Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پيش از شروع جشنواره تئاتر فجر همه با توجه به اسامي اعضاي دبيرخانه جشنواره در انتظار رويدادي بزرگ و فاخر در عرصه تئاتر بودند اما هرچه به برگزاري چشنواره تئاتر فجر نزديکتر شديم اين اميدها رنگ باختند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي خبرگزاري ميزان، پيش از شروع جشنواره تئاتر فجر همه با توجه به اسامي اعضاي دبيرخانه جشنواره در انتظار رويدادي بزرگ و فاخر در عرصه تئاتر بودند اما هرچه به برگزاري جشنواره تئاتر فجر نزديکتر شديم اين اميدها رنگ باختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حاشيه و شکست هاي جشنواره تئاتر فجر از همان روز اول و با نحوه انتخاب آثار بخش مرور آغاز شد. به گفته جشنواره هيات انتخاب هفتاد نفره بر اساس نظر جمعي آثار حاضر در بخش مرور را انتخاب مي کردند اما در آخر مشخص شد اين اعضا بسياري از نمايش ها را نديده اند.

در مورد اين فهرست و شور جمعي مورد ادعاي جشنواره تئاتر فجر همين کافي است که بگوييم برخي از اين اعضا حتي يکبار در سال هم پايشان به سالن هاي تئاتر باز نشده است.
ضربه مهلک بزرگ جشنواره اما در روز رونمايي از پوستر جشنواره رقم خورد. پوستري که برگرفته از شکلک يا همان ايموجي هاي معروف فضاي اينترنتي شکل گرفته بود و بر خلاف اصرار دبيرخانه بر مفهومي بودن آنها هيچ سنخيتي با نام جشنواره تئاتر فجر نداشت.

برخلاف جشنواره فيلم فجر که تاکيد ويژه بر همزماني جشنواره و فجر انقلاب دارد اما جشنواره تئاتر هيچ اعتنايي به اين مضمون نداشته و پوستري را با وجود انتقادات شديد رونمايي کرد که تئاتر کشور را تبديل به سوژه خنده عمومي نمود.
در آخرين نشست خبري جشنواره تئاتر فجر که با يک ساعت تاخير آغاز شد سيل انتقادات خبرنگاران و اهالي تئاتر به شدت دبيرخانه را مورد حمله قرار داد و اعضا نيز بدون توجه به اين انتقادات بر مواضع خود پافشاري کردند. اين جلسه حدودا چهار ساعت به طول انجاميد و کار به جايي رسيد که يکي از بازيگران جوان از شدت خشم دبير جشنواره را مورد مواخذه قرار داد.

لج بازي و يکدندگي دبيرخانه جشنواره تئاتر فجر تنها به بخش مرور و پوستر ختم نشد و تا جايي پيش رفت که به جاي واگذاري بليت فروشي به بهترين سايت بليت فروشي تئاتر، اين اتفاق را به يکي از ضعيف ترين سايت هاي موجود سپرد. همين اتفاق باعث شد بليت فروشي براي تمامي اهالي رسانه با وجود اعلام دبيرخانه به دليل مشکلات فني با يک روز تاخير آغاز شود.
يکي از دستاوردهاي عجيب جشنواره امسال را بايد در هيات داوران جشنواره دانست. داوراني که تنها يک روز قبل از برگزاري جشنواره انتخاب شدند و مشخص نيست براساس کدام معيارهاي تئاتري اين اعضا براي جشنواره برگزيده شده اند.

بخش ديگر مشکلات جشنواره تئاتر فجر را بايد در بي اعتنايي و کم اهميت جلوه دادن خبرنگاران و اهالي رسانه دانست به نحوي که در بسياري از سالن هاي با ظرفيت بالا تنها يک تا هفت صندلي در بخش هاي کناري سالن براي خبرنگاران در نظر گرفته شده است.
در اين نحوه بليت فروشي از سوي دبيرخانه براي اهالي رسانه به رقابتي لحظه اي مبدل شد و خبرنگاران بسياري در اين بي حرمتي بليت هاي جشنواره را از دست دادند. با اين حال دبيرخانه باز هم اصرار دارد که همه خبرنگاران بليت خريده اند. اين در صورتي است که به عنوان مثال بسياري از تماشاخانه هاي خصوصي تنها يک يا دو صندلي به خبرنگاران تخصيص داده شده است.

از طرفي يکي ديگر از مشکلات عمده جشنواره تئاتر فجر امسال را بايد در اداره بخش هاي محيطي دانست. همزمان با برگزاري جشنواره گروه هاي خياباني در فضاي باز تئاتر شهر به اجرا مشغول هستند و در همان زمان چاي فروش ها دوره گرد تئاترشهر به کاسبي مشغول هستند.
فضاي بيروني تئاترشهر که قبل‌تر نيز محل مناقشه بود اين بار در رويدادي بين المللي و بدون هماهنگي هاي دبيرخانه جشنواره تئاتر فجر اتفاقي ناگوار را به همراه دارد به نحوي که دعوا و فحاشي و الفاظ رکيک در ميان چاي فروشان فضاي باز تئاترشهر را به جاي محيطي فرهنگي به فضايي کاملاً ضد فرهنگ مبدل کرده است.
از سويي قبول برخي آثار خارج از عرف و مغاير با ارزش هاي انقلاب اسلامي از سوي دبيرخانه صداي بسياري از اهالي تئاتر را در آورده و سوال پيش مي آيد که چه گروهي به اينگونه آثار همچون تئاتر روز عقيم اجازه ورود به جشنواره تئاتر فجر را داده اند. آثاري که ابتذال را وارد جامعه مي کنند.

در اين بين جشنواره تئاتر فجر با ادعاي بين المللي بودن و کيفيت بالا همچنان به کار خود ادامه مي دهد و بي اعتنا به نقدها سنگ خود را به سينه مي زند.حال بايد ديد عاقبت يکي از ضعيف ترين دوره هاي برگزاري جشنواره تئاتر فجر به کجا خواهد انجاميد؟.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۸۹۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد/ آغاز اجرا از ۲۵ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش «دوازده سی‌ و شش» به نویسندگی و کارگردانی امید دانشوران و تهیه‌کنندگی کوروش شاهونه کاری از کمپانی تئاتر جوانان است که از ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۸:۱۵ در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

زهره محمدی، امیر نصیری و امید دانشوران به‌عنوان بازیگر در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. آیدا عارفی، محمدرضا فدایی، مهسان یحیی پور نیز بازیگران سیاه‌پوش این نمایش هستند.

نمایش «دوازده سی‌ و شش» سال گذشته در جشنواره «هم آغاز» تئاتر شهر شرکت کرده بود و توانست جایزه دوم کارگردانی و سوم طراحی صحنه را از آن خود کند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «درباره لکه سیاهی است که در سازمان سفید کننده پیدا می‌شود و …»

امید دانشوران طراح صحنه و لباس، شیدا آذرپور طراح صدا، لعیا شمس‌الدینی نور، امید دانشوران طراح گرافیک، سعید راسخی پور ساخت آنونس، آیدا عارفی دستیار کارگردان، هومن مظهری مجری طرح، علیرضا ربانی زاده برنامه‌ریز، مجتبی راوش مشاور کارگردان، سعید راسخی پور مدیر تبلیغات، مهسان یحیی پور مدیریت صحنه، سعید مشی، امیر عباسی، ساسان سبک‌روح دستیار صحنه، حمید تن، محمد غفاری عوامل فنی، محمدرضا فدایی، لعیا شمس‌الدینی، آیدا عارفی گروه صحنه و علی کیهانی روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی می‌توانند به سایت ایران کنسرت و گیشه تئاتر مراجعه کنند.

کد خبر 6095530 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • حمایت دانشجویان سراسر دنیا از مردم غزه رویدادی بی‌سابقه است
  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است
  • اولین جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار برگزار شد
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد/ آغاز اجرا از ۲۵ اردیبهشت
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • انتشار فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»