Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-03@00:27:49 GMT

روند نرخ بازدهی اسناد خزانه اسلامی در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۳۶۴۴۹

روند نرخ بازدهی اسناد خزانه اسلامی در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶

آغاز معاملات ثانویه اوراق خزانه اسلامی بانکی تحت عنوان «سخاب» در فرابورس ایران هرچند با وجود ثبات سیاست‌های پولی همراه بوده اما، روند کاهشی نرخ سود اوراق مذکور تداوم داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، اسناد خزانه اسلامی، اوراق بهادار با نامی است که دولت به منظور تسویه بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و استمرار جریان پرداخت‌های خزانه‌داری کل‌کشور، برای تخصیص‌های اولویت‌دار ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستورالعمل پذیرش و عرضه اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در تاریخ ۱۸/۰۶/۱۳۹۴ به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید که بر اساس آن، دولت در نه ماهه سال ۱۳۹۶ دو سری اسناد خزانه اسلامی منتشر نموده که بخشی از آن در چارچوب بند «هـ» و بخشی دیگر در راستای بند «ز» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ قابل پرداخت به طلبکاران غیردولتی می‌باشد که از پانزدهم شهریور ۱۳۹۶ منتشر گردید.

در اواخر آبان ۱۳۹۶ نیز ۹۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۶۱۱» در بازار سرمایه معامله شد. همچنین در نوزدهم آذر ماه ۱۳۹۶ در راستای اجرای مفاد بند (هـ) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور، اوراق اسناد خزانه در نماد اخزا ۶۰۲ در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس پذیرفته شد.

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، در خصوص نرخ سود اسناد خزانه اسلامی (نرخ مؤثر بازدهی تا سررسید یا YTM) که توسط فرابورس محاسبه شده است، روند معاملات اسناد خزانه اسلامی از ابتدای سال جاری تاکنون نشان می‌دهد با آغاز معاملات ثانویه اوراق خزانه اسلامی بانکی تحت عنوان «سخاب» در فرابورس ایران، با وجود ثبات سیاست‌های پولی، روند کاهشی نرخ سود اوراق مذکور تداوم داشته است. این روند تا جایی ادامه یافت که بعد از تصمیم بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود سپرده‌ها و عملیاتی شدن آن، نرخ سود اوراق مذکور نیز با قرار گرفتن در سطوح ۱۴.۵ تا ۱۷.۲ درصدی با نرخ سود در بازار پولی هماهنگ شد.

با وجود اینکه با ورود معاملات ثانویه اسناد خزانه بانکی به بازار سرمایه و همچنین انتشار اوراق جدید اسناد خزانه اسلامی، شاهد توسعه نسبی بازار بدهی خواهیم بود، اما این بازار همچنان فاصله زیادی با استانداردهای بین‌المللی دارد. نرخ بازده موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی از حدود ۱۹ درصد در ابتدای انتشار این اوراق در نیمه شهریور ماه در بازار فرابورس در پایان آذر ماه ۱۳۹۶ در سطح بین ۱۴.۵ و ۱۷.۲ درصدی قرار گرفت.

متن کامل این گزارش از سوی معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر شده است.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۳۶۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان

بی‌وای‌دی چین اثرات جنگ قیمت را با درآمدهای ضعیف‌تر سه ماهه اول نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، تولیدکننده خودروهای برقی چینی روز دوشنبه (۲۹ آوریل) ضعیف‌ترین رشد سود سه ماهه خود از سال ۲۰۲۲ را به ثبت رساند در حالی که رشد درآمد این شرکت به پایین‌ترین سطح نزدیک به چهار سال گذشته کاهش یافت که تحت تأثیر کاهش تقاضای خودروهای برقی و جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودرو جهان قرار گرفت.

بی‌وای‌دی در گزارشی اعلام کرد که سود خالص سه ماهه اول با ۱۰.۶ درصد افزایش به ۴.۵۷ میلیارد یوان (۶۳۱.۰۸ میلیون دلار) رسید در حالی که درآمد با رشد چهار درصدی به ۱۲۴.۹۴ میلیارد یوان رسید.

نتایج سه ماهه حاکی از آن است که بی‌وای‌دی همچنان جلوتر از تسلاست که اولین کاهش درآمد سه ماهه خود از سال ۲۰۲۰ و در زمان همه گیری کووید را گزارش کرد. بزرگترین رقیب چینی تسلا در سه ماهه اول پس از کسب آن در سال گذشته، عنوان فروشنده برتر خودروهای برقی جهان را به این غول آمریکایی پس داد.

بی‌وای‌دی با داشتن مجموعه‌ای از برندها در مقاطع قیمتی متفاوت، تلاش‌ها را برای ارتقاء بازار و در عین حال دو برابر کردن تخفیف‌ها برای رقابت برای مصرف‌کنندگان محتاط در بحبوحه بهبود اقتصادی افزایش داده است.

خودروی جدید بی‌وای‌دی در نمایشگاه پکن

بی‌وای‌دی از U۷، سومین مدل فوق لوکس خود با نام تجاری یانگ وانگ در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی کرد. بی‌وای‌دی با هدف جهش ۲۰ درصدی فروش سالانه در سال ۲۰۲۴ نسبت به رکوردشکنی فروش در سال گذشته، تحت فشار شرکت‌های الکتریکی محلی است که روی آینده تمام الکتریکی متمرکز شده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، وانگ چوان فو، مدیرعامل بی‌وای‌دی و لی جون، مدیرعامل شیائومی، از غرفه‌های یکدیگر در نمایشگاه خودرو پکن بازدید کردند. لی با عرضه اولین خودروی SU۷ این سازنده گوشی‌های هوشمند، قول داد تا همکاری با بی‌وای‌دی را افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • مدل‌های جدید رنو بازار را می‌گیرد؟
  • مصرف روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال
  • افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود