Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز مطالعات اسرائیل با بررسی سناریوهای ضعف و سقوط نظام حاکم سعودی، یکی از این سناریوها را احتمال کودتای خاموش در آن عنوان کرد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، به نقل از پایگاه خبری المیادین، مرکز مطالعات امنیت داخلی دانشگاه تل آویو «امان» چند سناریو احتمالی را برای ضعف و بی ثباتی نظام حاکم سعودی مورد بررسی قرار داده و یکی از این سناریوهای احتمالی را «کوتای خاموش» در آن عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکست بن سلمان در جبهه های متعدد

«عاموس یدلین» مدیر مرکز امان و «یوئیل ژونسکی» مدیر بخش مطالعات خلیج فارس این مرکز که تهیه کنندگان این تحقیق هستند، در پیش بینی سناریوهای احتمالی برای آینده نظام حاکم سعودی به ناکامی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در چند جبهه استناد کرده اند.

به گفته این دو یکی از مهم ترین کانون های شکست و ناکامی بن سلمان ناتوانی او در مقابله با ایران در منطقه است.

ناکامی دیگر ولیعهد سعودی شکست سنگین در جنگ علیه یمن است که به جایی رسیده است که عمق خاک عربستان را در معرض تهدید قرار داده است و علاوه بر این عربستان در مقابله با قطر ناکام مانده است.

احتمال اعتراض سراسری در عربستان

اما مهم ترین شکست بن سلمان، شکست دیدگاه اقتصادی و اجتماعی او برای عربستان تحت عنوان «چشم انداز 2030» است که شکست در آن موجب خشم شاهزادگان و مردم عربستان شده و چه بسا آتش خیزش مردمی را در اعتراض به اوضاع اقتصادی کشور شعله ور سازد.

در این تحقیق یکی از سناریوهای متزلزل شدن نظام حاکم سعودی، امکان کودتای خاموش ازسوی یکی از اعضای خاندان حاکم ذکر شده است و علاوه بر این احتمال کودتای نظامی برای پایان دادن به نظام حاکم را نیز باید در نظر داشت.

یکی دیگر از این سناریوها خیزش سراسری مردم و کاهش قدرت مهار و کنترل خاندان حاکم بر سراسر کشور ا ست.

سقوط نظام حاکم سعودی به معنی زیان سنگین اسرائیل در منطقه است

بر اساس این تحقیق اسرائیلی چنانچه یکی از این سناریوها تحقق یابد، منافع راهبردی اسرائیل به میزان زیادی در معرض ضرر و زیان قرار خواهد گرفت به این معنی که تل آویو درآمدهای حاصل از مشارکت با عربستان به عنوان رهبر محور کشورهای میانه رو عربی در رویارویی با ایران را از دست خواهد داد.

همچنین این گزارش تهدید علیه قدرت و حاکمیت نظام حاکم سعودی را به مثابه از بین رفتن راه حل منطقه ای کشمکش فلسطینی – اسرائیلی می داند که تل آویو برای تحقق منافع خود به تحقق آن امید بسته است.

در این تحقیق یادآوری شده است که خطرناک ترین نتیجه حاصل از تزلزل قدرت نظام حاکم سعودی این است که این کشور تحت حاکمیت دشمن قرار بگیرد به گونه ای که امکان استفاده از سلاح های پیشرفته ریاض علیه اسرائیل فراهم شود.

همچنین از بین رفتن ثبات و قدرت نظام حاکم ریاض ممکن است با سرازیر شدن سلاح های پیشرفته در اختیار دشمنان اسرائیل همزمان شود.

منبع: تسنیم

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۴۵۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند

به گزارش ورزش سه، صندوق سرمایه گذاری عمومی در سال 2023 از باشگاه‌های لیگ روشن برای جذب گروهی از مهم‌ترین بازیکنان بین‌المللی مثل کریستیانو رونالدو، نیمار، کریم بنزما فرانسوی و ... حمایت کرد.

یک منبع به روزنامه سعودی الشرق الاوسط توضیح داد که کمیته جذب بازیکن در لیگ حرفه‌ای عربستان در دوره اخیر جلساتی را با باشگاه‌ها برگزار کرده است تا بازیکنانی را که می‌خواهند در فصل نقل و انتقالات تابستانی به فوتبال این کشور منتقل شوند، مشخص کند.

این منبع در ادامه گفت پیش بینی می‌شود هفته آینده جلسه دیگری بین کمیته و باشگاه‌ها برگزار شود. برنامه برای حضور بازیکنان بزرگ بین‌المللی در راستای برنامه‌ توسعه مسابقات فوتبال در عربستان سعودی است تا لیگ این کشور به یکی از 10 لیگ مهم جهان تبدیل شود.

اما صندوق سرمایه‌گذاری عربستان بر چه اساسی از باشگاه‌ها حمایت می‌کند؟ این منبع اشاره کرد که حمایت‌های صندوق از باشگاه‌ها با توجه به جایگاه آنها در جدول لیگ عربستان صورت می‌گیرد.

در واقع باشگاه‌هایی که موقعیت‌های بالاتری دارند (به عنوان مثال الهلال و النصر در فصل جاری)، ممکن است حمایت بیشتری دریافت کنند، و تیم مقابل تیم‌هایی که در رده‌های پایین‌تر هستند، حمایت کمتری داشته باشند.

این استاندارد به منظور ایجاد انگیزه در باشگاه‌ها برای ارائه بهترین سطوح و دستیابی به نتایج بهتر است که باعث افزایش قدرت و جذابیت مسابقات لیگ عربستان می‌شود.

انمار الحائلی، رئیس باشگاه الاتحاد، اخیراً در اظهارات تلویزیونی تایید کرد که حمایتی که از باشگاه‌ها انجام می‌شود، به یک اندازه نیست. من اطلاع دقیقی ندارم و نمی‌خواهم در این مورد اظهار نظر کنم، اما باید جزئیات بیشتری در این زمینه به ما ارائه شود.

وی همچنین گفت: باید جدولی ارائه شود که نشان دهد هر باشگاه چه چیزی دریافت می‌کند، چون ممکن است خطایی رخ بدهد و از برخی باشگاه‌ها بیشتر از سایر باشگاه‌ها حمایت شود.

دیگر خبرها

  • 2 مسابقه مهم برای رویداد پادشاهی رینگ در عربستان تایید شدند/ اخبار WWE
  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • فیلم| فیلمی جالب از جاده آخرالزمانی در حومه ریاض عربستان
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست