Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - روزنامه انگليسي «گاردين» در مقاله اي به ناآرامي هاي اخير در تونس و اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت اين کشور اشاره کرد و نوشت: مردم تونس هنوز تسليم نشدند و به اعتراض هاي خود براي تحقق مطالبات اقتصادي و تغيير برنامه بودجه رياضتي ادامه مي دهند.
العالم-تونس
گاردين نوشت : اعتراض هاي مردمي تونس، بيانگر آن است که انقلاب در کشور همچنان ادامه دارد و جوانان تونسي به اين نتيجه رسيده اند که انقلاب سال 2011 ميلادي تغييري در کشورشان ايجاد نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«غسان بن خليفه» روزنامه نگار و فعال تونسي و «حمزه حموشين» فعال جزائري دو نويسنده اين مقاله، به بازداشت هاي خشونت آميز اخير معترضان به دست پليس در ناآرامي هاي سراسري در تونس اشاره کردند و نوشتند: صدها تن در اين ناآرامي ها بازداشت و يک نفر نيز کشته شد. تونسي ها در اعتراض به بودجه دولت در سال 2018 ميلادي، به خيابان ها آمده اند که شامل يک سري تدابير رياضتي شديد مي شود. اين سياست ها به افزايش قيمت مواد خوراکي، سوخت، انرژي منجر مي شود و تاثيرات منفي بر بخش بهداشت و آموزش دارد. همه اين سياست هاي اقتصادي، يک بار اضافي بر دوش مردم فقير و ندار تونس به شمار مي رود.
گاردين نوشت: البته دولت تونس به تنهايي سياست هاي اقتصادي را اتخاذ نمي کند، بلکه اين تدابير از سوي نهادهاي مالي بين المللي مثل صندوق بين المللي پول بر اين کشور تحميل مي شود. اين صندوق با اعطاي وام به ارزش 3 ميليارد دلار به دولت تونس در سال 2017 ميلادي، بنا بر شروط مشخصي، موافقت کرد. همچنين اين سياست ها، به مثابه يک برنامه «نئوليبرال» است که از سوي رهبران امپرياليسم بر تونس ديکته مي شود و شرکت هاي چند ميليتي و سازمان هاي مهم غير دولتي از آن حمايت مي کنند.
**مردم تونس روحيه انقلابي خود را حفظ کرده اند
اعتراض هاي تونس بيانگر آن است که مردم اين کشور هنوز تسليم نشده اند و روحيه انقلابي خود را با وجود اينکه کمي ضعيف شده اما همچنان حفظ کرده اند و گروه هاي انقلابي جديد، جنبش هاي جوانان، گروه هاي حمايت از حقوق زنان، اتحاديه ها، فارغ التحصيلان بيکار و کشاورزان به اعتراضات خود براي تحقق مطالبات شان ادامه مي دهد.
گاردين افزود: شعله ور شدن اعتراض ها ناگهاني نبوده بلکه همزمان با هفتمين سالگرد سرنگوني «زين العابدين بن علي» ديکتاتور پيشين روي داده است. همچنين، انقلاب مردم تونس معمولا در ميان انقلاب هاي منطقه يک استثنا به نظر مي رسد؛ از اين جهت که در نهايت امر به خشونت و هرج و مرجي که در کشورهاي مجاور شاهدش بوديم، منجر نمي شود.
**دموکراسي بدون برقراري حاکميت مردمي ممکن نيست
مقاله نويس گاردين ادامه داد: مردم تونس مي دانند که دموکراسي حقيقي بدون برقراري عدالت اجتماعي و حاکميت مردمي غير ممکن است. آنها مي دانند که دولت کنوني در تلاش براي تثبيت وضعيت موجود، عدم ورود جامعه به سياست، حفظ وابستگي تونس به منافع خارجي است.
بر اساس اين گزارش ، مردم تونس همچنان به مقاومت خود در برابر نئوليبراليسم و حملات استعماري جديد عليه حاکميت شان ادامه مي دهند. با وجود اينکه دولت اعتراض ها را سرکوب مي کند، اما جنبش جوانان «آنچه در انتظارش هستيم» و ساير جنبش ها، عزم خود را براي ادامه مقاومت تا تغيير بودجه کنوني جزم کرده اند. خيابان هاي تونس بار ديگر شاهد سرکوب و ضرب و شتم و در عين حال در انتظار ايجاد تغيير ريشه اي است.
ايرنا

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۹۸۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت قاطع مردم پشتوانه فرماندهی انتظامی کشور برای ادامه طرح نور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، حجت الاسلام رحیم آبادی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته بیرجند با اشاره به اینکه دشمنان ما با تمام توان برای ضربه به نظام و انقلاب به میدان آمده اند و این روز‌ها به دنبال ترویج بی حجابی در جامعه هستند گفت: مردم ایران اسلامی نماد عفت و پاکی هستند، اما برخی عناصر محدود به دنبال اجرای نقشه دشمن هستند که فرماندهی انتظامی کشور با توجه به حمایت قاطع مردم باید با افراد خاطی برخورد کند.


وی با اشاره به اینکه به لطف انقلاب اسلامی ایران بیداری اسلامی جهانی محقق شده است گفت:امروز با وجود جنگ رسانه‌ای دشمن، پرچم بیداری به دست دانشجویان آزادیخواه در دانشگاه‌های جهان بویژه آمریکا به اهتزار در آمده است و خون مظلومان غزه گریبان غرب را گرفته است که این خود زمینه‌ای برای نابودی مستکبران عالم است.


وی با اشاره به اینکه امروز باید همه در مسیر امام صادق (ع) قدم بر داریم گفت:باید همه درمسیر حاکمیت الهی و، اما زمان گام برداریم و ولی زمان خود و آرمانهایش را بشناسیم و در مقابل جریان نفوذ بایستیم.

دیگر خبرها

  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • اتحادیه اروپا تحقیقات جدیدی را در مورد سیاست‌های انتخاباتی متا آغاز خواهد کرد
  • پشتیبانی از صهیونیست ها از معیارهای دوگانه سیاست غرب است
  • انقلاب اسلامی ایران ادامه دهنده مکتب امام صادق (ع)است
  • آموزش نیرو‌های واکنش سریع در عربستان/ خارطوم اعتراض کرد
  • حمایت قاطع مردم پشتوانه فرماندهی انتظامی کشور برای ادامه طرح نور
  • خط حزب‌الله ۴۴۲ | شعله‌ای در دل تاریکی
  • اعتراض هواداران میلان به سیاست باشگاه؛ در سن سیرو هیچ صدایی شنیده نخواهد شد
  • امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان به وزارت رفاه
  • امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان