Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@09:52:07 GMT

برداشت گل نرگس از مزارع ایلام

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۶۷۳۲۵

برداشت گل نرگس از مزارع ایلام

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام از برداشت گل نرگس از مزارع این استان خبر داد.

مهندس «بابک افراز» در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: نظر به شرایط آب و هوایی مناسب و مستعد استان  و نتیجه گرفتن از کاشت و احداث مزارع گل نرگس، توسعه و کاشت آن در سالجاری  سطح زیر کشت گل نرگس در استان با توسعه در سالجاری به 267 هکتار رسید .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به تولید متوسط 60 هزار شاخه گل بریده نرگس در هر هکتار در شرایط دیم و درآمدی بالغ بر 210 میلیون ریال در هکتار، اشتغال زایی و کسب درآمد مطلوبی به دنبال خواهد داشت.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان ایلام اضافه کرد: پیش‌بینی میزان تولید در سالجاری بیش از  16 میلیون شاخه گل نرگس با ارزشی بالغ بر 56 میلیارد ریال خواهد بود .

افراز با بیان اینکه این گل علاوه بر تولید سالانه گل با تکثیر طبیعی، پیاز هم تولید می‌کند که با یک بار کاشت پیاز گل، برای برداشت در فصل‌های بعد دیگر نیازی به کاشت پیاز نیست، تصریح کرد: در سطحی حدود 20 هکتار گل نرگس به صورت آبی کشت می‌شود که میزان تولید به طور متوسط 150 هزار شاخه در هکتار است.

وی در تشریح مزایایی کاشت گل نرگس در مزارع دیم اظهار کرد: جلوگیری از تخریب، تبدیل، تغییر کاربری نامناسب اراضی زراعی و ملی، حفاظت آب و خاک، آبخیزداری اقتصادی، ذخیره نزولات آسمانی، برقراری بیلان مثبت آبی سفره‌های زیرزمینی، پیشگیری از فرسایش خاک و سیل‌های ویرانگر، ایجاد کمربند سبز حفاظتی به منظور پیشگیری از تجاوز به منابع طبیعی و تقویت و افزایش ظرفیت اکوسیستم‌های پشتیبان بخشی از مزایای کاشت این گل است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در تشریح دیگر مزایای کاشت گل نرگس یادآور شد: حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع گونه‌ای، افزایش درآمد، اشتغال مولد، کاهش فقر و بیکاری، پدیده مهاجرت، جلب مشارکت مردم در سازندگی و پایداری منابع (کار، سرمایه، حفاظت)، تقویت و گسترش بنیان‌های زنجیره‌های تولید و ارزش و فراهم کردن شرایط اگرواکوتوریستی است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۶۷۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال

رسول مقسم روز شنبه گفت : سال قبل گلستان از محل تولید نهال‌جنگلی ۳۸۷ هکتار از عرصه‌های جنگلی هیرکانی را با کاشت «بلوط، ون، افرا و خانواده سرو نقره‌ای» احیا کرد یا توسعه داد که شامل ۲۰۰ هکتار در منطقه «قلعه‌قافه» مینودشت، ۱۰۰ هکتار در منطقه «قربان‌دره» مراوه‌تپه، ۵۷ هکتار در منطقه «جوزچال» رامیان و ۳۰ هکتار در مناطق« عربکلو و خسروآباد» گالیکش بود.

طبق گزارش مسوولان حوزه جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، سال قبل در قالب اجرای طرح ملی چهارساله کاشت یک میلیارد درخت، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال جنگلی برای فضای سبز، زراعت چوب، احیا و توسعه جنگل و مرتع و بیابان با بهره‌گیری از نهالستان‌های دولتی و خصوصی در استان تولید و در اختیار استان‌ها قرار گرفت در حالی که تعهد ایجاد شده برای گلستان در این سال پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نهال بود.

به روزرسانی جنگل‌های هیرکانی نیازمند احیا و توسعه

رییس اداره جنگلکاری، پارک‌ها و تفرجگاه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مکاتبه با ادارات شهرستانی منابع طبیعی و آبخیزداری برای شناسایی جنگل‌های مخروبه، کم پوشش و فقیر جنگلی انجام شده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

گلستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی استوار است.

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس