Web Analytics Made Easy - Statcounter

افراد سودجو با هدف یافتن گنج، اقدام به تخریب تعدادی از سنگ نگاره‌های ۵ هزار ساله منطقه «آقا شاه بلبل» دلیجان کرده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پیام دلیجان؛ دلیجان یکی از ۱۲ شهرستان استان مرکزی است که با داشتن ۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب شرقی استان مرکزی واقع شده و با مرکز استان حدود ۱۴۵ کیلومتر فاصله دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرستان دارای دو شهر دلیجان، نراق و یک بخش مرکزی و چهار دهستان به نام‌های جوشق، هستیجان، دودهک و جاسب است.

شهر دلیجان دارای طبیعتی زیبا و بکر و بناهای تاریخی، خانه‌های قدیمی و آب انبارهای به جای مانده از دوران قاجار و آبشار فصلی همواره به عنوان یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

کشف ۲۰۰ سنگ نگاره در شهر دلیجان، این شهرستان را به عنوان یکی از کانون‌های سنگ نگاره‌ کشور تبدیل کرده است.

منطقه «آقا شاه بلبل» دلیجان یکی از مناطقی است که در آن سنگ نگاره‌های مختلفی وجود دارد و این آثار ارزشمند نظیر چهار سنگ قبر بزرگ با خطوط عربی و آیاتی از قرآن حکایت از پیشینه دین اسلام در این منطقه دارد.

نقوش سنگ نگاره‌های منطقه «آقا شاه بلبل» با قدمتی ۵ هزار ساله علاوه‌بر خطوط نوشتاری شامل نقش‌هایی از انسان‌های در حال شکار و احشام است که این تصاویر به نوعی از فراوانی گونه‌های زیستی و جانوری این منطقه حکایت دارد.

از آنجایی که سنگ نگاره‌ها به عنوان نخستین نشانه‌های تمدن بشری و از جمله کهن‌ترین آثار تاریخی و هنری تکرار نشدنی هستند، می‌توان با کاوش و تحقیق در این آثار، پنجره‌هایی رو به گذشته‌های دور گشود و اسطوره‌ها، فرهنگ و اندیشه‌های انسان آن دوران را بررسی کرد.

کتیبه‌های سنگی دلیجان باوجود اهمیتی که دارند اینک در برابر فعالیت‌های معدنکاری و فرسایش محیطی قرار گرفته‌اند و نیاز است که به این سرمایه‌های گرانسنگ بیش از پیش اهمیت داده شده و این آثارحفظ  و نگهداری شوند.

حمیدرضا زاهدی:

تخریب سنگ نگاره‌های ۵۰۰۰ دلیجان

حمیدرضا زاهدی فعال حوزه میراث فرهنگی شهرستان دلیجان گفت: آثار تاریخی به عنوان میراث فرهنگی و هویت تمدنی هر جامعه محسوب می‌شود که بایستی در حفظ و نگهداری آن کوشا بود.

زاهدی با تاکید براینکه آثار تاریخی بیانگر شکوه و بزرگی تمدن سرزمین کهن است، گفت: متاسفانه گاهی تخریب عمدی یا غیر عمدی یک اثر ملی طبیعی یا تاریخی هیچ واکنشی از سوی مردم و مسئولان به دنبال ندارد و این بی‌توجهی از تخریب آن اثر غم‌انگیزتر است.

زاهدی یادآور شد: مشکلات اقتصادی و اجتماعی سبب شده که مسئولان و حتی فعالان فرهنگی از موضوع نگهداری آثار تاریخی غفلت کنند در حالیکه حفاظت از فرهنگ و میراث نیاکان، وظیفه‌ای همگانی است.

وی به تخریب سنگ‌نوشته‌های دلیجان اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از افراد در چند روز گذشته، با هدف دستیابی به گنج، اقدام به تخریب تعدادی از سنگ نگاره‌های تاریخی منطقه آقا شاه بلبل (ارتفاعات غرب شهر دلیجان) کرده‌اند.

این فعال حوزه میراث فرهنگی شهرستان دلیجان خاطرنشان کرد: از مسئولان ارشد شهرستان دلیجان، میراث فرهنگی و دستگاه انتظامی و قضایی تقاضای رسیدگی به این تخریب و حفظ باقی‌مانده این سنگ نگاره‌ها را داریم.

 

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۴۴۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال

علی بیت الهی رئیس مرکز زمین شناسی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه براساس اطلاعات برگرفته شده از سایت COMET (دانشگاه Leeds)، یکی از زون های با مقادیر بسیار بالای فرونشست زمین در ایران، محدوده رفسنجان است گفت:  گستره ای در 60 کیلومتری شمال غرب آن( حوالی بهرمان) یکی از نقاط مهم فرونشستی این زون است که نمودار سری زمانی 9 ساله آن در شکل نشان داده شده است.

وی افزود: بیش از 2000 میلی متر( بیش از 2 متر) فرونشست زمین در بازه زمانی 9 ساله در این ناحیه رخ داده است که عدد حیرت انگیزی است.

او توضیح داد: طبق بررسی های صورت گرفته  به نمودار وشیب خط آن، معرف عدم تغییر روند فرونشست زمین در 10 سال اخیر و بیانگر استمرار فرونشست زمین طبق روال پیشین است.

بیت اللهی اظهار کرد: با فرونشست زمین، آبرفت متراکم شده و توانائی جذب و انتقال آب را از دست می دهد. این امر به کشاورزی، باغداری و از همه مهمتر به  محیط زیست منطقه لطمه جدی وارد می سازد.

او گفت: تاکید می شود که فرصت برای اقدامات کاهش خطر فرونشست زمین در کل کشور به سرعت از دست می رود و ضرورت دارد تا مقررات ملی فرونشست زمین در کشور تدوین و ابلاغ و لازم الاجرا شود‌

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد دلیجان است
  • کشف اشیاء عتیقه‌ چند هزار ساله در چالوس
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • ببینید | سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله