Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@10:53:24 GMT

دنیای شهدا دنیای عجیبی است

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۰۶۲۰۶

دنیای شهدا دنیای عجیبی است

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، منوچهر مهدی‌پور نویسنده و محقق دفاع مقدس از استان خوزستان به دلیل تحقیقات فردی در زمینه دفاع مقدس به عنوان چهره برتر هفدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس معرفی شد و از اثر او به نام «راهنمای شهدای دزفول» در گروه آثار مرجع و کلیات در این برنامه تقدیر ویژه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی فرهنگی بازنشسته و از رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس شهرستان دزفول است.

متن زیر گفت‌وگوی ایکنا با این نویسنده دفاع مقدس استان است

منوچهر مهدی‌پور، نویسنده دفاع مقدس و چهره برتر هفدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان درباره آغاز تحقیقات خود در تدوین راهنمای شهدای دزفول گفت: فرهنگی بازنشسته هستم و بعد از بازنشستگی در سال 85 با گذر از 32 قبرستان دزفول توانستم دایره‌المعارف شهدای دزفول را تمام کنم. چنین کاری تنها درباره شهدای دزفول انجام شده است. 

این محقق اظهار کرد: با همکاری بنیاد شهید مشخصات کلی شهدای مدفون در این آرامستان‌ها و اشعار و جملات و عناوین روی سنگ قبرهای آنان جمع آوری شد.

مهدی‌پور گفت: شهرداری دزفول در سال 93 این کتاب را چاپ کرد. در سال 94 این کتاب در جایزه کتاب سال استان خوزستان در بخش دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، اثر برتر شناخته شد و در سال 96 الحمدلله در هفدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس موفق به کسب رتبه شد.

این محقق دفاع مقدس که از نخستین گویندگان رادیو دزفول نیز به شمار می‌رود، با اشاره به گردآوری اسناد دفاع مقدس در دزفول اظهار کرد: طی 11 سال گذشته تاکنون 600 هزار عکس و سند از شهدای عزیز و رزمندگان در دزفول جمع‌آوری کرد‌ه‌ام، با قریب 8 هزار نفر مصاحبه کرده و مجموعه عظیمی تولید کرده‌ام.

وی افزود: از مجموعه این اسناد 90 عنوان که در ارتباط با دفاع مقدس است انتخاب کردم و این کلیدواژه‌ها بر اساس تصاویر تبیین شده‌اند؛ به طور مثال نقش تانکرهای آب در دفاع مقدس، نقش بیل‌چه، نقش مراسم عزاداری، مراسم دعا در جبهه حضور زنان و ... بر اساس تصاویر در این مجموعه گردآوری شده‌اند.

مؤلف «راهنمای شهدای دزفول» درباره فضای تحقیق و مطالعه درمورد شهدا گفت: دنیای شهدا دنیای عجیبی است، تا کسی نیاید داخل متوجه نمی‌شود. این دنیا  یک «دامگه» است. می‌دانید چرا می‌گویم «دامگه»؟ چون کسی که وارد این دنیا شود نمی‌تواند از آن خارج شود. علایق شخصی هم هست اما اگر وارد این کار شدی نمی‌توانی از آن خارج شوی.

مهدی‌پور که خاطرات خود از ارتباط با دنیای شهدا و خانواده‌های آنان را می‌نویسد، افزود: مسائل زیادی از شهدا دیده‌ام. شهدا دنیای خاص خودشان را دارند و گاهی پیش آمده که دو سال دنبال یک مادر شهید بودم که تمایلی به حرف زدن و مصاحبه نداشت، اما به کمک شهدا، همراهی کرد. گاهی پیش آمده درباره یک دختر شهید 11 ساله تحقیق کنم، باخودم فکر می‌کردم این شهید جای کار ندارد؛ اما وقتی تحقیقات خود را از طریق معلم و مدیر مدرسه‌اش ادامه دادم فهیمدم او در مدرسه قاری قرآن بوده و صوت دلنشینی داشته است.

این محقق دفاع مقدس در پایان سخنان خود گفت: اگر جوانان ما بخواهند زندگی آرام و مناسبی داشته باشند، نگاهی به زندگی شهدا داشته باشند لازم نیست دقیق مثل آنها باشند اما آنها را الگو قرار دهند.

گفتنی است، منوچهر مهدی‌پور جلد دوم دائره‌المعارف راهنمای شهدای دزفول را نیز آماده چاپ کرده‌ است. «چگونگی تشکیل بسیج عشایر دزفول» و «خاطرات رزمندگان بسیج عشایر دزفول» از دیگر آثار آماده چاپ این محقق دفاع مقدس است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۰۶۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنگره شهدای مرکزی به یک جریان عظیم فرهنگی در کشور تبدیل شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار محسن کریمی در آئین اختتامیه گردهمایی همسنگران نیروی انسانی لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب در اراک اظهار کرد: ایمان، توکل برخدا و امید، موتور محرکه پیشرفت کشور در طول انقلاب اسلامی است و رزمندگان اسلام در طول ۴۵ سال گذشته با این مؤلفه‌ها توانستند بزرگترین افتخارات و سربلندی را برای کشور رقم بزنند که نمونه آن در دوران پرافتخار دفاع مقدس و جبهه مقاومت موج می‌زند.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با بیان اینکه پیشکسوتان ایثار و شهادت گنجینه‌های عظیم معرفت، ایمان و امید هستند، گفت: در شرایطی که امروز نظام اسلامی نزدیک قله‌های بلند سربلندی است باید تجربیات، روحیات و فرهنگ‌های ارزشی به نسل جدید منتقل شود و خودباوری و ما می‌توانیم را برای جوانان نهادینه سازند.

وی افزود: در همه مقاطع هشت سال دفاع مقدس ملت ایران ایمان، امید، اخلاق، معنویت و جوانمردی موج می‌زند و این مقطع نورانی مظهر مقاومت، پایداری، تدبیر و حکمت است و به طور حتم راهبردهای دفاع مقدس برای رفع مشکلات کشور کارآمد است.

استان مرکزی نقش مهم و اثرگذاری در طول تاریخ انقلاب اسلامی دارد

سردار کریمی با اشاره به نقش استان مرکزی در انقلاب اسلامی گفت: استان مرکزی نقش مهم و اثرگذاری در طول تاریخ انقلاب اسلامی و به ویژه دفاع مقدس داشته که تعابیر بسیار دقیقی از نقش استان در کلام مقام معظم رهبری داریم که نشان از پیشتازی مردم سرزمین دیارآفتاب در تاریخ انقلاب است.

وی افزود: در راستای تبیین نقش استان مرکزی در انقلاب اسلامی طی یک دهه اخیر اقدامات قابل توجهی انجام شده که یکی از آنها رویداد ملی کنگره شهدای استان است که برکات بسیار زیادی داشت و امروز به یک جریان عظیم فرهنگی، مردمی و ملی در حوزه ایثار و شهادت تبدیل شده است.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: کنگره شهدای استان مرکزی علاوه بر مزین بودن به نام زیبای امام خمینی (ره) از جهات مختلف توانست در سال ۹۸ برترین رتبه را در کشور کسب کند و بسیاری از فعالیت‌ها برای سایر استان‌ها تبدیل به یک الگو شود.

سردار کریمی ادامه داد: اجلاسیه اصلی فعالیت‌ها همچنان با رویکرد تحقق بیانات مقام معظم رهبری با قوت ادامه پیدا کرد و در بخش‌های مختلف محرومیت زدایی، اجتماعی، خدماتی، فرهنگی، علمی و پژوهشی، هنری و تبلیغاتی، زیرساختی و عمرانی و حمایتی اقدامات بسیاری انجام شده که همچنان تداوم دارد.

ساخت ۱۸۰۰ واحد مسکن محرومین دستاورد کنگره شهدای مرکزی

وی با اشاره به مهمترین اقدامات در ذیل کنگره شهدای استان بیان کرد: طرح هر پروژه یک شهید و هر خدمت به نام یک شهید از مهمترین دستاوردهای کنگره شهدای استان مرکزی است و به برکت این طرح هزاران عنوان خدمت به ولی نعمتان ارائه شده که اهدای بیش از ۱۹۰۰ سری جهیزیه به زوج‌های جوان و ساخت ۱۸۰۰ واحد مسکونی برای محرومین از جمله آنها است.

سردار کریمی افزود: به برکت کنگره شهدای استان مرکزی تاکنون بیش از یک میلیون سند در حوزه دفاع مقدس و مقاومت جمع آوری شده و بزرگترین منبع برای انجام کارهای پژوهشی و علمی است و البته با تهیه دانشنامه دفاع مقدس که تاکنون بیش از ۷۲۰ مدخل آن نهایی شده بخش مهمی از این اسناد را مورد بهره برداری قرار داده‌ایم.

وی تأکید کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی و حاکم‌شدن فرهنگ‌های ارزشی در استان مرکزی از دیگر دستاوردهای کنگره شهدای استان مرکزی است و البته هر زمان به فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر پرداختیم شاهد برکات آن بودیم و این مسئله برای شرایط امروز درس‌های فراوانی دارد.

سردار کریمی با تأکید بر اینکه نیروی انسانی به‌عنوان رکن اساسی در نیروهای مسلح از راهبردهای مهم و رمز موفقیت در همه امور است، گفت: به طور قطع تمام موفقیت‌ها و افتخارات نیروهای مسلح به ویژه پیروزی‌های دفاع مقدس به برکت وجود نیروی انسانی متعهد و کارآمد است.

کد خبر 6097003

دیگر خبرها

  • همایش یاد یاران، فرصتی برای جهاد تبیین است
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • امیر آراسته: جوانان درس مقاومت را از شهدا فرابگیرند
  • یادواره شهدا یاد اقتدار و عزت و عظمت است
  • ساخت ۱۸۰۰ مسکن محرومین در استان مرکزی
  • یادواره شهدای روستای عیش آباد رفسنجان
  • ساخت ۱۸۰۰ واحد مسکونی برای محرومان استان مرکزی
  • کنگره شهدای مرکزی به یک جریان عظیم فرهنگی در کشور تبدیل شده است
  • افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود