Web Analytics Made Easy - Statcounter

آستارا - ایرنا - مدیرکل گمرک آستارا گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه ، با عبور 306 هزار تن کالا، در میزان حمل و نقل این گمرک رکورد ثبت شده و با توسعه کنترل و نظارت، قاچاق کاهش یافته و افزایش تبادل کالا بیانگر نیاز کشورهای منطقه به شاهراه ارتباطی این شهرستان مرزی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ششم بهمن ماه روز جهانی گمرک نام گذاری شده است و سابقه فعالیت گمرک در شهرستان مرزی بندر آستارا به سال 1205 و دوره عباس میرزا ولیعهد فتحعلیشاه قاجار بر می گردد و ساختمان قدیمی و چوبی گمرک در حاشیه رودخانه مرزی آستاراچای بین ایران و جمهوری آذربایجان، گواه بر قدمت تجارت بین المللی در این شهرستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بهروز نعمت الهی مولف کتاب تاریخ جامع آستارا و حکام نمین، احداث ساختمان چوبی گمرک آستارا را مربوط به سال 1285 و توسط کارشناسان یک شرکت بلژیکی دانسته و شباهت معماری آن با بناهای بلژیکی را گواه ادعای خود آورده است.

** سیمای گمرک آستارا
مدیرکل گمرک آستارا روز دوشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در آستارا در خصوص جایگاه و اهمیت گمرک این شهرستان گفت: گمرک آستارا جزو گمرکات پرکار و معدود ایران است و در تمام رویه های گمرکی نظیر صادرات، واردات، حمل و نقل، ورود و خروج موقت، مسافری، قضایی، مرجوعی و امانات پستی فعالیت می کند.
رسول امیدی افزود: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، 290 هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش 152 میلیون دلار توسط این گمرک از کشور صادر و 212 هزار تن کالا به ارزش 78 میلیون دلار وارد کشور شده و در این مدت در حوزه حمل و نقل خارجی 306 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 207 میلیون دلار عبور داده که به علت بی سابقه بودن، نوعی رکورد محسوب می شود.
وی اظهار کرد: تعداد مسافران ورودی و خروجی 610 هزار نفر، میزان درآمد واریزی به حساب خزانه، 373 میلیارد ریال و میزان مالیات بر ارزش افزوده ماخوذه 176میلیارد ریال بوده و بیشتر کشورهای طرف تجاری ایران از گمرک آستارا روسیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان، اوکراین، چین، امارات متحده عربی، ترکیه و هندوستان است.
وی ادامه داد: افزایش چشمگیر تبادل کالا در گمرک آستارا ناشی از قرار گرفتن آستارا در کریدور شمال - جنوب و نیاز کشورهای منطقه به استفاده از این شاهراه مهم برای نقل و انتقال کالاست و مرز این شهرستان از نظر جغرافیایی دارای موقعیت استراتژیک و دروازه آسیا و اروپاست و در آینده نزدیک با توسعه اسکله بندر و راه اندازی گمرک ریلی، بر اهمیت آن افزوده خواهد شد.
امیدی بیان کرد: بازارهای هدف کشورهای روسیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و حتی شرق اروپا از ظرفیت مناسبی برای صادرات کالاهای کشاورزی، معدنی و تولیدی کشورمان برخوردارند و باید با بالابردن کیفیت و افزایش قدرت رقابت پذیری کالاهای داخلی، سهم بیشتری از بازارهای جهانی به دست آوریم.

**علت کم رنگ شدن تجارت چمدانی در گمرک آستارا
مدیرکل گمرک آستارا اظهار کرد: از نظر مقررات گمرکی رویه ای به نام تجارت چمدانی در گمرکات وجود ندارد و در گذشته به علت افزایش بار همراه مسافر، اصطلاح تجارت چمدانی در آستارا رواج یافته و گمرکات آستارای ایران و جمهوری آذربایجان در حذف یا کاهش آن نقش نداشته اند، بلکه جمهوری آذربایجان بر اساس سیاست های اقتصاد بین المللی خود، ادامه خروج بار همراه مسافر را به صورت یک طرفه محدود و از گمرکات خود حذف کرده است.
امیدی بیان کرد: تجارت چمدانی در حقیقت تجارتی غیر رسمی و ناپایدار است و قطع یک طرفه آن از سوی کشور مقابل بر بازار آستارا و درآمد بخشی از مرزنشینان و بازاریان تاثیرات منفی گذاشته است؛ صادرات چمدانی و همراه مسافر بدون محدودیت از گمرک آستارای ایران انجام می شود و محدودیت موجود فقط توسط گمرک مقابل و برای مسافران آن کشور اعمال می شود.
وی ادامه داد: جمهوری آذربایجان با آینده نگری در اقتصاد خود، سعی در حذف تجارت غیر رسمی کرده و به جای آن به بخش های کشاورزی، صنعت، گردشگری و حمل و نقل بها داده و با دادن تسهیلات ارزان قیمت به مرزنشینان خود، وابستگی را به تجارت غیررسمی قطع می کند.
وی افزود: پیگیری های گمرک آستارا و مسئولان دیگر شهرستان، گمرک جمهوری آذربایجان را برای رواج مجدد تجارت چمدانی متقاعد نکرد و با توجه به سیاست های کلان کشور همسایه، به نظر می رسد اصرار ما برای بازگشت به روال سابق نتیجه نخواهد داد و ما نیز باید در بخش های اقتصاد و تجارت خود، تحول ایجاد کنیم و با ایجاد درآمدهای جایگزین، خود را با شرایط روز وفق دهیم.
وی اظهار کرد: هرچند گمرک در چارچوب مقررات، خود را به ایجاد بیشترین تسهیلات و حمایت از فعالان تجاری و بهبود فضای کسب و کار ملزم می داند، اما متولی اعمال مقررات صادرات و واردات است و در چارچوب قوانین جاری داخلی و بین المللی فعالیت می کند.

** اهمیت راه آهن بین المللی آستارا
مدیرکل گمرک آستارا گفت: حمل و نقل کالا یکی از منابع مهم درآمد هر کشور است و گمرک آستارا از سیستم حمل و نقل زمینی و دریایی برخوردار است و در آینده نزدیک از پایانه و سیستم ریلی آستارا-آستارا بهره مند خواهد شد و این خط ریلی حتی قبل از اتصال به راه آهن رشت، برای شهرستان آستارا منافع سرشاری خواهد داشت و موجب رشد و رونق حمل و نقل خواهد شد.
امیدی ادامه داد: خط آهن آستارا بعد از وصل به خط آهن رشت و فعال شدن کریدور ریلی شمال - جنوب نیز منافع اقتصادی فراوانی خواهد داشت و زمینه اشتغال ده ها نفر فراهم خواهد شد و مشاغل مستقیم و غیر مستقیم رونق خواهد گرفت و اهمیت شهرستان مرزی بندر آستارا از نظر اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی افزایش خواهد یافت.

** ضرورت استقبال از سرمایه گذاران در آستارا
مدیرکل گمرک آستارا بیان کرد: متاسفانه در جذب سرمایه گذار ضعیف عمل می کنیم و بسیاری از سرمایه گذاران ما در کشورهای دیگر سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی می کنند؛ به عنوان مثال هموطنان ما در جمهوری آذربایجان کارخانه کاشی و سرامیک احداث کرده اند و فعالیت آنها باعث قطع صادرات ما به آن کشور شده است.
امیدی اظهار کرد: این روند باعث کاهش صادرات کشور می شود و افزایش علاقه مندی سرمایه گذاران به فعالیت در کشورهای خارجی، بر میزان صادرات کالا از گمرکات کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت و این امر، ضعف ما را در جذب سرمایه گذار و حمایت از کارآفرینان نشان می دهد.

** فلسفه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی
مدیرکل گمرک آستارا گفت: فلسفه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی، صادرات و واردات کالا نیست، بلکه مکانی برای تولید، پردازش، فرآوری و تبدیل کالای وارداتی و مواد اولیه به کالای با ارزش افزوده جهت استفاده در داخل کشور یا صادرات به خارج از کشور است.
امیدی افزود: فعالیت منطقه ویژه اقتصادی آستارا مقید به صدور کد گمرکی نیست و هم اکنون صادرات، واردات و حمل و نقل کالا از طریق منطقه ویژه اقتصادی و بندر آستارا انجام می گیرد و باید برای اخذ مجوز و کد گمرکی منطقه ویزه اقتصادی امکانات و زیرساخت های تولید، اشتغال، بستر فعالیت گمرک از قبیل ساختمان، زیرساخت ارتباطی و الکترونیکی و حصار محوطه فراهم شود.
وی بیان کرد: اکنون ساختمان اداری گمرک در منطقه ویزه اقتصادی توسط شرکت کاوه در حال احداث است و پیش بینی می شود طی چند ماه آینده، پس از تامین نیازهای مذکور، مجوز کد گمرکی از ناحیه مسئولان امر صادر شود.

** امکان قاچاق کالا در گمرک آستارا کاهش بسیار یافته است
مدیرکل گمرک آستارا اظهار کرد: با وجود دستگاه ایکس ری (کاوش وسایط نقلیه و محموله ها) و کنترل های الکترونیکی و هوشمند محموله ها، امکان ورود و خروج کالای غیرمجاز و قاچاق در این گمرک به حداقل ممکن رسیده و قاچاقچیان و سودجویان خطر را به جان نمی خرند.
امیدی افزود: برغم آنکه برخی افراد یا رسانه ها، گمرکات را مبادی ورود کالاهای قاچاق تلقی می کنند، با توجه به نظارت ها و بازرسی های متعدد فنی و قوی در گمرکات و کنترل های دیگر سازمان های مسئول از قبیل نیروهای انتظامی و امنیتی خطر کشف قاچاق برای قاچاقچیان افرایش یافته و گمرک کشور همسایه نیز کنترل های خود را در این راستا اعمال می کند.
او ادامه داد: سامانه آمار تجارت خارجی به صورت برخط از طریق سایت سازمان گمرک در دسترس عموم قرار دارد و کنترل ها هوشمند و صددرصد رویه های گمرکی آستارا الکترونیکی شده و با وجود حجم بالای صادرات و واردات و محدودیت نیروی انسانی، کنترل های الکترونیکی و استفاده از تجهیزات نوین بر سلامت عملکرد گمرک افزوده است.
وی بیان کرد: برای حجم فعالیت فعلی گمرک آستارا خرید دستگاه ایکس ری جدید ضرورت ندارد و برای تفتیش و یافتن مواد مخدر از خودرو ها یا از میان کالاها نیز از 2 قلاده سگ موادیاب با هدایت مربیان آموزش دیده و از یک دستگاه فایبراسکوپ (نوعی دوربین بازرسی) استفاده می شود.

** آخرین وضعیت ساختمان چوبی و محوطه گمرک
مدیرکل گمرک آستارا بیان کرد: این ساختمان از نظر تاریخی و فرهنگی ارزش بالایی دارد و با پیگیری های به عمل آمده در سال گذشته برای احیا و بازسازی آن 2 میلیارد ریال از محل اعتبارات گمرک ایران جذب و هزینه شد و امسال نیز 2 میلیارد ریال تامین و هزینه خواهد شد.
امیدی افزود: به علت ظرافت ریزه کاری های چوب، احیای ساختمان چوبی گمرک، زمانبر و پرهزینه است و ضرورت دارد پیمانکار و عوامل فنی آن، تخصص، مهارت و صلاحیت لازم را داشته باشند.
وی گفت: اداره کل گمرک برای احیای آن ساختمان تلاش می کند و بازسازی آن به شش میلیارد ریال اعتبار جدید نیاز دارد و سه سال طول خواهد کشید و هر چند از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تاکنون مساعدتی برای تکمیل آن نشده، اما طبق اعلام آن اداره کل، ساختمان چوبی گمرک آستارا در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
وی ادامه داد: یکصد میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی محوطه گمرک آستارا منظور شده اما کافی نیست و با این اعتبار مرحله نخست مسیرهای اصلی را بتن ریزی و زیرسازی خواهیم کرد و باید در سال های بعدی نیز اعتبار جذب شود و برای محوطه سازی و رفع کامل مشکلات محوطه گمرک به 400 تا 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

** علت تعویق پرداخت حقوق نیروهای شرکتی گمرک
مدیرکل گمرک آستارا گفت: شرکت تعاونی چندمنظوره گمرک آستارا از سال 75 تاسیس شده و بیش از 30 نفر نیروی خدماتی شرکتی در آن مشغول به کار هستند و حقوق و بیمه آنها توسط شرکت تعاونی پرداخت می شود و پرداخت نشدن بموقع حقوق و مزایای آنان ناشی از حذف بخشی از درآمدهای غیرقانونی شرکت و ضعف عملکرد هیات مدیره آن است.
امیدی افزود: این شرکت برغم اینکه به نام کارکنان گمرک تاسیس شده و اعضاء اصلی آن از کارکنان گمرک است، کارکنان از درآمدهای شرکت منتفع نیستند و با وجود استفاده از ظرفیت های گمرک آستارا و حمایت های مالی گمرک ایران، از پرداخت چندین ماه حقوق نیروهای خود سر باز زده اند.
وی ادامه داد: متاسفانه شرکت به جای تلاش برای حل مشکل و درآمدزایی خو با فرافکنی، جوسازی و شایعه پراکنی سعی می کند اداره کل گمرک آستارا را مقصر جلوه دهد.
وی اظهار کرد: این مشکل به حاشیه و دغدغه فکری برای مدیریت گمرک تبدیل شده و برای رفع آن نیز راهکار و پیشنهادهایی ارائه کرده ایم و در صورت عزم جدی و همراهی مدیران شرکت و مسئولان ذیربط، امیدواریم مشکلات ایجاد شده حل شود.

** آستارا شرایط تبدیل به منطقه آزاد تجاری را دارد
مدیرکل گمرک آستارا بیان کرد: مناطق آزاد تجاری با محوریت صادرات و واردات کار می کنند و بیشتر درآمد آنها ناشی از 15 درصد معافیت گمرکی ویژه مناطق آزاد است و همین معافیت می تواند باعث رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال کلان در منطقه شود.
وی افزود: با توجه به وجود منطقه آزاد تجاری در بندرانزلی و مطرح شدن تاسیس منطقه آزاد در استان اردبیل، امکان ایجاد منطقه آزاد تجاری در آستارا با توجه به مسافت کم تا اردبیل و محدوده منطقه آزاد انزلی بعید است، اما پیشنهاد الحاق آستارا به منطقه آزاد تجاری انزلی منطقی به نظر می رسد و باید در شورای عالی مناطق آزاد دولت مطرح و در صورت موافقت جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

** طرح شبانه روزی شدن گمرک آستارا
مدیرکل گمرک آستارا گفت: شبانه روزی شدن گمرک آستارا از سوی مسئولان ارشد ایران و جمهوری آذربایجان مطرح شده و دستگاه های ذیربط به رفع نیازهای سازمانی خود اقدام کرده اند و منتظر تصمیم نهایی مسئولان دو کشور برای تعیین زمان دقیق اجرای آن هستیم.
امیدی بیان کرد: هرچند برای تحقق آن، محدودیت نیرو و امکانات وجود دارد اما به لحاظ تاثیرات اقتصادی مثبت برای شهرستان، از آن استقبال می کنیم و اعلام آمادگی کرده ایم و شبانه روزی شدن گمرک در اهمیت مرز آستارا، رونق تجاری و اقتصادی این شهرستان، جذب اعتبارات بیشتر و تقویت دستگاه های فعال در مرز موثر خواهد بود.

** ضرورت استقرار گمرک در راه آهن آستارا
امیدی افزود: لازمه انجام فعالیت های تجاری و حمل و نقل پس از افتتاح راه آهن آستارا، ارائه خدمات توسط گمرک و سایر سازمان های ذیربط در پایانه ریلی است و باید زیرساخت و بسترهایی از قبیل ساختمان و فضای اداری، ارتباطات، بارانداز، انبارها و تجهیزات و وسایل تخلیه و بارگیری توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و دیگر دستگاه های متولی در بارانداز آستارا مهیا شود.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع و با 38 کیلومتر مرز خشکی و 15 کیلومتر مرز آبی با جمهوری آذربایجان همسایه است و با افتتاح رسمی راه آهن بین المللی آستارا، ارتباط ریلی این شهرستان با کشور همسایه نیز فعال خواهد شد.
خبرنگار:عیسی پاشاپور**انتشاردهنده:کبیری
7124/2007

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۸۹۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو خواهان طولانی‌شدن جنگ و گسترش آن در منطقه است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «محمد الهندی» معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنانی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی پس از گذشت ۲۰۰ روز از آغاز جنگ در تحقق اهداف اعلامی خود ناکام بوده و شکست خورده است.

الهندی افزود: دشمن صهیونیست ناچار است در برابر این شکست راهبردی به روشی دیگر رفتار کند. اگر نیروهای اشغالگر در غزه بمانند یک جنگ فرسایشی در این باریکه رخ خواهد داد.رفح برای مقاومت با خان‌یونس یا شمال نوار غزه فرقی نخواهد داشت. ورود نیروهای اشغالگر به رفح بحران داخلی اشغالگران را حل نمی‌کند. نتانیاهو گزینه ورود نیروهایش به رفح را به عنوان تصویری از پیروزی مطرح می‌کند. نتانیاهو خواهان به درازاکشیده‌شدن جنگ و وقت‌کشی است و تلاش می‌کند جنگ منطقه‌ای رخ بدهد.

الهندی گفت: مقاومت در گفت‌وگوها از خود نرمش نشان داد، اما مشکل از موضع اشغالگران و آمریکا سرچشمه می‌گیرد. اشغالگران از هفتم اکتبر برای ارتکاب جنایت و تسلیح شهرک‌نشینان سواستفاده می‌کنند.

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین افزود: سخن از کشور فلسطین آن چنان که در توافق اسلو آمده یک فریب بزرگ است. هیچ طرحی در خصوص برپایی کشور فلسطین وجود ندارد.

الهندی ادامه داد: مواضع کشورهای عربی در قبال غزه به یک شکل نیست. کمک‌ها در رفح موجود است، اما متاسفانه کشورهای عربی به دلیل مخالفت دشمن صهیونیست نمی‌توانند آن‌ها را وارد نوار غزه کنند.

کد خبر 6088121

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود
  • نتانیاهو خواهان طولانی‌شدن جنگ و گسترش آن در منطقه است
  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه
  • جزئیات کشف پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد
  • جزئیات کشف پرونده‌های قاچاق دختران و فساد جنسی
  • جزئیات پرونده‌های قاچاق دختران و فساد جنسی؛ پروژه کینگ، چَتِر بِیت و لِوِل آپ دنس
  • شناسایی باندهای سازمان یافته قاچاق دختران و خانه‌هایِ فحشا و فساد