Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  جماران،  محمدباقر نوبخت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس به ارزیابی از سخنان و نظرات روسای کمیسیون های مجلس پرداخت و افزود: بخشی از نظرات نمایندگان رهنمودهای ارزشمندی بود که از آنها استفاده می کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به جمع بندی چندگانه نایب رئیس مجلس از سخنان روسای کمیسیون‌ها گفت: نظرات دیوان محاسبات را قابل قبول می دانیم اما قصدمان از گزارش بودجه میزان قدرت پیش بینی دولت از منابع و مصارف بود که اگر بیش از آن پیش‌بینی، اضافه شود تخصیص نمی یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به درستی بیان کرد که بودجه ۹۶ دولت در بدترین شرایط ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از ۳۰۹ هزار میلیارد تومان را تخصیص داده است و این یعنی تحقق ۹۷ درصد درآمد پیش بینی شده.

نوبخت با اشاره به انتقادات متعدد روسای کمیسیون ها از انتشار اوراق مالی و پرداخت آن به پیمانکاران و دستگاه‌های اجرایی گفت: برای نمایندگان تشریح می کنم اگر بخواهید، اوراق مالی را کنار می گذاریم اما دولت به جای آنکه اجازه دهد نقدینگی سرگردان به بازارهای ارزی، پولی و مسکن برود، با اجرای مصوبه مجلس در بودجه ۹۶ این نقدینگی را به پروژه ‌های عمرانی هدایت کرده است. هرچند که ما اصراری به انجام این کار نداریم و شما می توانید ردیف مربوطه را از بودجه حذف کنید مشروط بر آنکه محل درآمدی جدید غیر از منابع موجود در بودجه به دولت پیشنهاد دهید.

نوبخت ادامه داد: اگر نمایندگان تایید کنند ۳۸۵۰۰ میلیارد تومان منابع واگذار شده ناشی از اوراق مالی را حذف می کنیم یا اگر صلاح می‌دانید به همین میزان از هزینه‌های دولت کم کنید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه متذکر شد: دولت با در نظر گرفتن جمیع جهات اوراق مالی را طبق حکم بودجه ۹۶ واگذار می کند و انجام این کار با توجه به وضعیت درآمدی کشور غیرقابل اجتناب است. ولی شما می توانید آن را حذف کنید.

وی ادامه داد: وقتی از واگذاری اوراق مالی یا واگذاری دارایی‌ها مالی صحبت می کنیم، فروش سهام کارخانجات در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی نیز انجام می شود. شما در بند «ل» بودجه ۹۶ حکمی آورده اید که آنچه از اوراق مالی با تعهد دولت واگذار می‌شود نباید بیشتر از ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باشد.

نوبخت متذکر شد: در قانون بودجه دو نوع حکم برای انتشار اوراق مالی به دولت داده اید یکی همان ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که در دل آن چهار ، پنج حکم دیگر نیز آورده شده است که خارج از سقف هم در آن وجود دارد و وم در بند «ز» تبصره ۵ قانون بودجه اجازه انتشار ۹۵۰۰ میلیارد تومان در طول سال به دولت داده شده است که ما هم طبق همین مصوبه عمل می کنیم. البته بند الف تبصره ۵ قانون بودجه ۹۶ به شرکتهای دولتی اجازه انتشار اوراق مشارکت را داده است. هرچند که دولت از همه ظرفیت این حکم استفاده نکرده است.

وی با انتقاد به بخشی از سخنان رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بنده فکر کردم با پرداخت ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای خرید تضمینی گندم که تا پایان آبان ماه انجام دادیم، کمیسیون کشاورزی از ما تشکر می کند. ما با توجه به وضعیت منابع درآمدی حاضر شدیم سود انتشار اوراق مالی را بدهیم اما کشاورزان عزیز مشکل پیدا نکنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در عین حال خاطر نشان کرد: باید هم منابع تامینِ مصارف را، منابع مطمئنی تعیین کنیم و هم این سفره گسترده را جمع کنیم.

نوبخت خطاب به رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس پرسید: تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۶ که عین بند الف ماده ۳۹ برنامه ششم توسعه است، مگر به دولت تکلیف نمی کند که از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، اشتغال کشور بهبود داده شود؟ چرا کمیسیون انرژی به این موضوع توجه ندارد؟

وی در عین حال به نمایندگان مجلس پیشنهاد داد: از نتایج این جلسه استفاده کرده و در قالب پیشنهاد در حین رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه ۹۷ در صحن علنی مجلس بهره ببرند و قول داد دولت هم از پیشنهادهای قابل اجرا حمایت کند.

علی مطهری در ادامه با تکرار این جمله که برای بنده روشن نیست که مزیت واگذاری دارای هایی مالی چیست، ادامه داد: در حالی که بودجه ۹۶ مجوز انتشار ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را داده است ولی ۳۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با عملکرد ۱۱۴ درصد که بیش از مصوبه مجلس است را به اجرا در آورده اید.

محمدباقر نوبخت در پاسخ به این سخن نایب رئیس مجلس گفت: در بندهای تبصره ۵ قانون بودجه ۹۶ علاوه بر اوراق، درج شده «از سقف مذکور مستثنی است». این حکم یعنی دولت می تواند از محل سررسیدهای اوراق مالی، ۵۰۰۰ میلیارد تومان تهاتر کنید. بنابراین دولت مرّ قانون بودجه ۹۶ را اجرا کرده است.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۶۶۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام نمایندگان جلسه مجلس را تعطیل کردند؟

جلسه نوبت عصر امروز مجلس به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نشد که اسامی ۳۵ نماینده غایب یا متاخر توسط یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس قرائت شد.

به گزارش ایسنا، جلسه نوبت عصر روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس حدود ۴۰ دقیقه بعد از آغاز به کار، به دلیل غیبت تعدادی از نمایندگان و نرسیدن به حد نصاب جلسه با اعلام محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پایان یافت.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، گفت: تعداد نمایندگان حاضر در مجلس برای رای گیری به حدنصاب نرسیده است و نمی‌توانیم بررسی بودجه را دنبال کنیم لذا پایان جلسه را اعلام می‌کنم.

وی گفت که جلسه بعدی مجلس فردا (سه‌شنبه) برای ادامه بررسی بخش دوم بودجه تشکیل می‌شود. این در حالیست که از روز گذشته اعلام شده بود که جلسات صحن مجلس تا پایان رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در ۲ نوبت برگزار خواهد شد.

قالیباف همچنین از اعضای هیأت رئیسه مجلس خواستار قرائت اسامی غایبان و متاخران جلسه شد که علی کریمی فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس اسامی آن‌ها را به شرح زیر قرائت کرد:

- عبدالجلال ایری

- امیرحسین بانکی پور

- علی جدی

- حسین حسین‌زاده

- جعفر راستی

- رجب رحمانی

- جلیل رحیمی جهان آبادی

- جلال رشیدی کوچی

- ابراهیم رضایی

- محمدرضا رضایی کوچی

- مجتبی رضاخواه

- یعقوب رضازاده

- منصورعلی زارعی

- علیرضا زندیان

- قاسم ساعدی

- محمد سبزی

- حسن شجاعی

- مهدی شریفیان

- منصور شکرالهی

- مهدی طغیانی

- فرهاد طهماسبی

- روح‌الله عباسپور

- محمود عباس زاده

- بهزاد علیزاده

- ابوالفضل عمویی

- محسن فتحی

- حسین گودرزی

- محمدرضا مبلغی

- حسن محمدیاری

- غلامرضا مرحبا

- اردشیر مطهری

- محمدطلا مظلومی

- فاطمه مقصودی

- سید محمد موحد

- سید کاظم موسوی

بر اساس ماده ۷۱ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، انعقاد رسمی جلسات و اعتبار اخذ رأی منوط به حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان در صحن است؛ بنابراین از مجموع ۲۸۶ نماینده فعلی (با حساب ۴ نماینده‌ای که در طول این ۴ سال به هر دلیلی از مجلس جدا شدند)، برای رسمیت یافتن جلسه نوبت عصر روز دوشنبه صحن مجلس باید ۱۹۱ نفر در جلسه حاضر می‌شدند.

دیگر خبرها

  • کدام نمایندگان جلسه مجلس را تعطیل کردند؟
  • این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند
  • ارجاع جدول مربوط به تملک دارایی‌های مالی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • حاجی‌بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • برات الکترونیک چیست؟ | روش جدید برای تامین مالی فعالان اقتصادی
  • ضرب‌الاجل به پاستور
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟