Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@14:44:18 GMT

بيماريهاي اورژانسي تناسلي در مردان

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۴۷۹۱۵

بيماريهاي اورژانسي تناسلي در مردان

خبرگزاري آريا -

صحبت کردن درباره بيماري‌هاي دستگاه تناسلي مردان و زنان در جامعه ما به‌ علت حجب و حياي فرهنگي حاکم آسان نيست، اما از طرفي نمي‌توان بيماري‌هاي مهم اين ناحيه بدن را که هر‌گونه اختلال در آن اثر مهمي در کيفيت زندگي هر فرد مي‌گذارد و ممکن است به ناباروري، نازاني و يا حتي مرگ منتهي شود، ناديده بگيريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تاکنون به کرات راجع به عقيمي شنيده ايم؛ چطور يک مرد عقيم مي شود؟ چه راه حلي براي اين مشکل وجود دارد؟ براي آشنايي بيشتر با اين بيماري‌ها توضيحات دکتر سيد جليل حسيني، استاد اورولوژي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي و رئيس انجمن اورولوژي ايران را در ادامه بخوانيد:

سرطان پروستات
در رشته اورولوژي در سال‌هاي اخير طبقه‌بندي جديدي انجام شده که بيماري‌هاي اين رشته را به 6 يا 7 رشته تخصصي تقسيم مي‌کند و در کنگره‌هاي علمي نيز از همين تقسيم بندي تبعيت مي‌شود.
براساس اين تقسيم بندي بيماري‌هاي اورولوژي به چند دسته بيماري‌هاي کليه و پيوند کليه، اورولوژي زنان، اورولوژي اطفال، انکولوژي يا سرطان در اورولوژي، اندرولوژي (شامل بيماري‌هاي عقيمي و ناتواني جنسي مردان) اندريولوژي (شامل روش‌هاي غير تهاجمي از‌جمله براي دفع سنگ و اورولوژي ترميمي (جراحي‌هاي ظريف و مشکل) دسته بندي مي‌شود.بقيه بيماري‌ها شامل عفونت‌هاي دستگاه تناسلي و دفع ادرار نيز در گروه ديگري دسته بندي مي‌شود که اورژانس‌هاي اورولوژي را هم در اين دسته آخر قرار مي‌دهند .
اگر از بيماري‌هاي انکولوژي يا سرطان‌هاي دستگاه تناسلي شروع کنيم،بايد بگوييم که بيماري‌هاي خطرناک و مهمي در اين دسته قرار دارند که عمدتاً بدون علامت هم هستند .
يکي از اين بيماري‌ها سرطان پروستات است که امروزه با معرفي تست. PSA در سال‌هاي اخير ما هم در کشور اين بيماري را در مراحل اوليه تشخيص مي‌دهيم،درحالي که قبلاً اين طور نبود. مثلا يک آقاي مسن 50 يا 60 ساله به‌علت اينکه زمين خورده بود و دچارشکستگي کوچکي شده است به پزشک مراجعه مي‌کرد و ما گراف مي‌گرفتيم و متوجه سرطان پروستات مي‌شديم.آن موقع معمولاً بيماري هنگامي تشخيص داده مي‌شد که بسيار پيشرفت کرده بود و درمان آن سخت‌تر بود،اما امروزه با تست PSA مي‌توانيم به موقع اين بيماري را تشخيص دهيم و درمان کنيم .
اين بيماري در کشور ما شيوع کمي ندارد.در هر بخش اورولوژي که نگاه کنيد همواره يک يا دو بيمار مبتلا به اين عارضه که منتظر عمل جراحي هستند، بستري هستند.شايد اين بيماري بين يک تا 5 درصد در بين مردان شيوع داشته باشد.البته آمار من دقيق نيست، در اين مورد مرکز تحقيقات اورولوژي بيمارستان سينا تحقيقات دقيقي انجام داده که مي‌تواند قابل استناد باشد.
علائم سرطان پروستات
مهم‌ترين علامت اين بيماري نامنظم شدن ادرار است.گاهي فرد مجبور است چندين بار هنگام شب براي ادرار از خواب بيدار شود و گاهي مجبور است بسرعت خود را به دستشويي برساند تا مثانه را تخليه کند.
هر چه تومور سرطان مثانه بزرگتر باشد، نفوذ بيشتري به ديواره مثانه مي‌کند و خونريزي بيشتر مي‌شود اما هنگامي که به وضوح خون در ادرار ديده شود،بيماري خيلي پيشرفت کرده است.
علائم در همين حد است و خيلي زياد نيست ولي يک بيماري خطرناک و سرطان نهفته است که در مراحل پيشرفته به جراحي‌هاي بزرگ و درمان‌هاي متعدد،سخت و خطير نياز دارد؛ بنابراين مهم‌ترين علامت اين بيماري اختلال در ادرار است که بخصوص در بين مردان بالاي 45 سال ديده مي‌شود.اين افراد حتماً بايد با يک متخصص اورولوژيست مشورت کنند و ويزيت شوند. در غير اين صورت، ممکن است در کوتاه‌ترين زمان ممکن، متاستاز بدهد، متاستاز استخواني، ريوي و بيماري دست اندازي‌هاي مختلفي بکند و در فرصت کوتاهي فرد را از بين ببرد .

سرطان مثانه
سرطان ديگر که به‌خصوص در کشور ما شيوع بيشتري دارد،سرطان مثانه است. اين بيماري از بافت خود مثانه به‌وجود مي‌آيد و گاهي از کليه و حالب که محل عبور ادرار است به‌وجود مي‌آيد ولي عمدتاً در مثانه است.
علائم سرطان مثانه
اين بيماري هم تقريباً بدون علامت است،تنها علامت آن پيدا شدن خون در ادرار است که در مراحل اوليه به وضوح ديده نمي‌شود و گاهي به‌صورت يک تغيير رنگ جدي در ادرار مشاهده مي‌شود.
مردان بخصوص مرداني که در معرض مواد خاصي هستند، مثلاً مردان سيگاري يا افرادي که مواد افيوني مصرف مي‌کنند يا در صنايع مثلاً صنايع کشتي‌سازي‌، لاستيک‌سازي‌ يا حتي خشکشويي‌ها فعاليت مي‌کنند، بيشتر در معرض اين بيماري قرار دارند،همچنين کساني که در خانواده شان سابقه سرطان مثانه هست نيز در معرض اين بيماري قرار دارند.
هر چه تومور سرطان مثانه بزرگتر باشد،نفوذ بيشتري به ديواره مثانه مي‌کند و خونريزي بيشتر مي‌شود اما هنگامي که به وضوح خون در ادرار ديده شود،بيماري خيلي پيشرفت کرده است.بنابراين مردان در هر سني که باشند اگر با تغيير رنگ ادرار مواجه شدند بايد آن را جدي بگيرند چون ممکن است علامت سرطان مثانه باشد. يک آزمايش ساده ادرار اين مسئله را روشن مي‌کند،البته وجود خون در ادرار صرفاً علامت سرطان مثانه نيست،ممکن است نشانه سنگ کليه يا يک بيماري کليوي نيز باشد که خطر جاني کمتري دارند.
آنچه مهم است و مي‌تواند به سلامت و عمر فرد آسيب جدي وارد کند، سرطان مثانه است که هيچ درد و علامت ديگري ندارد.شيوع اين بيماري نسبت به سرطان پروستات خيلي بيشتر است.در همه بخش‌هاي اورولوژي و در همه مناطق کشور همواره تعدادي از اين بيماران بستري هستند.شايد حدود 10 درصد بيماران اورولوژي کشور اين دسته از بيماران باشند. بيشتر اين بيماران هم افراد سيگاري و افرادي هستند که در صنايع با مواد شيميايي سر و کار دارند.

سرطان بيضه
اين بيماري شيوع زيادي ندارد و به ندرت ديده مي‌شود ولي بيماري خطيري است که يک راه تشخيص ساده دارد. درست مثل آنچه براي تشخيص زودرس سرطان سينه به خانم‌ها توصيه مي‌کنند که سينه‌هايشان را خودشان به‌طور مرتب معاينه کنند،به آقايان هم توصيه مي‌شود، خودشان بيضه‌هايشان را معاينه کنند و اگر هر تغيير و نامنظمي را در بيضه‌شان ديدند، فوري به پزشک مراجعه کنند.
در دوران بلوغ مردان ممکن است بيضه دور طنابي که عروق بيضه را تامين مي‌کند، بپيچد که «تورسيون» بيضه نام دارد، اگر چنين حالتي اتفاق بيفتد فرد بايد حداکثر ظرف 6 ساعت به پزشک متخصص اورولوژي مراجعه کند
اين بيماري گاهي به‌صورت جمع شدن آب دور بيضه ديده مي‌شود اما اين نامنظمي الزاماً نشانه سرطان بيضه نيست و ممکن است يک التهاب ساده باشد ولي حتماً بايد به پزشک اورولوژيست مراجعه شود.چون اگر سرطان بيضه باشد بسيار خطرناک و تهاجمي است و بلافاصله به داخل شکم دست‌اندازي مي‌کند، در آن صورت بايد جراحي‌هاي خيلي سنگيني براي درمان آن انجام داد.اما اگر در مراحل اوليه تشخيص داده شود، خيلي راحت درمان مي‌شود.
اورژانس‌هاي اورولوژي
اورژانس تعريف مشخصي دارد؛ يعني عارضه‌اي که بايد به فوريت و در کوتاه‌ترين زمان ممکن به آن رسيدگي شود اما متأسفانه اکثريت مردم از موارد اورژانسي خبر ندارند و نمي‌دانند چه بيماري‌هايي اورژانسي است؛ البته گاهي که با يک بيماري مانند سنگ کليه مواجه مي‌شوند چون درد زيادي دارد و بيماري پر سر و صدايي است، (درد سنگ کليه مثل درد زايمان است) به همين خاطر فرد بلافاصله به پزشک و اورژانس مراجعه مي‌کند.
ولي اورژانسي که من مي‌خواهم به آن اشاره کنم،چيز ديگري است که درمان آن کاملاً وابسته به زمان است، زمان طلايي يا دارد و اگر بعد از زمان طلايي مراجعه شود، متأسفانه هيچ کاري براي آن نمي‌توان انجام داد .
از لحاظ فرهنگي براي ما مشکل است که خيلي راحت اين بيماري‌ها را در رسانه‌ها مطرح کنيم اما از طرفي تعهد پزشکي ما ايجاب مي‌کند با کلماتي که مطابق فرهنگ و شئون جامعه ما باشد، اين مسائل را مطرح کنيم.
بيضه ناحيه‌اي از بدن مردان است که براي توليد‌مثل، نطفه توليد مي‌کند که براي پدر شدن يک مرد هنگامي که با نطفه همسرش به اشتراک گذاشته مي‌شود، منجر به توليد مثل مي‌شود؛بنابراين بايد سالم باشد و بتواند اسپرم يا نطفه مردانه توليد کند.

تورسيون بيضه
در دوران بلوغ مردان ممکن است بيضه دور طنابي که عروق بيضه را تامين مي‌کند، بپيچد و يک حالت گردش پيدا کند،اين هيچ ربطي به حالت فرد يا شکل خوابيدن ندارد. خودبه‌خود اتفاق مي‌افتد و «تورسيون» بيضه نام دارد، اگر چنين حالتي اتفاق بيفتد فرد بايد حداکثر ظرف 6 ساعت به پزشک متخصص اورولوژي مراجعه کند تا با يک جراحي ساده، بيضه را سر جايش برگرداند. در غير اين صورت بعد از گذشت 6 ساعت بيضه دچار خون مردگي مي‌شود و مي‌ميرد که ديگر هيچ کاري براي درمان آن نمي‌توان انجام داد .
علائم تورسيون بيضه
علامت آن درد شديد در ناحيه بيضه است که به‌صورت ناگهاني به‌وجود مي‌آيد، ممکن است بيضه دچار بادکردگي هم بشود.اگر چنين علائمي ديده شد، فرد بايد به سرعت ظرف 2 يا 3 ساعت خود را به يک متخصص اورولوژي برساند،حتي فرصت براي مراجعه به پزشک عمومي هم نيست و نيابد وقت را تلف کرد.
درد شديد بيضه البته ممکن است به‌علت ضربه خوردن حين بازي فوتبال يا عفونت باشد.اگر عفونت باشد به راحتي با آنتي بيوتيک درمان مي‌شود ولي تورسيون يا گردش بيضه خطرناک است و حتماً بايد در زمان طلايي 6 ساعته، در هر ساعت از شبانه‌روز که باشد بلافاصله درمان شود.

بيماري پرياپيسم
«پرياپيسم» بيماري اورژانسي ديگري است که آن هم بسيار مهم است و اگر در زمان طلايي مراجعه نشود ممکن است منجر به ناتواني جنسي دائمي فرد و از دست دادن قدرت زناشويي در مردها مي شود
علتش به آناتوميک بيضه مربوط است.ممکن است به‌صورت مادرزادي يک طرف بيضه سنگين‌تر يا سبک‌تر باشد و کمتر از يک درصد پسران 10تا 20 ساله ممکن است با اين عارضه مواجه شوند. در اين صورت، يک بيضه از بين مي‌رود و بايد از بدن خارج شود ولي ممکن است به‌علت تغييراتي که در بدن ايجاد مي‌کند،سيستم ايمني بدن را تحت‌تأثير قرار دهد.در اين صورت ممکن است از طريق خون و عکس‌العمل بدن،به بيضه طرف مقابل هم آسيب وارد شود در غير اين صورت ممکن است فرد براي بچه دار شدن دچار مشکل شود يا حتي عقيم شود. کمتر از نيم درصد مردان ممکن است به اين عارضه مبتلا شوند.
بيماري اورژانسي ديگري که آن هم بسيار مهم است و اگر در زمان طلايي مراجعه نشود ممکن است منجر به ناتواني جنسي دائمي فرد بشود به‌نحوي که مرد قدرت زناشويي خود را براي هميشه از دست بدهد، «پرياپيسم» است .
به‌طور طبيعي مردان در زمان‌هاي مشخصي که صلاح مي‌دانند، زناشويي مي‌کنند.مدت زناشويي در افراد مختلف متفاوت است اما به‌طور کلي بعد از ارتباط جنسي آلت تناسلي مرد به حالت طبيعي قبل از اين حالت برمي‌گردد اما اگر حالت نعوظ بيش از يک ساعت طول بکشد،شروع زنگ خطر است و اگر اين اتفاق افتاد فرد بايد حداکثر ظرف 6 ساعت به پزشک مراجعه کند.
اگر بعد از اين مدت وضعيت به حالت طبيعي برنگردد منجر به ناتواني جنسي تا آخر عمر مي‌شود و هيچ درماني نيز نخواهد داشت. متأسفانه کمتر از يک درصد مردان از اين مسئله مهم اطلاع دارند؛ به همين علت اين بيماران معمولاً بعد از 24 ساعت به پزشک مراجعه مي‌کنند که ديگر دير است و کاري نمي‌توان انجام داد.
علت آن هم به جز نا آگاهي از اهميت اين مسئله، مقداري هم به خاطر خجالت فرهنگي است. به همين خاطر سعي مي‌کنند به اتفاق خانواده، خودشان مشکل را حل کنند که امکان ندارد و فقط يک متخصص مي‌تواند مشکل را حل کند. دليل ديگر آن امکان مصرف داروهاي اعصاب و روان است.
علت برخي بيماريهاي تناسلي بجز ناآگاهي از اهميت اين مسئله، مقداري هم به خاطر خجالت فرهنگي است. به همين خاطر افراد سعي مي‌کنند به اتفاق خانواده، خودشان مشکل را حل کنند که اثري در بهبود ندارد
علل ديگري هم دارد، بعضي بيماري‌هاي خوني ممکن است عامل بروز اين بيماري باشد.افرادي که مبتلا به بيماري گلبول‌هاي قرمز هستند،مستعد آن هستند. اما گاهي هم بدون هيچ علتي به‌صورت خودبه‌خودي اتفاق مي‌افتد.مصرف کم يا زياد مايعات هم ممکن است اين حالت را ايجاد کند.
بيماري‌هاي عفوني دستگاه تناسلي
بيماري‌هاي عفوني دستگاه تناسلي انواع مختلفي دارند، عامل اين بيماري‌ها ممکن است ميکروب‌هاي عمومي باشند يا ميکروب‌ها و ويروس‌هايي که از طريق ارتباط جنسي منتقل مي‌شوند. انواع قديمي اين بيماري‌ها سفليس و سوزاک هستند اما امروزه بيماري‌هاي ديگري مانند ايدز و آنتي‌ژن‌هايي که از طريق رابطه جنسي منتقل مي‌شوند نيز مطرح هستند.
در خانم‌ها عفونت مثانه هم بيماري مهم و شايعي است که مجبورند تند‌تند مثانه را تخليه کنند، چون سيستم خروجي مثانه و ناحيه تناسلي در زنان به هم نزديک است احتمال عفونت در آنها زيادتر است؛ به همين علت يک تا2بار عفونت مثانه در زنان را طي يکسال طبيعي مي‌دانيم و آن را جدي نمي‌گيريم ولي اگر عفونت مثانه در آقايان باشد حتماً بايد به‌صورت جدي بررسي‌هاي لازم انجام شود. عفونت ديگر، عفونت بيضه است که در پسر‌بچه‌ها ممکن است اتفاق بيفتد که ممکن است مادرزادي باشد يا به‌صورت خودبه‌خود اتفاق بيفتد.
منبع: hamshahrionline.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۴۷۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید کشف کرده است که متیل گلیوکسال، که هنگام تجزیه گلوکز در سلول‌ها تولید می‌شود، ممکن است به توضیح ارتباط بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان کمک کند.

تغذیه نامناسب با بسیاری از بیماری‌ها، از جمله چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، رحم و روده بزرگ مرتبط است. مصرف زیاد سدیم، چربی‌های اشباع شده و قندها می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد، اما آنچه که رژیم غذایی و سرطان را به هم مرتبط می‌کند چندان مشخص نیست.

اکنون، محققان دانشگاه ملی سنگاپور مکانیسمی را کشف کرده اند که ممکن است به توضیح اینکه چرا رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد کمک کند.

در مطالعات سلولی، محققان دریافتند که متیل گلیوکسال، که زمانی تولید می‌شود که سلول‌ها گلوکز را برای آزاد کردن انرژی تجزیه می‌کنند، می‌تواند ژن‌هایی را که از سرطان محافظت می‌کنند، مهار کند. آنها عنوان می‌کنند که رژیم غذایی نامناسب منجر به سطوح بالاتر متیل گلیوکسال و افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود.

به گفته محققان، این مطالعه ارتباط بالقوه ای را بین سطوح بالای متیل گلیوکسال، یک محصول جانبی متابولیک، و الگوی جهش ژنتیکی که در برخی سرطان‌ها مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد. این یک منطقه جالب برای بررسی بیشتر است، اما به تحقیقات آزمایشگاهی و آزمایش‌های بالینی بیشتری نیاز است تا به طور قطعی مشخص شود که آیا سطوح متیل گلیوکسال مستقیماً با خطر سرطان مرتبط است یا خیر.

کد خبر 6086941

دیگر خبرها

  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • مردان متولد این ماه‌ها به سختی عاشق می‌شوند!
  • زهره حمیدی ازوضعیت پس از سرطان گفت/انسان دیگری شدم و حالم خوب است
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد