Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- بر اساس گزارش تفريغ بودجه سال 95، ميزان توليد نفت 103 درصد رشد داشته، 99 درصد از منابع حاصل از فروش نفت و ميعانات گازي تامين، 760 ميليون بشکه نفت صادر و هفت ميليارد و 312 ميليون دلار درآمد نفتي به حساب صندوق توسعه ملي واريز شده است.

به گزارش ايرنا، گزارش تفريغ بودجه سال 95 کل کشور توسط عادل آذر رييس ديوان محاسبات کشور در جلسه علني روز چهارشنبه (4 بهمن 96) در مجلس قرائت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عادل آذر در زمان تحويل اين گزارش به مجلس گفت: اين بيست و هشتمين گزارش تفريغ بودجه است که بر اساس ماده221 آيين‌نامه داخلي مجلس تهيه شده است.
تفريغ بودجه به فرآيند تسويه بودجه از طريق تطبيق اطلاعات صورتحساب عملکرد تهيه شده توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي با اطلاعات تهيه شده توسط ديوان محاسبات کشور و تجزيه و تحليل نتايج حاصل از آن اطلاق مي­گردد .
عادل آذر رئيس ديوان محاسبات کشور افزود: برخي پالايشگاه‌ها و پتروشيمي ها درآمدشان را به حساب خزانه واريز نکرده اند و اگر اين کار را مي کردند، امروز مشکلي براي بودجه نداشتيم.
در اين گزارش ضمن اشاره به ميزان تحقق بودجه عمومي و عمراني کشور، جزئيات مصارف بودجه نيز قيد شده است.
**تحقق 99 درصدي منابع حاصل از فروش نفت و ميعانات گازي
منابع حاصل از فروش نفت خام و ميعانات گازي به عنوان مهترين واگذاري دارايي هاي سرمايه اي به شمار مي رود که ميان تحقق آن حدود 99 درصد بوده است.
از 74 هزار و 502 ميليارد تومان پيش بيني منابع حاصل از فروش نفت خام و ميعانات گازي در سال 95، مبلغ 73 هزار و 882 ميليارد تومان معادل 99.2 درصد تحقق يافته است.
** توليد يک ميليارد و 400 ميليون بشکه اي نفت در سال95
در سال 1395 ، مقدار نفت خام توليدي معادل يک ميليارد و 418 ميليون بشکه و مقدار ميعانات گازي توليدي نيز معادل 294 ميليون بشکه بوده است.
از نفت خام توليدي و موجودي ابتداي دوره، مقدار 765 ميليون بشکه به ارزش 33 ميليارد و 880 ميليون دلار صادر و 609 ميليون بشکه تحويل پالايشگاه ها شده است.
همچنين از ميعانات گازي توليدي و موجودي ابتداي دوره، مقدار 204ميليون بشکه به ارزش 9 ميليارد و 400 ميليون دلار صادر و 72 ميليون بشکه تحويل پالايشگاه ها و پتروشيمي ها شده و يا در بورس انرژي عرضه شده است.
** تراز مثبت 640 ميليون دلاري در صادرات گاز
مازاد وجوه حاصل از صادرات گاز طبيعي نسبت به واردات در بودجه سال 95، حدود 640 ميليون دلار است.
** رشد 103 درصدي توليد نفت
توليد نفت خام پيش بيني در نظر گرفته شده در بودجه سال 95 يک ميليارد 376 ميليون بشکه بوده که با تحقق 103.1 درصدي ميزان توليد به يک ميليارد و 418 ميليون بشکه رسيد.
در بخش توليد ميعانات گازي پيش بيني در نظر گرفته شده در بودجه 280 ميليون بشکه بوده که با تحقق 105درصدي ميزان توليد به 294 ميليون بشکه رسيد.
در گزارش تفريغ تصريح شده است که حدود هفت ميليون بشکه مغايرت در ميزان توليد و عرضه نفت خام در سال95 وجود دارد.
** صادرات765 ميليون بشکه
در بخش صادرات نفت خام پيش بيني در نظر گرفته شده در بودجه 765 ميليون بشکه بوده که 100 درصد آن تحقق يافته است.
در بخش صادرات ميعانات گازي پيش بيني در نظر گرفته شده در بودجه سال 95 نيز 204 ميليون بشکه بوده که 100 درصد آن تحقق يافته است.
** تحويل 609 ميليون بشکه نفت به پالايشگاه هاي کشور
در بخش فروش داخلي نفت خام پيش بيني در نظر گرفته شده در بودجه 611 ميليون بشکه بوده که 97.7 درصد معادل 609 ميليون بشکه تحقق يافته است.
در بخش فروش داخلي ميعانات گازي نيز پيش بيني در نظر گرفته شده در بودجه سال 95 نيز 76 ميليون بشکه بوده که 97.7 درصد معادل 72 ميليون بشکه آن تحقق يافته است.
** ارزش 60 ميليارد دلاري توليد نفت
ارزش پيش بيني شده براي توليد نفت خام در بودجه سال 95، مبلغ 190 هزار و 775 ميليارد تومان و 60 ميليارد و 564 ميليون دلار بوده است که با پوشش 99.2 درصدي در نهايت، 189 هزار و 273 ميليارد تومان و 60 ميليارد و 402 ميليون دلار تحقق يافته است.
ارزش پيش بيني شده براي توليد ميعانات گازي در بودجه سال 95، مبلغ 39 هزار و 135 ميليارد تومان و 12 ميليارد و 424 ميليون دلار بوده است که با پوشش 108 درصدي در نهايت، 42 هزار و 422 ميليارد ريال و 13 ميليارد و 479 ميليون دلار تحقق يافته است.
** ارزش 33 ميليارد و 880 ميليون دلاري صادرات نفت
ارزش پيش بيني شده براي صادرات نفت خام در بودجه سال 95، مبلغ 108 هزار و 440 ميليارد تومان و 34 ميليارد و 425 ميليون دلار بوده است که با پوشش 97.5 درصدي در نهايت، 105 هزار و 758 ميليارد تومان و 33 ميليارد و 880 ميليون دلار تحقق يافته است.
ارزش پيش بيني شده براي صادرات ميعانات گازي در بودجه سال 95 نيز مبلغ 28 هزار و 857 ميليارد تومان و 9 ميليارد و 161 ميليون دلار بوده است که با پوشش 102.1 درصدي در نهايت، 29 هزار و 463 ميليارد تومان و 9 ميليارد و 400 ميليون دلار تحقق يافته است.
** ارزش فروش داخلي
ارزش پيش بيني شده براي فروش داخلي نفت خام در بودجه سال 95، مبلغ 82 هزار و 335 ميليارد تومان و 26 ميليارد و 138 ميليون دلار بوده است که با پوشش 97.9 درصدي در نهايت، 80 هزار و 617 ميليارد تومان و 25 ميليارد و 627 ميليون دلار تحقق يافته است.
ارزش پيش بيني شده براي فروش داخلي ميعانات گازي در بودجه سال 95 نيز مبلغ 10 هزار و 278 ميليارد تومان و 3 ميليون و 263 ميليون دلار بوده است که با پوشش 97 درصدي در نهايت، 9 هزار و 971 ميليارد تومان و 3 ميليارد و 157 ميليون دلار تحقق يافته است.
**عدم واريز 11 هزار و 479 ميليارد تومان پول گاز به خزانه
بر اساس گزارش تفريغ بودجه سال 95، مبلغ 11 هزار و 479 ميليارد تومان از منابع حاصل از فروش داخلي گاز طبيعي توسط شرکت ملي گاز ايران تاکنون به حساب خزانه واريز نشده است.
** عدم واريز پول پتروشيمي ها بابت خوراک
مبلغ چهار هزار و 479 ميليارد تومان از وجوه واريزي توسط شرکت هاي پتروشيمي بابت ارزش خوراک دريافتي، توسط شرکت ملي نفت ايران هم تاکنون به حساب خزانه داري کل کشور واريز نشده است.
** بدهکاري 7 هزار و 202 ميليارد توماني پالايش و پخش
شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران از مجموع ارزش نقدي خوراک دريافتي از شرکت ملي نفت ايران، مبلغ هفت هزار و 202 ميليارد تومان بدهکار است.
همچنين شرکت هاي پتروشيمي، از مجموع ارزش نقدي خوراک دريافتي از شرکت ملي نفت ايران، با احتساب وصولي هاي سال 1396 بابت مانده تسويه نشده ارزش خوراک دريافتي سال 1395، مبلغ 266 ميليارد تومان بدهکار هستند.
** هزينه کرد 370 ميليارد تومان بودجه در محل غير مرتبط
مطابق بند (د) تبصره ( 1) ماده واحده، وزارت نفت از طريق شرکت تابعه ذيربط مکلف بوده نسبت به نوسازي و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و ميعانات گازي و فرآورده هاي نفتي و تأمين منابع مالي سهم دولت در توسعه پالايشگاه ها و زيرساخت هاي تأمين، ذخيره سازي و توزيع فرآورده اقدام کند و منابع موردنياز را از محل افزايش پنج درصد، به قيمت هر ليتر فرآورده هاي نفتي شامل بنزين، نفت سفيد، نفت گاز، نفت کوره، گاز مايع و سوخت هواپيما تامين کند.
شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران تنها مبلغ يک هزار و 43 ميليارد تومان از محل افزايش پنج درصد قيمت پنج فرآورده اصلي و سوخت هواپيما جهت مصارف مورد اشاره به شرکت هاي ذيربط اختصاص و پرداخت کرده و مبلغ 370 ميليارد تومان از عوارض وصول شده موضوع اين بند در محلي غير از مصارف مورد نظر يعني هزينه هاي جاري شرکت، مصرف شده است.
**عدم انتشار 5 هزار ميليارد تومان اوراق مشارکت توسعه ميادين مشترک
به منظور سرمايه گذاري در طرح هاي نفت و گاز با اولويت ميادين مشترک به وزارت نفت اجازه داده شده است که پنج هزار ميليارد تومان اوراق مشارکت منتشر کند.
علي رغم ضرورت توجه ويژه به توسعه و بهره برداري از ميادين مشترک نفت و گاز و صيانت از حقوق جمهوري اسلامي ايران، از اين ظرفيت قانوني استفاده نشده و در نتيجه اهداف قانونگذار محقق نشده است.
** واريز هفت ميليارد و 312 ميليون دلار به به حساب صندوق توسعه ملي
از سهم صندوق توسعه ملي از محل منابع حاصل از صادرات نفت شامل؛ نفت خام، ميعانات گازي و فرآورده هاي نفتي، مبلغ هفت ميليارد و 312 ميليون دلار به حساب صندوق واريز و مابقي آن به مبلغ يک ميليارد و 177 ميليون دلار به حساب صندوق مزبور واريز نشده است.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام **2022*1436*
گزارش: ميثم طاهري **انتشار: داود پورصحت*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۲۱۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!

مهدی بستانچی، رئیس انجمن تولیدکنندگان سیستمهای تهویه مطبوع ایران: درماه های اخیر ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی موجب تعجب و سئوال محافل حرفه ای و صنعتی این حوزه شده است. بر اساس مصوبه شورای عالی انرژی، وظیفه ممنوع کردن تبلیغ کالا‌های با مصرف انرژی بالا و فاقد سازگاری لازم با اقلیم‌های مختلف کشور برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده است تا این وزارتخانه با همکاری دستگاه‌های ذیربط به ویژه سازمان صدا و سیما اقدامات لازم را برای ممنوعیت تبلیغ این گونه کالا‌ها براساس پیشنهاد وزارتخانه‌های نفت و نیرو و هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عمل آورد؛ اما این مصوبه در حالی صادر شده که به‌تعدد شاهد تبلیغ کولر‌های گازی از شبکه‌های مختلف صدا و سیما و گا‌ها نصب بنر‌های شهری در ا ین زمینه هستیم.

دروهله نخست به نظر می رسد حساسیت به موضوع کولرهای گازی، به دلیل مصرف برق این محصولات است ، اما یک محاسبه سرانگشتی نشان می دهد درحالی که مصرف ۲۰ میلیون کولر آبی در کشور در فصل گرم سال، ۱۰ هزار مگاوات انرژی الکتریکی است، شاهد مصرف ۲۰ هزار مگاواتی ۱۰ میلیون کولر گازی در کشور در فصول گرم سال هستیم.

 این تناقض  را می توان در چند بخش اساسی بررسی کرد : اول اینکه اگر  کولر های گازی بار سنگینی در حوزه مصرف انرژی محسوب می شوند، که  البته به طور حتم این گونه است، اما باید دید چرا همچنان تبلیغ این نوع تجهیزات به صورت گسترده در سطح شهرها و رسانه های ملی  انجام می شود؟ و دوم این که موضوع بسیار مهم تر و آسیب رسان به صنعت و اقتصاد کشور ، یعنی قاچاق در این حوزه چرا نادیده گرفته می شود و چرا برنامه ریزی مناسب و روشن و متقنی برای تولید و تامین نیازهای داخلی و جلوگیری از قاچاق این کالا صورت نمی پذیرد؟

حسب اعلام مسئولان تشکل های مربوط، کولر گازی اجنرال و انواع دیگر کولر گازی در صدر قاچاق لوازم خانگی در ایران قرار دارند و  تنها در سال ۹۵ و ۸ ماهه 1395 و  سال 1396، حدود ۴۵۰ میلیون دلار کولر گازی به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

همچنین براساس  اعلام فرمانده انتظامی استان البرز در پاییز 1402  یکی از واحدهای تجاری سطح استان اقدام به  واردات بیش از 2500 دستگاه اسپیلت کولر گازی و پکیج دیواری کرده و بدون اینکه در سامانه جامع انبارها این کالاها را ثبت نمایند، اقدام به فروش آنها در بازار کرده  است .

و سئوال این که چه اقدامات بازدارنده ای در این زمینه یعنی قاچاق به عنوان مساله حاد و مزمن صنایع کشور صورت پذیرفته است؟

نکته بسیار قابل تامل آن که برآوردها نشان می دهند که نیاز بازار کشور سالانه حدود ۷۰۰ هزار دستگاه است که تقریبا ۴۰۰ هزار دستگاه آن در داخل تولید و سالانه چیزی حدود  ۳۰۰ هزار دستگاه کولرگازی به کشور قاچاق می شود.

به این ترتیب بیش و پیش از هر اقدامی از جمله اقدامات «یک بام و دوهوایی» مانند ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی، انتظار می رود در مبادی ورودی تلاش های  بیشتری در خصوص کنترل قاچاق کولر که بعضا با برندهای زیر پله ای و در کشورهایی با بنیه تولیدی بسیار ضعیف ساخته می شوند، انجام شود؛ چرا که این محصولات اصولا از لحاظ مصرف انرژی از فن آوری روز دنیا بهره مند نیستند. بنابراین نظارت بر تولید با کیفیت این نوع تجهیزات و ارائه تسهیلات کارآمد به تولید کنندگان ذی صلاح  داخلی  و بهره مندی از  پنل های خورشیدی در تولید برق این تجیهزات تا حدودی می تواند این جلوی قاچاق سازمان یافته و گسترده را بگیرد و از میزان آن بکاهد.

اما راه حل  دیگر برای خنک کردن ساختمان ها در فصول گرم سال مربوط به  طراحی تهویه طبیعی در معماری پایدار  است؛ راهکاری که امروزه در کشورهای توسعه یافته مورد توجه جدی است و در کشور ما نیز توجه به آن اولویت قطعی دارد.

برای ایجاد تهویه طبیعی در معماری باید قبل از اجرای ساختمان، تحقیقاتی در خصوص انتخاب بهترین موقعیت ساختمان به منظور ایجاد تهویه مناسب از بادهای غالب انجام می شود. همچنین عناصر طراحی وجود دارد که باید در ساختمان گنجانده شوند تا امکان دسترسی آزاد به هوا فراهم شود. به عنوان مثال، پنجره های طبقه بالایی در در جهتی نصب شوند تا دسترسی راحت هوا به طبقات پایین دست فراهم شود.

برای بسیاری از خانه های شخصی، ساختمان کارآمد همراه با تهویه طبیعی برای برآوردن نیازهای تهویه کافی است. سازه های بزرگتر ممکن است به ترکیبی از تهویه طبیعی و مکانیکی نیاز داشته باشند تا کیفیت هوا در سطح معقولی حفظ شود. ساختمان‌های سبز اغلب به‌طور خاص طراحی می‌شوند که عمدتاً به دلایل بهره‌وری انرژی بر تهویه طبیعی تکیه می‌کنند و همچنین می‌توان ساختمان‌ها را برای سازگاری با تهویه طبیعی، برای افرادی که علاقه‌مند به کارآمدتر کردن سازه‌ها در مصرف انرژی هستند، بازسازی کرد.

هدف اصلی تهویه طبیعی این است که به هوای محیط بیرون اجازه دهد تا رطوبت کم، جریان باد با دمای متوسط را به عنوان منبع خنک کننده جایگزین برای ساختمان فراهم کند و گردش هوا را در سرتاسر ساختمان فراهم کند. با استفاده از این روش، مالکان ساختمان می توانند با خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع در زمانی که دما مناسب است، در هزینه های انرژی صرفه جویی کنند. تهویه طبیعی می‌تواند جایگزین تمام یا بخشی از یک سیستم مکانیکی شود و هزینه‌های خرید انواع سیستم تهویه مطبوع هوا، اجرای کانال انتقال هوا و هزینه مصرف انرژی را برای مالک کاهش دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • فلاحت پیشه: نه‌تنها از منابع فروش نفت نفعی برای مردم حاصل نشد؛ بلکه دولت دست در جیب مردم کرده است
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • رشد ۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • رشد۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی