Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا- بخش معدن و صنايع معدني در دوره 9 ماهه امسال (منتهي به آذر) بيش از 672.9 ميليون دلار کالا به کشور افغانستان صادر کرد که از اين رقم بيش از 230.1 ميليون دلار مربوط به زنجيره فولاد و محصولات فولادي مرتبط بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا و بر پايه آمارهاي گمرک، انواع محصولات سفال، آجر، سراميک و کاشي ، زنجيره سيمان، محصولات پايين دستي و قطعات فولاد به همراه مس و محصولات پايين دستي بخشي از اقلام صادر شده محسوب مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علاوه بر اين کالاهاي معدن و صنايع معدني، زنجيره آلومينيوم و محصولات زنجيره روي، سنگ آهن، انواع سنگ، زغال سنگ و کک به همراه زنجيره سرب از ديگر کالاهاي صادراتي اين بخش به حساب مي آيد.
برپايه جدول آماري مربوطه، همچنين در 9 ماهه امسال بيش از 875.9 هزار تن محصولات سفال، آجر، سراميک و کاشي به ارزش افزون بر 142 ميليون و 453 هزار دلار به کشور افغانستان صادر شده است.
علاوه بر اين زنجيره سيمان در دوره اين گزارش بيش از سه ميليون و 313.3 هزار تن به ارزش افزون بر 116 ميليون و 521 هزار تن به اين همسايه شرقي کشور صادر شده بود.
همچنين محصولات پايين دستي و قطعات فولاد نيز افزون بر 38 هزار و 572 تن به قيمت 65 ميليون و 829 هزار دلار به بازار صادراتي افغانستان هدايت شد .
براساس جدول مزبور صادرات مس و محصولات پايين دستي سه هزار و 681 تن به ارزش 31 ميليون و 760 هزار دلار بود.
ساير اقلام معدن و صنايع معدني نيز در 9 ماهه امسال به وزن 399.6 هزار تن در مقابل 30 ميليون و 554 هزار دلار صادر شده است.
برابر جداول ياد شده، زنجيره آلومينيوم و محصولات به وزن 515.4 هزار تن به قيمت 19 ميليون و 114 هزار دلار به افغانستان صادر شد.
همچنين زنجيره روي، سنگ آهن و انواع سنگ در مجموع به ارزش 29 ميليون و 741 هزار دلار صادر شد که بيشترين سهم مربوط به زنجيره روي با ارزش 17 ميليون و 120 هزار بود.
علاوه بر اين در زمينه هاي زغالسنگ و کک، زنجيره سرب و فلزات و سنگ هاي گرانبها ( طلا ، نقره و ...) در مجموع بيش از 6 ميليون و 454 هزار دلار به افغانستان صادرات صورت گرفت که سهم زغالسنگ و کک با وزن بيش از 15 هزار تن به ارزش پنج ميليون و 811 هزار دلار بود.
به گزارش ايرنا، برپايه آمارهاي سازمان توسعه تجارت ايران در 6 ماهه 96 افغانستان به عنوان ششمين مقصد کالاهاي صادراتي ايران با ارزش يک ميليارد و 199 ميليون دلار بود که سهم 5.8 درصدي از کل صادرات را به خود اختصاص داد و نسبت به 6 ماهه نخست سال 95 رشد 2 درصدي را ثبت کرد.
برپايه آمارهاي سازمان توسعه و تجارت استان خراسان جنوبي، برنج، شاهدانه بو داده، شکر، شتر و دستگاه عمل آوري و بسته بندي قير از اقلام عمده وارداتي از افغانستان به اين استان در دوره 6 ماه نخست امسال بوده است.
فعال شدن گذرگاه هاي مشترک مرزي به منظور استفاده از ظرفيت هاي توليدي 2 کشور و گسترش مشاغل مولد در 2 سوي مرز و ايجاد مراکز عرضه خرده فروشي اقلام مجاز 2 طرف در فروشگاه هاي عرضه مستقيم بازارچه اي از جمله پيشنهادات سازمان صنعت، معدن و تجارت براي افزايش مبادلات تجاري بين ايران و افغانستان است.
راه اندازي کنسولگري ايران در ولايت فراه افغانستان و متقابلا کنسولگري افغانستان در بيرجند و تسهيل صدور رواديد و استفاده از ظرفيت کشت فراسرزميني در کشور افغانستان از ديگر پيشنهاداتي بود که در اين جلسه بر آن تاکيد شد.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام *1559*
خبرنگار: حسين عضدي فسا **انتشاردهنده: فرهاد راستي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۳۶۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

وی افزود: بر اساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و تداوم آن نیازمند افزایش تولید است، گفت: تأمین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگامِ زنجیره تأمین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تأمین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

کد خبر 6089969

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • ۱۲ زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور ۲۷ واحد تولید در اکسپو
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی