Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-03-19@07:43:24 GMT

این "کتاب عاشقانه "را باید یک نفس خواند+عکس

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۸۶۵۰۹

به گزارش جهان نيوز به نقل از دفاع پرس، کتاب «قصه دلبری» را اخیرا محمدعلی جعفری درباره شهید «محمدحسین محمدخانی» به روایت همسرش نوشته است.

او را بیشتر به لقبش یعنی «عمار حلب» می‌شناسند.

«عمار»ش را خودش انتخاب کرده بود و حضور موثرش در نبرد‌های سوریه باعث شد تا بعد از شهادتش به عمار حلب ملقب شود و البته این عنوانی بود که برای کتاب زندگی و شرح‌حالش انتخاب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کتابی که خیلی زود و به فاصله یک سال و اندی بعد از شهادت محمدخانی به قلم محمدعلی جعفری تالیف و توسط انتشارات روایت فتح منتشر شد و انتشار چاپ پنجم آن نشان می‌دهد که به خوبی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

در کتاب «عمار حلب» راویان متعدد و متنوعی شهید محمدخانی را روایت کردند.

روایت‌هایی که در کنار هم شخصیت متکثری از شهید می‌سازند که با وجود برداشت‌های متفاوت در یک نقطه به هم می‌رسند و آن «حب‌الحسین (ع)» است و زندگی امام حسینی.


در «عمار حلب» بیشتر دوستان و اقوام از شهید محمدخانی گفته بودند و جای خالی روایت‌های طولانی‌تر و دقیق‌تر همسر شهید از او محسوس بود و البته برای آن‌ها که مشتری کتاب‌های زندگی و سیره شهدا بودند واضح بود که این یعنی خاطرات همسر شهید را گذاشته‌اند برای کتابی دیگر و حال و هوایی دیگر.

کتابی که سینه‌ای مفتوح باشد تا در آن شرحه شرحه و جرعه جرعه همسرانه‌های شهید محمدخانی را روایت کند.

آن اتفاق خیلی زود افتاد و حالا به فاصله کمتر از یک سال پس از انتشار عمار حلب، «قصه دلبری» منتشر شده تا بیشتر از شهید محمدخانی بگوید.

*رنگ رخساره خبر می‌دهد از سرّ درون

«قصه دلبری» را هم محمدعلی جعفری نوشته است.

نویسنده جوانی که به قول خودش «هیچ‌وقت به مخیله‌اش خطور نمی‌کرده روزی برای روایت فتح، زندگی رفیق شهیدش را بنویسد.»

تجربه موفق او در تالیف عمار حلب و پازل‌بندی خاطرات آن کتاب نوید این را می‌داد که در نوشتن خاطرات همسر شهید هم بتواند موفق عمل کند.

اما قبل از پرداختن به محتوای کتاب نمی‌توان از طرح جلد زیبا و هنرمندانه آن چیزی نگفت.

کاری غیرکلیشه‌ای که لطافتش نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و اگر کسی کتاب را هم نخوانَد، از عنوان و طرح جلد کتاب می‌تواند روح حاکم بر زندگی شهید محمدخانی و همسرش را دریابد.

اما کتاب را باید بخوانید تا شرح پرماجرای زندگی محمدحسین محمدخانی و همسرش از روز‌های عجیب دانشگاه تا وصلت و یکی شدن‌شان را از جلوی چشم بگذرانید و رمز و راز قصه دلبری را متوجه شوید.

جعفری ترجیح داده روایت همسر شهید را یک تکه و بدون توقف بنویسد. او از فصل‌بندی و تقطیع خودداری کرده و با یک‌دست و روان کردن متن، به مخاطب کمک می‌کند تا یک‌نفس کتاب را به انتها برساند.

اگر در «عمار حلب» گه‌گاه از موضوع خارج شده بود، اما در «قصه دلبری» در یک خط ممتد فقط و فقط محمدحسین را می‌خوانیم و این خواننده را پای کتاب نگه می‌دارد.

*از روز‌های انکار تا روزگار دلبری

«قصه دلبری» خیلی خوب شروع می‌شود.

از همان ابتدا تعلیق عجیبی بر کتاب حاکم می‌شود و مخاطبی را که شاید منتظر است قصه با گل و بلبل شروع شود، حسابی غافلگیر می‌کند.

اینکه دختری قبل از ازدواج نگاه منفی و حتی تنفرآمیزی به یک مرد داشته باشد و خواستگاری او از خودش را در حد یک شوخی و به عبارتی گستاخی تلقی کند، حتی اگر برآمده از تخیل و در فیلم و داستان هم باشد جاذبه دارد، چه برسد به اینکه قصه واقعی باشد و بازیگرانش هم یکی شهید باشد و دیگری همسر شهید.

محمدحسین عاشق می‌شود، عشقش را عفیفانه بروز می‌دهد، اما جواب منفی می‌شنود.

از او اصرار و از معشوق انکار.

انکاری که محمدحسین را خسته نمی‌کند.

او چنان در عشقش مصمم است که گاه سوتی می‌دهد و مثلاً در سرمای اردوی راهیان نور، از بین چند دختر دانشجویی که عقب وانت دوکابین نشسته‌اند، اُورکتش را روی شانه‌های مرجان می‌اندازد! اما اینکه چطور دختری که شخصیت و رفتار محمدحسین را به هیچ وجه برنمی‌تابد، عاقبت گرفتار عشق او می‌شود را باید در لابه‌لای صفحات «قصه دلبری» بخوانید تا کسی که محبت محمدحسین را در دل همسرش می‌اندازد را هم بشناسید.

*این همان محمدحسین است

آدم‌ها دو نوع زیست دارند.

یکی آنکه دیگران از بیرون می‌بینند و دیگری زیستی که در درون دارند و صرفاً نزدیک‌ترین کسانِ آن‌ها قادر به فهم و درکش هستند.

نه اینکه این دو نوع زیست مغایر و یا در تضاد با یکدیگر باشند، اما گاه دو دنیای متفاوت می‌شوند که با هم دیدن آن‌ها قدری عجیب می‌نماید.

شاید در بین شهدا شهید مصطفی چمران را بتوان نمونه بارز یک شخصیت جمیع‌الاضداد معرفی کرد که از هنرمندی و نقاشی تا فرماندهی جنگ‌های چریکی و از سیاست و علم تا عشق و عرفان در او در حد اعلایی تبلور داشته است.

اما حالا و در دهه نود در خیل مجاهدان و شهدای انقلاب اسلامی هنوز چنین افرادی یافت می‌شوند.

شهید محمدحسین محمدخانی یکی جوان‌های متولد دهه شصت است و بیشتر از سی سال از شهادت امثال مصطفی چمران گذشته که یک جوان دهه شصتی ثابت می‌کند که می‌توان مانند او زندگی کرد.

محمدحسینِ کتاب «عمار حلب» جوانی هیئتی است که ریش بلند می‌گذارد و مانند شهدا لباس می‌پوشد، یک‌سره در حال فعالیت فرهنگی در بسیج و هیئت است، وارد فضای نظامی می‌شود، جنگ را تجربه می‌کند، در جنگ فرماندهی می‌کند و شجاعانه می‌جنگد، با توجه به سن و سالش کارنامه رزمی و نظامی قابل توجهی برای خودش ثبت می‌کند، تحت فرمان سردار حاج قاسم سلیمانی است و حاج قاسم او را «همت» خودش می‌داند و...، اما پازل شخصیت محمدحسین محمدخانی را زندگی سراسر عشق و محبت و لطافت او در خانه و در ارتباط با همسرش تکمیل می‌کند.

در واقع آن روی زندگی مجاهدانه عمار حلب را باید در «قصه دلبری» خواند تا راز عشقی که نردبانی می‌شود برای رسیدن به عرفان و شهادت را فهمید.

محمدحسین «قصه دلبری» همان محمدحسین «عمار حلب» است. فقط این بار او را از زبان کسی می‌خوانیم که با او زیسته و یکی شده.

محمدحسین برای یکی شدن با او مدت‌ها جنگیده، چله گرفته، نذر و نیاز کرده و حالا که به دستش آورده باید برای رسیدن به محبوب آسمانی‌اش از او دل بکند.

کتاب را که بخوانید درک می‌کنید که این دل کندن چقدر سخت بوده است. چطور کسی که جانش برای همسرش در می‌رود می‌تواند او و طفل خردسالش را بگذارد و برود؟ با چه احساس و انگیزه‌ای در عاشقانه‌ترین لحظات زندگی با همسرش از شهادت می‌گوید و حتی خواسته‌هایش در روز تدفین را با او تمرین می‌کند که چطور خاکم کن و چه روضه‌ای بخوان و کدام عکسم را بنر کن و...؟ این سوالات در «قصه دلبری» برایتان مطرح می‌شود و همان‌جا هم جوابش را خواهید گرفت.

کتاب ۱۸۴ صفحه دارد، اما ۱۳۷ صفحه آن روایت همسر شهید است و مابقی اشعاری است که سروده خود شهید است برای اربابش سیدالشهداء و از همسرش خواسته بود در کتابش چاپ شود.

تصویری از دو نامه به دست‌خط شهید محمدخانی و عکس‌هایی منتشر نشده از او پایان‌بخش قصه دلبری است.

*منبع: روزنامه وطن امروز

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۸۶۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کتاب تازه‌ منتشر شد

کتاب‌های «زندگی از پشت عینک کائوچویی»، «انسان و زمین»، «شهیدان مسیحی نجران» و «مرثیه‌ای برای قلب شیشه‌ای» به تازگی راهی بازار کتاب شده‌اند.

به گزارش ایسنا، کتاب «زندگی از پشت عینک کائوچویی: اندیشه‌ها و گزین‌گویه‌ها» از وودی آلن با گردآوری و ترجمه علی قنبری در ۱۴۲ صفحه با شمارگان ۳۳۰ نسخه و بهای ۱۳۵ هزار تومان در انتشارات مروارید راهی بازار کتاب شده است.

 در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: آلن استوارت کونیگزبرگ مشهور به وودی آلن (متولد ۱۹۳۵) یکی از سرشناس‌ترین کارگردان‌ها و هنرپیشه‌های سینمای آمریکاست و شماری از فیلم‌هایش جایزه اسکار دریافت کرده‌ است. در کتاب حاضر، گردآورنده علاوه بر آنکه شرح جامعی از زندگی، فعالیت‌ها و فیلم‌های او به دست داده، بخش اعظم  نقل‌قول‌های طنازانه-حکمت‌آمیز او را ذیل بیش از سی‌وپنج موضوع به فارسی برگردانده است. این عبارت‌ها و گزین‌گویه‌ها یکی از دلایل تشخص فکری و هنری این سینماگر و کمدین بسیار سرشناس در نیمه دوم سده بیستم میلادی و قرن بعد محسوب می‌شود. 

 همچنین «شهیدان مسیحی نجران: بازنویسی تاریخ پیش از اسلامِ عربستان جنوبی» نوشته خوان پدرو مُنفرر_سلا با ترجمه مهناز بابایی در ۱۰۰ صفحه با شمارگان ۳۳۰ نسخه و قیمت ۱۰۰ هزار تومان در انتشارات یادشده عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: تعلقات دینی در جهان اواخر عهد باستان جدا از سیاست نبوده است. این موضوع، به خوبی، در واقعه کشتار مسیحیان نجران، در نیمه نخست سده ششم میلادی، عیان است. در واقع، آنچه در شهر نجران رخ داد، تلاقی سیاست‌های توسعه‌طلبانه چهار دولت معتبر آن روزگار، یعنی امپراتوری بیزانس، شاهنشاهی ساسانی، پادشاهی آکسوم، و پادشاهی حِمیَر در منطقه‌ای بود که به‌رغم دورافتادگی، نقشی مهم در مسیرهای تجاری آن روزگار ایفا می‌کرد. وقایع نجران از چنان اهمیتی برخوردار بوده است که از همان سده ششم میلادی تا سده‌های بعد، حتی در روزگار توسعه نهایی خلافت اسلامی در منطقه، داستان آن به قلم نویسندگانی گوناگون و به چندین زبان مختلف ضبط شده است. تاکنون بیشتر پژوهش‌های انجام‌شده درباره تاریخ مسیحیت در نجران متمرکز بر منابع یونانی و سریانی بوده و منابع عربی_مسیحی موجود کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. کتاب حاضر، پژوهشی اختصاصی در یکی از متون متعلق به سنت عربی_مسیحی از روایت کشتار مسیحیان نجران است. ترجمه این پژوهش به زبان فارسی، جنبه‌های ناشناخته‌ای از این رخداد را در اختیار خوانندگان و علاقه‌مندان تاریخ منطقه در ایران قرار می‌دهد.

دیگر کتاب منتشرشده در انتشارات مروارید، کتاب «مرثیه‌ای برای قلب شیشه‌ای: داستان‌های لذت‌بخش از جهان» از جنت وینترسن، رکسان‌ گی، لوسیا برلین، اتگار کرت و دیگران با ترجمه میعاد بانکی است که در ۳۱۴ صفحه با شمارگان ۲۲۰ نسخه و قیمت ۲۶۰ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 در پشت جلد کتاب نوشته شده ‌است:  داستان‌های این مجموعه متفاوت و متنوع‌اند: رئال، سوررئال، دلهره‌آور، غم‌انگیز و مفرح. شاید همه پانزده نویسنده‌ای که در مجموعه حاضر آثارشان انتخاب و ترجمه شده است، از قواعد مرسوم و کلاسیک داستان‌نویسی پیروی نکرده باشند، اما می‌توان گفت که همه داستان‌ها از نوع لذت‌بخش است و خوانندگان را در موقعیتی قرار می‌دهد که درباره آن‌ها فکر و صحبت کنند و حتی در مواردی مجذوبش شوند. در یکی از داستان‌ها از مردمی صحبت می‌شود که فقط کسانی را می‌بینند که دوست‌شان دارند. داستان دیگر ماجرای زنی از جنس شیشه است. در داستانی دیگر از دوشیزه‌ای صحبت می‌شود که از فرط تنهایی با یک کفتار دوست می‌شود. در یکی دیگر از داستان‌ها به سال ۲۰۴۰ سفر می‌کنیم و جهانی را می‌بینیم که محکوم به نابودی است. بیشتر داستان‌های مجموعه حاضر برنده جایزه معتبری شده‌اند و برخی از آن‌ها در کلاس‌های داستان‌نویسی تدریس می‌شود. 

«انسان و زمین: بررسی ادبیات داستانی از منظر زیست‌محیطی» نوشته محبوبه موسوی دیگر کتاب منتشرشده در مروارید است که در ۱۸۴  صفحه با شمارگان ۲۲۰ نسخه و قیمت ۱۷۵ هزار تومان عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: درک طبیعت، و مشخصاً حیات‌وحش، پدیده‌ای پسامدرن است. همانطور که انسان در دوره مدرن با ساخت ابزار پیشرفته از نیازهای اولیه خود فاصله گرفت، در مرحله بعد توانست برگردد و به گذشته‌های دوری نگاه کند که زندگی و زایشش از آن‌جا شکل گرفت. در واقع حالا انسان می‌تواند به موضوعی کلان‌تر از ابزارسازی _ یعنی اهمیت زیستگاه _ به عنوان پایه زندگی بر زمین نزدیک شود.

اگر در آثار اولیه ادبی، طبیعت به عنوان نشانه‌ای از زیبایی حضور داشت امروزه، گذشته از زیبایی ذاتی طبیعتا، وجودِ حیات‌بخش آن است که انسان، این رام‌کننده بزرگ طبیعت را دوباره به سویش کشانده است. در تألیف و بررسی کنونی، علاوه بر شناخت اهمیت و ابعاد محیط زیست در عصر حاضر، در طی سه ‌فصل، سه موضوع «چرایی حفظ حقوق طبیعت و حیوانات؛ نابودی زیستگاه‌های طبیعی؛ پدیده شکار؛ و بحران آب» در داستان‌های چهار نویسنده خارجی «ارنست همینگوی، آیزاک باشویس سینگر، گی دو مو پاسان، تورگینی لیندگرن) و هشت نویسنده ایرانی (صمد طاهری، علی موذنی، محمد محمدعلی، محمد کشاورز، شهریار مندنی‌پور، حسین‌ آتش‌پرور، احمد بیگدلی، بیژن نجدی) با دقت لازم و کافی تحلیل و بررسی شده است.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چند کتاب تازه‌ منتشر شد
  • سارا سالار کیست و چرا پست جنجالی او درباره «سروش صحت» همه را شوکه کرد؟
  • چرا همسر «سروش صحت» همه را شوکه کرد؟
  • امسال ۱۸ کتاب با موضوع نقش زنان آذربایجان‌غربی در دفاع مقدس منتشر شد
  • مسابقه و پویش ملی کتابخوانی «به رنگ خدا» فراخوان داد
  • پویش کتابخوانی «به رنگ خدا» در کرمان
  • فراخوان مسابقه و پویش ملی کتابخوانی «به رنگ خدا»
  • «نیمه دیگر زندگی» و «شریف جان شریف جان» به بازار آمدند
  • چهار کتاب از «نصرالله» در راه است
  • به بهانه سالروز تولد شهیدی که حاج قاسم وصیت کرد کنارش دفن شود