Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@16:28:43 GMT

افزایش اقدامات خصمانه آمریکا علیه حزب‌الله لبنان

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۴۸۹۴۹

افزایش اقدامات خصمانه آمریکا علیه حزب‌الله لبنان

تحلیلگران اعتقاد دارند دولت آمریکا در سال دوم ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدامت خصمانه ضد حزب الله را افزایش خواهد داد. ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰ بین الملل آسیای غربی بیداری اسلامی نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المیادین، دشمنی و خصومت از مدت‌ها پیش بر همه مناسبات بین دولت‌های متوالی آمریکا و حزب الله لبنان حاکم بوده است، اما اقداماتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا در اولین سال تصدی پست ریاست‌جمهوری این کشور انجام داد، نشان می‌دهد که هدف قرار دادن حزب الله از طریق تحریم‌ها و مشکل‌تراشی ها و پرونده های مختلف در این کشور متوقف نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مارشال بیلینگزلی معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور مبارزه با تامین مالی گروه‌های تروریستی و جنایت‌های مالی در این رابطه تاکید می‌کند که حجم دشمنی موجود در واشنگتن به حزب الله لبنان در تاریخ این کشور بی‌سابقه است. از این سخن می‌توان سیاست‌های دولت جدید آمریکا در قبال حزب‌الله در مدت باقی مانده از ریاست جمهوری دونالد ترامپ را پیش‌بینی کرد.

حسن مقلد سردبیر مجله بازسازی و اقتصاد در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین تاکید می‌کند که دولت آمریکا در دو محور اساسی فعالیت می کنند. اول: تقویت مفهوم گروه تروریستی در قبال حزب الله بر اساس رویکردهای حاکم بر این کشور و دوم: نشان دادن حزب الله به عنوان یک سازمان جنایتکار از طریق اتهاماتی که در خصوص تجارت مواد مخدر و مدیریت گروه‌های بین‌المللی پولشویی ضد این حزب مطرح می‌کند.

امروز قانون ویژه‌ای در رابطه با تحریم‌های حزب الله لبنان در کنگره آمریکا مطرح است. استفان منوشین وزیر خزانه داری آمریکا در اکتبر گذشته طی اظهاراتی از لزوم تخریب شبکه تامین مالی حزب الله لبنان خبر داده و گفت که کشورش آمادگی استفاده از تمامی ابزارها و قدرت لازم در این مسیر را دارد. در همین ماه کنگره آمریکا با اجماع آراء خود، مجموعه جدیدی از تحریم‌ها ضد حزب الله را به تصویب رساند که برخی موسسات فرعی این حزب از جمله شبکه المنار و رادیو النور را تحریم کرده است.

اعمال این تحریم‌ها شوکی را در لبنان ایجاد کرد و باعث شد بسیاری از هیئت‌های بانکداری و پارلمانی و وزارتی به سمت واشنگتن بشتابند تا شاید بتوانند آمریکایی‌ها را قانع کنند که فعالیت‌های مالی آنها را در پرونده‌ای جدا از اقتصاد لبنان به ویژه در بخش بانکداری قرار دهد.

ریاض طباره سفیر سابق ایران در واشنگتن به المیادین تاکید می‌کنند که جنگ مالی آمریکا ضد حزب الله لبنان مبتنی بر اصل لزوم مقابله با ایران در منطقه است. طباره می‌افزاید که شخصیت‌های مطرح دولت آمریکا از جمله هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی این کشور، جان کلی رئیس کارمندان کاخ سفید ، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا و جیمز ماتیس وزیر جنگ این کشور گرچه در مسائل مختلفی نظیر مناسبات با روسیه یا چین یا اوضاع سوریه و عراق یا نحوه تقابل با کره شمالی اختلاف نظر دارند، اما همگی آنها در زمینه لزوم مقابله با ایران در خاورمیانه متفق القول هستند.

طباره پیش‌بینی کرده که سال دوم ریاست‌جمهوری ترامپ شاهد تنش آفرینی برنامه‌ریزی شده و محدود این کشور ضد حزب‌الله باشد، البته شرایط به گونه‌ای نخواهد بود که به اسرائیل چراغ سبز آغاز حمله به لبنان را بدهد، چرا که آمریکا همچنان به ثبات امنیتی و مالی لبنان پایبند است. علت آن هم این است که کشورهای اروپایی و غربی نمی‌خواهند لبنان به شرایطی مانند ترکیه تبدیل شود و سکویی جدید برای خروج آوارگان سوری به سواحل اروپا شکل گیرد.

حسن مقلد اما معتقد است که واشنگتن بدون در نظر گرفتن پیامدهای گسترده اقدامات خود در عرصه بانکداری یا مسائل دیگر، مصوباتی را در خصوص متهم قلمداد کردن حزب‌الله لبنان دنبال خواهد کرد. وی در رابطه با زمان این اقدامات نیز گفت که آنها این رویکرد را قبل از انتخابات پارلمانی در لبنان و تحولات بزرگ در کشورهای منطقه از جمله سازش ‌ای احتمالی دنبال می‌کنند تا بتوانند از آن به عنوان برگه برای مذاکرات سخت و پیچیده استفاده کنند.

سفر بیلینگزلی به لبنان نیز در همین راستا دنبال شده است. این مسئول آمریکایی در دیدار با شخصیت های لبنانی در پایتخت این کشور تاکید کرده است که آنها در واشنگتن به مرحله دوم [ اقدامات خصمانه ضد حزب‌الله] وارد شده‌اند و رویکرد رقابتی روز افزونی بین کاخ سفید و کنگره در خصوص حزب‌الله به وجود آمده است.

هفته گذشته و تنها دو هفته پس از آغاز تلاش‌های جدید آمریکا برای قطع منابع جهانی مالی جنبش حزب‌الله لبنان، مارشال بیلینگزلی در سفر به بیروت از مقامات لبنان خواست این گروه را از نظام مالی کشور دور کنند.این مقام آمریکایی گفت: از لبنان می‌خواهم همه تدابیر و اقدامات لازم را برای تضمین اینکه حزب‌الله بخشی از نظام مالی کشور نباشد، به کار گیرد. سفارت آمریکا در بیروت نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد بیلینگزلی همچنین بر اهمیت مقابله با فعالیت‌های ایران در لبنان تاکید کرده است.

انتهای پیام/

R36346/P36446/S8,90,1115,1128/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۴۸۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران

بلومبرگ در گزارشی نوشت در حالی که قانونگذاران آمریکایی در واکنش به پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی، در تلاش برای اقدامات جدیدی هستند، بازار انتظار ندارد هرگونه تحریم جدید، تاثیری روی صادرات نفت ایران داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در حالی که مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش برای تشدید محدودیت‌ها علیه صادرات نفت ایران است اما تحلیلگران بازار نفت می‌گویند جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تمایلی به انجام اقدامی ندارد که قیمت نفت خام یا بنزین را برای شهروندان آمریکایی افزایش دهد. به گفته کارشناسان سیاست تحریم، رئیس جمهور آمریکا احتمالا از اختیارات خود در خصوص تحریم‌ها استفاده کرده و از اجرای سخت‌گیرانه آنها خودداری می‌کند.

این وضعیت، تا حدودی مشابه برخورد دولت بایدن در قبال روسیه و جنگ اوکراین است. اگرچه کاخ سفید، تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده، اما تلاش کرده است درآمدهای این کشور را محدود کند و در عین حال، اجازه دهد صادرات نفت روسیه ادامه پیدا کند تا از محدودتر شدن عرضه در بازار جهانی و برانگیختن تورم در سالی که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، اجتناب شود. دولت آمریکا همچنین با وجود تجدید تحریم‌های که نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا را هدف گرفته اند، هفته گذشته اجازه داد صادرات نفت ونزوئلا ادامه پیدا کند.

جیم لوسیر، مدیرکل شرکت تحقیقاتی «کپیتال آلفا پارتنرز» به بلومبرگ گفت:‌ معامله‌گران نفت، بی‌تفاوت هستند، زیرا می‌دانند که بایدن هر گونه معافیت‌هایی را لازم باشد، امضا خواهد کرد تا جریان نفت ایران به بازار ادامه پیدا کند، درست همان‌طور که اجازه داد بشکه‌های نفت روسیه همچنان در بازار عرضه شوند.

بازار نفت در حال حاضر حساسیت به خصوصی نسبت به محدودیت‌های بیشتر دارد. نفت برنت اوایل آوریل، در بحبوحه تقاضای جهانی قوی و ادامه محدودیت عرضه اوپک پلاس، از مرز ۹۲ دلار در هر بشکه عبور کرد که بالاترین حد در حدود ۶ ماه گذشته بود.

طبق گزارش شرکت «کلیر ویو انرژی پارتنرز» که در واشنگتن مستقر است، تحریم‌های جدید اگر اجرا و اعمال شوند ممکن است حداکثر ۸.۴۰ دلار به قیمت جهانی نفت اضافه کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چنین اتفاقی، خبر بدی برای بایدن خواهد بود که پس از افزایش قیمت سوخت در سال ۲۰۲۲، حجم عظیمی نفت را از ذخایر استراتژیک برداشت کرد. هر چند قیمت بنزین از سطوح مشاهده شده در آن زمان، پایین‌تر است اما امسال افزایش داشته، در حالی که هنوز فصل اوج رانندگی تابستانی در آمریکا آغاز نشده است.

دیگر خبرها

  • اقدامات آمریکا در دهه‌های اخیر نمایشگاهی از جنایات جنگی است
  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!
  • ۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
  • واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو
  • افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به اقدامات اسرائیل علیه غزه/ رییس مجلس نمایندگان آمریکا رییس دانشگاه کلمبیا را تهدید کرد
  • پاسخ موشکی حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان لبنانی
  • حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است
  • ۱۶۵۰ عملیات حزب‌الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی طی ۲۰۰ روز
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران