Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در برنامه «صبح به‌خیر ایران» تأکید کرد که بودجه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حتی به اندازه نگه‌داشت وضع موجود نیست. به‌گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صبح امروز 10 بهمن 96 با حضور در برنامه «صبح به‌خیر ایران» درباره یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران که 3 تا 6 بهمن برگزار شد گفت: «امیدوارم به کمک هم، تلاش‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و کمک‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با معرفی داشته‌های کشور، شاهد رشد گردشگری در کشورمان باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از موضوعات مهم در حوزه گردشگری معرفی و تبلیغات است که کمتر به آن پرداخته شده است، به‌ویژه در خارج از کشور. این نقطه‌ضعفی است که باید جبران شود و ما بتوانیم به‌‌خوبی داشته‌های خود را در خارج از کشور معرفی کنیم زیرا دشمنان ما در خارج از کشور زیادند و چهره‌های بدی از ما ارائه می‌کنند.»

وی افزود: «یکی از المان‌هایی که می‌تواند به حوزه معرفی و تبلیغات کمک کند، نمایشگاه‌های بین‌المللی است. ظرف چند ماهی که به‌عنوان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مشغول به‌کار شدم سعی شد با همراهی همکارانم نمایشگاهی بین‌المللی و ویژه گردشگری به معنای واقعی کلمه را برگزار کنیم. نمایشگاه گردشگری مختصات متفاوتی نسبت به نمایشگاه‌های دیگر دارد، این نمایشگاه باید شادابی داشته باشد و رویدادها و داشته‌های طبیعی و تاریخی کشور را به‌خوبی معرفی کند.»

معاون رئیس‌جمهوری اعلام کرد: «امسال حدود 500 شرکت داخلی و خارجی، 70 شرکت خارجی از 21 کشور در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته شرکت داشتند و شاهد حضور پررنگ تمام بخش‌های گردشگری در این نمایشگاه بودیم. نمایشگاه امسال نمایشگاه بی‌نظیری بود. من سه روز در نمایشگاه گردشگری حضور پیدا کردم و سعی کردم غرفه‌به‌غرفه از نمایشگاه بازدید کنم، مسائل را از نزدیک بشنوم زیرا این بهترین فرصت بود که از ظرفیت‌های جای جای کشور بازدید داشته باشم و با مشکلات آن‌ها آشنا شوم. این نمایشگاه، نمایشگاه خوبی بود و به اهداف خود یعنی معرفی کشور به داخل و خارج دست پیدا کرد.»

وی ضمن تشکر از صداوسیما برای پوشش یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته و نگاه حمایتی این مجموعه به حوزه گردشگری گفت: «متأسفانه باید گله کنم که این حوزه هنوز از طرف مقامات کشور چه دولت و چه مجلس به آن صورت که باید جدی گرفته نشده است. گردشگری فرابخشی است، از این زنجیره طولانی گردشگری شاید فقط دو حلقه مربوط به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باشد و مابقی مربوط به دستگاه‌های دیگر است، در نتیجه باید عزمی ملی برای رونق این حوزه ایجاد شود. مثلاً آژانسی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند باید سه مجوز یعنی مجوز بند (الف)، مجوز بند (ب) و مجوز بند (پ) را اخذ کند و فقط مجوز بند (ب) ازسوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان دستگاه متولی گردشگری صادر می‌شود، بند (الف) ازسوی وزارت راه و ترابری و بند (پ) ازسوی سازمان حج و زیارت صادر می‌شود. همین بخشی بودن منجر می‌شود که نتوان سیاستی یکپارچه و همگرا را ایجاد کرد.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیشنهاد کرد: «باید کمک شود که حداقل اختیارات این سازمان به سازمان واگذار شود، تکه‌تکه و از پراکنده کردن مسئولیت‌ها و اختیارات حوزه گردشگری پرهیز و این مسئولیت‌ها و اختیارات تجمیع شود. در این صورت می‌توان برنامه‌ها را به سرعت به اجرا گذاشت و دیگر وقت برای هماهنگ کردن دستگاه‌های مختلف هدر نمی‌رود.»

گردشگری می‌تواند ایجاد درآمد، شغل و نشاط را به‌همراه داشته باشد
وی با تشکر از وزارت راه و شهرسازی گفت: «خوشبختانه نگاه این وزارتخانه همراهی و همگامی برای توسعه گردشگری است. گردشگری هم حوزه اقتصادی دارد، هم حوزه ایجاد شغل و هم نشاط و شادابی را به‌همراه می‌آورد و اکنون کشور به هر سه مورد احتیاج دارد، این نکته نشان‌دهنده اهمیت حوزه گردشگری است.»

مونسان ادامه داد: «باید بپذیریم که کشور توان توسعه گردشگری را دارد، متأسفانه بودجه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حتی به اندازه نگه‌داشت وضع موجود نیست، ما جزو دو دستگاه پایین بودجه دولتی هستیم. سالانه تعداد بسیار زیادی شناسایی و اکتشاف محوطه‌های باستانی صورت می‌گیرد، اما به این دلیل که بودجه کافی برای نگهداری از آن‌ها را در اختیار نداریم آن‌ها را دوباره زیر خاک پنهان می‌کنیم تا محفوظ بماند. ما موزه‌ای در پاسارگاد داریم که 40 سال است یعنی از پیش از انقلاب، در حال ساخته شدن است اما هنوز 25درصد پیشرفت داشته و چون اعتبارات به‌صورت خرد به آن تخصیص داده شده و به بدترین شکل ساخته شده است.»

وی تصریح کرد: «اگرچه مرمت زمان‌بر است اما بخشی از طولانی شدن فرآیند مرمت آثار نیز به کمبود اعتبارات برمی‌گردد. توانایی برای توسعه گردشگری وجود دارد، اما باید به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کمک شود. ما بسیار تلاش کردیم که تا بتوانیم در بودجه امسال سهم بیشتری داشته باشیم، به لحاظ تاریخی بودجه سازمان بسیار پایین است و امیدواریم در بودجه 97 این میزان ارتقا پیدا کند.»

بودجه فعلی ما حتی کفاف تبلیغات در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را نیز نمی‌دهد
معاون رئیس‌جمهوری افزود: «اگرچه که مدیران نباید فقط به بودجه دولتی چشم بدوزند و باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنند اما در حوزه‌هایی مانند تبلیغات در خارج از کشور ما با کمک بخش دولتی نیاز داریم، بودجه فعلی ما حتی کفاف تبلیغات در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را نیز نمی‌دهد.»

وی افزود: «خوشبختانه دید من بنگاه‌داری است و معتقدم باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد. من در بدو ورود به سازمان میراث‌فرهنگی تأکید کردم که نباید خود را به‌واسطه برخی از موانع در حوزه هتلداری متوقف کنیم. خوشبختانه بوم‌گردی‌ها برای جبران زیرساخت‌های اقامتی به کمک آمدند و برای گردشگر خارجی بوم‌گردی‌ها به جاذبه تبدیل و جایگزین هتل‌های پنج ستاره شده‌اند. بوم‌گردی در عمق روستاها درآمد ایجاد کرده است. تمام اهداف دولت و نظام مانند توزیع عادلانه ثروت، نشاط و شادابی، ایجاد درآمد، ایجاد شغل و...در بخش گردشگری نهفته است.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستیو گردشگری درباره افق چشم‌انداز 1404 و رسیدن به 20 میلیون گردشگر گفت: «تا پایان سال حداکثر به پنج‌میلیون گردشگر خارجی می‌رسیم که بخش عظیمی از آن گردشگران زیارتی هستند و تا افق 20‌میلیون فاصله بسیار زیادی داریم و این عدد غیرممکن نیست. من امید بسیار زیادی به نگاه ویژه رئیس‌جمهوری به بخش گردشگری دارم. به لحاظ تاریخی سازمان بسیار کوچک نگاه داشته شده اما با کمک رئیس‌جمهوری و نگاه ویژه او به بخش گردشگری می‌توانیم شاهد رونق در این حوزه باشیم.»

وی افزود: «سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سال آینده جزو بخش‌های مهم ایجاد اشتغال منظور شده است و خوشبختانه منابع این تکلیف از منابع خارج از بودجه تأمین می‌شود. اگر بتوانیم اهداف مدنظر و تکالیف را به خوبی دنبال کنیم می‌توانیم نگاه به این سازمان را تغییر دهیم و ثابت کنیم که این سازمان می‌تواند نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهدف کلان داشته باشد. مسیر باز است اما باید با نگاه ویژه به این سازمان روند را سرعت بخشید، ما نیز حداکثر تلاش خود را به کار می‌بندیم تا به افق 20 میلیون گردشگر در سال 1404 برسیم.»

توزیع یکنواخت سفر در نوروز ‌97
مونسان درباره فعالیت سازمان میراث‌فرهنگی در برنامه‌های خارجی گفت: «متأسفانه ما برنامه‌های خارجی مدونی نداشتیم، اکنون با همکاری سازمان جهانی جهانگردی در حال تدوین طرح جامع توسعه گردشگری کشور هستیم. در این طرح سعی شد به جای پخش کردن بی‌هدف ظرفیت‌های موجود در خارج از کشور، کشورهای هدف را مشخص کنیم. به‌عنوان مثال کشوری مثل چین سالانه 120میلیون گردشگر خروجی دارد، همکاری‌های گسترده‌ای نیز با کشور ما دارد اما تاکنون در حوزه تبادل گردشگر از این کشور استفاده نکردیم، اگر حتی بتوانیم یک درصد از گردشگران چین را جذب کنیم یعنی میزان گردشگر ورودی فعلی را حدود 25درصد ارتقا داده‌ایم.»

وی افزود: «یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بسته‌های گردشگری با قیمت تمام‌شده بالاست، ما در بخش کیفیت و قیمت و تمام‌شده مشکلات جدی داریم، در یکی از نمایشگاه‌های گردشگری بین‌المللی خارجی زمانی که بسته‌های سفر به ایران را با سایر کشورها مقایسه می‌کردم دیدم که قیمت بسته‌های سفر به ایران حتی تا سه‌برابر کشورهای دیگر بود. این برای گردشگر خارجی انگیزه ایجاد نمی‌کند و گردشگر خارجی ترجیح می‌دهد به کشور ارزان‌تری حتی در همسایگی ما سفر کند.»

معاون رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «ما در همه جای کشور جاذبه داریم اما متأسفانه دو یا سه مقصد گردشگری بیشتر نداریم، باید ایران‌گردی داخلی را رونق دهیم و داشته‌های کشور را معرفی کنیم. برنامه داریم برای نوروز امسال توزیع گردشگری را یکنواخت‌تر کنیم تا فشار بر روی دو یا سه منطقه در کشور نباشد و مردم با داشته‌های کشور آشنا شوند، بخشی از سفر هموطنان ما به خارج از کشور شاید ناشی از این ناآگاهی نسبت به داشته‌های کشورمان است و اگر با زیبایی‌های کشور آشنا شوند آمار خروج گردشگران کم خواهد شد.»

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۱۴۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمنان میزبان جشنواره «تاسکا» شد

به گزارش خبرنگار مهر، مریم طاهر دوست محمدی ظهر سه شنبه در نشست خبری با حضور رسانه‌ها و خبرنگاران در میراث فرهنگی شهرستان سمنان، با اشاره به انتخاب سمنان به عنوان نماینده ایران در کنسرسیوم بین‌المللی گردشگری جاده ابریشم با حضور ۲۰ کشور از جمله چین، قزاقستان و … بیان کرد: برنامه‌های متنوعی در این زمینه اندیشیده شده که یکی از آنها برگزاری جشنواره‌های گردشگری است.

وی با بیان اینکه در این زمینه جشنواره «تاسکا» در مرکز استان سمنان برگزار می‌شود، افزود: نام نوعی ظرف قدیمی ویژه آشپزی در سمنان است که تلاش کردیم با برگزاری این جشنواره و گزیدن این نام، به نوعی به فرهنگ بومی منطقه سمنان، غذاهای محلی و ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی اشاره کنیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان سمنان نان و غذای اقوام و ملل سمنان را یکی از محورهای این جشنواره دانست و تاکید کرد: نمایشگاه آثار هنری هنرمندان شهرستان سمنان از دیگر بخش‌های تدارک دیده شده در این رویداد است.

طاهر دوست محمدی با اشاره به اجرای برنامه ارکست ملی راه ابریشم در قالب جشنواره تاسکا، بیان کرد: جشنواره گردشگری نعناع در کنار رویداد گرامیداشت روز نجوم و موزه گردی دیگر محورهای این جشنواره محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این جشنواره برنامه‌هایی مانند اجرای موسیقی سنتی و پرفرمنس هنری، نمایشگاه صنایع‌دستی، غذاهای محلی، تقدیر از برگزیدگان جشنواره و … نیز تدارک دیده شده که اجرایی می‌شود، تاکید کرد: ارگان‌هایی مانند شهرداری، شورای شهر، فرهنگ و ارشاد اسلامی و… در این رویداد همراهی و همکاری دارند.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان سمنان با بیان اینکه ۱۹ اردیبهشت افتتاحیه این جشنواره در در مجموعه گردشگری استخر زاوقان سمنان خواهد بود، گفت: این جشنواره سه روز ادامه خواهد داشت و اختتامیه آن بیست و دوم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

طاهر دوست محمدی با بیان اینکه تاسیکا در واقع نخستین گام از مجموعه جشنواره گردشگری راه ابریشم سمنان خواهد بود، ابراز کرد: تلاش داریم که تمام ظرفیت‌های میراث فرهنگی، تاریخی، گردشگری و … سمنان را در این رویدادها بشناسانیم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم که از ظرفیت عضویت سمنان در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» با حضور ۲۰ کشور جهان بهره مند شویم زیرا این حضور بسیار اتفاق نادری است و می‌تواند در توسعه اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و … کل استان سمنان تأثیرگذار باشد.

رئیس میراث فرهنگی سمنان همچنین گفت: شهریورماه سال گذشته سمنان در رقابت با دیگر شهرهای کشور توانست لقب پایتخت گردشگری جاده ابریشم کشورمان را از آن خود کند و لذا از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری هر چه بهتر رویدادهای این جشنواره بزرگ، اندیشیده شده است.

کد خبر 6099567

دیگر خبرها

  • سمنان میزبان جشنواره «تاسکا» شد
  • کشور نیازمند «سرمایه انسانی آموزش دیده» است
  • افتتاح نمایشگاه نقشه‌‌های تاریخی خلیج‌فارس و عروسک‌های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از فعالان و کنشگران حوزه میراث‌ فرهنگی
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است