Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست فرمانداری بناب استفاده نادرست از منابع زیر زمینی را علت اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه دانست و گفت: باید تصمیمات جدی تری در مدیریت منابع آب های زیر زمینی انجام شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  انعکاس بناب، امین رفیعی صبح امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان با بیان اینکه منابع آبی شهرستان و کل منطقه در وضیعت بحرانی به سر می برد، گفت: میزان بارش ها در شهرستان بناب در ۱۰ ماهه سال گذشته ۸۳ میلیمتر بود، این در حالیست که بارشها امسال به ۶۳ میلی متر کاهش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست فرمانداری بناب با بیان اینکه در مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: تا به امروز ۱۵۰۰ هکتار تغییر آبیاری سنتی به قطره ای با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال در بناب اجرا شده و ۴۰۰ هکتار دیگر در دست اجرا است.

وی یکی دیگر از اقدامات موثر در مصرف آب در بخش کشاورزی را احداث کانال های بتنی برای انتقال آب عنوان کرد و گفت: تا سال ۱۳۹۲ / ۱۰۶ کیلومتر کانال کشی انجام شده بود و ۱۲۸ کیلومتر دیگر در ۴ سال گذشته در این شهرستان انجام شده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان روند ساماندهی چاه های غیر مجاز در سطح شهرستان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به طور مثال در روستای قره چپق بناب ۸۱۵ چاه غیر مجاز و ۲۳۳ حلقه چاه مجاز وجود دارد که طبق برنامه تصمیم داریم این ۱۰۴۸ حلقه چاه مجاز و غیر مجاز در این روستا را به ۱۵۰ حلقه چاه مجاز تبدیل کنیم.

رفیعی همکاری اهالی روستای قره چپق در جهت ساماندهی چاه های آب را بی نظیر عنوان کرد و گفت: از ۸۱۵ حلقه چاه غیر مجاز در این روستا، صاحبان ۸۰۰ حلقه از این چاه ها به صوت داوطلبانه برای ساماندهی به نهادهای مرتبط شهرستان مراجعه کرده اند و از ۲۳۳ حلقه چاه نیز ۱۳۰ نفر در این طرح شرکت و فرم های مربوطه را کامل کرده اند.
وی در ادامه افزود: این نوع همکاری نشان دهنده میزان شعور و فهم بالای اهالی این روستا را نشان می دهد چرا که از این روستا ۹۳۰ نفر به صورت داوطلبانه و تنها با هدف مشارکت در جلوگیری از بروز بحران آبی و ساماندهی چاه ها همکاری کرده اند و این کار می تواند الگوی مناسبی برای تمام روستاهای این شهرسان باشد.

سرپرست فرمانداری بناب بهترین و موثرترین راه برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه و اتمام منابع آبی را ساماندهی چاه های غیر مجاز در سطح استان و حتی کل کشور عنوان کرد و گفت: طبق بررسی های انجام شده اصلی ترین علت خشک شدن دریاچه ارومیه استفاده نادرست از منابع آبی زیر زمینی اعلام شده است که این ضرورت را می طلبد تصمیمات جدی تری در مدیریت منابع آب های زیر زمینی انجام شود.

وی در پایان ترویج فرهنگ سازی در خصوص مشارکت مردم در مدیریت منابع آبی را ضروری عنوان کرد و گفت: تا به امروز جهاد کشاورزی و امور آب شهرستان ۴۷۵ حلقه چاه غیر مجاز را از طریق راه های قانونی مسدود کرده اند ولی این کار شایسته فرهنگ این شهرستان نیست و امیدواریم با ترویج فرهنگ مشارکت در مدیریت آبی، داوطلبان بیشتری برای ساماندهی چاه های غیر مجاز شرکت کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۱۴۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، به دلیل سرریز شدن سد خاکی قدیمی این روستا و احتمال شکستگی آن، و با بررسی مدیریت بحران، هلال احمر و دیگر دستگاه ها، دستور تخلیه روستا از سوی مدیریت بحران صادر شد.

۶۰ خانوار ساکن روستای نوده زیرکوه هم اکنون در حال تخلیه و اسکان در شهر آبیز هستند.

مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی: به دلیل ادامه بارش‌ها تا صبح فردا، نیرو‌های امدادی و خدمات رسان در بیشتر نقاط استان به ویژه زیرکوه، خوسف، نهبندان و طبس آماده باش کامل هستند.

دیگر خبرها

  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد
  • جزئیات جدید از سیلاب در اصفهان | اعلام آخرین وضعیت محورهای این استان
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • توقیف دستگاه حفاری غیر مجاز در جهرم
  • جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز در کهگیلویه
  • خسارت سیل به بیش از ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی در زرآباد