Web Analytics Made Easy - Statcounter

یكی از تصورات ذهنی اغلب هواداران فوتبال این است كه هیگواین در بازی‌های بزرگ محو می‌شود. در این نوشته ابتدا نقشه های ماسیمیلیانو آلگری را بررسی می‌کنیم و در پی آن به تبیین نقش هیگواین در تركیب یووه می‌پردازیم. بعد از آن به تمامی گل هایی كه یوونتوس در فصل گذشته لیگ قهرمانان از شروع مرحله یك چهارم نهایی به بعد به ثمر رسانده نگاهی می اندازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرفداری - بعد از بازی با فیونتینا در آرتمیو فرانکی و با تغییر سیستم از تركیب ٣-٥-٢ به ٤-٢-٣-١ یوونتوس به شدت هجومی تر شد. گزینه های هجومی تیم افزایش یافت و فضای بهتری در اختیار دو ستاره یوونتوس یعنی گونزالو هیگواین و پائولو دیبالا قرار گرفت.  

مهمترین تاكتیك ماسیمیلیانو الگری، استفاده از خلاقیت پیانیچ، بونوچی و دیبالا از طرفی و سرعت و سانترهای کوادرادو و الکس‌ساندرو از طرف دیگر برای رساندن توپ به هیگواین در محوطه جریمه بود. اتفاقی كه در كل فصل بیش از ٣٠ گل در تمامی رقابت ها برای یوونتوس به ارمغان آورد. اما گاهی اوقات یارگیری های فشرده با هیگواین، در ظاهر او را از جریان بازی خارج می كرد و گزینه‌ رساندن توپ به هیگواین را از روی میز خارج می‌کرد. در بعضی از بازی ها، كه مهمترین آن ها را در ادامه بررسی خواهیم كرد، مربیان حریف دو یا سه یار را مامور مهار هیگواین می كردند. در چنین بازی هایی ماسیمیلیانو آلگری مجبور به استفاده از نقشه های آلترناتیو می شد كه یكی از آن ها به قدری قدرتمند بود كه در تعداد زیادی از بازی ها به برگ برنده یوونتوس تبدیل شده بود.

در بازی هایی كه هیگواین مورد یارگیری شدید قرار می گیرد، نقشه‌ آلترناتیو اصلی یوونتوس اینگونه است که توپ به جناحین (معمولاً راست) برده می شود، هیگواین به یكی از دو خط طولی محطه جریمه نزدیك می شود و دو یا سه یار حریف را با خود به گوشه ها می برد تا فضای بزرگی در جلو یا عقب او خالی بماند. بعد از خالی شدن فضا، ماریو مانژوكیچ یا پائولو دیبالا به سرعت در منطقه خالی شده حضور پیدا می كنند و خوان كوادرادو یا هر بازیكنی كه در جناحین صاحب توپ است توپ را به فضای خالی می فرستد و در صورت فرصت طلبی مناسب، حاصل این توپ برای یوونتوس گل خواهد بود. گل اول و دوم یوونتوس به بارسلونا نمونه های خوبی از این سازوكار ساده هستند. 

در صحنه‌ گل اول خوان كوادرادو از سمت راست صاحب توپ است، گونزالو هیگواین در گوشه‌ دور محوطه جریمه حضور دارد و سه بازیكن بارسلونا یعنی ساموئل اومتیتی، خاویر ماسكرانو و ایوان راكیتیچ در فاصله یك متری هیگواین قرار دارند و به شدت از او مراقبت می كنند. در فضای نزدیك تر به كوادرادو و در تیر اول، پائولو دیبالا یك فضای كافی در اختیار دارد تا با خیال راحت توپ را كنترل كند، بچرخد و ضربه آخر را بزند. می‌توانید جزئیات دقیق را در تصویر زیر ملاحظه کنید:
در صحنه گل دوم هم همین سازوكار برقرار است. روی یك ضد حمله، تنها سه بازیكن از یوونتوس یعنی مانژوكیچ كه توپ را در اختیار دارد، به همراه پائولو دیبالا و هیگواین به سمت دروازه بارسلونا می تازند و با همین سازوكار دروازه را باز می كنند. مانژوكیچ به خط عرضی زمین نزدیك و نزدیك تر می شود، هیگواین تا جایی كه از توپ جلوتر نباشد و در آفساید قرار نگیرد به دروازه نزدیك می شود و فضایی بسیار مناسب را پشت سر خود برای پائولو دیبالا خالی می كند. همانطور كه می بینید جرارد پیكه و ساموئل اومتیتی یكی از عقب و دیگری از جلو فاصله ای كمتر از دو متر با هیگواین دارند و ایوان راكیتیچ هم به تنهایی نمی تواند فضای بزرگی كه در محل قوس محوطه خالی مانده را پوشش دهد و مدافعان بارسلونا در تله ساده اما كارساز الگری می افتند، تله ای كه طعمه ای غیر قابل گذشت به نام هیگواین دارد. 
در صحنه دیگر باز هم عناصر اصلی این نقشه یعنی بازی نزدیك به هیگواین، سردرگمی مدافعان و فرصت مناسب گل زنی یوونتوس مشخص است. به تصویر زیردقت كنید: در حالیكه توپ در اختیار خدیرا است، اینیستا، پیكه و آندره گومز در نزدیكی هیگواین قرار دارند، كوادرادو در سمت راست طلب توپ می كند و ماریو مانژوكیچ در جناح چپ در نقطه كور مدافعان قرار دارد و منتظر این است که به محض رسیدن توپ به كوادرادو، خود را به فضای نشان داده شده برساند. البته در این صحنه سامی خدیرا تصمیم به شوت زنی می گیرد و این نقشه نیمه كاره می ماند. 

این نقشه به قدری در بازی های یوونتوس تكرار شد كه بعضا فراتر از پلن B به نظر می رسید. موناكو كه با شكست دورتموند و منچستر سیتی پا به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا گذاشته بود، تصمیم گرفت در دام نیفتد. در بازی رفت یوونتوس مقابل موناكو، لئوناردو ژاردیم به كمیل گلیك برای كنترل هیگواین اكتفا كرد. اكتفای ژاردیم به یك نفر در خط دفاع برای كنترل هیگواین همانا و دریافت دو گل از هیگواین همانا.

در صحنه گل اول، خود هیگواین توپ را به دنی آلوز می رساند و پاس جوابی ِ آلوز را با یك ضربه ماهرانه به گل اول یوونتوس تبدیل می كند. در نیمه دوم هم بار دیگر همین اتفاق تكرار می شود، گلیك نزدیك به هیگواین حركت می كند و راجی زوج گلیک در مرکز خط دفاعی با گلزن آرژانتینی فاصله دارد، ماركیزیو كه با پاس ابتدایی خود بنیان گذار گل اول بود، توپ را از باكایوكو می رباید و به دنی آلوز می دهد، هیگواین كه یك مراقب بیشتر ندارد با جایگیری مناسب، سانتر آلوز را به یك ضربه هوشمندانه برخلاف جهت حرکت دروازبان به گل تبدیل می كند.

ژاردیم كه از آزاد گذاشتن هیگواین پشیمان شده است، در بازی برگشت همان ترفند لوییز انریكه و اكثر رقبای دیگر را به كار می گیرد، یعنی استفاده از دو و بعضا بیش از دو نفر برای مهار هیگواین. بازهم با یارگیری متعدد حریفان با هیگواین همان اتفاق بازی با بارسلونا تكرار می شود. به صحنه گل اول در تصویر پایین دقت كنید: 

هنگامی كه توپ در اختیار پیانیچ است، هیگواین به سمت گوشه نزدیك محوطه جریمه می آید و سه بازیكن از تیم موناكو چسبیده به هیگواین حركت می كنند و ماركیزیو پشت سرشان در آفساید قرار دارد. پیانیچ توپ را به دنی آلوز می دهد، باکایوکو هیگواین را رها می‌کند و برای بستن کانال چپ به جناح چپ می‌رود، به محض اینكه دنی آلوز گارد سانتر می گیرد، مدافعین موناكو که می دانند هدف سانتر یعنی ماركیزیو در آفساید است، آرایش دفاع مقابل ارسال را به خود می گیرند و دو نفرشان به هیگواین می‌چسبند و کمیل گلیک هم از کمی عقب‌تر توجهش معطوف به هیگواین است، اما قبل از اینكه بفهمند چه شده است مانژوكیچ هم ضربه سر را بدون مزاحم می زند و هم ریباند آن را گل می كند. 

نمونه های بسیار زیادی از این دو رویه به ثمر رسیدن گل در یوونتوس مشاهده شده است كه در هر دو شیوه، نفر اول و اصلی گونزالو هیگواین است. در شیوه اول كه بیش از ٣٠ بار توسط هیگواین برای یوونتوس گل به همراه داشت، هیگواین با گلزنی، هم در ظاهر و هم در باطن در متن حركت است و در شیوه دوم، هیگواین با حركات بدون توپ خود و تعیین مکان جایگیری مدافعان حریف به صورت مخفی در متن حركت قرار می گیرد. 

خالی از لطف نیست حال كه نقشه آلترناتیو آلگری و نقش هیگواین در آن را می دانیم، گل های یوونتوس در بازی های مهم لیگ قهرمانان و نقش هیگواین در آن‌ها را بررسی كنیم.

یوونتوس در مراحل مهم لیگ قهرمانان، یعنی از جایی که تنها هشت تیم باقی می‌مانند در پنج بازی موفق به زدن هشت گل شده است. از این هشت گل، سهم ظاهری گونزالو هیگواین دو گل و یک پاس گل است. او در مرحله رفت نیمه نهایی دو گل برابر موناکو به ثمر رساند و در مقابل رئال مادرید در فینال پاس تنها گل یوونتوس را داد. از پنچ گل باقی مانده، نقش هیگواین در سه گل، یعنی دو گل دیبالا مقابل بارسلونا و گل مانژوکیچ به موناکو در بالا به تفصیل شرح داده شد. با این حساب مرد نود میلیونی آرژانتینی شش گل برای یوونتوس در بازی‌های بزرگ اروپایی به ارمغان آورده و روی 75 درصد گل‌های یوونتوس نقش داشته است. جالب اینجاست 25 درصد دیگر گل‌ها از ضربات شروع مجدد به ثمر رسیده که به معنای تاثیر صددرصد روی گل‌های یوونتوس در جریان بازی است.

شاید اکنون دیگر بدانیم که در جواب این سوال که "گونزالو هیگواین در بازی های بزرگ کجا می رود؟" چه پاسخی بدهیم.

 

یادداشت ارسالی از سعید سعیدی

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۸۹۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به آمار خیره‌کننده رئال در فصل جاری

رئال مادرید با هدایت کارلو آنچلوتی آمار شگفت‌انگیزی در فصل جاری داشته و آماده‌تر از همیشه ظاهر شده است.

به گزارش ایسنا، عملکرد خیره‌کننده رئال مادرید در فصل جاری با هدایت کارلو آنچلوتی ادامه دارد. شاید خوش‌بین‌ترین هوادار رئال مادرید هم پیش‌بینی نمی‌کرد این تیم که در تابستان کریم بنزما را از دست داد و در ابتدای لالیگا سه رباط صلیبی داد تا این اندازه خوب ظاهر شود. رئال در هفته سی‌وسوم لالیگا یک پیروزی دیگر را به دست آورد و توانست با یک گل رئال سوسیداد را شکست دهد تا یک گام دیگر به قهرمانی نزدیک شود.

رئال آنچلوتی در فصل جاری آمار شگفت‌انگیز و خیره‌کننده‌ای داشته است؛ به طوری که در ۵۰ بازی در رقابت‌های مختلف تنها دو شکست داشته و جالب اینکه هر دو شکست برابر اتلتیکومادرید بوده است. رئال در  ۵۰ بازی اخیرش ۳۸ بار به پیروزی دست پیدا کرده و ۱۰ بار هم بازی‌هایش مساوی شده و تنها دو شکست داشته است.

شاگردان آنچلوتی ۱۰۷ گل به ثمر رسانده، ۴۲ گل هم دریافت کرده و در ۲۰ بازی هم کلین شیت‌داشته‌اند.

نکته بسیار مهم درباره رئال مادرید اینکه بازیکنان تیم در فصل جاری ۳۶ بار مصدوم شده‌اند؛ به طوری که در ابتدای فصل هم سه رباط صلیبی دادند. رئال آنچلوتی قهرمان سوپرجام اسپانیا شد و به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا هم راه پیدا کرده است و در لالیگا هم با ۱۴ امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم در صدر قرار دارد این در حالی است که تا پایان لیگ پنج هفته دیگر باقی مانده است.

این آمار رئال با هدایت آنچلوتی نشان می‌دهد که آماده‌تر از همیشه است و می‌تواند بر خلاف فصل قبل قهرمان لالیگا شود.

شوآمنی، شکست‌ناپذیر با رئال

در ۲۹ بازی که شوامنی در ترکیب اصلی رئال مادرید به میدان رفته تیم متحمل شکست نشده است. او یکی از خریدهای خوب رئال مادرید در دو سال اخیر بوده است. این هافبک فرانسوی سال ۲۰۲۲ از موناکو به رئال پیوست و رفته‌رفته به یکی از بازیکنان کلیدی و تاثیرگذار تیم آنچلوتی در میانه میدان تبدیل شد.

نکته بسیار جالب درباره شوامنی اینکه او هرگاه در ترکیب اصلی رئال به میدان رفته تیمش باختی نداشته است. شوامنی از زمان حضورش در رئال مادرید ۲۹ بار حضور در ترکیب اصلی را تجربه کرده است که نتیجه آن ۲۴ پیروزی و ۵ تساوی بوده است. این آمار به‌خوبی نشان می‌دهد رئال مادرید برای نباختن باید هافبک فرانسوی‌اش را در ترکیب اصلی به میدان بفرستد.

شوامنی تنها ۲۴ سال دارد و یکی از بازیکنان کلیدی در ترکیب تیم ملی فوتبال فرانسه است. او با سن و سالی که دارد می‌تواند سال‌ها برای رئال مادرید به میدان برود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تساوی سرد و بی‌حاصل یوونتوس و میلان
  • آلگری: اهداف یوونتوس مهم‌تر از آینده من است
  • الگری: به تمام اهداف خود نزدیک شده‌ایم و این یعنی فصل خوبی داشتیم
  • تساوی یوونتوس و میلان به ضرر بانوی پیر!
  • خلاصه بازی یوونتوس 0-0 میلان (سری آ ایتالیا - 2023/24)
  • ببینید | خلاصه بازی یوونتوس ۰ - آث میلان ۰
  • ترکیب احتمالی دو تیم یوونتوس و میلان
  • نگاهی به آمار خیره‌کننده رئال در فصل جاری
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است
  • نگاهی به دومین بازی ذوب‌آهن در جام حذفی؛ دوئل انتقامی