Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-27@03:39:11 GMT

«خاما» روایت عاشقان سال های دور

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۱۷۱۸۹

«خاما» روایت عاشقان سال های دور

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، مدیر انتشارات آموت در حالی تبریز را برای نخستین رونمایی کتاب خارج از تهران انتخاب کرده که همواره مخاطبان پرتعدادی در شهر تبریز داشته است.

وی که با حضور پر رنگ در نمایشگاه کتاب تبریز در چند سال اخیر، مخاطبان ثابت بسیاری از میان کتابخوانهای تبریزی پیدا کرده، تبریز را یکی از مقصدهای مهم انتشارات آموت می داند و علاقه مردم شهر به مطالعه را، ریشه دار و عمیق و البته نیازمند گسترش معرفی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فعال حوزه نشر، پنج شنبه این هفته آخرین اثر خود را در تبریز رونمایی می کند و کتابخوان های تبریزی در نخستین جشن امضای خارج از پایتخت کتاب «خاما» شرکت می کنند؛ هر چند کتاب مذکور در کمتر از یک هفته پس از توزیع به چاپ دوم رسید که نشان از مقبولیت کتاب هایی در این حال و هوا در میان علاقه مندان دارد.

علیخانی در رمان جدید خود به رهیافت‌تازه‌ای از منظر زبان روایت دست پیدا کرده و توانسته با عبور از سنت نویسندگی‌اش در سه‌گانه داستانی و رمان نخست خود، به خلق زبانی تازه در نوشتن دست پیدا کند که بر اساس آن شالوده روایت رمان به صورت زبان فارسی عادی است اما اصطلاحات و عبارت‌های مرتبط با زبان مردمان بومی حاضر در رمان در متن و تصویرسازی‌های متن مورد استفاده قرار گرفته است.

وی که به نگارش فضاهای بومی و محلی و فرهنگ مردم علاقه بسیار دارد، نشستن پای صحبت مردم را از ریشه های نوشته هایش معرفی می کند و می گوید: «همه‌ی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با گفتن قصه‌های قدیمی، سعی کردند، قصه خودشان را بگویند؛ خیلی هنر کرده باشند، کمی از خودشان را در آن قصه‌ها جاری کرده‌اند.»

علیخانی، نقل کردن داستان زندگی آدم ها را مد نظر قرار داده و می گوید: «خاما، داستان زندگی یک پدربزرگ است. پدربزرگی که حالا نیست. و راوی در پوستین او افتاده تا زندگی‌اش را از نگاه او خیال کند. این که چقدر به حقیقت رفته و چقدر خیال بافته، باید این رمان را خواند. خاما، داستان انسان معاصر است که زندگی، هر لحظه برای او نقشه‌ای زیر سر دارد و بدا به حال کسی که سر راهش سبز بشود.»

به گفته یوسف علیخانی، خاما نباید نوشته می‌شد. یک بار یکی خیلی سال قبل او را زندگی کرد و در شبی، این راز مگو را گفت و دیگر به سخن در نیامد، لال شد و گذشت و گذشت و گذشت تا رسید به یکی که کارش گفتن است، این کلمه‌ها امید دارند خاما زنده شود و آن راوی هم. به رقص و به رنگ رنگ  زرد و قرمز این حلفه آتش باید که جاری شد.

چنین اتفاقاتی در فضای فعلی ادبی و فرهنگی کشور، نشان دهنده آن است که بر خلاف تصور، نسل جوان هم علاقه مند و پیگیر مطالعه است اگر فضای مناسبی برای بروز داشته باشد و در فضای کتاب قرار بگیرد. اقبال صورت گرفته از این کتابها و روند رو به رشد جلسات و نشست های حوزه کتاب، روشنایی امیدوار کننده ای در مسیر توسعه فرهنگ مطالعه و گسترش خردورزی محسوب می شود؛ به ویژه در شهر تبریز که سابقه درخشانی در این مسیر دارد.

رمان «خاما» در ۴۴۸ صفحه و با قیمت ۳۳ هزار تومان توسط نشر آموت منتشر شده است و پنج شنبه این هفته، 12 بهمن ماه از ساعت 5 عصر در محل شهر کتاب تبریز، با حضور یوسف علیخانی نویسنده رمان، فعالان ادبی شهر و کتابخوانهای تبریزی رونمایی می شود.

کتاب «خاما» به قلم یوسف علیخانی در نشر آموت منتشر شده و در هفته اول توزیع، به چاپ دوم خود رسیده است. این داستان‌نویس پیش‌تر در کنار کتاب‌های پژوهشی و فرهنگ اقوام، سه مجموعه داستان «قدم‌بخیر مادربزرگ من بود»، «اژدهاکشان» و «عروس بید» و همچنین رمان «بیوه‌کشی» را به بازار کتاب فرستاده بود.

یوسف علیخانی، نویسنده، پژوهشگر و مستندساز حوزه فرهنگ مردم و مدیر نشر آموت است و پیش از این به عنوان نامزد نهایی جایزه قلم زرین سال برای رمان بیوه‌کشی، نامزد نهایی جایزه مهرگان ادب برای کتاب عروس بید، برنده دهمین دوره جایزه کتاب سال حبیب غنی‌پور برای نوشتن مجموعه داستان عروس بید، نامزد دوازدهمین دوره جایزه کتاب فصل برای نوشتن مجموعه داستان عروس بید، نویسنده شایسته تقدیر در نخستین جایزه ادبی جلال آل‌احمد و نامزد نهایی هشتمین دوره جایزه هوشنگ گلشیری برای نوشتن مجموعه داستان اژدهاکشان، نامزد بیست و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و برنده جایزه ویژه شانزدهمین جشنواره روستا برای نوشتن مجموعه داستان قدم‌بخیر مادربزرگ من بود، برنده جایزه بهترین فیلم هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان ایران برای ساخت فیلم «مستند عزیز و نگار» در جایگاه چهره ای شناخته شده در فضای ادبی مطرح شده بود.

فرینوش اکبرزاده

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۱۷۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)

      به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، «نقاشی قشنگ»  به نویسندگی لعیا اعتمادی نویسنده حوزه کودک و نوجوان  یکی از جلد‌های مجموعه ۱۲ جلدی «یک قصه، یک حدیث» است. هر داستان این مجموعه بر اساس یکی از احادیث امام رضا (ع) است.   نویسنده کتاب لعیا اعتمادی داستان را براساس سخنان ارزشمند امام رضا (ع) مبنی بر اینکه تدبیر قبل از عمل، تو را از پشیمانی باز می‌دارد. نوشته  است.   ماجرای این قصه در مدرسه دخترانه و روابط بین دو همکلاسی روایت می‌شود که یکی از آنها علاقه‌مند است تا با هم دوست باشند و برای همین کاری انجام می‌دهد که از قضا این عمل باعث ناراحتی همکلاسی می‌شود.    کتاب «نقاشی قشنگ» در ۲۴صفحه، مصور، گلاسه و قطع وزیری همراه با تصویرگری حدیث جزایری منتشر شده و با قیمت ۴۰ هزار تومان در فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر در مشهد و سراسر کشور در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.   هم چنین افراد می‌توانند با مراجعه به سایت www.behnashr.com این اثر و سایر آثار انتشارات به‌نشر را مشاهده و خریداری کنند.

دیگر خبرها

  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • برگزاری جایزه داستان و بازآفرینی با رویکرد روایتگری ادبی
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • همه چیز درباره قلعه جنی کیش
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها