Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-05@21:26:23 GMT

انتشار كتاب آیت‌الله مصباح یزدی به زبان آذری

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۰۴۴۳۱

انتشار كتاب آیت‌الله مصباح یزدی به زبان آذری

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو، کتاب «بررسی مکاتب اخلاقی» اثر گرانسنگ آیت‌الله مصباح‌یزدی به زبان آذری ترجمه، چاپ و تقدیم علاقمندان، محققان و پژوهشگران، اساتید و دانشجویان رشته‌های علوم انسانی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اثر، نگارش مجموعه درس‌های حضرت آیت‌الله مصباح یزدی است كه در سه بخش و یک نتیجه‌گیری تهیه و تدوین شده و مكمل بحث‌های مطرح شده در كتاب فلسفه اخلاق ایشان است.

کتاب «نقد و بررسی مکاتب اخلاقی» در ابتدا به دسته‌بندی مكاتب و نظریات اخلاقی برآمده و براساس آن، مطالعه خویش را آغاز كرده است. بخش‌های سه‌گانه این كتاب شرح و توضیح مكاتب غیر واقع‌گرا، واقع‌گرای طبیعی و مكاتب واقع‌گرای مابعدالطبیعی است.

همچنین، با توجه به موضوعیت هر بخش‌، در هر فصل به تاریخچه پیدایش مكتب اخلاقی، اصول و مبانی آن با توضیح اساس و مفاهیم مورد پذیرش صاحبنظر یا صاحبنظران آن مكتب، اشاره می‌شود. در نهایت با نمایش مختصات كلی، آن مكتب را به آوردگاه بررسی و نقد فرامی‌خواند و ابعاد، نقاط قوت و ضعف آن را بیان می‌دارد.

‌از جمله مطالب کتاب می‌توان به بررسی و نقد مكاتبی چون احساس‌گرایی، توصیه‌گرایی، جامعه‌گرایی، قرارگرایی، لذت‌گرایی، سودگرایی و ... اشاره كرد.

در پایان نیز، در فصلی ‌مشروح، نظریه اخلاقی اسلام را با اشاره به جایگاه عقل، تجربه و وحی در حكم اخلاقی، معیار ارزش‌گذاری افعال اخلاقی، نقش اختیار و انتخاب آگاهانه در ارزش اخلاقی و بیان اصالت روح و مراتب طولی و عرضی آن، نقش نیت در تكامل نفس و نیز انتزاعی‌دانستن مفاهیم اخلاقی شرح می‌دهد.

در بخش نتیجه‌گیری هم، عناصر اصلی نظریه اخلاقی اسلام، معنای قرب به منزله كمال نهایی انسان و ویژگی‌های نظام اخلاقی اسلام بیان می‌شود.

این كتاب در قالب طرح «تاپ» با همكاری مركز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان آذری ترجمه و منتشر شده است/.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۰۴۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی و زمانه آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در «شمع محفل»

«شمع محفل» پنجمین دفتر از مجموعه «قله‌ها به آسمان نزدیکترند» به قلم محمدعلی عباسی اقدم است که به زندگی و زمانه آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی اختصاص یافته است. این کتاب همزمان با برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رونمایی می‌شود.

کتاب روایت سبک زندگی و تلاش‌های علمی و عملی عالم عامل و وارسته‌ای است که قریب چهل سال در عرصه سیاست حضور موثر و مفیدی داشت و در «بن بست» ها و بزنگاه‌های دشوار دوران مبارزه با رژیم پهلوی، نقش‌آفرینی و گره‌گشایی کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تمام وقت و انرژی خود را در عرصه دشوار تعلیم و تربیت مصروف داشت که حیاتی‌ترین و مهمترین نیاز کشور را تربیت نیرو و در یک کلام «انسان سازی» می‌دانست.

«شمع محفل» روایت فرازهایی کوتاه از زندگی بلند عالم ناشناخته‌ای است که با برپایی جلسات تفسیر قرآن و اخلاق در مسجد جامع تهران در طول چهل سال متوالی، فصل نوینی در ترویج معارف الهی رقم زد. «شمع محفل» پنجمین دفتر از مجموعه «قله ها به آسمان نزدیکترند» از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در ۲۹۶ صفحه چاپ و منتشر می‌شود. «اقیانوس آرام»، «آن مرد بی نهایت»، «کرشمه ماه» و «بهشتی در این حوالی» از دیگر کتاب‌های این مجموعه است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

دیگر خبرها

  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • (تصاویر) آذری جهرمی در مراسم رونمایی از کتاب «مهندسی اجماع»
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری | تصاویر
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • چگونه آنفلوآنزای اسپانیایی ۱۹۱۸ جهان را دگرگون کرد
  • ترجمه عکس و متن «فصل‌های درون» منتشر شد
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • زندگی و زمانه آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در «شمع محفل»
  • انتشار کتابی از عدنان غُریفی در اولین سالگرد درگذشتش