Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@05:26:41 GMT

پشت پرده افزايش يکباره نرخ ارز چه بود ؟

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۳۵۸۱۵

پشت پرده افزايش يکباره نرخ ارز چه بود ؟

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا- هرچند که سرعت افزايش نرخ ارز در هفته هاي گذشته ، چند روزي است مديريت شده و بازار به سمت ثبات نسبي در حرکت است، اما آنچه که پيوسته نگراني هاي را در ميان مردم ايجاد مي کند ، تاثير اين نوسانات بر روي ساير بخش هاي اقتصادي است .

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، با وجودي که نوسانات نرخ رز در فصل زمستان و سال جديد ميلادي به دليل افزايش تقاضا براي تسويه حساب شرکت ها با طرف و شرکاي تجاري است امري پذيرفته است اما امسال تغييرات نرخ ارز از روند معمول پذيرفته شده فاصله گرفت و در مواردي غير قابل کنترل به نظر مي رسيد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در عين حال که برخي کارشناسان معتقدند دخالت تعمدي دولت در بازار ارز ، عواملي چون کاهش نرخ سود بانکي و روانه شدن نقدينگي به سمت بازار سکه و ارز بر روند افزايشي نرخ ارز تاثير بسياري داشته است .
«عباس هُشي» کارشناس حوزه پولي بانکي و «مجيد محمدعلي‌زاده آراني» کارشناس بازار سرمايه در گفت وگو با گروه تحليل، تفسير و پژوهش خبري ايرنا به واکاوي دلايل نوسانات بازار ارز در هفته هاي گذشته پرداختند.
** هشي: فساد در اقتصاد کشور نهادينه است.
هشي مي گويد : يکي از دلايلي مشکلات اقتصادي کشور اتکاء بيش از حد به درآمدهاي نفتي است. هرچند که در اين زمينه دولت با ارائه آمار اعلام کرد صادرات غير نفتي افزايش پيدا کرده اما بخش بزرگي از اين صادرات فرآورده هاي نفتي است.
مشکل دوم اقتصاد ايران دولتي بودن است ، دولت ها قانون لغو تصدي گري بر اقتصاد را اجرايي نکردند ، در کنار تصدي گري دولت، مشکل ديگر اقتصاد کشور فساد است که با وجود قانون هاي مصوب سال 58 و 85، فساد اقتصادي در کشور وجود دارد اين قانون ها نيز کامل اجرايي نشده است.
تصدي گري دولتي و فساد در کنار اعلام کمبود ارز از سوي برخي مسوولان موجب شد تا قيمت ارز در کف بازار افزايش پيدا کند. اين اعلام موجب شد تا قشرهايي از مردم که براي تجارت، سفر و درمان نياز به ارز دارند براي خريد به بازار هجوم آورده و ميزان تقاضا را بالا ببرند.
از نگاه وي ، سود سپرده نيز تاثير فراواني در تلاطم بازار ارز دارد وقتي که سود سپرده کاهش پيدا کند مردم به جاي نگه داشت آن در بانک دست به خريد دلار مي زنند و اين تقاضا موجب ايجاد بازار حبابي براي ارز مي شود.
در کنارعوامل داخلي نبايد از مشکلات خارجي نيز چشم پوشي کنيم زيرا در چند روز گذشته مساله برجام، اصلاح آن و مذاکرات موشکي از سوي برخي کشورهاي غربي مطرح شده که اين عوامل هم مي توانند بازار ارز کشور را تحريک کند.
هشي عنوان کرد: توليد کنندگان نخستين گروهي هستند که از نوسانات نرخ ارز آسيب مي بينند زيرا آنان انتظار دارند نرخ ارز با پول ملي تفاوت زيادي نداشته باشد و در سوي ديگر به دليل قاچاق کالا توليد کننده با شرايط کنوني دچار رکود خواهد شد.
اين کارشناس پولي بانکي در ادامه گفت وگوي خود با گروه تحليل ، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا با طرح اين پرسش که چرا با وجود شعار بالا رفتن ارزش پول ملي، در کمتر از دو ماه دلار از 3 هزار و 500 هزار تومان به 4 هزار و 500 برسد و يک سوم کاهش پول ملي داشتيم؟، گفت: ابتدا بايد نگاه تيم اقتصادي دولت مساله را مورد بررسي قرار دهد زيرا بسياري از اعضاي اقتصادي دولت در زمينه بنگاه داري فعال هستند که درپاره اي از مواقع شخص رييس جمهوري نيز از آنان گلايه مند است.
در کنار اين موضوع نبايد از تفاوت سليقه اي مشاوران اقتصادي قوه مجريه و قوه مقننه به راحتي گذر کنيم. لازمه حل مشکل نرخ ارز، هماهنگي و همگامي دولت و مجلس شوراي اسلامي است که در اين زمينه بايد بگويم که هماهنگي لازم بين مشاوران اين دو قوه وجود ندارد.
** محمد عليزاده آراني: سرمايه هاي سرگردان بايد مديريت شوند
عليزاده آراني مي گويد: نوسانات بازار ارز اتفاق تازه اي نيست بلکه در سال ها و دهه هاي پيشين، اقتصاد ايران چنين نوساناتي را تجربه کرده است. تفاوت افزايش نرخ ارز در دوره کنوني با دوره هاي پيشين محدوديت ها و شرايطي است که براي بانک ها وجود دارد.
در زمينه تفاوت شيوه گراني ارز در دولت کنوني با دولت دهم بايد گفت: در دولت دهم نرخ ارز به صورت دستوري چندين سال کنترل و مسوولان وقت اجازه گراني و شتاب بيشتر براي رشد نرخ ندادند. اما در اين دولت کنترل دستوري شکل نگرفته و اين خود موجب مي شود نرخ ارز به راحتي بالا و پايين شود.
وي گفت: عامل تاثير گذار در زمينه گراني و هجوم مردم براي خريد ارز سرمايه هاي سرگردان است که در برخي سال ها به نوسانات بازار ارز تبديل مي شود. نبود ثبات در اين سرمايه ها و افزايش نقدينگي از جمله آسيب هاي سرمايه سرگردان در جامعه است. دولت ها تاکنون اراده اي براي مديريت چنين سرمايه اي برنامه نداشته اند و چون اين سرمايه درست مديريت نمي شود برحسب زمان و سود بيشتر، به سمت توليد، بانک و خريد ارز يا طلا مي رود.
اين کارشناس افزود: در زمينه تاثير پذيري نرخ ارز از عوامل داخلي و خارجي هر چند که نبايد از تاثير عوامل خارجي در گراني ارز چشم پوشي کرد اما عوامل داخلي مانند سيستماتيک نبودن اقتصاد و انجام ريسک هاي غير سيستماتيک بيشترين تاثير را بر روي گراني نرخ ارز دارد لذا براي بيان دليل اصلي گراني نرخ ارز بايد بيشتر برروي محرک هاي داخلي تمرکز کرد .
وي ادامه داد : اينکه دولت مقصر چنين گراني است يا دلالان و صراف ها، بحثي اصلي نيست به نظر من آنچه در شرايط کنوني چنين تلاطمي در بازار ارز را رقم زده تقاضاي مردم براي خريد دلار است که تقاضاي کاذب محسوب مي شود؛ اين تقاضا از سوي کساني ايجاد مي شود که دنبال سود ناسالم هستند.
تجربه گذشته نشان داده افزايش نرخ ارز هيچ گاه موجب رفاه و بهبود وضعيت مردم جامعه نيست بلکه اين گراني بيشتر بر روي تورم تاثير مي گذارد که در نهايت قدرت خريد جامعه را به شدت کاهش خواهد .
صادرکنندگان و وارد کنندگان نيز از اين نوسان قيمت بي تاثير نخواهند ماند. وارد کنندگان کالا از جمله کساني هستند که به خاطر گراني ارز از اين نوسانات زيان خواهند ديد اما اين گراني ممکن است با استقبال صادرکنندگان همراه شود.
براساس آنچه گفته شد سير صعودي نرخ ارز بي شک بر تمام حوزه‌هاي اقتصادي که تأمين کالاهاي آن مرتبط با کالاهاي خارجي و نرخ ارز است تاثير منفي خواهد گذاشت.در اين زمينه بخش‌هايي مانند لوازم خانگي، پوشاک، مواد اوليه براي توليد، ماشين‌آلات و قطعات يدکي، خدمات، صنايع پزشکي، گردشگري و... به‌شدت به از اين نوسان تاثير پذيرفته و ممکن است بازار داخلي کشور را با تورم مواجه کند.
**پژوهشم**2052** 1601**خبرنگار: غفار ميرزايي**انتشار: شهناز حسني
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و پژوهش هاي خبري ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شويد
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۳۵۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزگردها به ترکیه رسیدند

روزنامه «حریت دیلی» در گزارشی از این پدیده طبیعی نوشت: بادهای داغ از سمت لیبی به نواحی غربی ترکیه رسیده و شهرهایی از جمله استانبول، ازمیر، آنتالیا، بولو، تکیرداغ و موغلا (موغله) را فراگرفته است.

در این گزارش آمده است افزایش سطح ذرات معلق که توسط «شبکه ملی پایش کیفیت هوا» در ترکیه نظارت می‌شود، در این مناطق مشاهده شده و اندکی از استانداردهای سازمان جهانی بهداشت فراتر رفته است.

کارشناسان می‌گویند این رویدادهای جوی ناشی از انتقال ماسه و گرد و غبار بر اثر وزش بادهای شدیدی است که عمدتا از صحرای آفریقا سرچشمه می‌گیرد.

پیش‌بینی می‌شود این تاثیر جوی تا اواخر امروز (جمعه) کاهش یابد با این حال تا دو روز دیگر در مناطق ساحلی و جنوب شرقی آناتولی ادامه خواهد داشت.

با این حال شبکه ملی پایش کیفیت هوای ترکیه اعلام کرد در استانبول به دلیل وزش باد، غلظت این ریزگردها افزایش نخواهد یافت و سلامت شهروندان را تهدید نمی‌کند.

این در حالی است که خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از شهردار استانبول گزارش داد در برخی از محله‌های این شهر افت کیفیت هوا نگران کننده است و به ساکنان توصیه می‌شود تا بهبود شرایط از پیک نیک و هر گونه فعالیت ورزشی در فضای باز خودداری کنند.

کارشناسان همچنین توضیح می‌دهند افزایش چنین پدیده‌های اقلیمی در خاورمیانه و جنوب غرب آسیا ناشی از تغییرات آب و هوایی است و احتمالا در آینده، مناطق غرب و جنوب ترکیه را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • ۱۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز
  • ریزگردها به ترکیه رسیدند