Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیلگران عرب در بررسی تحولات ۲۴ ساعت گذشته در انتخابات ریاست جمهوری مصر هشدار داده اند که اقدامات ارتش و عبدالفتاح السیسی را می توان کودتایی پیشگیرانه توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری عربی ۲۱، با توجه به تحولات یک روز گذشته درباره انتخابات ریاست جمهوری مصر و خروج زود هنگام ژنرال «سامی عنان» از رقابت انتخاباتی در این کشور، «سراج الدین محمدین» تحلیلگر پایگاه عربی ۲۱ نوشته می توان این اقدام را کودتایی پیشگیرانه توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحلیلگر نوشته که انتشار بیانیه ارتش مصر در خصوص سامی عنان و متهم کردن او به جعل اسناد رسمی، سپس نقض قوانین نظامی و اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و در نهایت ممنوعیت حضور او در انتخابات ریاست جمهوری در حالی که خودروهای زرهی ارتش در خیابان ها و میادین اصلی مصر مانند میدان «التحریر» و «رامسیس» و «رابعه» مستقر شده اند حاکی از کودتایی پیشگیرانه است.

بر اساس این گزارش، برخی منابع آگاه در ارتش مصر به عربی ۲۱ گفته اند که به تمام یگان ها و بخش های مختلف نیروهای مسلح مصری دستور داده شده بود که از روز ۲۲ ژانویه (دو روز پیش) در حالت آماده باش کامل باشند و حضور نیروهای امنیتی در شهرک نصر، خیابان ها و میدان های اصلی قاهره افزایش پیدا کند تا با هر گونه تحرک نظامی یا مردمی مشکوک مقابله شود.

«اسامه امجد» تحلیلگر سیاسی دیگری معتقد است که با نگاه به ۲۴ ساعت گذشته متوجه می شویم که «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر برای دومین بار از نیروهای مسلح مصر برای دستیابی و حفظ قدرت استفاده کرده است. به گفته او اولین بار کودتای آشکار او علیه «محمد مرسی» رئیس جمهوری مصر بود و دومین بار هم کودتا علیه فردی است که ممکن بود به عنوان رئیس جمهور مصری انتخاب شود.

این تحلیلگر می نویسد آنچه در مصر رخ داد ترجمه روشنی برای تهدیدهای پیشین رئیس جمهوری مصر است که گفته بود اجازه نخواهد داد کسی به کرسی ریاست جمهوری نزدیک شود و تمام ادعاهای تغییر و دموکراسی خواهی او را بر باد داده است. بر اساس این خبر، السیسی برخی رقبای خود مانند «احمد شفیق» را به اتهام فساد جنسی از میدان رقابت خارج کرده و حالا سامی عنان را به اتهام جعل سند بازداشت می کند و این سرنوشت منتظر «خالد علی» نیز هست. به گفته او پیام این اقدامات السیسی واضح و روشن است او می گوید خالد علی هم جایی در دولت آینده مصر ندارد.

نویسنده معتقد است که بهتر است خالد علی با گوش دادن به توصیه های معارضان مصری از انتخاباتی که به وسیله سازمان اطلاعات جنگی مصر برگزار می شود و در آن به مصر و مردم این کشور اهمیتی داده نمی شود، خارج شود.

«ساهر جاد» نویسنده دیگری در خصوص تحولات مصر هم اظهار نظر کرده و می گوید آنچه برای عنان رخ داده باید با اقداماتی در تقابل با السیسی در نهاد نظامی مصر در ارتباط باشد و اتخاذ چنین اقدامات سختگیرانه ای و بازداشت عنان احتمالا تنها راه مقابله با آن بوده است. با این حال این نویسنده معتقد است که ساعت ها یا روزهای پیش رو آبستن حوادث مختلف خواهد بود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۸۷۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه در مراسم تحلیف «پوتین» گذشت+ فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که در انتخابات ریاست جمهوری روسیه، با اکثریت آراء پیروز شد، امروز سه‌شنبه با ادای سوگند در مراسم تحلیف در کاخ کرملین، به طور رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز کرد.

تاریخچه آیین برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری که امروز در کرملین برگزار شد، به سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد. این سنت در سال ۲۰۲۴ نیز با حضور شماری از مقامات برجسته روسیه، قضات و اعضای پارلمان این کشور ادامه یافت. براساس اعلام دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر به این مراسم دعوت شده بودند.

پوتین که در انتخابات ماه مارس با کسب ۸۷.۲۸ درصد آراء، قاطعانه به پیروزی رسید، ساعاتی پیش با ادای سوگند، به طور رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری‌اش را شروع کرد.

کد خبر 6099597

دیگر خبرها

  • پوتین برای بار پنجم برای رئیس جمهوری روسیه سوگند یاد کرد
  • افشاگری‌ها علیه قالیباف؛ از اهداف کوتاه مدت تا برنامه ریزی بلندمدت
  • مراسم باشکوه تحلیف پوتین به عنوان ریاست جمهوری
  • مراسم تحلیف ریاست جمهوری برای سی سالگی
  • «پوتین» به چین و ترکیه سفر می‌کند
  • آنچه در مراسم تحلیف «پوتین» گذشت+ فیلم
  • مراسم تحلیف دور جدید ریاست جمهوری ولادیمرپوتین
  • تکمیل اسکله رو- رو امیرآباد ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد
  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان