Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي گفت: در بافت هاي فرسوده هدف ما خارج کردن ساکنين از محلات نيست بلکه متقاعد کردن آنان براي نوسازي واحدهاي مسکوني فرسوده است.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، حامد مظاهريان افزود: 2700 محله مجموعه بافت‌هاي فرسوده شهري را تشکيل مي دهد و طبق مصوبه اي که توسط مجلس تصويب شده، بايد سالانه حدود 270 محله، بازسازي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: با آغاز عمليات نوسازي بافت هاي فرسوده، شاهد فرآيند تدريجي بازآفريني شهري و بازسازي محلات در بافت هاي فرسوده خواهيم بود.
وي گفت: براي تسريع در اجراي طرح نوسازي بافت هاي فرسوده نهاد توسعه گر بايد با صاحبان آنها مذاکره کند تا ساکنين اين محلات متقاعد شوند خانه‌هاي فرسوده آنان نوسازي شود و تنها يک محرک اوليه در اين محلات مورد نياز است تا چرخه توليد را در محلات بافت فرسوده به حرکت درآورد.
** مساحت بافت‌هاي فرسوده کشور 2 برابر مساحت تهران
مظاهريان با اشاره به اينکه مساحت شهر تهران در حدود 70 هزار هکتار است، گفت: حدود 140 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در شهرها داريم. تهران در حدود 70 هزار هکتار است و رقم بافت‌هاي ناپايدار سراسر کشور در حدود 2 برابر مساحت تهران است.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: بافت‌هاي فرسوده بافت‌هاي مياني شهرها هستند که در دهه‌هاي گذشته ساخته شدند و اينها هم‌ اکنون احتياج دارند تا بهسازي و دوباره‌سازي شوند و در نهايت زندگي به آنها بازگردد.
وي ادامه داد: همچنين بافت‌هاي حاشيه‌اي که آنها نيز بافت‌هاي غيررسمي هستند و با اين توضيح ديگر ما احتياجي نداريم که به سمت بيرون شهرها حرکت کنيم. ما همين که بتوانيم درون شهرها به نياز مسکن پاسخ بدهيم، مي‌توانيم اميدوار باشيم که به تقاضاي واقعي مسکن مردم پاسخ داده‌ايم.
او يادآور شد: بافت‌هاي درون شهرها، جاهايي که هويت دارد و مردم به آن حس تعلق دارند، در عين حال واجد تمامي امکانات زيربنايي و روبنايي است.
مظاهريان با تاکيد بر اينکه اين اجماع هم اکنون در بين سياستگذاران و سرمايه گذاران وجود دارد که سرمايه گذاري در حوزه مسکن را به بافت هاي درون شهرها برگردانند، گفت: کار در بافت‌هاي مياني شهرها، دشوارتر است.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: ايده‌اي که وزارت راه و شهرسازي مطرح کرده، اين است که دخالت در بافت‌هاي فرسوده درون شهرها و محله‌هاي نابسامان بايد محله محور باشد، بدين معنا محله بايد محور باشد نه ساخت خانه، زيرا زندگي در محله جاري است. صحبت از احياي محله است. ايده اين است که در اين بافت ها ما ميانگين خدمات شهري را به ميانگين شهر نزديک‌شان نزديک کنيم.
مظاهريان با اشاره به وضعيت بازار مسکن گفت: با چهار محور تعداد مبايعه ‌نامه‌ها، مبلغ و ارزش ريالي، قيمت مسکن و تعداد پروانه‌هاي ساختماني، مي‌توانيم بگوييم که در حال خروج از رکود در بخش مسکن هستيم.
به گفته وي، آمار 10 ماهه سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان مي‌دهد که تعداد مبايعه‌نامه‌هاي مبادله ‌شده بين مردم 12.5 درصد، قيمت متوسط يک مترمربع واحد مسکوني 8.2 درصد، ارزش ريالي مبايعه نامه ها حدود 30 درصد و تعداد پروانه‌هاي ساختماني صادره 5.4 درصد ، افزايش يافت.
معاون مسکن و ساختمان ادامه داد: در آذر ماه سال جاري افزايش قيمتي بالاتر از نرخ تورم را داشتيم. همه به اين فکر مي‌کرديم که آيا اين افزايش قيمت براي يک ماه خاص است يا اينکه تداوم مي‌يابد. دي ‌ماه نشان داد که رونق مسکن آغاز شده است.
مظاهريان افزود: در دي‌ ماه در تهران 19 هزار معامله مسکن انجام شد که نسبت به دي ‌ماه سال 95، قيمت مسکن 15 درصد افزايش يافت، اما در 10 ماهه اول سال جاري نسبت به 10 ماه سال 95، حدود نرخ تورم يعني 8.2 درصد افزايش قيمت داشتيم که اين آمار قابل‌ اطمينان و اتکا است و در تهيه اين آمار تمام مناطق 22 گانه تهران مورد توجه قرار گرفته است.
معاون وزير راه و شهرسازي ضمن تاکيد بر رقابتي بودن بازار مسکن و نقش پر رنگ بخش خصوصي در آن عنوان کرد: نقش دولت در طي 3 دهه گذشته در بازار مسکن بين نيم تا 3 درصد بوده است و اين نشان مي‌دهد که بازار، متکي بر سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و فرآيندهاي متکي بر بازار است و دولت نقش برنامه ريز، ناظر و هدايتگري دارد و فقط در جاهايي که تعادل در حال برهم خوردن است دخالت مي کند، که نمونه آن وقتي است که تامين مسکن براي اقشار آسيب‌پذير دچار مشکل شود.
مظاهريان با يادآوري اين که افزايش قيمت‌هاي مسکن به نوسانات ساير بازارها همچون بانک، بورس و طلا، مرتبط است، خاطرنشان کرد: سرمايه‌ گذار خود تصميم مي‌گيرد که سرمايه‌اش را در بازار مسکن، يا در بانک، يا در بورس و يا در خريد طلا سرمايه‌گذاري کند. چون بازده سود سرمايه‌گذاري نوساناتي دارد و معمولا مردم سرمايه‌هاي خود را در بخش‌هاي سودآور سرمايه ‌گذاري مي‌کنند.
وي يادآور شد: در فاصله سال‌هاي 86 تا 92 بازار مسکن حاشيه سود فراواني داشت و به همين دليل، عده بي شماري به اين بازار روي آوردند تا در آن سرمايه‌گذاري کنند. در فاصله آن سال‌ها به مسکن نه به عنوان کالاي توليدي و صاحب خانه شدن بلکه به ديد کالاي اقتصادي نگاه مي‌شد.
مظاهريان تصريح کرد: هدف تمام دولت‌ها در دنيا اين است که مسکن را از سفته‌بازي خارج کنند. يعني مسکن يک کالاي مصرفي باشد که افراد تنها براي نياز خود آن را خريداري مي کنند.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: هم‌اکنون تقاضا براي آپارتمان‌هاي 50 تا 70 متري بالا است و اين نشان مي‌دهد که سرمايه‌گذار نبايد در چنين شرايطي به دنبال آپارتمان‌هاي 100 متر به بالا برود زيرا تقاضاي اصلي آنجا نيست.
به گفته مظاهريان، همچنين خانه اولي ها و کساني که تازه خانواده تشکيل داده اند به دنبال مسکن حداقلي در وسع مالي خود هستند. بنابراين سرمايه گذار بايد به دنبال سرمايه‌گذاري در مکان هايي باشد که تقاضا وجود دارد، در عين حال اگر در بازار واقعي تقاضا، افزايش قيمتي صورت گيرد با ورود سرمايه که سود بيشتري دارد بازار متعادل خواهد شد.
** وجود بالغ بر 30 هزار خانه خالي در منطقه يک پايتخت
مظاهريان با بيان اين که در منطقه يک، بالغ بر 30 هزار خانه خالي وجود دارد که هيچکدام به فروش نمي‌روند، يادآور شد: سرمايه سرمايه ‌گذاران در حال حاضر در منطقه يک حبس شده است و طبق برنامه‌ريزي‌هايي که سرمايه گذار قبلا داشته، واحدها به فروش نمي‌روند، به همين دليل نيز سرمايه به جايي مي‌رود که تقاضا وجود دارد و سعي مي‌کند آن را متعادل کند.
وي تصريح کرد: سيستم بازار در حالت عادي خود را متعادل مي‌کند و دولت به عنوان نهاد ناظر و سياستگذار بايد رصد کند و اگر بي تعادلي ايجاد شود آنجاست که دولت بايد دخالت ‌کند تا تعادل را برگرداند.
به گزارش ايرنا، از سال 91 رکود در بازار مسکن آغاز شد و دولت در صدد است با افزايش سقف تسهيلات بانکي و کاهش سود اين تسهيلات خريد و فروش مسکن در بازار رونق بگيرد تا صنعت ساختمان کشور بار ديگر رونق گذشته را بدست آورد.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108** خبرنگار: ايرج منصوري**انتشاردهنده: فرهاد راستي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۹۵۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذار معروف: هوش مصنوعی راهی برای کلاهبرداری است

براساس گزارش بیزنس اینسایدر، وارن بافت، سرمایه‌گذار معروف آمریکایی و مدیرعامل شرکت برکشر هاتاوی، زنگ هشدار هوش مصنوعی را به صدا درآورده و گفته است که این فناوری تحول‌آفرین باعث افزایش و پیشرفته‌تر شدن روش‌های کلاهبرداری خواهد شد.

به گزارش زومیت، بافت معتقد است تصاویر و ویدئوهایی که توسط هوش مصنوعی ساخته می‌شوند، به‌حدی قانع‌کننده هستند که دیگر واقعی یا ساختگی بودن آن‌ها را نمی‌توان به‌آسانی تشخیص داد.

بافت اعلام کرد که کلاهبرداران برای دریافت پول نقد از افراد، یک ویدئو با کمک فناوری دیپ‌فیک از او ساخته بودند. او همچنین مانند سال گذشته هوش مصنوعی را به بمب اتم تشبیه کرد.

سرمایه‌گذار معروف آمریکایی از خطرناک‌ بودن هوش مصنوعی صحبت می‌کند و این در حالی است که بافت قبل از انتشار ChatGPT از پتانسیل هوش مصنوعی تعریف می‌کرد.

مدیرعامل سرشناس برکشر هاتاوی پیش‌تر تأکید کرده بود که در زمینه‌ی فناوری هوش مصنوعی متخصص نیست؛ اما اهمیت آن را هم انکار نخواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • برگزاری ۵ رزمایش برای نوسازی بافت های فرسوده
  • عکس‌های تکان‌دهنده از سردر یک باشگاه لیگ برتری؛ بافت فرسوده یا ساختمان باشگاه صنعت نفت آبادان؟
  • بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان اعلام شد
  • بافت‌های فرسوده شهری، فرصتی برای توسعه گردشگری
  • سرمایه‌گذار معروف: هوش مصنوعی راهی برای کلاهبرداری است
  • شورای تامین مالی برای تحقق جهش تولید تشکیل شد
  • آغاز اجرای طرح چهره به چهره در محلات فرسوده با ۷۰۰ گروه
  • نوسازی ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده تا پایان سال
  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است
  • مسیرگشایی در بافت فرسوده خوی با اعتباری بالغ بر ۳۹۰ میلیاردتومان