاهش یابد، حق آبه زیست محیطی هم باید به همین میزان حذف شود نه اینکه کامل حذف شود و یا اگر آب استان 20 درصد کاهش یابد، نباید حق آبه زیست محیطی 70 درصد کاهش داشته باشد و در این صورت مشکلات اینچنینی ایجاد می شود که اکنون با آن مواجه هستیم.

 

کلانتری، عنوان کرد: تقریبا به جز دو سه سال اخیر، هیچ وقت در فصل زمستان ریزگرد خارجی در خوزستان نداشتیم، چرا که در کشورهای منطقه، بارندگی صورت می گرفت و بنابراین با وزش باد دیگر خاکی بلند نمی شد اما امسال سالی استثنایی در عراق، سوریه و اردن است و این کشورها نیز مانند ما بی باران هستند.

 

وی با اشاره به اینکه زمانی که جریان باد به سمت کشور ما بازمی گردد، گرد و خاک از این کشورها به مقصد نهایی یعنی کشور ما و خلیج فارس خیزش می کند، بیان کرد: ما باید تلاش کنیم که در وهله اول ریزگردهای داخلی را مهار کنیم و دولت از سال گذشته به طور جدی در این زمینه وارد شده است.

 

معاون رئیس جمهور، با بیان اینکه در شرق رودخانه کارون حدود 350 هزار هکتار اراضی وجود دارد که محل خیزش ریزگردها و گرد و خاک هستند، گفت: تا قبل از احداث سدها در خوزستان ریزگردی نداشتیم و با سیل هایی که سالانه یک یا دو بار در این استان روان می شد، خاک ها به زمین می چسبید، اما با احداث این سدها حق آبه های دیگر بخش ها افزایش یافت و حق آبه های زیست محیطی حذف شد.

 

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور قول دادند حتی اگر از محل صندوق توسعه ملی برای بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان، پولی داده نشود، بودجه ریزگردها را تأمین خواهد کرد، افزود: برای سال آینده حداقل 500 میلیارد تومان بودجه مقابله با ریزگردها برای کل کشور خواهیم داشت.

 

وی با بیان اینکه ما در چهار یا پنج منطقه کشور با مشکل ریزگردها مواجه هستیم بنابراین دولت قطعا بودجه مقابله با ریزگردها را تأمین خواهد کرد، یاد آور شد: مردم خوزستان همانطور که مدعی آب بخش صنعت و کشاورزی هستند، مدعی حق آبه زیست محیطی خود هم باشند و اگر به محیط زیست حق آبه ندهیم، نباید این انتظار وجود داشته باشد که دیگر با پدیده ریزگردها مواجه نشویم.

 

رئیس سازمان محیط زیست کشور، با اشاره به اینکه در صورتی که مشکل حق آبه زیست محیطی حل شود، به دنبال آن معضل ریزگردها نیز حل می شود، تاکید کرد: محیط زیست خوزستان 2.5 میلیارد مترمکعب کمبود آب دارد و تنها حدود 1.2 میلیارد مترمکعب به محیط زیست خوزستان آب داده می شود.

 

وی با بیان اینکه تنها در حوضه کارون حدود 1.5 میلیارد مترمکعب کمبود آب وجود دارد و 1.5 مترمکعب هم به سایر حوضه های آبی خوزستان اختصاص دارد، تصریح کرد: آب وجود دارد اما مدیریت آب ضعیف است به این معنی که اگر قرار باشد حق آبه زیست محیطی را بگیریم و برای توسعه کشاورزی بدهیم، این توسعه ناپایدار خواهد بود.

 

معاون رئیس جمهور، یکی از اصول توسعه پایدار را حفظ محیط زیست دانست و خاطر نشان کرد: مجموع نیاز آبی خوزستان حدود چهار میلیارد مترمکعب است که برای تأمین 2.5 میلیارد مترمکعب آن کمبود داریم.

 

پایان پیام/72

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۵۹۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،حجت الاسلام عبدالرضا پور ذهبی نماینده ولی فقیه در دیدار با رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی نقش بسزایی در توانمندسازی دانش آموختگان و جویندگان کار ایفا می‌کند.
در این دیدار رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور با تاکید بر ضرورت توجه به مهارت آموزی در کشور، آموزش‌های مهارتی را کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه دانست.
مهرداد عظیمی از وجود بیش از ۶۵۰ مرکز دولتی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد و افزود: در این مراکز بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ کارگاه آموزشی فعال هستند.
وی عنوان کرد:۶۰ درصد از رسالت و وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در حوزه آموزش از سوی مراکز خصوصی و خود مردم انجام می‌گیرد.
عظیمی با اعلام اینکه دیپلماسی مهارت یکی از راهبرد‌های کلیدی سازمان در این دولت است، گفت: وجود ۴۰ هزار مربی توانمند در حوزه آموزش می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های کشور باشد
در این دیدار مدیرکل فنی و حرفه‌ای کردستان هم گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته از فردا شاهد برگزاری همایش و گردهمایی سراسری مدیران ستادی و مدیران فنی و حرفه‌ای سراسر کشور در استان خواهیم بود.
به گفته سیدعلی علوی، بر اساس آمار سال گذشته بیش از ۱۵ هزار کردستانی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شدند.
وی افزود: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تحقق این شعار بسیار تأثیرگذار خواهد بود..

دیگر خبرها

  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد