Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@15:20:28 GMT

سرفه‌هاي خشک؛ علل، علائم و درمان آن‌ها

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۷۵۹۵۵

سرفه‌هاي خشک؛ علل، علائم و درمان آن‌ها

خبرگزاري آريا - وب سايت نبض ما: سرفه خشک و پي در پي مي تواند احساس خستگي در فرد ايجاد کرده و گاهي اوقات نيز با دندان درد همراه بوده و راه هاي هوايي شما بيشتر تحريک مي شود.
سرفه هنگامي رخ مي دهد که سلول ها در امتداد عبور هوا تحريک شده و موجب بروز اين مشکل مي شود. نتيجه آن است که هوا در ريه ها تحت فشار زياد بوده و مجبور است با فشار خارج شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در هواي سرد، اغلب مردم از يک سرفه مزمن رنج مي برند که مي تواند سرفه خشک يا سرفه سينه باشد. سرفه خشک هم به عنوان سرفه ماندگار، سرفه تحريک کننده يا سرفه اي که شب هنگام رخ مي دهد ، شناخته شده است. سرفه کوليت هم به عنوان يک سرفه خفيف يا سرفه مولد توصيف شده است.
نشانه هاي سرفه خشک چيست؟
احساس تنگي در راه هاي هوايي عدم وجود مخاط همراه با سرفه عدم خس خس قفسه سينه و يا تراکم
سرفه هاي مضر و خشک ممکن است درهنگام شب بيشتر شود. گاهي اوقات سرفه خشک مي تواند به مدت چند روز يا 1-2 هفته داراي علائمي مانند سرفه سرماخوردگي باشد.
علائم سرفه خفيف با علائم سرفه سينه متفاوت است، به عنوان مثال قفسه سينه پر شده، مشکلات ناشي از سرفه کردن و مخاط وجود دارد. براي درمان موثر سرفه خشک، تشخيص و تفاوت بين سرفه هاي مختلف مهم است. به اين ترتيب شما مي توانيد درمان مناسبي براي سرفه خود داشته باشيد.

چه چيزي باعث ايجاد سرفه خشک مي شود؟
سرفه خشک اغلب به علت عفونت مجراي هوايي فوقاني با ويروس ها ايجاد مي شود. گاهي اوقات نيز، سرفه خشک مي تواند به دنبال سرفه خفيف سرماخوردگي ايجاد شود. سرفه خشک همچنين مي تواند به علت سوزش بر اثر مصرف سيگار، گرد و غبار و آلودگي و ايجاد سوزش دستگاه تنفسي باشد.
علل سرفه خشک
سرفه هاي حاد و خشک را مي توان به دو دليل عفونت (ناشي از عفونت) و علل غير عفوني تقسيم کرد. علل عفوني سرفه حاد و خشک شامل عفونت هاي دستگاه تنفسي فوقاني (سرماخوردگي)، عفونت هاي سينوسي، برونشيت حاد و پنوموني هستند.
علل سرفه غير عفوني شامل برانگيختگي بيماري هاي مزمن مانند برونشيت مزمن، آمفيزم، آسم و آلرژي هاي محيطي است.
علل سرفه خشک بستگي به عواملي مانند عوامل محيطي، شرايط درون ريه ها، شرايط عبورهوا از ريه ها به خارج ، شرايط درون حفره قفسه سينه، ريه و علل گوارش دارد.
همچنين مواد شيميايي و مصرف سيگار هم رايج ترين علت سرفه مزمن است. از ديگر عوامل تحريک کننده سرفه عبارتند از گرد و غبار، گرده، حيوانات خانگي، مواد معدني، مواد شيميايي صنعتي و آلودگي، دود و رطوبت پايين.
همچنين مشکلات مربوط به ريه ها،از موارد شايع و غير معمول سرفه مزمن است. شايع ترين علت سرفه مزمن ناشي از سرطان ريه ، سارکوئيدوز، بيماريهاي بافت ريه و نارسايي احتقاني قلب يا ايجاد مايع مضر در ريه ها است.
عفونت مزمن سينوسي، سرفه هاي مزمن پس از زايمان، بيماري هاي گوش خارجي، عفونت هاي گلو و استفاده از داروهاي مهارکننده ACE براي فشار خون بالا، در سرفه مزمن دخيل هستند.
علاوه بر فرآيندهاي بيماري در ريه و هوا، علائم و نشانه هاي بيماري در ساير نقاط داخل حفره قفسه سينه نيز ممکن است منجر به سرفه شود.
شرايط درون قفسه سينه که باعث سرفه مزمن مي شوند شامل سرطان، رشد غيرمعمول گره لنفاوي و افزايش غير طبيعي آئورت است.تنها علت سرفه مزمن که اغلب ناديده گرفته ميشود شامل ريفلاکس معده است يعني زماني که اسيد از معده به مري مي آيد.
اين وضعيت غيرطبيعي مي تواند باعث تحريک مري و حنجره شده و منجر به توليد رفلکس سرفه مي شود.
درمان سرفه خشک
در صورتي که بيمار مبتلا به سرفه حاد و خشک بوده و به پزشک مراجعه نکرده باشد، ممکن است تلاش کند تا از داروهاي سرماخوردگي براي کاهش سرفه استفاده کند.
اگر بيمار، مشکوک به سرماخوردگي يا آنفولانزا باشد، ممکن است سرفه، تا زمان رفع خودبخودي عفونت، برطرف شود. سرفه حاد و خشکي که از طريق آلرژي ايجاد مي شود اغلب با داروهاي آلرژيک رفع مي شود زيرا سرفه به علت تحريک کننده هاي محيطي ايجاد شده و با از بين رفتن عامل تحريک کننده ، رفع مي شود.
براي درمان سرفه مزمن با علت شناخته شده، بهتر است که با پزشک يا متخصص مشورت شود. درمان سرفه به شدت و علت اصلي آن بستگي دارد. به طورکلي، در درمان و کاهش سرفه، علاوه بر درمان ،علت اصلي هم بررسي مي شود.
در برخي موارد سرفه شديد را مي توان با داروهاي ضد سرفه درمان کرد. سرفه شديد و يا سرفه هايي که هنگام خواب تشديد مي شوند، ممکن است نياز به درمان هايي داشته باشند که حاوي داروهاي مخدر هستند. در صورت تجويز اين داروها ،بهتر است از مصرف الکل و رانندگي پرهيز کنيد.
در صورتي که بيمار مشکوک به عفونت باکتريايي باشد، پزشک اغلب آنتي بيوتيک تجويز مي کند. افرادي که مشکوک به عفونت ويروسي هستند، از آنتي بيوتيک سودي نخواهند برد ونياز به درمان قوي تر و موثر تري دارند.
افراد سالمند، افراد مبتلا به عفونت هاي باکتريايي و ويروسي قوي و افراد داراي سيستم ايمني ضعيف، ممکن است نياز به بستري شدن در بيمارستان داشته باشند ، تا مشکل اصلي توسط پزشک بررسي شود.
درمان گياهي و سنتي سرفه خشک
عسل درماني موثر براي گلو درد است. بر طبق مطالعات انجام شده ، اين دارو همچنين مي تواند به طور موثري باعث کاهش سرفه شود.
عسل درمان بسياري از بيماري ها بوده و شما مي توانيد روزانه عسل مصرف کرده و ايمني بدن را تضمين کنيد. پروبيوتيک ها، ميکروارگانيسم هايي هستند که داراي خواص موثري در سلامتي هستند.
آنها به طور مستقيم سرفه را تسکين نمي دهند، اما در تنظيم دستگاه گوارش کمک رسان هستند. اين گياهان گوارشي باکتري هايي هستند که در روده شما وجود دارند.
بروملين، در درمان سرفه خشک موثر است شايد نام آن را نشنيده باشيد؛ اما بايد گفت که بر طبق شواهد موجود در بروملين ، آنزيمي وجود دارد که تنها در ساقه و ميوه آن يافت شده و مي تواند مشکل سرفه خشک را در گلو کاهش دهد.
به منظور کسب نتيجه بهتر، از ترکيب آناناس و برملائين استفاده کنيد. يک تکه برملائين را با 3٫5 اونس آب آناناس سه بار در روز بنوشيد.
برگ هاي نعناع، داراي خاصيت شفابخشي در درمان سرفه هستند. مواد مرطوب کننده موجود در نعناع ، گلو را آرام کرده و به عنوان يک ضد انعقاد عمل مي کند و همچنين به شکستن موکوس کمک مي کند.

شما مي توانيد با نوشيدن چاي نعناع يا استفاده از بخور نعناع، از شدت سرفه خود بکاهيد. براي تهيه يک بخور نعناع، براي هر 150 ميلي ليتر آب گرم 3 يا 4 قطره روغن نعناع اضافه کنيد. حوله را بر روي سر خود بکشيد و نفس هاي عميق بکشيد. يک بار در روز اين بخور را انجام دهيد.
برگ آووکادو براي درمان بيماري هاي تنفسي استفاده مي شود.مطالعات نشان مي دهد که جوانه و برگ هاي آووکادو مي تواند به کاهش سرفه و همچنين برونشيت کوتاه مدت کمک کند. برگ آووکادو حاوي ترکيبات فلاونوئيد است که عضلات گلو را مرطوب و سرفه و التهاب ناشي از آن را کاهش مي دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۷۵۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید

این بیماری در پی تجمع مایع لنفی زیر ناخن که موجب می‌شود به رنگ زرد به نظر برسند، ایجاد می‌شود و می‌تواند نشانه اختلال در سیستم لنفاوی باشد. مبتلایان به این عارضه ممکن است به مرور زمان به بیماری‌های ریوی یا سیستم لنفاوی (مبارزه با عفونت) دچار شوند.

متاسفانه علت این عارضه معمولا ناشناخته است با این حال برخی از دلایل هم مطرح شده‌اند که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

ژنتیک : اگر در خانواده شما کسی ناخن‌ زرد دارد، احتمال ابتلا به آن در شما هم بیشتر است.

انوع خاصی از سرطان: این عارضه در مواردی نادر با سرطان مغز استخوان (multiple myeloma)، سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان کیسه صفرا، سرطان حنجره و لنفوم و برخی سرطان‌های دیگر همراه بوده است.

سندرم‌های نقص ایمنی: سندرم ناخن زرد در مواردی به دلیل کمبود ایمونوگلوبولین جی (IgG)، نوعی کمبود آنتی‌بادی که در آن بدن ایمونوگلوبین کافی تولید نمی‌کند و همچنین نقص ایمنی متغیر شایع (وضعیتی که با عفونت‌های مکرر مشخص می‌شود) ایجاد می‌شود.

بیماری‌های غده تیروئید:  سندرم ناخن زرد گاهی با بیماری هاشیموتو (تیروئید بزرگ‌شده و آسیب‌دیده)، کم‌کاری شدید تیروئید و تیروئید پرکار همراه است.

سندرم نفروتیک: سندرم ناخن زرد خیلی به‌ندرت ممکن است همراه با سندرم نفروتیک (زمانی که کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند) نیز ظاهر شود.

به نوشته ایندیپندنت،‌ اختلالات لنفاوی، آرتریت روماتوئید و کمبود ویتامین E هم می‌تواند زرد شدن ناخن‌ها را به دنبال داشته باشند.

نشانه‌های سندرم ناخن زرد

اگرچه زرد شدن ناخن‌ها از نشانه‌های اولیه این سندرم است، علائم دیگری هم هستند که باید مراقب آن‌ها باشیم.

برخی از این علائم عبارتند از ناخن‌های زرد، ضخیم و منحنی، ناخن‌هایی که رشدشان متوقف شده است، ناخن‌هایی که از بستر زیرینشان جدا شده‌اند، عفونت در بافت نرم اطراف ناخن و از دست دادن کوتیکول (پوسته ناخن).

سندرم ناخن زرد معمولا به ‌عوارض ناشی از این بیماری بستگی دارد و متخصصان درمان‌ها را بر اساس آنچه برای بیمار مشکل ایجاد کرده است، ارایه می‌کند.

برخی از این روش‌های درمانی شامل مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های تنفسی،‌ ویتامین E برای ناخن، کورتون (کورتیکواستروئید)‌ برای التهاب و جراحی، زمانی که پوشش ریه‌ها و حفره قفسه سینه پر از مایع می‌شود، هستند.

به گزارش وری‌ول‌هلت، در مجموع می‌توان گفت که سندرم ناخن زرد چیزی فراتر از زرد شدن ناخن‌ها است و می‌تواند سیستم تنفسی و غدد لنفاوی را درگیر ‌کند و در مواردی عامل آن ژنتیک یا بیماری‌های مزمن است و در صورت ابتلا به سندرم ناخن زرد، می‌توان از طریق روش‌های درمانی متمرکز بر رفع نشانه‌های این عارضه، آن را کنترل کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • چه کسانی باید جراحی برداشتن لوزه را انجام دهند؟
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن