Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@16:01:48 GMT

همت لازمه شکل گیری خانه صنفی هنرمندان

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۳۷۹۶۹

همت لازمه شکل گیری خانه صنفی هنرمندان

شکل گیری خانه صنفی هنرمندان مستلزم همت اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی و هنرمندان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع،شکل گیری خانه صنفی هنرمندان مستلزم همت اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی و هنرمندان است.

 

تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی همواره یکی از روزنه‌های امیدواری برای پیشبرد اهداف مردمی محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی می‌توانند در اثنای زما، بر موضوع پیگیری‌های امور مربوط به هر صنف و قشرخاص اثرگذار باشند و در واقع می‌توان گفت این انجمن‌ها فضایی برای بیان حرف‌های اهالی اقشار مختلف و ایجاد ساز و کارهای حمایتی، آموزشی و ... است. 

 

انجمن یا تشکل در صنف هنرمندان هم دارای همین اهداف و ابعاد است و شاید یکی از ضرورت‌های جامعه هنری باشد.

 

احمد بیگلریان هنرمند همدانی عرصه بازیگری، نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر سال گذشته در حضور وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی درهمدان از وی تقاضا کرد شرایط شکلگیری یک انجمن صنفی را تحت عنوان خانه صنفی هنرمندان فراهم آورند و وزیر در همان جلسه به صورت شفاهی برای تشکیل این انحمن پاسخ مثبت داد.

 

خانه صنفی هنرمندان مرجعی برای حمایت از حقوق این قشر

در این فرصت به سراغ این هنرمند پیشکسوت رفتیم تا از روند تشکیل این خانه و انجمن صنفی مطلع شویم.

 

احمد بیگلریان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: همان زمان که بنده در حضور وزیر ارشاد موضوع خانه صنفی هنرمندان را مطرح کردم وی به صورت شفاهی به درخواست من پاسخ مثبت داد و گفت  از همین فردا می‌توانید نسبت به تشکیل خانه صنفی هنرمندان اقدام کنید و این کار بلامانع است.

 

وی افزود: برای تشکیل این جریان صنفی اداره ارشاد باید پیشقدم شده و طی فراخوانی از هنرمندان برای تشکیل هسته اصلی دعوت به عمل آورده و اساسنامه و قوانین آن را تنظیم کنند اما با وجود صدور مجوز شفاهی برای شکلگیری این جریان از سوی وزیر ارشاد تا این لحظه این اتفاق رخ نداده و ما هچنان منتظر شکلگیری خانه‌ای با نام صنفی هنرمندان هستیم.

 

این هنرمند عرصه تئاتر و نمایش با بیان اینکه نه اداره ارشاد و نه هنرمندان هیچ جوشش و تلاشی برای شکلگیری این خانه نداشته اند گفت: بنده تا امروز منتظر اقدام و اشاره اداره ارشاد بوده و هستم البته بنده دقیقا تمی‌دانم خود هنرمندان باید پیگیر این موضوع می‌بودند یا اداره کل ارشاد اما با توجه به اینکه این امور باید دارای متولی خاص باشد به‌نظر می‌رسد اداره ارشاد باید رد رأس جریان قرار گرفته و برای تحقق این جریان گام‌های اولیه را بردارد.

 

وی بیان کرد: بنده شخصا با چند تن از هنرمندان هریک از رشته های هنری صحبت‌هایب مختصری داشته‌ام اما بدون حمایت و هدایت اداره ارشاد بعید است این کار به صورت جدی وارد فضای اجرا شود.

 

بیگلریان با اشاره به اهداف متعددی که می‌توان از تشکیل خانه صنفی هنرمندان دنبال کرد ادامه داد: با توجه به اینکه هنر در حال ورود به سیستم اقتصادی است و با مسائل مالی ارتباط برقرار کرده است، احقاق حق هنرمندان و رسیدگی به وضعیت آنها در مواجه با اجحاف‌های متعددی که ممکن است به آنها روا شود تنها از طریق یک تشکل حمایتی ممکن خواهد بود و این یکی از مهمترین اهداف شکلگیری خانه صنفی هنرمندان است.

 

وی با بیان اینکه "خانه تئاتر تهران" نمونه یک تشکل صنفی هنری است تبیین کرد: بررسی حقوق اجتماعی، مادی، قضایی، صنفی و ... از جمله موضوعاتی است که در ابعاد مختلف می‌تواند در شکلگیری انجمن صنفی هنرمندان حائز اهمیت باشد که خانه تئاتر تهران با همین رویکرد در حمایت از حقوق هنرمندان ورود می‌کند زیرا غالبا هنرمندان و مخاطبین آنها نمی‌توانند برای پیگیری دغدغه‌ها و مشکلات خود به نهادی مثل دادگستری مراجعه کنند و تشکل صنفی بهترین مرجع برای پیگیری این امور است.

 

تشکل‌های صنفی باید پیگیر حقوق اقشار هنری باشند

در ادامه بررسی این موضوع گفتگویی هم با مدیرکل اداره ارشاد اسلامی استان همدان ترتیب دادیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

 

فاضل عبادی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه اغلب شاخه‌های فعال فرهنگی و هنری در استان همدان دارای تشکل‌های صنفی هستند اظهار کرد: استان همدان جزء استان‌هایی است که در تشکیل انجمن‌ها و تشکل‌های هنری در کشور از جایگاه بالایی برخوردار است و حتی برخی تشکل‌ها و موقعیت‌های آن مثل بنیاد بوعلی و یا خانه شعر و ادب در تمام کشور بی‌نظیر است.

 

وی تصریح کرد: خانه مطبوعات، انجمن نمایش، انجمن موسیقی و... از جمله تشکل‌های صنفی مردمی در استان همدان هستند که با عناوین مختلف خانه، انجمن، صنف، موسسه و ... مشغول فعالیت در رشته‌های خاص خود می‌باشند.

 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ضمن تأکید بر لزوم قانونمندی و انسجام تشکل‌های مردمی عنوان کرد: دولت در تلاش است که مسئولیت‌ها را در بخش‌های مختلف واسپاری کرده و بخش خصوصی عهده‌دار مسئولیت امور صنوف مختلف شود و کار به‌جایی برسد که دیگر ادارت ارشاد در برپایی نمایشگاه‌های تخصصی مثل نمایشگاه کتاب نقشی نداشته باشند و تنها همت تشکل‌ها و انجمن‌ها برای تشکیل این نمایشگاه‌ها کافی باشد.

 

وی بیان کرد: خانه صنفی هنرمندان که مورد مطالبه بیگلریان بوده‌است موضوعی نیست که تاکنون مغفول بوده باشد و این رویکرد با عناوین دیگری مثل انجمن نمایش وجود داشته است.

 

عبادی انواع تشکل‌های صنفی را در دو دسته‌بندی تقسیم کرد و افزود: صنوف فرهنگی و هنری مثل چاپخانه‌داران یک دسته از این تشکل‌ها هسیتند و انجمن‌های شعر و ادب و نمایش دسته‌دیگری از این تشکل‌ها محسوب می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه تشکل‌های صنفی باید پیگیر حقوق اقشار هنری باشند گفت: در استان همدان 64 تشکل و انجمن صنفی مختلف وجود دارد و اگر قرار است تشکل جامعی تحت عنوان خانه صنفی هنرمندان شکل بگیرد خود هنرمندان هم باید پیگیر و مترصد حصول نتیجه باشند.

 

این مقام مسئول با اشاره به واگذاری مسئولیت در نمایشگاه مطبوعات سال گذشته به خانه مطبوعات استان خاطرنشان کرد: اداره کل ارشاد در راستای واگذاری مسئولیت‌ها به صنوف فرهنگی هنری حتی حضور در نمایشگاه‌ها را هم بر عهده تشکل‌ها گذاشته‌است و در حمایت از این مجموعه‌ها منعی ندارد.

 

به‌نظر می‌رسد همت و پیگیری لازم برای تشکیل یک انجمن صنفی هنری در همدان آنطور که شایسته عنوان هنر باشد وجود ندارد و این جای بسی تأسف است به هر حال هنرمند در هر موقعیتی نیازمند توجه است و اگر حتی یک نهاد و تشکل صنفی نباشد که هنرمندان و حتی مخاطبین آنها بتوانند در آن اظهار نظر کرده و دغدغه‌های خود را مطرح کنند چه جای امیدواری برای پیشرفت و توسعه هنر خواهد بود زیرا همین کم‌توجهی‌ها باعث به حاشیه رفتن هنر و جایگاه هنرمندان شده و زوال رشته‌های هنری را موجب می‌شود البته در این میان نقش خود هنرمندان هم بی تأثیر نیست که چنانچه ممارست و پیگیری لازم را در ایجاد اتحادی صنفی و تشکلی درون قشری نداشته باشند نمی‌توان از نهادهای دولتی برای احقاق این امر توقع چندانی داشت.

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۳۷۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از صبا، نهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» اختصاص دارد.

فیلم تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» به نویسندگی علی حاتمی و کارگردانی عباس جوانمرد (محصول ۱۳۴۵) چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و سیدمحسن حسن‌زاده (منتقد تئاتر) برگزار می‌شود.

در این نمایش فیلم ۴۵ دقیقه‌ای، حسین کسبیان، بهمن مفید، نصرت پرتوی و محمود دولت‌آبادی به ایفای نقش می‌پردازند.

علاقه‌مندان برای حضور در این جلسه می‌توانند به سایت تیوال مراجعه فرمایند.

دیگر خبرها

  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟
  • هفته گرافیک افتتاح شد
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • ضرورت پاسداشت زبان فارسی در انتخاب نام واحد‌های صنفی
  • نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
  • «اکبر زنجانپور» در نوزدهمین دوره شب کارگردان تجلیل خواهد شد
  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟