Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی مراسمی ضمن گرامیداشت یاد مرحوم محسن سلیمانی، لوح تقدیر دبیرستان زبان‌های خارجی بلگراد به رایزنی فرهنگی ایران اعطا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در مراسم مذهبی روز قدیس مدرسه «سنت ساوا»، یاد مرحوم سلیمانی، وابسته فرهنگی و نماینده بنیاد سعدی در صربستان، گرامی داشته و لوح سپاسی به پاس همکاری‌های آموزشی و برپایی دوره‌های زبان فارسی در این دبیرستان به مهدی شیرازی، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در بلگراد، اهدا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم مذهبی که همه ساله با انجام تشریفات مذهبی در مدارس آموزشی صربستان برگزار می‌شود، دوشکو بابیچ، رئیس دبیرستان زبان‌های خارجی بلگراد، با اشاره به فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران در برپایی دوره‌های آموزش زبان فارسی ابراز امیدواری کرد که این همکاری آموزشی استمرار داشته باشد.

وی همچنین به سایر فعالیت‌­های این رایزنی فر هنگی مانند برگزاری برنامه‌های فرهنگی که با هدف آشنایی دانش آموزان این دبیرستان با زبان، فرهنگ و تاریخ ایران طی دو سال گذشته صورت گرفته است، اشاره کرد و گفت: استقبال دانش آموزان از برگزاری کلاس‌های زبان فارسی در این دبیرستان را نشانه علاقمندی نسل جوان به آشنایی با زبان و فرهنگ و تمدن کهن ایران می‌دانیم.

رئیس دبیرستان زبان‌های خارجی بلگراد همچنین گفت: درگذشت مرحوم سلیمانی که ما وی را از همکاران خودمان می‌دانستیم، جبران ناشدنی است و این غم بزرگ را به مسئولان رایزنی فرهنگی ایران و خصوصا خانواده ایشان تسلیت می‌گوییم.

مهدی شیرازی، سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی‌ ایران در بلگراد نیز با اشاره به خدمات و فعالیت‌های فرهنگی مرحوم دکتر سلیمانی اظهار داشت: ایشان چهره ای شناخته شده و نویسنده ای نامدار در ایران بود  و آثار ارزشمند بسیاری را تالیف و ترجمه کرد. در دوران حضور و فعالیت فرهنگی وی  در بلگراد نیز منشاء خدمات ماندگاری شد و بی تردید، فقدان ایشان، برای جامعه فرهنگی ما ضایعه بزرگی است

وی اهدای این لوح تقدیر را نشانه توجه و احترام این دبیرستان برای همکاری‌های آموزشی و مدیریت موفق مرحوم سلیمانی در پیشبرد برنامه‌های آموزش زبان فارسی دانست و تاکید کرد تلاش می‌شود این فعالیت‌های آموزشی با جدیت بیشتری ادامه یابد.

دبیرستان زبان‌های خارجی بلگراد، نخستین مدرسه دولتی در صربستان است که از دو سال گذشته، پس از کسب موافقت وزارت آموزش صربستان و با امضای تفاهم نامه ای، دوره‌های آموزش آزاد زبان فارسی در آن برگزار می‌شود. این دبیرستان حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد و از قدی می‌ترین دبیرستان‌های بالکان محسوب می‌شود که در آن هشت زبان زنده و دو زبان کلاسیک در مدت ۴ سال دوره تحصیلی، آموزش داده می‌شود.

برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی در این دبیرستان در راستای سیاست‌های رایزنی فرهنگی و نمایندگی بنیاد سعدی برای گنجاندن زبان فارسی در برنامه درسی چهارساله دبیرستان‌های این کشور از دو سال گذشته آغاز شده است. این دوره‌ها تحت نظارت سازمان سنجش آموزش صربستان قرار دارد.

بنا بر اعلام این خبر، مطابق تقویم کلیسای ارتودکس، همه ساله در تاریخ معینی در ماه ژانویه، مراسم مذهبی گرا می‌داشت قدیس مدرسه، با عنوان گرامیداشت قدیس بزرگ ساوا، در مدارس و مراکز آموزشی صربستان برگزار می‌شود. در طی این مراسم که با حضور کشیش کلیسای ارتودکس، دانش آموزان، معلمان و جمعی از مهیمانان صورت می‌گیرد، پس از قرائت دعا، انجام مراسم مذهبی و سخنرانی، از خدمات کسانی که در طی سال گذشته همکاری موثری با این دبیرستان داشته، اند، تقدیر می‌شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۳۲۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک گفت: به مناسبت گرامیداشت دهم اردیبهشت سال جاری، از آهنگ خلیج‌فارس به دو زبان فارسی و عربی تهیه شده به سفارش این سازمان، رونمایی می‌شود.

محمود افتخاری‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی با تبریک فرارسیدن دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس اظهار کرد: طی سال‌های اخیر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به همراه اربابان غریب‌شان که از انقلاب اسلامی و اقتدار ایران زخم خورده‌اند همواره سعی و تلاش فراوانی در تحریف نام خلیج فارس داشته‌اند تا از این تغییر نام اعتباری برای خود بیافرینند و این آبراه استراتژیک جهان را به نام خود درآورند.

وی افزود: البته اعراب حاشیه خلیج فارس در پیمودن این مسیر تنها نبودند و گاه گاه از سوی بعضی مؤسسات بزرگ غربی از جمله نشنال جئوگرافی نیز همراهی می‌شدند.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک تصریح کرد: این همراهی‌ها در نهایت به عذرخواهی این گونه مؤسسات و جایگزینی نام اصیل خلیج فارس به جای نام‌های جعلی دیگر شد.

افتخاری فرد خاطرنشان کرد: به مناسبت گرامیداشت دهم اردیبهشت ماه سال جاری، از آهنگ خلیج فارس به دو زبان فارسی و عربی تهیه شده به سفارش این سازمان، رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: در راستای ارج نهادن این روز بزرگ و با عنایت به برنامه‌ریزی انجام شده سفارش ساخت یک قطعه موسیقایی به نام خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته شد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک گفت: این اثر امروز دوشنبه دهم اردیبهشت در صحن علنی شورا با حضور اعضای شورای شهر و شهردار اراک رونمایی می‌شود.

کد خبر 749104

دیگر خبرها

  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • آخرین تحولات و جزئیات مذاکرات قاهره از زبان منبع فلسطینی
  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل درباره رامین یکتاپرست ؛ کسی که یک فاحشه‌خانه را در آلمان اداره می‌کرد | یکتاپرست وابسته به سپاه بود؟
  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • رسانه‌های خارجی جنبش دانشجویی آمریکا را وارونه سازی می‌کنند
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • بازدید و رایزنی تجاری ۱۲ هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه‌روزی غرب کشور در سنندج