Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@06:26:04 GMT

خود درمانی و مصرف خود سرانه دارو

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۲۷۷۱۵

خود درمانی و مصرف خود سرانه دارو

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام; امروزه شهر نشینی و دغدغه های روزمره ،باعث شده که بسیاری از مردم از سلامت خود غافل شوند،یا خودسرانه و بدون تجویز پزشک دارو مصرف کنند مصرف خود سرانه ای که سلامت فرد را به خطر اندازد.،واز عواقب آن بی خبر است.

خود درمانی یا استفاده داروهایی که توسط پزشک تجویز نشده است، یکی از نگرانی های بهداشت و سلامت در جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف دارو از مهم ترین ارکان درمان بیماری ها است ولی مصرف غیر منطقی دارو ،باعث ایجاد عوارض دارویی درطولانی مدت می شود .

هرگز داروهارا خود سرانه مصرف نکنیم

دکتر بهرام نوروزیان با اشاره به اینکه این روزها خود درمانی در جامعه به نوعی عادت تبدیل شده است،  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ گفت: خود درمانی امروزه در بین مردم می توان گفت جا افتاده و بسیاری از مردم برای درمان بیماری خود اقدام به تجویز خودسرانه دارو به دلایلی می کنند.

وی در ادامه توضیح داد: برای مثال منشاء اکثر سرماخوردگی ها ویروسی است و آنتی بیوتیک ها نقشی ندارند لذا استفاده از آنتی بیوتیک ها باعث افزایش مقاومت باکتریایی می شود.همچنین برخی داروها باوجود اینکه جزء داروهای otcهستند اما ملاحظاتی دارند که قبل از مصرف باید با پزشک یا داروساز مشورت شود.به عنوان مثال داروی ژلوفن در دوران بارداری زیانبار است.

دکتر نوروزیان اضافه کرد: دارو یک ماده با اثر درمانی و دوز مشخص است، هر ماده بسته به دوز آن می تواند سم باشد زیرا مرز بین دارو و سم بسیار نزدیک است، همچنین در بسیاری از منازل 70درصد داروها در داخل یخچال بدون توجه به میزان درجه آن نگه داری و موقع بیماری از آن استفاده می شود.

همچنین مصرف نادرست و زیاده از حد دارو پیامد های ناگوار از جمله نارضایتی بیمار ،طولانی شدن زمان بیماری و بستری شدن در بیمارستان و در نهایت افزایش هزینه های درمانی وحتی مرگ بیماران را در پی خواهد داشت.ارزان بودن دارو وپوشش بیمه ای در مصرف غیر منطقی دارو تاثیر دارد .

فرهنگ سازی مهم ترین اقدام برای استفاده از دارو به صورت منطقی است

دکتر نوروزیان بیان کرد:آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و قطره های چشمی به ترتیب بیشترین داروهایی هستند که در خود درمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

این داروساز درمورد مصرف بی رویه داروها عنوان کرد: مصرف این دسته از داروها فارغ از عوارض جانبی آنها با تسکین موقت درد باعث می شود که بیمار جهت تشخیص علت درد به پزشک مراجعه نکند و از تشخیص به موقع ومداوای بیماری جلوگیری کند.

میانگین اقلام دارویی درهر نسخه در کشور حدود3قلم است

میزان مراجعه مردم به پزشک بالاست و مردم نمی توانند مصرف دارو چه موقع خوب است، به عنوان مثال مردم فکر می کنند مصرف ویتامین Eبسیار خوب است ولی این ویتامین احتمال مسمومیت دارد و بی دلیل نباید آن را مصرف کرد.

بیشتر افراد نیز به دلایلی از جمله تکراری بودن دارو در هر بار مراجعه به پزشک،کاهش هزینه ونداشتن وقت را علت خود درمانی می دانند.

میزان اطلاعات دارویی بیماران مراجعه کننده به داروخانه ها وداروهای «otc»دوره درمان وعوارض جانبی آن درحد مطلوبی نیست و نیازمند ارتقا به ویژ از طریق ارائه مشاوره های دارویی توسط پزشک و دکتر دارو ساز است.

مسئولان به دنبال درمان خود درمانی باشند

براساس برنامه ریزی صحیح واقدام فرهنگی درست مسئولان بهداشت ودرمان و همه بخش هایی که در ارتباط باسلامت جامعه هستند تغییر باورهای مردم وبالابردن سطح آگاهی آنها در ارتباط باخطرات جبران ناپذیر خوددرمانی ومصرف بی رویه دارو امری ضروری است.

گزارش از کوثر باقی

انتهای پیام/با

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۷۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام فرآورده‌های گیاهی درمانی غیر مجاز

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،  روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای فرآورده گیاهی قطره تقویت جنسی Desi Mumy، فرآورده‌های گیاهی سیلی بین Silibin، فرآورده گیاهی SATONiNE، فرآورده‌های perfecto و Vitomix و فرآورده تیزن مخلصه سعال حکیم مومن تبریز را به دلیل نداشتن مجوز‌های بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.
در این اطلاعیه همچنین محصولاتی، چون چای گیاهی لاغری (گیاهان شفا بخش)، فرآورده معجون فاقد مجوز Lukaci Epimediumlu، شربت گیاهی تری تراپیست (مدبرغدیر) و فرآورده پودر گیاهی بهنوشان ۲ از سوی اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می‌شوند.
روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلان اینکه این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه صورت می‌گیرد؛ از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام لازم را به عمل آورند.
در پایان، شماره تلفن ۶۶۴۶۲۰۲۶ روابط عمومی سازمان جهت دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!
  • اسامی فرآورده‌های گیاهی درمانی غیرمجاز اعلام شد
  • اعلام فرآورده‌های گیاهی درمانی غیر مجاز
  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه