Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، حدادعادل در نشست خبری خود با اشاره به اینکه مساله دانشگاه‌ها از ابتدای انقلاب مساله مهم و مورد توجه برای نظام بوده است، گفت: همین اهمیت بود که باعث شد انقلاب فرهنگی نیز با اهداف تحول در محتوای کتاب‌ها، برنامه‌ها و روش‌های آموزش و پرورش اتفاق بیفتد. انقلابی که در سال 59 آغاز شد  و پس از آن فعالیت‌هایش در دانشگاه، حوزه، ستاد انقلاب فرهنگی و شورای انقلاب فرهنگی ادامه پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از این فعالیت‌ها را نیز شورای اسلامی سازی انجام می‌داد تا بالاخره سال 88 شورای انقلاب فرهنگی با تمرکز بر موضوع علوم انسانی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی را با شرح وظایف و ترکیب مشخص به وجود آورد.

این مدیر فرهنگی سپس در توضیح بیشتر درباره ترکیب شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بیان کرد: این شورا ترکیبی 23 نفره از اشخاص حقیقی و حقوقی است که روسای دانشگاه‌های تهران و علامه نیز به عنوان مهم‌ترین دانشگاه های علوم انسانی کشور در آن حضور دارند. در این هشت سال شورا 146 جلسه داشته و فلسفه کارش این است که ما علوم انسانی را در دانشگاه‌هایمان آگاهانه انتخاب کنیم. یعنی اینطور نباشد که هر کتاب، برنامه و اندیشه‌ای از هر جای دنیا ترجمه شود و براساس آن کتاب تالیف کنیم و برنامه درسی بچینیم.

او ادامه داد: حقیقت این است که علوم انسانی مبتنی بر یک سری مبنای فلسفی، معرفتی و ارزشی هستند که پذیرفتن هر نحوی از علوم انسانی به نوعی به معنای پذیرفتن مبنا و بنیاد پشت سر آن است. بالاخره مبانی فلسفی، اخلاقی، فرهنگی و... بر شاخه‌های مختلف علوم انسانی اثر می‌گذارند و در رشته‌های علوم انسانی متجلی می‌شوند پس ما هم باید تلاش کنیم تا از این ریشه‌‌ها آگاه شویم و هم یک علوم انسانی بر پایه معارف معنوی، مذهبی و فرهنگی خودمان ایجاد کنیم. این شورا در همین اساس چهار وجه اسلامی‌سازی، بومی‌سازی، کارآمدی و روزآمدی علوم انسانی را مدنظر دارد و در آنها فعالیت می کند.

حدادعادل همچنین درباره حوزه‌های فعالیت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اظهار داشت: برنامه‌های آموزشی و درسی که منجر به تالیف کتاب و تحلیل محتوا خواهند شد ارتباط با استادان، ارتباط با دانشجویان بر مسیردهی به پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها از چشم‌اندازهای فعالیت‌های ما برای چهار هدف مذکور است.  درواقع شورا موضوع تحول را در هر یک از رشته‌های علوم انسانی به استادان همان رشته واگذار کرده و اینطور هم نیست که خودِ ما برای تمام رشته‌ها تصمیم‌گیری کنیم. البته در ابتدای کار برای ما چندین رشته اولویت داشت و ترجیح دادیم بر آنها متمرکز شویم.

او اضافه کرد: در حال حاضر 16 رشته در کانون توجه شورا قرار دارد که عبارتند از علوم تربیتی، فرهنگ، ارتباطات و رسانه، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، روانشناسی، مشاوره، مدیریت، تاریخ، حقوق، علوم اقتصادی، هنر، معماری و شهرسازی، فلسفه، فلسفه دین، مطالعات زنان و خانواده و زبان‌ها و ادبیات خارجی. این 16 رشته برای ما در اولویت هستند و برای هرکدام کارگروهی متشکل از 7 تا 15 استاد تشکیل داده‌ایم. در واقع نزدیک 200 تا 300 نفر از استادان سراسر کشور در کارگروه‌های مختلف این رشته‌ها با شورای تحول و ارتقای علوم انسانی همکاری می‌کنند. نتیجه تلاش آنها تاکنون 65 برنامه درسی دانشگاهی بوده که پس از بررسی‌های مفصل به تصویب رسیده است. برنامه‌هایی که برای آنها چندین سال وقت صرف شده است.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تهدید کرد: خودِ این کارگروه‌ها بعضا در دل خود کارگروه‌های فرعی دارند که کارها را تخصصی‌تر پی بگیرند. متعاقب برنامه‌ریزی‌های درسی کار تالیف کتاب هم در دستور کار است و تاکنون نزدیک به 200 کتاب در رشته‌های مختلف را به استادان سفارش داده‌ایم که از این تعداد 10 عنوان چاپ شده و مابقی در مرحله تالیف یا انتشار هستند. آنچه مورد نظر ماست این است که کارها به شکلی منطقی و عاقلانه و با رویکرد دانشگاهی صورت بگیرد و علوم مختلف را با آنچه هویت اسلامی و فرهنگی جامعه ماست تطبیق دهیم.

حدادعادل البته مخالفت صرف و صد درصدی با علوم انسانی غربی را درست ندانست و گفت: قرار هم نیست که ما با همه آنچه علوم انسانی غربی می‌گوید مخالفت کنیم ولی قرار هم نیست هر چه علوم انسانی غربی گفته را بدون نقد و گفت‌وگو و سنجش بپذیریم. به عبارت دیگر ما اعتقاد داریم نه مخالفت کلی و نه پذیرش چشم بسته باید اعمال شود. اسلامی‌سازی علوم انسانی نیز در همه رشته‌ها یک معنا ندارد و مثلا آنچه در مورد رشته زبان‌های خارجی اتفاق می‌افتد معیار متفاوتی با آنچه در رشته حقوق مدنظر است خواهد داشت.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۰۸۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران

به گزارش خبرنگار مهر، محسن روحی، صبح یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران با هدف توسعه عدالت فرهنگی و ترویج کتابخوانی در سطح کشور برگزار می‌شود گفت: طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران از برنامه‌های ترویجی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که با هدف توسعه عدالت فرهنگی و ترویج کتابخوانی در سطح کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های هر شهر که در زمینه ترویج کتابخوانی با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار، فرماندار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد.

روحی، اهداف این برنامه را کمک برای دستیابی به توسعه پایدار و عدالت فرهنگی، تقویت و انسجام‌بخشی به توسعه فعالیت‌های اجتماعی محور فرهنگی در شهرها با محوریت کتاب و کتابخوانی، کشف، جذب، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های مادی و معنوی برای ترویج کتابخوانی، تقویت برنامه‌ریزی و نگاه به آینده و حمایت از فعالیت‌های داوطلبانه مشارکتی و جهادی در حوزه ترویج کتابخوانی عنوان کرد.

وی افزود: تناسب فعالیت‌ها با آئین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی، طراحی برنامه‌ها به طور ویژه برای پایتخت کتاب ایران، تأثیر پایدار در ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی، مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های تجاری و دستگاه‌های اجرایی، نوآوری در محتوا و شیوه اجرا و استفاده از فضای مجازی از ویژگی‌های کلی برنامه‌های ارسالی شهرها به دبیرخانه این جشنواره است.

روحی، با تأکید بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای اجرای برنامه‌های کتابخوانی و شبکه‌سازی گفت: مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری و فکری موضوعی است که در انتخاب پایتخت کتاب ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کد خبر 6097248

دیگر خبرها

  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • رشته‌های پزشکی براساس نیاز کشور و تعداد داوطلبین ساماندهی می‌شود
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • رضایت: ساماندهی برنامه‌های آموزشی در جهت اولویت و نیاز کشور است
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی