Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - جلسه 225 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست علی‌اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار و اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش رو به‌منظور گرامیداشت نقش محمد بن زکریای رازی ارائه شد.

به گزارش ایرنا مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز شنبه اعلام کرد که ولایتی در این زمینه طی سخنانی گفت: اگر در مورد محمد بن زکریای رازی اقدامی صورت نگیرد، این چهره تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران توسط سایر کشورها مصادره خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: باید ساخت بنای یادبود محمد بن زکریای رازی در شهر ری تسریع شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آثار رازی باید از سراسر جهان جمع‌آوری‌شده و در شکل فاخری منتشر شوند.
پس از سخنان ولایتی، اعضای کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با اشاره به وجهه بین‌المللی محمد بن زکریای رازی بر توجه به این موضوع تأکید کردند.
دستور بعدی جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، موضوع نام‌گذاری سال 2018 توسط سازمان علمی فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو به نام شیخ شهاب‌الدین سهروردی بود که اعضا در این زمینه بیانات خود را ارائه دادند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور دیگر جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، آئین‌نامه اهدای جایزه بین‌المللی امام خمینی«ره» بود که گزارشی توسط نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ارائه شد.
در ادامه جلسه 225 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران موضوع پذیرش دانشجو در مقطع پسادکتری درمورد ابن هیثم مورد بررسی قرار گرفت که ولایتی هم در این زمینه گفت: شخصیت جامع ابن هیثم در حوزه فیزیک و ریاضی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: ابن هیثم درمورد فیزیک و نقش نور در دیدن انسان تحقیقات فراوانی داشته است.
رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ادامه داد: نظریه غلط بطلمیوس درمورد دیدن انسان و کارکرد چشم توسط ابن هیثم تصحیح شده است.
پس از سخنان ولایتی، اعضای کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران بر برنامه‌ریزی به‌منظور تدوین تاریخ مهندسی در تمدن اسلام و ایران تأکید کردند.

فراهنگ ** 1085** 1823 دریافت کننده : ناهید پورمند ** انتشار: طاهره نبی اللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۴۴۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله جنتی: «معلمان» مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) این شورا ضمن گرامیداشت روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری (ره)، اظهار داشت: برای معلمان عزیز که مجاهدان عرصه علمی و فرهنگ هستند، آرزوی توفیق دارم.

وی سپس در خصوص شهید مطهری اظهار داشت: در کنار آثار شهید مطهری که حقیقتاً سرمایه فرهنگی و علمی جامعه ماست، باید سیره علمی اثرگذار ایشان نیز تبیین شود.

دبیر شورای نگهبان افزود: ویژگی ممتاز شهید مطهری (ره) نیازشناسی علمی و فرهنگی جامعه بود و چون حرکت خود را بر اساس این نیازشناسی دقیق ساماندهی کرد در بیداری جامعه نقش تأثیرگذار داشت.

وی با بیان اینکه شهید مطهری معلم طراز انقلاب اسلامی بود، عنوان کرد: محتوای آثار شهید مطهری سرمایه‌ای عظیم برای مقابله با شبهات دشمنان امت اسلام است.

آیت‌الله جنتی همچنین تاکید کرد که معلمی از نگاه معارف اسلامی یک شغل نیست، بلکه یک مجاهدت است و هرچه این مجاهدت کامل‌تر انجام شود، جامعه سعادتمندتر خواهد شد.

امام صادق (ع)؛ جهادگر بزرگ فرهنگی

دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به در پیش بودن سالروز شهادت امام صادق (ع) و عرض تسلیت بدین مناسبت، بیان داشت: ایشان در روزگاری که جهان اسلام با نفوذ افکار بیگانگان و همچنین تحریف معارف اسلامی مواجه بود، با تعیین درست اولویت‌ها، دست به جهاد بزرگ فرهنگی زدند.

وی خاطرنشان کرد: ثمرات ارزشمند آن جهاد بزرگ فرهنگی از سرمایه‌های ماندگار امت اسلام است.

آیت‌الله جنتی این نکته را هم یادآور شد که امام صادق (ع) همزمان با تدریس و تربیت شاگردان، نظام و ساختار آموزشی جامعی طراحی کردند که قابلیت الگوبرداری در همه زمان‌ها دارد و هرچه نظام آموزش و پرورش ما به این نظام آموزشی نزدیک‌تر شود، توفیقات بیشتری کسب خواهد کرد.

کد خبر 6094103 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند
  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • آیت‌الله جنتی: معلمان، مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • همت معلمان، زمینه‌ساز فرهنگ و تمدن شده است
  • آیت‌الله جنتی: معلمان مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • «معلمان» مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • آیت‌الله جنتی: «معلمان» مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد