Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کتاب «آینده انقلاب اسلامی ایران»  مجموعه سخنرانی‌ها و مصاحبه های استاد شهید مطهری درباره انقلاب اسلامی ایران است.  بخش اعظم این مصاحبه ها در فاصله زمانی پیروزی انقلاب اسلامی تا شهادت آن عالم ربانی (یعنی دو ماه و بیست روز) انجام شده است.

بخش عمده این کتاب قبلاً به صورت کتاب هایی درباره  انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کتاب موضوعاتی از قبیل آزادی، دموکراسی، عدالت اجتماعی، استقلال فرهنگی و ولایت فقیه مطرح و به بهترین نحو ممکن تحلیل شده است. به طوری که می توان ادعا کرد در خصوص مسائل فکری مربوط به انقلاب اسلامی کتابی به جامعیت و عمق این کتاب یافت نمی شود.

دو سخنرانی از  کتاب « آینده انقلاب اسلامی ایران »  که در زمان اوج نهضت اسلامی ایراد شد، تحت عناوین اهداف روحانیت در مبارزات و مفهوم آزادی عقیده، بخش اول و دوم این کتاب را تشکیل می دهند. بخش سوم این کتاب، تحلیل انقلاب اسلامی نام دارد و  مجموع دو سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ آن متفکر شهید است.در  بخش چهارم مجموع سخنرانی های آن استاد شهید با موضوع آینده انقلاب اسلامی ایران را مشاهده می کنیم. در این بخش هفت سخنرانی وجود دارد. بخش پنجم این کتاب نیز درباره جمهوری اسلامی است که  یک مصاحبه مطبوعاتی و سه مصاحبه تلویزیونی را شامل می شود.

کتاب آینده انقلاب اسلامی شهید مطهری حاوی نکات بسیار ارزشمندی پیرامون انقلاب اسلامی و آرمانها و افق نگاه آن است.

در آن  متن آخرین سخنرانی‌های وی  پس از پیروزی انقلاب اسلامی دیده می شود. به همین دلیل اهمیت و جذابیتی ورای سایر کتب این شهید بزرگوار دارد. در آن آخرین نظرات شهید مطهری در مورد مسائل اولیه انقلاب و آنچه که در آینده انقلاب اسلامی، برای تبیین و تحکیم و رشد آن لازم الاجراست بیان شد. در این کتاب استاد شهید ابتدا با بیان اهداف روحانیت در مبارزات، به تبیین تفاوت‌های انقلاب اسلامی با سایر نهضت‌های قرن اخیر ایران پرداخته‌اند.

سپس تحلیل انقلاب ایران و شباهت‌های آن با انقلاب حضرت رسول را بیان کرد. در بخش چهارم، آینده انقلاب اسلامی را ترسیم و راه‌های نیل به آن را تبیین کرده‌ است. ضمن اینکه به طور مختصر به نقش زن در جمهوری اسلامی نیز اشاره می کند. بخش پنجم  مصاحبه‌های استاد در 2ماه آخر عمرش را شامل می شود  که منعکس کننده آخرین نظرات ایشان درباره جمهوری اسلامی است. اما آنچه که تمایز دهنده این کتاب را از سایر کتب شهید مطهری متمایز می کند ، بخش دیباچه آن است. در این بخش  شعری از استاد در غم فراق امام خمینی، و متن خیر مقدم بازگشت امام خمینی به ایران دیده می شود که استاد آن را به رشته تحریر درآورده است.

 

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۷۳۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد

به گزارش خبرنگار مهر، دوره تخصصی «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» که به بررسی ۴۰۰ پوستر تاریخ گرافیک ایران در نیم قرن گذشته اختصاص داشت، عصر روز گذشته هشتم اردیبهشت ماه در مشهد به پایان رسید.

سیدمحمدرضا میری هنرمند طراح گرفیک که مدیریت این دوره را برعهده داشت، درباره این دوره به خبرنگار مهر گفت: در سال گذشته و طی چند دوره، به خوانش و شرح کتاب «انفطار صورت» شامل مقالات شهید سید مرتضی آوینی پیرامون گرافیک انقلاب پرداختیم و از این رهگذر، به تاریخچه گرافیک ایران پیش و پس از انقلاب، ادوار مختلف و فراز و فرودهای آن نگاهی مختصر انداختیم.

وی افزود: اما امسال در فرصتی فراخ‌تر و در دوره‌ای با عنوان «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» قصد کردیم تا ۴۰۰ پوستر تاریخ گرافیک ایران را طی ۴ جلسه و در چهار دوره «پیش از انقلاب اسلامی»، «مبارزات و پیروزی انقلاب و دفاع مقدس»، «دو دهه پس از جنگ» و بالاخره دوره «پس از فتنه ۸۸ تا به امروز» با دقت ببینیم.

وی بیان کرد: در این دوره از حیث رویکرد محتوایی، نمادشناسی، خاستگاه و تاثیرات اجتماعی، تکنیک های اجرایی و … آثار را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین، برای شرکت‌کنندگانی که مایل بودند، تمرین‌ها و پروژه‌های عملی پیشنهاد کردیم و در جلسه‌ای جداگانه به ارایه و نقد آنها پرداختیم.

میری در پایان اظهار کرد: این دوره از جلسات برای دانشجویان گرافیک و تصویرسازی، علاقه‌مندان به مباحث گرافیک انقلاب، طراحان جوان گرافیک و پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ انقلاب و هنر انقلاب کاربردی بود و استقبال خوبی نیز شد.

کد خبر 6090052

دیگر خبرها

  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • تجلیل از فرماندهان و مربیان برتر عقیدتی سیاسی
  • عملیات وعده صادق ابهت آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها را شکست
  • برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در استان تهران تشریح شد
  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است
  • برگزاری مراسم «آگاه زمان» برای سالگرد شهادت شهیدمطهری
  • شهید مطهری الگو و نمونه معلم تراز انقلاب اسلامی است
  • اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند
  • برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی در سپاه علی بن ابی طالب(ع) تشریح شد