Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس فرهنگ وارشاد اسلامی فاروج در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: یادواره دو پیشکسوت فقید موسیقی شهرستان، (محمدرضا سعیدیان و سلیمان ولی نژاد) همزمان با برنامه های گرامیداشت دهه فجر در 19 بهمن ماه در سالن شهدای دانش آموز برگزار می شود تا ضمن معرفی پیشکسوتان ، نسل جوان با توانمندی های آنان آشنا شوند.
نظری گفت: موسیقی مقامی و بویژه دوتار ،هنر روایتگری است که ریشه در تاریخ کهن خراسان دارد و این جشنواره با حضور اساتید موسیقی مقامی استان خراسان شمالی و رضوی برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به حضور پررنگ هنرمندان موسیقی شهرستان در این جشنواره اضافه کرد: شناساندن فرهنگ بومی محلی به زبان گویای هنر و ایجاد انگیزه برای هنرمندان از دیگر اهداف برگزاری این یادواره و جشنواره است.
وی برگزاری نمایشگاه عکس و کتاب انقلاب اسلامی، مسابقه نقاشی در تیتکانلو، مسابقه خوشنویسی با مضامین آیات و احادیث و همچنین اهدای کتاب را از دیگر برنامه های دهه فجر از سوی هنرمندان عنوان کرد و گفت: در نمایشگاه عکس و پوستر 18 اثر و در نمایشگاه کتاب ٥٠ عنوان با مضمون پیروزی انقلاب اسلامی به مدت 10 روز به نمایش گذاشته شده است.
نظری گفت: در نخستین روز از دهه فجربا همکاری انجمن خوشنویسان شهرستان مسابقه خوشنویسی با مضامین آیات و احادیث با حضور ١٨ نفر از علاقه مندان خوشنویسی شهرستان برگزار شد که آثار برتر پس از داوری انتخاب و به نفرات برتر در جشنواره موسیقی جوایزی اهدا خواهد شد.
وی گفت: اثر نمایشی چه کسی جنگ را آغاز کرد؟ به کارگردانی علی سعیدیان و نویسندگی امین ابراهیمی در فرهنگسرای شهرستان نیز به مناسبت دهه فجر به روی صحنه رفت.
نظری افزود: این نمایش با موضوع اجتماعی و جنگ تحمیلی ، توسط این گروه نمایشی به مدت 10 شب با هنرمندی حمیدرضا عابدی و امید سعیدی به روی صحنه خواهد بود.
از مجموع 6 پیشکسوت موسیقی شهرستان 2 نفر از هنرمندان در سال های اخیر به رحمت خدا رفتند و از تعداد باقی مانده فقط یک نفر از بیمه هنرمندان برخودار و مستمری بگیر است.
سلیمان بخشی ولی نژاد، دوتار نواز شهرستان فاروج از جانباران هشت ساله جنگ ایران و عراق، بود که در 8 آذرماه سال 92 در گذشت.
ولی نژاد فرزند زنده یاد سلطان رضا بخشی گلیانی یکی از دوتارنوازان چیره دست شمال خراسان بود که یکی از ویژگی های پدر این مرحوم افزایش سرعت پنجه گیری و پرده گیری سبک بود کاری که باعث احیای دوتارنوازی خراسان شد، سلیمان یکی از 4 فرزند سلطان رضا شیوه نوازندگی پدر را ادامه داد و شاگردانی را نیز آموزش داد.
محمدرضا سعیدیان در سال 1311 در شهرستان فاروج به دنیا آمد از نوجوانی بدون اینکه نزد استادی شاگردی کند و فقط ازراه شنیدن نوازندگی هنرمندان و بخشی ها وقت، نوازندگی و داستان سرایی و روایتگری را آموخت.
وی در سیزدهمین جشنواره موسیقی فجر لوح تقدیر دریافت کرد.
بعدها در محضر استادانی همچون احمد احمدی، یگانه، ستارزاده ،حاج قربان سلیمانی و... حضور یافت .
محمدرضا سعیدیان پیشکسوت موسیقی شهرستان به مدد حافظه خوبش، به رغم سواد کم تحصیلی داستان ها و اشعار بسیاری را به حافظه سپرده بود و در برنامه های مختلف روایت می کرد.
7187/ 6042 خبرنگار: مرضیه مهربان** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۵۳۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، دبیر جشنواره موسیقی تاک گفت : این جشنواره با هدف شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در موسیقی سنتی و محلی ایران و معرفی هنرمندان بومی در حال برگزاریست.

قدسی افزود: جشنواره تاک در چند بخش شامل اجرا‌های صحنه‌ای (کنسرت)، موسیقی سنتی و محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع با موضوعات مختلف شعر و موسیقی و سازسازی، برپایی دومین دوره نمایشگاه ساز، تور گردشگری شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر همراه با برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات خواهد بود.

موضوعات کارگاه‌ها شامل پیوند شعر و موسیقی، تاثیر شعر در موسیقی، اصول و مبانی سازسازی، چوب شناسی، فیزیک سوت و رگلاژ ساز، اصول نگهداری از ساز، تحلیل ساختار موسیقی، آسیب‌شناسی موسیقی ایرانی در چند دهه اخیر، اصول و مبانی گروه‌نوازی، ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی، ارتباط هنر با صنعت، گردشگری موسیقی، بررسی سبک‌ها و مکتب‌های مختلف آواز و مناسب‌خوانی است.

دیگر خبرها

  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • راهیابی هنرمندان شهرستان فارسان به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت