Web Analytics Made Easy - Statcounter

چکیده مصاحبه پژوهشی:

در حال حاضر بازار یراق آلات ساختمانی کشور در دست تولیدکنندگان ایرانی بوده و شرکت ­های خارجی در این بازار جایگاهی ندارند. تولیدکنندگان ایرانی فعال در این حوزه ضمن تامین بخشی از نیاز بازارهای داخلی سالانه به سایر ممالک جهان از قبیل عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرات انجام می­دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
رکود اقتصادی، بي ثباتي بازار، نابسامانی قیمت­ ها، نوسان قیمت دلار از جمله مشكلاتي است كه در ماه ­ها و حتی روزهای اخیر در این صنف دیده مي ­شود.

پژوهش خبری صدا وسیما:معمولاً هر فردی از زمانی که وارد خانه می ­شود؛ از همان ابتدای در ورودی تا داخل منزل (در ورودی، درهای اتاق، در­های کابینت و....) با انواع و اقسام دستگیره­ ها و یراق آلات مختلف مواجه می­شود که هر کدام رنگ و لعاب خاص خود را دارد. در این میان آنچه از جایگاه مهمی در این خصوص برخوردار است، این است که این ابزار ساختمانی با توجه به اهمیت و نیاز هر ایرانی در منزل و محل کار خود می ­طلبد که ببینیم وضعیت کنونی این ابزار در کشور چگونه است؟ آیا با تولید داخل در این خصوص توانسته­ ایم در داخل به اشباع کامل برسیم؟ مشکلات و چالش­ های موجود بر سر راه تولید داخل چیست؟

البته نكته جالب توجه این است که این مسئله علاوه بر تنوع محصول در بازار خود مي­تواند سوژه­اي براي موضوع تولید و اشتغال­زایی داشته باشد كه در سال 96 از سوی رهبر معظم انقلاب تاکید و پيگيري مي­ شود.

به همین سبب، همین امر بهانه­ ای شد تا برای بررسی بیشتر موضوع و اهمیت فرصت سرمایه­ گذاری در این خصوص مصاحبه­ ­ای با آقای کبیری، تولیدکننده ابزار و یراق آلات ساختمانی و سامر شنبدی­نیا، قائم مقام «شرکت کلون» و تولید کننده ابزار و یراق آلات ساختمان و سلیمانی، مسئول فروش ابزار و یراق آلات شرکت تولیدی- صنعتی «باتیس»توانیم به بحث تولید و اشتغال­زایی در این خصوص به اهمیت مسئله بیشتر پی ببریم.

 بازار یراق آلات ساختمانی کشور در قبضه ایرانی­ ها

سامر شنبدی­نیا، قائم مقام و تولیدکننده یراق آلات ساختمان در خصوص اتکاء به تولید داخلی این بازار بیان کرد که کارخانجات داخلی با تولید محصولات متنوع و با کیفیت دست شرکت­های چینی، ترک، ایتالیایی و آلمانی را از بازار ایران کوتاه کرده ­اند.

وی گفت که در حال حاضر بازار یراق آلات ساختمانی کشور در دست تولیدکنندگان ایرانی بوده و شرکت­ های خارجی در این بازار جایگاهی ندارند.

وی همچنین با بیان اینکه تولیدات صنعت یراق آلات ساختمانی کشور در تراز جهانی است، اظهارداشت که تولیدکنندگان ایرانی فعال در این حوزه ضمن تامین بخشی از نیاز بازارهای داخلی سالانه به سایر ممالک جهان از قبیل عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرات انجام می ­دهند. کالاهای تولید داخلی ضمن داشتن کیفیت بالا از حیث قیمتی نیز بسیار پائین­تر از محصولات خارجی به بازار مصرف عرضه می­ شود.

تعداد فعالین صنف

امیرنجار شریفی، رئیس اتحادیه فروشندگان میخ، قفل و لولا می­گوید: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی در زمینه تولید یراق آلات در حال فعالیت هستند. در این صنف حدود ۵۱۰ واحد فروشنده جوازدار و ۲۰۰ فروشنده بدون جواز فعالیت می­ کنند. علاوه براین تعداد ۱۳۰ تا ۱۴۰واحد نیز برای کسب جواز فروش اقدام کرده ­اند. مرکز و بورس قطعات ما در خیابان امام خمینی و حوالی میدان حسن آباد قرار دارد و اتحادیه ما به طور کلی شامل فروشندگان و تولیدکنندگان میخ، دستگیره، قفل و یراق آلات است.

 واردات ابزار و یراق آلات ساختمانی از  چه کشورهایی و صادرات آن به چه کشورهایی صورت می ­گیرد:

امیرنجار شریفی، رئیس اتحادیه فروشندگان میخ، قفل و لولا بیان می­کند که در حال حاضر تولیدکننده ­های خوبی در زمینه تولید یراق آلات در کشور وجود دارد، اما باید بدانیم مکانیزم قفل­ های اروپا با مکانیزم قفل ­های موجود در ایران فرق کرده  است. سیستم های امنیتی این کشورها به سمت الکترونیکی شدن سوق یافته و بیشتر قفل­ ها با عدسی چشم یا ثبت رمز و لمس انگشت دست باز می­ شوند. دیگر زمان کلید گذاشتن در جیب گذشته است.

 در حال حاضر بیشتر قطعاتی که تولید آن در داخل مقرون به صرفه نیست، وارد می­شود. این واردات از اروپا و چین صورت می­گیرد اما اخیرا اقداماتی نیز برای واردکردن برخی قطعات از کشور هند انجام شده است. در زمینه صادرات نیز به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق و افغانستان قطعاتی صادر می­ شود اما بیشترین و بزرگ­ترین بازار صادراتی ما بازار عراق و افغانستان است.

واردات و قاچاق قفل و یراق

امیرنجار شریفی، رئیس اتحادیه فروشندگان میخ، قفل و لولا می­گوید که در این حوزه به ندرت با قاچاق روبه رو هستیم، اما به هرحال باید وزارت صنعت، معدن و تجارت با اتحادیه فروشندگان میخ، قفل و لولا همکاری کند و برخی تعرفه ­های گمرکی را تعدیل کرده تا قاچاق به صرفه نباشد. قاچاق در صنف ما خیلی مقرون به صرفه نیست.

یکی از راهکارهایی که برای جلوگیری از قاچاق وجود دارد، این است که تعرفه­ های گمرکی با نظر کارشناسان هر صنف اصلاح شود، اگر تعرفه کالاها صحیح و مناسب باشد، افراد به سمت قاچاق نمی ­روند، اما در حال حاضر برخی اجناس تعرفه بالایی دارند و همین امر منجر به قاچاق می­شود. همچنین لازم است روی مسائل فرهنگی کار کرده و عواقب استفاده از قاچاق را برای مردم شفاف سازی کنیم.

قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است. اگر واردات از کشورهای اروپایی ادامه پیدا کند قطعا خریداری وجود نخواهد داشت. مشتریان محصولات تولیدی ما، ساختمان سازها هستند و به طور مستقیم با مصرف کنندگان در ارتباط نیستیم. طبیعتا ۸۰ درصد مصرف کنندگان به سمت جنس­ های مرغوب می­روند، اما  ساختمان سازها تنها دنبال یک ظاهر زیبا و شیک هستند و کاری به کیفیت محصول وارداتی ندارند.

سلیمانی، مسئول فروش ابزار و یراق آلات شرکت تولیدی- صنعتی «باتیس» گفت: سیاست­ های اقتصادی باید به گونه­ ای باشد که خدمات مناسبی در شکل­ گیری کسب و کارها فراهم شود و قوانین مانع و آزار دهنده نباشند؛ به طورمثال قوانین گمرک، مالیات و صدور مجوزها به گونه­ ای نباشد که سرمایه گذار را ناامید کند.

معضلات و مشکلات پیش روی ابزار و یراق آلات داخلی

سامر شنبدی­نیا، قائم مقام و تولیدکننده یراق آلات ساختمان می­ گوید: رکود اقتصادی، بي ثباتي بازار، نابسامانی قیمت­ ها، نوسان قیمت دلار از جمله مشكلاتي است كه اين روزها در این صنف دیده مي­ شود.

اين روزها با افزايش قيمت دلار قيمت يراق ساختماني هم هر روز تغيير مي­كند و اين مساله كسب و كار را مختل كرده است.

همچنین امیرنجار شریفی، رئیس اتحادیه فروشندگان میخ، قفل و لولا در این خصوص بیان می­کند که رکود ساختمان باعث افت بازار شده است و این می­تواند تهدیدی برای صنف ما باشد. صنف ما رابطه مستقیمی با ساختمان سازی دارد؛ زمانی که صنعت ساختمان سازی در ایران افت کرد، تاثیر مستقیمی بر صنف ما گذاشت. محصولات ارائه شده در صنف ما به دلیل اینکه مصرفی نیستند ممکن است سالیان سال مورد استفاده قرار گیرند، بدون اینکه خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشند، تنها ممکن است مدل آن قدیمی شده و مصرف کننده به تعویض آن اقدام کند. از سوی دیگر به دلیل ارتباط این صنف با آخرین مرحله ساختمان سازی زمانی که سازنده به فعالان این بازار روی می ­آورد زمانی است که امور ساخت وساز ساختمان تمام شده و نقدینگی کمی در دست صاحب ساختمان است، به همین جهت این صنف همواره با کمبود نقدینگی نیز مواجه است.

 

کلام آخر

ضرورت بازنگري برخي توليدكنندگان يراق آلات ايراني در خصوص کمیت و کیفیت داخلی و لزوم توجه گمرك به مشكلات واردكنندگان و ممانعت از قاچاق در این صنف و همچنين ضرورت توجه مسئولان كلان اقتصادي كشور به موضوع نرخ ارز از جمله نكته­ هاي مهمي بود كه در این بررسی بود که مورد تاکید قرار گرفت تا بتوان به زمینه ­های رشد این مسئله و حمایت از تولید دست یافت.

پس می­توان گفت که بازار يراق آلات ساختماني مي­تواند فرصت خوبي براي سرمايه ­گذاري و حمایت از تولید داخل و اشتغال به شمار رود. فرصتي كه اگر هوشمندانه مورد استفاده قرار گيرد مي ­تواند زمينه ساز سودآوري مناسب براي سرمايه ­گذاران این صنف را به همراه داشته باشد.

پژوهش خبری // زهره دانشمندی

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۴۵۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک به تسهیل تامین مالی تولید با برات الکترونیکی 

سید عباس عباس پور کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برات الکترونیکی هم مانند اوراق گام و... یک ابزار زیر خط ترازنامه است که از طریق آن امکان تامین مالی زنجیره تولید بدون مشکلات سایر ابزار‌ها فراهم می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: برات الکترونیکی ابزاری است که مسیر انحراف در مصرف اعتبارات پرداختی حوزه تولید را مسدود می‌کند، قابلیت انتقال در زنجیره‌های فعالیت‌های اقتصادی، امکان تنزیل توسط شبکه بانکی در صورت گذشته یک چهارم از عمر برات یا دو بار گردش در زنجیره، تامین مالی زنجیره تولید بدون دشواری و امکان صدور برات الکترونیکی تا سقف ۲۰۰ درصد فروش سال گذشته بنگاه خریدار از دیگر مزایای این ابزار است در نهایت برات الکترونیک ابزاری برای تسهیل تامین مالی است.

او همچنین گفت: هر کدام از ابزار‌های زنجیره تأمین مالی دارای مزیت‌های مختلف هستند که متقاضیان با توجه به نیاز‌های خود می‌توانند از این ابزار‌ها استفاده کنند و توسعه این ابزار‌ها بسیار ضروری است.

گفتنی است، شنبه ۸ اردیبهشت ماه از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی رونمایی شد برات الکترونیکی سندی غیر کاغذی است که با درخواست برات‌دهنده (براتکش) یعنی خریدار در وجه یا به حواله کرد دارنده برات یعنی فروشنده و بر اساس اعتبار خریدار صادر می‌شود سررسید این ابزار یک تا دوازده ماهه است و بانک عامل به عنوان رکن برات‌گیر، بازپرداخت مبلغ در سررسید را تقبل می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • پیش‌بینی جدید مشاوران املاک از قیمت مسکن در ماه‌های آینده/ الان خانه بخریم یا نخریم؟
  • کمک به تسهیل تامین مالی تولید با برات الکترونیکی 
  • افزایش ۴۳ درصدی تولید ماشین آلات سنگین راهسازی و معدنی
  • حمایت جهاد کشاورزی از ساخت ماشین آلات کشاورزی با همکاری چینی‌ ها
  • حمایت جهاد کشاورزی از ساخت ماشین آلات کشاورزی با همکاری چینی‌ها
  • تولید محتوا با هوش مصنوعی جایگزین تولید محتوای انسانی شده است؟
  • شهرک تخصصی کفش در قم ایجاد می‌شود
  • رشد تولید ماشین آلات صنعتی در دولت سیزدهم+ فیلم
  • چرا چینی‌ها به بازار مسکن نیامدند؟ / پورحاجت: سرمایه‌های بخش خصوصی در دیوان‌سالاری‌های ناکارآمد بخش دولتی حبس می‌شود؛ کسی هم خیالش نیست