Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تاکنون سخنراني‌ها و مقالات متعددي درباره اعتياد اينترنتي کودکان و نوجوانان منتشر شده که همگي والدين و بزرگترها را دعوت به کنترل اين اوضاع مي‌کنند. در اکثر اين نوشته‌ها و صحبت‌ها فقط به کودکان نگاه مي‌شود و خود والدين و افراد مسن‌تر کاملا فراموش شده‌اند.
اين‌ بار مي‌خواهيم درباره موضوعي صحبت کنيم که کمتر به آن نگاه شده: پديده اعتياد اينترنتي در مسن‌ترها و والدين.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

والديني که قرار است کنترل اين اوضاع را نسبت به فرزندان خود داشته باشند اما خودشان هم درگير آن هستند. حضور والدين و بزرگ‌ترهاي ايراني در شبکه‌هاي اجتماعي به ويژه در تلگرام و اينستاگرام بيشتر از هميشه شده و بالا رفتن آگاهي آنها نسبت به پديده اينترنت را نشان مي‌دهد؛ اما در اين قشر هم درست مثل کودکان و نوجوانان افرادي وجود دارد که بيش از حد درگير اينترنت شده‌اند.

در کشورهايي همچون کره جنوبي و ژاپن آمار معتادان اينترنتي در بزرگسالان بيشتر از کودکان است و اين مساله مسولين اين کشورها را نگران کرده است به طوري که شاهد کمپ‌هاي ترک اعتياد به اينترنت يا بازي‌هاي رايانه‌اي (که مورد دوم در کشور ما در بين سنين بالا چندان وجود ندارد) در سطح شهرهاي آنها هستيم. اعتياد اينترنتي در برخي از اين شهرها حتي مرگ‌آور بوده و قرباني‌هاي آن هم لزوما کودکان نبوده‌اند.
دکتر «ياسمن اسماعيل افجه»، روانشناس متخصص در گفتگوي خود با ديجياتو علل جذب شدن بزرگسالان را به اينترنت واکاوي مي‌کند و آنها را فراتر از مسايلي که کم سن و سال‌ترها را جذب مي‌کند، نمي‌بيند:
«جذابيت دنياي مجازي و فضاي سايبري نسبت به دنياي واقعي اصلي‌ترين دليلي است که بزرگسالان به آن روي آورده‌اند. ما فکر مي‌کنيم اين جذابيت‌هاي بصري و محتوايي صرفا براي بچه‌ها جذاب است غافل از اينکه شايد براي سن‌هاي بالاتر به مراتب هيجان انگيزتر باشد چرا که آنها در سني قرار دارند که هيجانات روزمره و عادي يک نوجوان را ندارند و عموما از تکراري شدن زندگي خود گلايه دارند.»

وي ساخت و رشد موبايل‌هاي هوشمند با کارکرد ساده و همچنين قيمت‌هاي ارزان مدل‌هاي اقتصادي را جزو پايه‌ترين مسايلي مي‌داند که بزرگسالان را به اينترنت کشانيده است چرا که ديگر پيچيدگي‌هاي يک سيستم رايانه‌اي را ندارند و تنها با لمس انگشتان دست مي‌توان با آن در همه جا کار کرد: «گروه‌هاي مجازي نقش همان صندلي پارک‌ها را براي اين قشر دارد با اين تفاوت که براي برخي جذاب تر است.»
افجه رفتن بچه‌ها از خانه و کاشانه خود و تنها شدن پدرمادرها را نيز يکي ديگر از دلايل روي آوردن آنها به اينترنت عنوان مي‌کند چرا که در برخي موارد اين راه تنها راه ارتباطي آنها با عزيزانشان است. افجه مهاجرت فرزندان را دليل مضاعف عنوان مي‌کند و از مشکلات بزرگسال‌ها مي‌گويد:
«دوره «بالندگي در برابر رکود» بعد از بحران ميانسالي پيش مي‌آيد و دوره‌ايست که پيرترها دوست دارند نقشي را در جامعه ايفا کنند چرا که فکر مي‌کنند فراموش شده‌اند. آنها در خود انرژي مي‌بينند که ديگران يا نمي‌بينند يا چندان از آن استقبال نمي‌کنند از همين رو با داشتن يک صفحه در دنياي وب و يا فعاليت‌هاي خود در فضاي سايبري مي‌خواهند دوره بالندگي در برابر رکود را با موفقيت سر کنند. آنها فکر مي‌کنند اگر اين کارها را نکنند از جامعه طرد مي‌شوند.»

افجه برنامه‌هاي تلويزيوني اعم از صداوسيما و شبکه‌هاي خارجي فارسي زبان را نيز بي‌تاثير در اين امر نمي‌داند. اين روانشناس معتقد است که تا قبل از موج کارکرد اينترنت در بين اقشار داراي سن و سال بيشتر نسبت به ساير کاربران، تفريح آنها بيشتر بر محور راديو و تلويزيون مي‌گذشت و حالا در هر برنامه داخلي و خارجي از بينندگان دعوت مي‌شود تا به شبکه‌هاي مجازي آن کانال تلويزيوني هم سر بزنند.
به گفته افجه اختلال «شخصيت نمايشي و خودشيفته» ديگر مشکلي است که در بين مردم ايران شايع است و اين اختلال سن و سال هم نمي‌شناسد. او اين مساله را که فعاليت بزرگسالان شهرستان‌هاي دور و کلانشهرها در نحوه استفاده اينترنت تفاوت دارد رد مي‌کند و توسعه اينترنت در ايران را دليل آن بيان مي‌کند: «البته اين به اين منظور نيست که توسعه اينترنت اشکال دارد، اما يادگيري استفاده از اينترنت هم بايد همپاي اين توسعه فراگير شود.»

«اختلال شخصيت اجتنابي» ديگر مورديست که اين روانشناس به آن اشاره مي‌کند که در بين بزرگسالان مجرد يا آنهايي که همسرشان را از دست داده‌اند و تنها زندگي مي‌کنند بيشتر وجود دارد:
«اين دسته افراد از برقراري ارتباط به صورت رو در رو گريزان هستند و با پست کردن عکس‌ها و نوشته‌هاي خود، طرد شدن را کمتر حس مي‌کنند. شايد حضور کامنت‌هاي نفرت‌پراکني که در ايران هم متاسفانه بسيار شايع است حس طرد شدن را به فرد انتقال کند اما بازهم تعداد صدهزار کامنت توهين آميز با يک برخورد فيزيکي توهين آميز قابل قياس نيست.»
تفاوت نسلي پديده‌اي است که براي بزرگسالان امروزه بسيار آشکار است و برخي از آنها را ترغيب به استفاده از فضاي مجازي کرده است چرا که کودکي آنها با کودکان امروزي زمين تا آسمان تفاوت دارد:
«کساني که روابط اجتماعي چندان خوبي در جواني خود نداشتند از اين تفاوت نسلي و راه ارتباطي بسيار آسان بين جوانان استقبال مي‌کنند و وارد حوزه فضاي مجازي مي‌شوند. خانواده‌هاي بسياري را مشاهده مي‌کنيم که در سنين بالا به خاطر اعتياد به اينترنت يکي از زوجين به تباهي کشيده شده است چرا که معمولا گشت و گذار در فضاي مجازي توقع فرد را از شريک زندگي خود نيز بالا مي‌برد.»

اعتياد به اينترنت آنچنان شدت گرفته که باعث شکل‌گيري مباحث جديدي در علم روانشناسي همچون اختلال «نوموفوبيا» يا همان ترس از نداشتن موبايل و اينترنت شده است. اختلالي که به گفته روانشناسان به دليل ارضا نشدن حس‌هاي مردم در زندگي واقعي بيان مي‌کنند و تنها از تخليه آنها در فضاي مجازي راضي مي‌شوند.
تنهايي و طرد شدن افراد با سن و سال بالا و همچنين عدم آموزش درست به آنها در کنار حوصله نداشتن فرزندانشان به اين کار، از جمله موارديست که باعث شده برخي از بزرگسالان در دنياي اينترنت قطع شوند و توجهي به مشکل آنها نشود. خارج از شوخي‌ها و طنزپردازي برخي کاربران اينترنتي درباره حضور پدرمادرها در اينترنت، به نظر مي‌رسد بايد آن را جدي‌تر گرفت تا اين حضور به نحوه درست و صحيح و بي‌خطر صورت بگيرد چرا که اعتياد اينترنتي سن و سال نمي‌شناسد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۸۹۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن دختر دبیرستانی‌ها با ببعی چه بازیگوشی!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 7 موسیقی کودکانه «ببعی تو بازیگوشی» که برای آموزش خردسالان ساخته شده، آنچنان در فضای مجازی وایرال شده که حالا به جشن‌های دختران دبیرستانی رسیده و در این جشن‌ها به صورت گروهی اجرا می‌شود. ویدیویی که از یکی از این جشن‌ها در فضای مجازی منتشر شده و مورد توجه قرار گرفته را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • جشن دختر دبیرستانی‌ها با ببعی چه بازیگوشی!
  • نگاهی به فعالیت های علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان قم+ فیلم
  • تصویر باورنکردنی از یک خیابان در شهر اروپایی سوژه فضای مجازی شد
  • هرقانونی در فضای مجازی به معنای محدود کردن فضای مجازی نیست!
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت
  • تاکید پلیس بر‎اخلاق‎ ‎مداری‎کاربران‎ ‎مجازی‎ در‎انتخابات‎
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت/ کشورها برای محفاظت از کودکان چه کردند؟
  • ببینید/ ایران از واقعیت تا فضای مجازی
  • ۱۵۰۰ بانوی خودسرپرست کردستانی گواهینامه فنی وحرفه‌ای دریافت کردند