شبهمدرنیته ایرانی محصول دست استعمار بود/ حکمت معنوی تاریخ
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۸۴۷۱۰
شهریار زرشناس گفت: شبهمدرنیته ایرانی محصول دست استعمار بود که میخواست ایران را جزء کشورهای پیرامونی و تحتسلطه خود سازد و منابع ملی و نیروی کار ما را استثمار کند.
به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر پرسش و پاسخی از شهریار زرشناس در مورد مدرنیته است که در ادامه می خوانید؛
سوال: آقای زرشناس آیا مدرنیته یک پروژه است و آیا منتقدان مدرنیته گرفتار توهم توطئه نیستند؟
جواب: من به مسئله اینکه گاهی در تاریخ یا حوادث توطئه وجود دارد قائلم، اما هرگز ظهور تاریخ غرب و پیداش دوره غرب مدرن را حاصل توطئه یا پروژهای از پیش طراحیشده یا محصول نشستن عدهای دور هم یا روندی خودآگاهانه محض ندانستم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در جلد اول کتاب «تاریخ غرب باستان» مبنای نظری ظهور غرب برپایه حکمت معنوی تاریخ را اینگونه توضیح دادهام که یک «وقت» تاریخی از پی افول «وقت» تاریخی دیگری ظاهر میشود. زمانی که «وقت دینی» به پایان رسید و وقت شرقی یا اسطورهای پدید آمد و حقیقت دین در غبار شرک پنهان شد.
از قرن (۷ و ۸ ق.م) شرک اسطورهای نیز گرفتار حجاب میشود و تاریخ غرب شکل میگیرد که بر مبنای یک نیستانگاری است که در سیر خود به انکار و طغیان علیه ولایت الهی تبدیل میشود.
البته در بستر تحولات تاریخی همیشه فرآیندهای مبتنی بر اراده انسانها وجود دارد. ما نمیتوانیم منکر وجود و توطئه سازمانهای جاسوسی و فرقههای نهانروش و فراماسونری شویم. اما من هیچگاه تاریخ غرب را بر اساس توطئه آگاهانه شرح نداده ام.
به نظر من تاریخ، ظهور و اختفاء «وقت»هایی است که بر ما ظاهر میشود و «وقت غربی»، وقتی است که مبتنی بر نیستانگاری پدید آمده و به حقیقت پشت کرده است.
این نیستانگاری و نادیده گرفتن حقیقت در عالم غرب مدرن به اوج رسیده و مدرنیته در مقام نفس مدبر، وجود تاریخی این عصر را هدایت میکند.
اما درباره ظهور و پذیرش ماهیت، لوازم و تبعات غرب مدرن در ایران و جوامع مانند آن و هضم شدن در نظام جهانی سلطه با فرآیندهای زیادی مبتنی بر توطئه مواجهیم. شبهمدرنیته ایرانی محصول دست استعمار بود که میخواست ایران را جزء کشورهای پیرامونی و تحتسلطه خود سازد و منابع ملی و نیروی کار ما را استثمار کند.
اما رخداد مدرنیته و ظهور غرب مدرن روند تاریخی بود نه حاصل فرآیندهای توطئه.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۸۴۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دو محصول ایرانی به جمع فینالیستهای جشنواره صنعت بازی منا پیوست
به گزارش خبرنگار مهر، با اعلام اسامی فینالیستهای بخشهای مختلف فستیوال MENA Games Industry Awards ۲۰۲۴، دو محصول گیم آپ (GameUp) و ریمیت (Reymit) از استودیو «سورنا گیمز» نیز نامزد دریافت جایزه از این فستیوال شدهاند.
این جایزه برای شرکتهایی است که از اکوسیستم MENA از طریق ابزارهای توسعه اختصاصی - موتور بازی، هوش مصنوعی، میانافزار و غیره - یا امکان کسب درآمد از طریق تبلیغات (یا ابزارهای دیگر) پشتیبانی میکنند.
سرویس ریمیت (Reymit) سرویس دریافت حمایت مالی آنلاین از استریمرها است و به گفته حسن مهدی اصل مدیرعامل سورنا گیمز این سرویس در حال حاضر با ۱۱۰ هزار نفر استریمرها و تولید کنندگان محتوا در حال همکاری است.
گیم آپ (GameUp) دیگر محصول این استودیو نیز پلتفرم دانلود بهترین بازیهای آنلاین و کامپیوتر است. این پلتفرم بهعنوان مرجع مخصوص بازیهای کامپیوتر در ایران در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار نفر کاربر دارد و سرویسهای مختلفی را به بازی سازان و گیمرهای ایرانی ارائه میدهد.
حسن مهدی اصل مدیرعامل سورنا گیمز در پاسخ به این پرسش که چقدر با رقبای این بخش آشنایی دارد، گفت: رقبای بزرگ و غربی هستند و نمیدانم چرا در منطقه منا شرکت داده شدند. مخصوصاً Xsolla که یکی از سرویس دهندگان بزرگ آمریکایی است که اخیراً در منطقه منا هم حضور پیدا کرده است. البته حضورشان در منطقه منا نبوده و فقط انتشارشان در منطقه منا بوده است. یا شرکت Tamatem که یک شرکت اردنی است ولی آنها هم یک پلتفرم انتشار به اسم Tamatem Plus راهاندازی کردهاند. بقیه استارتاپهایی که در دستهبندی ما هستند، خیلی شرکتهای بزرگی نیستند و جز استارتاپهای تازه تأسیس به شمار میآیند.
مدیرعامل سورنا گیمز درباره اعتبار و جایگاه برگزاری این رویداد و جوایز گفت: جدا از بحث جایزه مالی، اعتبار خود رویداد اهمیت دارد. در منطقه منا مدت زیادی بود که جشنواره و رویداد بزرگی برگزار نشده بود. این رویداد میتواند یکی از آن رویدادهای مهم باشد که در منطقه منا در حال برگزاری است. این رویداد میتواند کل اکوسیستم گیمینگ منطقه را تحتالشعاع خودش قرار دهد. مثلاً در ترکیه رویدادهای زیادی برگزار میشود ولی مقیاس آنها این قدر بزرگ نیست و بیشتر تیمهای ترکیهای شرکت میکنند. ولی رویدادهایی که در دبی برگزار میشود هم خود آسیا را درگیر میکند و هم خاورمیانه را. من خیلی میبینم که تیمهای آسیایی و جنوب شرق آسیا مثل هند، پاکستان، مالزی، سنگاپور، چین و ژاپن در این رویداد شرکت میکنند. از این جهت وزن آن به نسبت رویدادهای ترکیه که فقط تیمهای ترکیه و کشورهای اطراف ترکیه در آن شرکت میکنند، اهمیت بالاتری دارد. از نظر اعتباری هم رویدادهای بهتر و بزرگتری است.
فهرست نهایی منتخبان این فستیوال توسط هیئت داوری متشکل از بیش از ۸۰ متخصص صنعت بازی در حال رأیگیری است و برگزیدگان پنجشنبه ۲ می (۱۳ اردیبهشت)، به عنوان بخشی از اجلاس گیم اکسپو دبی ۲۰۲۴ معرفی خواهند شد. علاوه بر این دو محصول استودیو سورنا گیمز، دو بازی «امپراتورهای قلابی» از استودیو «پرشالند» و «پسرخوانده» از استودیو «پاییزان» نیز نامزد دریافت جایزه از این فستیوال هستند.
کد خبر 6090584 زینب رازدشت تازکند