Web Analytics Made Easy - Statcounter

مبدع نگارینه خط با ابراز تاسف از اینکه آنچه تاکنون در ارائه هنر روی داده با مسیر اصولی در تضاد کامل است، گفت: به وضوح دیده ایم تک ستاره های موفق هنر ایرانی در دنیا اجبارا و در نبود حمایت نظام هنری و اغلب به صورت انفرادی، هنر خود را به دنیا معرفی کرده اند.


به گزارش شریان نیوز،عباس رحیمی روز چهارشنبه  درباره جشنواره امسال هنرهای تجسمی فجر اظهار داشت: با نگاهی اجمالی به عملکرد جشنواره در ادوار گذشته این رخداد هر ساله رابطه محسوسی از نظر عرضه و آمار شرکت کنندگان داشته است و در هر دوره شاهد توسعه و گسترش کمی در تعداد زمینه های هنری از سنتی تا مدرن و تعداد شرکت کنندگان ایرانی و خارجی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی ادامه داد: در دهمین دوره جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر تعداد بسیار زیادی آثار هنری از استانهای مختلف و هزاران اثر از کشورهای مختلف دنیا وارد دبیرخانه جشنواره شده که این رشد قابل ملاحظه به لحاظ کمیت آثار، صرفا نشانگر رشد عمقی و همه جانبه جشنواره هاست. 
رحیمی عنوان کرد: البته این رشد عمقی و همه جانبه جشنواره ها آنها را قادر می سازد توان بالقوه و بسیار بالای هنر و هنرمند ایرانی را با مدیریت صحیح به سمت دروازه های اقتصادی هنر دنیا هدایت کنند. 
به گزارش ایرنا، حدود 10 هزار و 600 اثر هنری به دبیرخانه جشنواره بین المللی تجسمی فجر ارسال شد که پس از سه مرحله داوری، 88 اثر برای نمایش انتخاب شده است.
مبدع نگارینه خط پیشنهاد کرد که جشنواره تجسمی فجر با کمیت محدودتری برگزار شود اما در عوض، در گزینش مدیران، مسئولان هنری و داوران دقت بیشتری صورت گیرد و معیارهای انتخاب آثار هنری بازنگری شود. 
رحیمی با ارائه پیشنهاد دیگری مبنی بر اینکه انتخاب پوستر جشنواره، به صورت فراخوان انجام شود، گفت: اما و اگرهای مشابه زیاد هستند ولی برخی اقدامات دوره های قبل، بسیار قابل انتقاد بوده است. 
این هنرمند نگارینه خط با بیان اینکه مدیران رده بالای هنر، گردانندگان و داوران دائمی جشنواره تجسمی فجر از هنر و هنرمند عقب مانده اند، تصریح کرد: معیارهای انتخاب اثر هنری و هنرمند در این جشنواره با تعاریف و ضوابط هنر امروز منطبق نیست و متاسفانه اغلب بر اساس عادات و عدم تطبیق پذیری ممیزی، سلیقه شخصی و صنفی و استناد به دانسته های آکادمیک تاریخ گذشته و نام دار بودن هنرمند و روابط فی ما بین و مسائلی از این دست اعمال می شود. 
رحیمی افزود: آنچه در اخبار دهمین جشنواره تجسمی فجر و از زبان مدیران جشنواره و به عنوان یک جهش هنری خواندم باعث تاسف و تعجب شد، همان طور که قبلا عنوان شد شرکت هزاران اثر از هنرمندان خارجی در جشنواره فجر بسیار خوب است، اما انتظار از مدیران و مسئولان هنری که سالهاست با اقتدار بر صندلی سیاستگذاری هنر ایران تکیه زده اند این بوده که راه را برای معرفی هنرمند ایرانی در ارائه هنر اصیل و ناب ایرانی در خارج از مرزهای کشور هموار کنند.
وی تاکید کرد: از اینگونه رخدادهای هنری انتظار می رود که هنر اصیل ایرانی و هنرمندان جوان را ابتدا در داخل کشور و سپس در عرصه های هنر جهانی مطرح کنند، اما تاکید مجدد روی گام نخست است؛ آنجا که داوری ها سرنوشت هنرمند و هنرش را رقم می زنند.
به اعتقاد این هنرمند پیشکسوت، اگر ممیزی ها و راهیابی آثار به جشنواره ها از همان فیلترهای معمول انجام پذیرد طبیعتا نتایجی تکراری و تاسف بار خواهیم دید، مشکلی که مشابه آن در حراج تهران و حراج تخصصی خط هم قابل ملاحظه است. 
دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از 3 بهمن ماه تا 4 اسفندماه در موسسه فرهنگی صبا برپا است. 

منبع:ایرنا

دسته بندیفرهنگی

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۷۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ارشاددرگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی خراسان را تسلیت گفت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی ؛ در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: شادروان حاج عیسی قلی پور که نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در پرونده داشت، سینه اش لبریز از روایات، حکایات و اشعاری بود که زلالی مذهب، عشق، عرفان، حماسه و احساس را تجلی می‌بخشید.

این پیام افزوده است: دیدار با این هنرمند فقید و شنیدن هنر روح بخش او از بیادماندنی‌ترین خاطرات اینجانب در سفر به خراسان شمالی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد با نکوداشت نام و یاد این هنرمند فقید، درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری ایران اسلامی، هنرمندان خراسان شمالی، خانواده آن مرحوم تسلیت گفت.

 عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی، خواننده و نوازنده دوتار و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان ۱۴ اردیبهشت ماه پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان در بجنورد دارفانی را وداع گفت.

وی ۱۱ آبان سال ۱۳۲۱ در روستای سلاخی بجنورد در خانواده‌ای هنرمند متولد شد، استاد قلی پور در کنار پدرش (سلیمان) که یکی از بخشی‌های قدیمی و دوتارنواز بوده است، پرورش یافت، سپس نزد حسن یزدانی مشهور به حسن بخشی، یادگیری‌های خود را در زمینه موسیقی نواحی خراسان کامل کرد.

قلی پور خواننده گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی، بیش از شصت سال خنیاگر نغمه‌های مختلف خراسانی و آیین‌های مذهبی منطقه شمال خراسان بود.

وی در جشنواره‌های متعددی شرکت کرد و کسب مدال و دیپلم افتخار در چهارمین جشنواره موسیقی فجر با گویش کرمانجی از افتخارات این هنرمند فقید است.

این هنرمند گواهینامه درجه یک هنری را سال ۱۳۹۵ از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی دریافت کرد و سال ۱۳۹۸ اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی نخستین کاشی ماندگار در بجنورد را بر سردر منزل عیسی قلی پور نصب کرد.

دیگر خبرها

  • انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی ایران در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود
  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
  • آغاز به کار نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی در زنجان
  • نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی در زنجان آغاز به کار کرد
  • دومین نمایشگاه انفرادی «نگاهی به خراسان شمالی» برگزار می‌شود
  • «عیسی بخشی» در خانه ابدی آرام گرفت
  • درخشش تنیسور‌های ایرانی در مسابقات سطح یک آسیا
  • درخشش تنیسورهای ایرانی در مسابقات سطح یک آسیا
  • وزیر ارشاددرگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی خراسان را تسلیت گفت