Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجله فارس پلاس: شبکه خبری BBC یکی از اصلی‌ترین رسانه‌های غربیست که چندین دهه با تمرکز خاصی درباره ایران فعالیت می‌کند.

از کودتای 28 مرداد سال 32 گرفته تا انقلاب اسلامی و 40 سال عمر نظام جمهوری اسلامی ایران...

درباره BBC واگویه‌ها و گفته‌های زیادی وجود دارد. عده‌ای آنرا تأثیرگذار می‌دانند و کسانی هم معتقد به این مسئله نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی‌بی‌سی اما همواره به دنبال آمال خود بوده است. آمال و اهدافی که گاه حرفه‌ای و گاهی بصورت آماتور و پراشتباه پی گرفته شده‌اند. با  نشانه‌هایی وجود دارد که می‌گوید آنچه که عملا برای BBC اهمیتی نداشته؛ حرفه‌ای‌گری و شعور مخاطب بوده و به جایش، این اهداف راهبردی دشمنان مردم ایران بوده که دائما توسط این رسانه انگلیسی پمپاژ می‌شده است.

 

*تبدیل «تروریست‌ها» به پیکارجویان به روش حرفه‌ای_یواشکی

مثلا بی‌بی‌سی فارسی در طول جنگ سوریه همواره تلاش داشت تا از به‌کار بردن لفظ «تروریست» برای تکفیری‌ها طفره برود و به جای از آن واژه‌هایی مثل «شورشیان»، «شبه نظامیان» و «پیکار جویان» استفاده کند.

جالب آنکه BBC در این زمینه حتی متن اخبار واصله از منطقه غرب آسیا را نیز تغییر می‌داد، کلمه تروریست را در متن اخبار حذف می‌کرد و به جای آن عبارت‌هایی مثل «پیکارجو» را قرار می‌داد.

بی‌بی‌سی در این زمینه حتی توضیحاتی را هم به مخاطبان خود ارائه می‌داد!

«صادق صبا» رئیس بخشی فارسی BBC در این زمینه طی یادداشتی گفته بود:‌ «ما در بی بی سی اگر از صفاتی مثل تروریست استفاده کنیم در واقع وارد موضع گیری سیاسی می شویم و جهت گرفتن کاملا بر خلاف سیاست رسانه ای بی بی سی است... بی بی سی برای پرهیز از پیچیدگی هایی که عنوان تروریسم دارد و برای اجتناب از وارد شدن در موضعگیری های سیاسی و قضاوت های ارزشی و حفظ اعتبار خود به عنوان یک رسانه دقیق، بی‌طرف و جهانشمول اصرار دارد که از عنوان تروریسم پرهیز کند.»

اما این تمام ماجرا نیست. رسانه بی‌بی‌سی به مرور و با مفتضح شدن بیشتر تکفیری‌های سوریه و محرز شدن پایان داعش در منطقه غرب آسیا؛ چندیست که دیگر در اخبار واصله دست نمی‌برد و نسبت به اطلاق لفظ «تروریست» به تکفیری‌ها رواداری می‌کند.

این رسانه که تا پیش از این هرگز از لفظ تروریست‌ها استفاده نمی‌کرد؛ مثلا در جریان حمله موشکی سپاه پاسداران به مقرّ فرماندهی تروریست‌ها در دیرالزّور؛ دیگر به متن خبر دست نزد و صراحتاً و اگرچه حتی داخل گیومه اما نوشت:

«سپاه پاسداران ایران اعلام کرده که "تروریست‌های تکفیری" را در دیرالزور، واقع در شرق سوریه، هدف حمله موشکی قرار داده است.»

کلمه «تروریست» حالا به بخشی از ادبیات رایج BBC تبدیل شده و اگرچه گردانندگان این رسانه هنوز هم مدعی‌اند که به هیچکس تروریست نمی‌گویند اما بی‌ارزش شدن گروه‌های تکفیری سوریه برای رسانه بریتانیایی و رواداری لفظ تروریست برای آنها هم دیگر یک امر پنهان نیست.

 

*حرفه‌ای بودن برای عربیزاسیون «خلیج فارس»/ رسانه فارسی‌زبان علیه فارس‌ها

بی‌بی‌سی فارسی در زمینه علائق ملی ایرانیان نیز کارنامه روشنی ندارد.

مسئله ایجاد تزاحم برای نماد «خلیج فارس» یکی از جدی‌ترین منصه‌هایی است که این رسانه شکست خود را در آن به رخ کشیده است.

بی‌بی‌سی اگرچه تلاش می‌کند خود را حامی نام خلیج فارس نشان دهد و در مواردی حتی اخباری را درباره عدم استفاده مقامات کاخ سفید آمریکا از عبارت «خلیج فارس» منتشر کرده اما در عین حال تاکنون چندین مرتبه تلاش کرده است تا از عبارت «خلیج عربی» نیز استفاده کند.[1]

این رسانه همچنین در مواردی با حذف کلمه فارس از عبارت «خلیج فارس» به ذکر نام «خلیج» بسنده کرده است.

BBC فارسی همچنین در مقطعی دیگر، جنایات گروهک تروریستی جیش‌العدل علیه مرزبانان کشورمان و حملات کور آنها را «پاسخی به جنایت‌های سپاه پاسداران» عنوان کرد.

ادعای جنایت درباره سازمانی که مردم ایران می‌دانند در خط مقدم حفظ امنیت و مبارزه با تروریست‌های منطقه‌ای قرار دارد و همزمان پرونده‌ای گشاده در رسیدگی به آلام زلزله‌زدگان و مسئله مهم محرومیت‌زدایی دارد.

 

*حرفه‌ای‌گری با طعم بی‌صداقتی/ وقتی BBC خرابکاری و دروغگویی را مجاز می‌داند/ نقشی بی‌بی‌سی در «یک کودتای خیلی بریتانیایی»

رسانه انگلیسی که موضوع بحث ماست در ماجرای بی‌صداقتی با مردم نیز ید طولایی دارد.

در حافظه تاریخی مردم ایران BBC بعنوان «عامل انگلیسی» شناخته می‌شود.

«کودتای 28 مرداد» یکی از آشکارترین منصه‌هایی است که نقش BBC در آن هیچگاه از خاطره ایرانیان پاک نخواهد شد.

یکی از رسانه‌های کشورمان در این زمینه طی گزارشی می‌نویسد: با آغاز جنبش ملی شدن صنعت نفت، بی بی سی بر اساس مصالح ملی انگلیس، به طور آشکار با سیاست‌های دولت انگلیس همراه شد. نخست با تهیه‌ گزارش‌ها و تفسیرهایی در ارایه تصویر مثبت از کارنامه شرکت نفت انگلیس و ایران و سپس در همگامی کامل با دولت لندن برای مقابله با ملی شدن صنعت نفت ایران نقش آفرینی کرد. پرده‌ آخر نمایش بی بی سی فارسی نیز، همکاری مستقیم این شبکه در کودتای 28 مرداد 1332 و سرنگونی حکومت دکتر مصدق بود.

در این کودتا که به شکست نهضت ملی نفت منجر شد، طراحان آن در خارج از مرزهای ایران با رهبران کودتا در داخل کشور از جمله «شاپور ریپورتر» قرار گذاشتند که در نیمه‌ شب 24 مرداد 1332 با شنیدن پیام رمز «اکنون ساعت دقیقا 12 نیمه شب است» از رادیو بی بی سی عملیات کودتا و براندازی دولت مصدق تحت عنوان عملیات آژاکس را کلید بزنند.

همکاری بی بی سی با شرکت نفت و وزارت خارجه انگلیس در طول سال­ های جنبش ملی شدن صنعت نفت ادامه داشت و در چند مرحله از طریق ارسال کد در لابه ­لای اخبار و برنامه­ های فارسی و انگلیسی به مخالفان جنبش ملی شدن نفت و یا ماموران بریتانیایی کمک کرد.

اگر چه «صادق صادق نژاد» معروف به «صادق صبا» روزی در برنامه­‌ای به مناسبت هفتادمین سالگرد افتتاح بی بی سی موضوع دخالت انگلیس و رسانه دولتی آن در کودتای 28 مرداد را منکر شده بود؛ اما بعدها مشخص شد که ادعای صبا غلط بوده است. زیرا این رسانه دولتی انگلیس به دخالت و طرحی ریزی کودتا اعتراف کرد و مشخص شد پرده آخر نمایش همگامی بی­ بی­ سی فارسی با دولت بریتانیا علیه ملی شدن نفت در ایران، در همکاری مستقیم این شبکه در کودتای 28 مرداد 1332 و سرنگونی حکومت مصدق تبلور یافت.

ماجرای اعتراف BBC به دخالت در کودتای 28 مرداد این گونه بود:

شبکه چهار رادیوی بی بی سی در روز 22 آگوست 2005 برنامه ­ای از سری برنامه­ های موسوم به «داکیومنت/ سند» با عنوان «یک کودتای خیلی بریتانیایی» پخش کرد. در این برنامه که توسط «مایک تامپسون» مجری و برنامه‌ساز شناخته شده این شبکه تولید شد و بعدا چندین جایزه رسانه ­ای هم دریافت کرد، تصریح شد قبل از کودتا گوینده خبر بی بی سی فارسی با اعلام جمله «اکنون ساعت دقیقا 12 نیمه شب است» به جای جمله همیشگی «اکنون ساعت 12 نیمه شب است» پیامی رمزی به شاه و همراهانش برای اطمینان بخشیدن به آنان و نشان دادن آمادگی لندن برای عملیات کودتا دادند. 

بدین ترتیب BBC فارسی ناچار شد به این حقیقت تلخ اعتراف کند و در فیلم مستندی که به مناسبت کودتای 28 مرداد توسط این شبکه‌ فارسی ‌زبان پخش شد، برای نخستین بار به نقش بی بی سی به عنوان بازوی پروپاگاندای دولت انگلیس در ایران و ایجاد کودتا برای براندازی دولت دکتر مصدق اعتراف کرد.

راوی این برنامه در سخنانی تصریح کرد: «دولت انگلیس از رادیوی فارسی‌ BBC برای پیشبرد پروپاگاندای خود علیه مصدق استفاده کرد و مرتبا مطالبی بر ضد مصدق از این شبکه­ ی رادیویی پخش می‌شد، به حدی که کارکنان ایرانی رادیوی فارسی ‌زبان بی.‌بی.‌سی به خاطر این حرکت دست به اعتصاب زدند.» 

بدین ترتیب در 28 مرداد 1332 سرلشکر زاهدی با پشت­گرمی آمریکا و انگلیس و حمایت­ های رسانه­ ای BBC توانست با محاصره خانه مصدق، نخست وزیر ایران و اشغال مکان­‌هایی چون رادیو، دولت مصدق را سرنگون کند.[2]

حمایت از حرکت‌های تجزیه‌طلبانه در منطقه غرب آسیا نیز مکانی است که ردّ‌ پای BBC همیشه در آن دیده می‌شود.

از مصاحبه رسمی با تروریست‌های گروهک ریگی تا انتشار اخبار مربوط به فعالیت‌های نحله‌های تکفیری_تروریستی در شرق ایران.

حضور صادق صبا مدیر وقت بی‌بی‌سی فارسی در برنامه‌های تلویزیونی شبکه‌های تجزیه‌طلب کرد، مصاحبه با سران گروهک‌های تجزیه‌طلبی مثل حزب دموکرات و... نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که نام بی‌بی‌سی را در فهرست ابزارهای بریتانیا برای تجزیه منطقه «غرب آسیا» ثبت کرده است.[3]

جالب آنکه در وَرای این فعالیت‌ها، BBC همچنان تأکید دارد که به کسی لفظ «تروریست» را اطلاق نمی‌کند تا دچار جانبداری نشود!

 

*منافع مشترکی که BBC با «جریان سیاسی خاص» دارد/ حرفه‌ای‌هایی که فیلم تبلیغاتی روحانی را پخش کردند!

در این پرونده قطور البته باید به ماجرای منافع مشترک بی‌بی‌سی و اصلاح‌طلبان نیز نگاه ویژه داشت.

نگاهی خاص که از قِبَل آن حقایق زیادی آشکار می‌شود.

حمایت بی‌بی‌سی فارسی از طرح بزرگ اصلاح‌طلبان در سال 88 سرّ مکتومی نیست که کسی از آن بیخبر باشد.

یکی از بارزترین عرصه‌هایی که بی‌بی‌سی برای حمایت از جریان فتنه وارد عمل شد و هرآنچه را که در توان داشت انجام داد تا هدفی که جریان سیاسی خاص در ایران دنبال می‌کرد، محقق شود؛ اما نشد.

پروژه‌ای که البته با عملگری کارمندانی صورت می‌گرفت که خود زمانی بعنوان روزنامه نگاران اصلاح‌طلب شناخته می‌شدند اما امروز در بی‌بی‌سی روزگار می‌گذرانند.

BBC که پس از سال 88، هرساله و به بهانه فتنه‌گران محصور و... برای آن فتنه بزرگ سالگرد برگزار می‌کند چندسال قبل و در یکی از همین یادمان‌ها طی گزارشی نوشت: «با فروکش کردن امواج جنبش سبز، رفته رفته روشن می‌شود که این جنبش عملاً به اهداف ادعایی خود نرسیده است.»[4]

همسانی مباحث مورد علاقه اصلاح‌طلبان و رسانه BBC شواهدی بیش از این هم دارد که بارها در متون این رسانه انگلیسی مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

از چرایی اصلاح‌طلب نشدن کابینه آقای روحانی در دولت دوازدهم گرفته تا انتقاد از عدم حضور وزیر زن در کابینه و البته سکوت در مقابل این حقیقت که اصلاح‌طلبان با اینکه توان و امکانش را داشتند اما برای تهران یک شهردار زن انتخاب نکردند.

بی‌بی‌سی فارسی حتی در مقطعی صراحتا معترض روحانی شد تنها به این دلیل که چرا در ایام دولت دوازدهم، موضع‌گیری اصلاح‌طلبان پیرامون کابینه را «کم‌اهمیت» جلوه داده است؟!

در عین حال، لازم به توضیح است که شیفت گفتمانی بی‌بی‌سی از سمت موافق برخی فعالیت‌های دولت آقای روحانی (که زمانی مورد حمایت‌های پرطمطراق اصلاح‌طلبان قرار داشت)به سمت مخالف؛ نیز به نظر پی‌گیرنده یکی دیگر از منصه‌های منافع مشترک این رسانه با اصلاح‌طلبان و در چارچوب پروژه «عبور از روحانی» است.

چه اینکه در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری 96 به گواه رسانه‌های کشورمان،‌ روزی نبود که BBC فارسی گزارشی را در حمایت از روحانی و تخریب ضمنی رقبای او منتشر نکند.

«مسعود بهنود» از کارشناسان ارشد بی‌بی‌سی فارسی هم زمانی در پیشاانتخابات طی اظهاراتی گفته بود:‌ «لازم میدانم به بزرگورانی که نظر میدهند پیروزی روحانی قطعی است بگویم اصلا چنین فکر نمی کنم و احتمال دور 2 و باخت زیادست. حرکت بزرگ لازم است.»[5]

جالب است که بی‌بی‌سی در جریان انتخابات 92 هم حرفه‌ای‌گری و بیطرفی عجیبی که ادعا می‌کند را نیز کنار گذاشت و صراحتاً به حمایت از رئیس‌جمهور روحانی پرداخت.

علیرضا زاکانی، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی زمانی در اشاره به همین حمایت به روحانی کنایه زده و گفته بود:‌ آقای رئیس‌جمهور آیا از خود نمی‌پرسد که چرا در سال 92 و در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی، BBC  فارسی اقدام به پخش فیلم تبلیغاتی ایشان و تبلیغ برای ایشان کرد؟ آیا آقای موسوی که رادیو اسرائیل در سال 88 برایش تبلیغ کرد و پس از انتخابات هم از مدعیان سرسخت تقلب و همصدا با ایشان بود، به گفتمان خود مشکوک نیست؟[6]

 

***

 

1_https://www.aparat.com/v/DbMWe/%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81_%D9%86%D8%A7%D9%85_%26laquo%3B%D8%AE%D9%84%DB%8C%D8%AC_%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%26raquo%3B_%D8%AF%D8%B1_BBC

2_http://www.iribnews.ir/fa/news/1257730

3_https://www.aparat.com/v/Emw9s

4_mshrgh.ir/427112

5_mshrgh.ir/716470

6_http://www.seratnews.com/fa/news/318756

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۸۱۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران

تین نیوز

4 کشور منطقه (ترکیه، عراق، امارات و قطر) برای ساخت مسیر جدید ترانزیتی اتصال اروپا به خاورمیانه توافق کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از عصرایران، مقامات عراق، ترکیه، قطر و امارات، یادداشت توافق برای ساخت مسیر ترانزیتی "راه توسعه" امضا کردند. این مسیر، اروپا را از طریق خاک ترکیه و عراق، به خلیج فارس متصل می کند. این مسیر از ایران عبور نمی کند.

امضای این یادداشت توافق روز دوشنبه توسط وزیران 4 کشور ترکیه، عراق، امارات و قطر در حضور سران ترکیه (اردوغان) و عراق (السودانی) در بغداد انجام شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سفر رسمی دیروز دوشنبه به بغداد و اربیل سفر کرد. این اولین سفر رئیس جمهوری ترکیه به عراق بعد از 13 سال بود.

این یادداشت توافق از طرف عراق توسط وزیر حمل و نقل (رزاق محیبس)، از طرف ترکیه توسط وزیر حمل و نقل و زیرساخت ( عبدالقادر اورال اوغلو)، از طرف قطر توسط وزیر حمل و نقل ( جاسم بن سیف السلیتی ) و از طرف امارات توسط وزیر انرژی و زیرساخت (سهیل محمد المزروعی) امضا شد.

دفتر نخست وزیر عراق اعلام کرد این پروژه به دستیابی به یکپارچگی اقتصادی و تلاش برای اقتصاد پایدار بین شرق و غرب، به تحریک رشد اقتصادی و تقویت روابط همکاری های منطقه ای و بین المللی کمک خواهد کرد. همچنین این طرح در مسیر افزایش تجارت بین المللی، تسهیل تحرک و فعالیت های اقتصادی، تجارت و ایجاد یک مسیر جدید حمل و نقل رقابتی و افزایش رونق اقتصادی بازرگانی کمک می کند.

امضای یادداشت توافق میان وزیران 4 کشور برای طرح راه توسعه - قصر جمهوری - بغداد

نخست وزیر عراق هم گفت: راه توسعه تنها کوتاه کردن فاصله نیست، بلکه به پل ارتباطی میان مردم و فرهنگ‌های منطقه تبدیل می‌شود و از امنیت و ثبات در منطقه حمایت می‌کند. وی افزود: این یادداشت تفاهم شامل اقدام کشورهای امضا کننده برای تعیین چارچوب های لازم برای اجرای طرح راه توسعه است.

راه توسعه

"راه توسعه" شامل دو مسیر زمینی خودرویی و راه آهن است که جنوب ترکیه را از نقطه مرزی فیشخاپور کردستان عراق به جنوب این کشور (بصره - بندر فاو) به خلیج فارس متصل می کند. این نزدیک ترین و سریع ترین مسیر اتصال اروپا به خلیج فارس است که از خاک ترکیه و عراق می گذرد.

فیشخاپور مرز کردستان عراق و جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه است.

وزیر حمل و نقل و زیرساخت های ترکیه ( عبدالقادر اورالوغلو) روز یکشنبه گفت: با تکمیل پروژه "راه توسعه" که از ترکیه و عراق می گذرد، روند حمل و نقل کالا را 25 روز کاهش می یابد.
وی توضیح داد: حرکت کشتی‌های عبوری از کانال سوئز 35 روز و از جنوب افریقا بیش از 45 روز طول می‌کشد اما اگر راه توسعه تکمیل شود، این زمان به 25 روز کاهش می‌یابد.

عراق سال گذشته هزینه این طرح را  17 میلیارد دلار اعلام کرد.

امضای یادداشت توافق میان وزیران 4 کشور برای طرح راه توسعه - قصر جمهوری - بغداد

این مسیر ترانزیتی برای انتقال کالا میان ترکیه و کشورهای جنوب خلیج فارس است اما می تواند بخشی از مسیر اتصال شرق - غرب جهان نیز باشد. این مسیر همچنین می تواند به عنوان جایگزینی برای مسیر کنونی کانال سوئز و دریای سرخ مطرح شود.

با درگیری های ارتش امریکا و حوثی های یمن (انصارالله) در دریای سرخ و تنگه باب المندب، راه توسعه، از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

این مسیر از طریق جاده زمینی و راه آهن، جنوب ترکیه را به جنوب عراق و خلیج فارس متصل می کند.
 طول جاده زمینی و راه آهن در داخل عراق 1200 کیلومتر است.
 هزینه پروژه حدود 17 میلیارد دلار است. 10.5 میلیارد دلار برای ساخت راه آهن برقی و 6.5 میلیارد دلار برای جاده زمینی است.
این پروژه در 3 مرحله تکمیل می شود که مرحله اول در سال 2028، مرحله دوم در سال 2033 و مرحله سوم در سال 2050 به پایان می رسد.
این پروژه در مرحله اول 100 هزار فرصت شغلی و پس از اتمام، یک میلیون شغل ایجاد می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • خلیج فارس جزو هویت ملی ایران
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • حضور فارسی‌ها در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ ایران
  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی ابلاغ شد
  • اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • اینترنشنال پدرخوانده سناریوهای پنج‌گانه / رویایی به نام شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی
  • دور دوم انتخابات در شیراز و زرقان تمام الکترونیکی برگزار می‌شود
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی