Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان، مدام صدای آژیر آمبولانس ها به گوش می رسد که خبر از اعزام گروه های امدادی برای کمک به بیماران تنفسی می شوند و نیاز به اکسیژن دارند به این طرف و آن طرف می روند.
در این مدت روزهایی بر مردم گذشت که غلظت گرد و خاک از مرز 10 هزار میکروگرم بر متر مکعب گذشت در حالی که استاندارد تعیین شده تنها 150 میکروگرم بر متر مکعب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دستگاه های  سنجش آلودگی در جهان می توانند غلظت گرد و غبار را تا 10 هزار میکروگرم بر متر مکعب یعنی 66 برابر حد مجاز اندازه گیری کنند.اما میزان آلودگی هوا در برخی نقاط استان خوزستان این روزها از این مرز گذر کرده، به گونه ای که اندازه گیری میزان آلودگی ها از توان این دستگاها خارج شد و عملا ناکار شدند.
در این چند روز خوزستانی ها از وضع هوا و آنچه کم کاری مسئولان برای مقابله با آن می خوانند به شدت گلایه مندند.ریزگردها بر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، معیشت و روح و روان مردم تاثیر نامطلوب گذاشته است.
خوزستان در زمینه بیماری‌های تنفسی و آسم آمار بالایی پیدا کرده است. مرکز بهداشت خوزستان از افزایش تعداد مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریه و آسم به خاطر افزایش گرد و خاک که همنشین آلاینده‌های صنعتی در خوزستان شده خبر می دهد.کارشناسان این مرکز در حال نمونه‌برداری از ذرات خاک هستند تا مشخص کنندآیا میکروب‌های موجود در ذرات خاک عفونی اند؟!
پزشکان می گویند گرد و خاک در درازمدت باعث افزایش تعداد بیماران آسم و انسداد ریه و در کوتاه‌مدت موجب تشدید حملات آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه شده و نارسایی های قلبی در بیماران قلبی و عروقی را تشدید کرده است. تاثیر گرد و خاک فقط به مشکلات جسمی ختم نشده بلکه  روح و روان مردم را نیز متاثر می کند و اضطراب، افسردگی و عصبانیت را در پی آورده است.
مطالعاتی در همین زمینه صورت گرفته که نشان می دهد میانگین شیوع آسم در بزرگسالان خوزستانی تقریبا دو برابر میانگین تعداد این بیماران در کشور است.میانگین شیوع آسم در بزرگسالان کشور حدود 9 درصد است و این رقم در خوزستان حدود 16 درصد اعلام شده است.
با وجود این بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی در استان دستور وزیر بهداشت و درمان مبنی بر ارائه خدمات رایگان به بیماران را نادیده می گیرند و فقط در قبال دریافت وجه حاضر به ویزیت می شوند.
در سال های اخیر از ۱۳۰ هزار هکتار کانون بحرانی ریزگرد فقط 5 هزار هکتار پارسال نهال کاری شد.تا پایان امسال هم قرار است کار تثبیت ۴۶ هزار هکتار انجام شود.
رییس جمهور در پی ماندگاری ریزگردها در آسمان استان وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست را برای بررسی آخرین وضع آلودگی هوا راهی خوزستان کرد.آن ها از کانال آبرسانی به عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز که در آن جا چندین تالاب به علت خشکسالی و کاهش حق آبه و البته توسعه مناطق نفتی خشک شدند دیدن کردند.این مناطق حالا به یکی از کانون های اصلی برخاستن ریزگردها تبدیل شدند.
کانال 47 کیلومتری باید آب را از کارون به این سمت بیابان منتقل کند تا از آن برای آبیاری نهال ها و مرطوب کردن خاک خشکیده تالاب ها ستفاده شود.
اداره حفاظت از محیط زیست خوستان اعلام کرد برای خنثی کردن ریزگردها پنج کار باید انجام شود.ابتدا و مهمتر از همه باید حقابه تالاب ها تأمین شود به دلیل اینکه رطوبت کافی را به منطقه بدهد در غیر این صورت روند خشک شدن تالاب ها و تبدیل شدنشان به کانون ریزگرد ادامه خواهد داشت.مالچ پاشی، نهالکاری و بذرپاشی و دریافت باران به اندازه کافی هم نیاز است تا اوضاع بهتر شود.
وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه این بازدید قول داد دولت اقدامات موثری در زمینه مقابله با ریزگردها انجام دهد.اقداماتی که حدود یک دهه است که از آن سحن گفته می شود.
حدود 600 هزار هکتار از اراضی خوزستان در سال های بی توجهی به محیط زیست به کانون گرد و غبار تبدیل شد.
کارشناسان محیط زیست بر این باورند اگر کم لطفی و بی توجهی به عرصه های طبیعی و محیط زیست خوزستان ادامه یابد علاوه بر این میزان بین 400 تا 700هزار هکتار دیگر در استان تنها یک گام با بیابانی شدن فاصله خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۹۲۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در واکنش به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی؛ کنعانی: پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار ‎آزادی بیان افتاده است

به گزارش قدس آنلاین ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با اشاره به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی به جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی ‏علیه مردم غزه نوشت: اقدام مقامات دولت آمریکا در تحریف واقعیت و توصیف خشم و اعتراضات اصیل دانشجویی و دانشگاهی به عنوان یهودستیزی، به منظور توجیه و استفاده از ابزارهای سرکوب خشونت‌آمیز برای ساکت کردن اعتراضات و تجمعات مسالمت‌آمیز دانشجویان حامی فلسطین، چیزی از قبح عمل آنان کم نمی‌کند.

وی افزود: بخش قابل توجهی از یهودیان، از جمله دانشجویان یهودی، از جنایات نفرت‌انگیز رژیم صهیونیستی و حمایت شرم‌آور دولت آمریکا از آن اعلام بیزاری کرده‌اند.

کنعانی خاطرنشان کرد: پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار ‎آزادی بیان و ‎حقوق بشر برافتاده است.

 اعتراض دانشجویان آمریکایی در پی حمایت های همه جانبه دولت بایدن از رژیم صهیونیستی و کشتار بی وقفه مردم غزه به تلافی شکست این رژیم در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) و نیز عدم اجرای هرگونه آتش بس فوری و به منظور پایان دادن به کمک های نظامی و امنیتی واشنگتن به تل آویو صورت گرفته است.

آسوشیتدپرس پرس پنجشنبه شب گزارش داد که بر اساس آمار تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا بازداشت شده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آبگرفتگی در درمانگاه شهر چوئبده بیماران را به دردسر انداخت + فیلم
  • چهره‌های مصمم در تمرین استقلال خوزستان (عکس)
  • «طوفان الاقصی» بزرگترین شکست نظامی را برای اسرائیل رقم زد
  • چهره‌هایی که برای بدرقه گزارشگر سرشناس ورزشی آمدند | از حمید استیلی تا مهدی تاج و...|‌ تصاویر
  • داروی مهم بیماران قلبی بالاخره توزیع شد
  • سازمان غذا و دارو: بیماران قلبی نگران وارفارین نباشند
  • موساد دستگاه‌های تشخیص چهره را در نوار غزه نصب کرد
  • در واکنش به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی؛ کنعانی: پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار ‎آزادی بیان افتاده است
  • ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از ۶ ماه رسید
  • ثبت میراث مکتوب علمای اهل‌سنت آذربایجان‌غربی