Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به احاطه مقام معظم رهبری به حوزه های مختلف اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست گفت: موضوع درس خارج فقه ایشان تا مدت ها موسیقی بود. واقعیت آن است که نسبت به اندیشه های ایشان قطعاً کوتاهی کرده ایم،

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: همزمان با سالروز صدور نامه رهبر انقلاب اسلامی به جوانان کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، نشست «تبیین و تحلیل کتاب منظومه فکری آیت ‌الله خامنه ‌ای» به قلم حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه و جمعی از نویسندگان روز دوشنبه، 2 بهمن با حضور دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، دکتر عباس چاردلی، عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی، مهندس جعفر درونه، دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهندس محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابر این گزارش، سید محمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به فرازهایی از سخنان امام راحل خطاب به مقام معظم رهبری، گفت: حضرت امام(ره) خطاب به رهبری فرمودند: «جنابعالی را یکی از بازوهای توانای جمهوری اسلامی می دانم و شما را چون برادری می شناسم که آشنا به مسایل فقهی و متعهد به آن هستید و از مبانی فکری مربوط به ولایت فقیه جدا جانبداری می کنید».

 

وی ادامه داد: زمانی که افرادی تردید و شک ایجاد کردند، مقام معظم رهبری قاطعانه در زمان حضرت امام(ره)، مبانی ولایت فقیه را تشریح کردند. امام(ره) در سال 1348 درس های حکومت اسلامی و ولایت فقیه مطرح کردند کمه بعدها به عنوان دکترین مبنای نظام جمهوری اسلامی شد.

 

حسینی گفت: همچنین امام راحل خطاب به رهبری فرمودند: «در میان دوستان و متعهدان به اسلام و مبانی اسلام، از جمله افراد نادری هستید که چون خورشید روشنی می دهید». این توصیف امام خمینی(ره) کلام را تمام می کند، امام(ره) ایشان را به خورشید تشبیه کردند، لذا افکار و اندیشه های رهبری بسیار حائز اهمیت است.

 

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: واقعیت آن است که نسبت به اندیشه های ایشان قطعا کوتاهی کرده ایم، برخی می گویند این به علت حجاب معاصرت است، چه اینکه در زمان شخصیتی مثل علامه طباطبایی(ره) می گفتند که بعدها عظمت کار علامه درک می شود، البته شاید برخی بگویند که مقام معظم رهبری شناخته شده و معروف هستند و آوازه شان فراتر از مرزهای جغرافیایی است. این درست است ولی ابعاد فکرو اندیشه ایشان هنوز برای بسیاری ناشناخته مانده است.

 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کتاب حجت الاسلام دکتر خسروپناه که در این نشست رونمایی شد، گفت: جناب خسروپناه منظومه ای فراهم کرد که بسیار ارزشمند است، ما در همین نظام اسلامی برخی مدیران، کارگزاران و سیاسیون را داریم که اشراف به اندیشه امام راحل و مقام معظم رهبری ندارند؛ لذا یک کارگزار می آید و می گوید که اسلام نه نظام حقوقی دارد، نه نظام سیاسی دارد، نه نظام فرهنگی و اقصادی دارد و نفی می کند و بعد افتخار می کند که به این که لیبرال باشد.

 

وی ادامه داد: بله! من به عنوان یک فرد سیاسی ممکن است مصاحبه کنم و بگویم که این شخص اطلاع ندارد و یک کار رسانه ای کرده و او را محکوم کنم ولی کار ارزشمند این است که باید درست پاسخ داده شود؛ در مسایل علمی، فکری و فرهنگی نمی شود با محکوم کردن و زنده باد گفتن، کار را پیش برد، بلکه باید کار عمیق انجام داد.

 

حسینی تاکید کرد: در بخش سوم این کتاب، نظام های اجتماعی اسلام مطرح شده که در آنجا هشت مورد شامل نظام فرهنگی اسلامی، نظام علمی، نظام مدیریتی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی، قضایی، امنیتی و دفاعی، مطرح شده است و تک تک این موارد در این اثر کنار هم قرار گرفته و یک منظومه را فراهم آورده است.

 

وی با بیان اینکه کتاب پیشِ رو یک کشکول نیست که مطالب پراکنده در آن گرداوری شده باشد، تصریح کرد: این اثر تنظیم خوبی دارد و مطالب اش دسته بندی شده است که البته هنوز هم جای بسط دارد. هر مقدار که کار شود باز هم کم است، دانشگاه دفاع ملی یکی از برنامه هایش این است که نظام حکومتی الگو را ارائه کند.

 

این استاد دانشگاه ابراز: ما در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، پس باید نهادهای مطلوب و تشکیلات و آنچه که مد نظرمان است را بیان کنیم، کارهایی اکنون در حال انجام است از جمله در دانشگاه معارف قم مساله سینمای طراز انقلاب اسلامی در حال پیگیری است که بیشترین تکیه آن بر دیدگاه های رهبری است. مقام معظم رهبری مدت ها درس فقه خارج شان به موسیقی اختصاص داشت، درس خارج مهمترین درس علما و مراجع در حوزه است که ایشان درس خارج خود را تا مدت ها به این مساله اختصاص دادند.

 

وی با اشاره به خاطراتی از دوره وزارت خود گفت: ما گاهی اوقات برای بزرگان مراسم تجلیل می گذاشتیم، مثل سید علی قاضی، علامه طباطبایی (ره) یا سید نعمت الله جزایری یا برخی شعرا که در زمان حیات شان برایشان مجلس برگزار کردیم از جمله مرحوم استاد سبزاوری و مشفق کاشانی.

 

وی ادامه داد: آن زمانی گاهی همه چیز برای یک جشنواره آماده می شد و گروهی محقق تا مدت ها کار می کردند، گاهی یک تا دو سال کار می کردند و در مورد شخصیتی مثل میرزا کوچک خان و دیگران مطالعه می کردند، بعد از این مراحل ما دوشنبه در جلسه می رفتیم و این گزارش ها از سوی دبیر جشنواره ها ارایه می شد، بعد مقام معظم رهبری در پایان جلسه وارد سخن می شدند و تمام کسانی که در این حوزه تخصص داشتند مات و مبهوت می مانند یعنی ایشان به نکاتی اشاره می کردند که به ذهن هیچ کس خطور نکرده بود، لذا مجبور می شدیم تا چندماه آن کنگره را به تاخیر بیندازیم و آن نکات را نیز لحاظ کنیم. این بسیار تخصص می خواهد که فردی در جمعی که همه آنها خود متخصص هستند به گونه ای سخن بگویند که همه بپذیرند.

 

حسینی ادامه داد: سال 1389 وزیر فرهنگ روسیه به ایران آمد و من اشاره ای به احاطه مقام معظم رهبری به ادبیات روسیه کردم، وزیر فرهنگ روسیه عنوان کرد که من مطالبی را شنیدم ولی این حرف ها برایم جالب بود، همچنین زمانی که حامد کرزای به ایران آمده بود من از جلسات شعر مقام معظم رهبری برایش توضیح دادم و زمانی که او خدمت رهبری رسید گفت دلم می خواهد من نیز در این جلسات حضور یابم.

 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان یادآور شد: اگر دوره های دانش افزایی برای مدیران گذاشته شود تا با این مبانی و اندیشه ها آشنا شوند بسیار مناسب است و دیگر این قدر شیفته فرهنگ غرب نباشند و بدانند که ما خود از فرهنگی غنی برخورداریم و نیازی به غیر نداریم، کسانی که خودشان تهی هستند و عالمان و بزرگانی ندارند باید دست گدایی دراز کنند ولی ما که این فرهنگ غنی را داریم چه نیازی داریم؟ اینکه رهبری فرمودند آتش به اختیار کار فرهنگی کنید، لازمه اش آن است که افراد مطالعه کنند و آشنا شوند و به نظرم کارهایی نظیر این کتاب بسیار ارزشمند است.

 

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۵۹۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، رئیس دانشگاه معارف اسلامی در نشست خبری گفت: همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب در سالن شهید سلیمانی این دانشگاه چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود. 

حجت الاسلام والمسلمین روح الله شاکری بر وظیفه دانشگاه‌ها در تامین منابع جامع علمی برای دانشجویان و پژوهشگران تاکید کرد و گفت: به عنوان دانشگاه معارف اسلامی وظیفه داریم از ظرفیت اندیشمندان صاحب فکر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه نسبت به شخصیت علمی و قرآنی مقام معظم رهبری غفلت صورت گرفته است خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی از سال ۴۳ تفسیر قرآن را در سطوح بالا تدریس می‌کرده اند و در تبیین دین بسیار موفق بوده و قدرت ارتباط گیری بالایی خصوصا با جوانان دارند و نگاه دینی ایشان منبعی جامع برای جوانان و دانشگاهیان خواهد بود. 

رئیس دانشگاه معارف اسلامی از پذیرش ۱۴۶ مقاله در این همایش خبر داد و گفت: در کنار ارسال مقالات شاهد ارسال چکیده مقاله‌ها نیز بوده‌ایم که در پایان همایش یک جلد از آنها منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری با بیان اینکه این پژوهش‌ها می‌تواند نگرش‌های علمی و قرآنی رهبر انقلاب اسلامی را در فضای علمی و دانشگاهی کشور گسترش دهد، عنوان کرد: به همین منظور نشست‌های متعددی با مسئولین استانی برگزار شده است که حدود ۸۰ مقاله از این بستر دریافت شد.

دیگر خبرها

  • ماجرای دریافت انگشتر مقام معظم رهبری توسط یک کارگر
  • درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند
  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باعث ریشه کن شدن فساد است
  • سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم
  • ثبت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده جدید