Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، چند سالی است که خوزستان در رشته های مختلف ورزشی میزبان مسابقات متعدد جهانی است که نقد های مثبت و منفی را نیز در پی داشته است از جمله این رویدادها می توان به میزبانی چهار دوره مسابقات جهانی کشتی در آبادان(93و95)، خرمشهر(94) و ماهشهر(96) اشاره کرد.

خادمعلی تهذیبی مدیر جوان ورزشی استان خوزستان را از زمانی که رئیس اداره ورزش و جوانان آبادان  بود، می شناسم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکنون در پست های مختلفی مسئولیت پذیرفته و حضورش در هر شهری به توسعه زیرساخت ورزشی کمک شایانی نموده است، در واقع وی از قدرت چانه زنی بالایی برخوردار است و دارای باهوش مدیریتی، قدرت تصمیم گیری منحصر به فرد و همچنین تسلط کامل در حوزه اختیارات خویش است.

وی با سابقه عالی در ورزش های رزمی و همچنین مدیریتی در شهرهای آبادان(منطقه آزاد اروند-دو دوره)، در شهرستان ماهشهر و بندر امام خمینی، اهواز (دو دوره)، ورامین و اکنون نیز به عنوان معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان به واژه پشتیبانی  اعتبار خاصی بخشیده است.

تهذیبی در دوره مدیریت خود علاوه بر ایجاد فرصت های سخت افزاری همزمان به توسعه نرم افزاری نیز پرداخته که در ابعاد وسیع آن می توان به برگزاری چندین دوره مسابقات جهانی و بین المللی در رشته های مختلف ورزشی اشاره کرد.

در سال گذشته مسئولیت برگزاری مسابقات جهانی کشتی در آبادان و اخیرا  نیز در ماهشهر به عنوان جانشین فرماندار در ستاد میزبانی مسابقات جهانی کشتی، بر عهده تهذیبی بوده است. لذا با توجه به رسالت این خبرگزاری، برای تبین بهتر اهداف دست اندرکاران برگزاری رویدادهای ورزشی استان، با معاون مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان و جانشین فرماندار بندر ماهشهر در ستاد میزبانی مسابقات جهانی کشتی فرنگی جام تختی، گفت و گویی انجام دادایم که در ادامه می خوانید.

 

در همین ابتدا می خواهم از مسابقات جهانی کشتی سال گذشته آبادان برایمان بگویید، چه دستاوردی را در پی داشته است؟

ابتدا عرض سلام و خداقوت دارم خدمت حضرتعالی و همکاران محترمتان در خبرگزاری برنا.

میزبانی شایسته آبادان از جام باشگاه های جهان رنکینگ ایران را در فیلا بهبود بخشید و فدارسیون کشتی جمهوری اسلامی با نظر قاطع، آبادان را به عنوان میزبان جام جهانی کشتی 2017 برگزید. آبادان  میزبان بزرگترین رویداد جهانی بود و باید بدون شک میزبانی این مسابقات تاثیر زیادی در پیشرفت رشته کشتی آبادان و حتی استان خوزستان بگذارد که همینطور بوده و نمونه هایش موجود است. تداوم اعطای میزبانی رویدادهای بین المللی به خوزستان و اکنون در ماهشهر در همین راستاست.

چه شد که این دوره از این مسابقات نیز سهم خوزستان شد و این بار در بندر ماهشهر؟

همانگونه که استحضار دارید خوزستان استانی ویژه  با پتانسیل های بسیار و البته نه فقط تنها در نفت گاز پتروشیمی معدن و... بلکه در منابع انسانی نیز غنی و نخبه پرور است.

خوزستان را باید استان اولین ها دانست چرا که در همه زمینه ها از اولین شهرداری، اولین رادیو، اولین گمرک، اولین چاه نفت و ... گرفته تا پیشکسوتان، قهرمانان، مربیان و نام آوران مختلف در رشته های متنوع ورزشی زبانزد خاص و عام است.  

با توجه به این‌ که یکی از راهکارهای معرفی هر استان، میزبانی  رویدادهای جهانی و بین‌المللی است، درخواست این میزبانی از سوی ما به فدراسیون کشتی ارسال و خوشبختانه با موافقت اتحادیه جهانی نیز مواجه شد.

آقای تهذیبی نقدهایی(موافق و مخالف) در خصوص برگزاری مسابقات ملی و بین المللی همواره وجود داشته و دارد نگاه شما در این بخش چیست؟

نقد لازمه پیشرفت است و زمینه ساز البته نقد سازنده. به هر حال در هر کاری موافق و مخالف وجود دارد اما آنچه که بتواند رضایت جمعی را در بر داشته نباید متوقف شود. متاسفانه هر بار که ما میزبانی این رویداد یا رویداد های مشابه را در کورس رقابت با دیگر استان ها می گیریم، عده ایی ساز ناکوک می زنند و همانطور که اشاره کردید، معتقدند این رویدادها نه تنها هیچ فایده ایی ندارد بلکه هزینه این مسابقات اگر در جایی دیگر بکار گرفته شود مناسب تر است.

پاسخ شما در این خصوص چیست؟

من هم از این عزیزان سوال دارم، چرا از فدراسیون کشتی ایران نمی پرسید که برای چه وقت می گذارند و رایزنی می کنند تا بتوانند مسابقات جهانی کشتی را به ایران بیاورند؟ چرا اسپانسرها برای برگزاری این مسابقات با پیشنهادهای مختلف در صدد حضور در این رویدادها هستند؟ سوال دیگرم این است که رشد کشتی ایران آیا غیر از"برند سازی" بین المللی نتوانسته بازدهی خود را از این میزبانی ها در آوردگاه های جهانی نشان دهد؟ یا اینکه چرا این همه متقاضی از میان کشورهای مختلف جهان برای میزبانی این مسابقات وجود دارد و چه دلایلی باعث به دست آمدن این میزبانی ها در ایران شده است؟ و بسیار سوالات دیگر.

پاسخ این سوالات را شنیده اید؟

خیر، واقعیت این است که برخی همواره فقط در حد سوال و آن هم در مقام یک مخالف در این گونه مواقع ظاهر می شوند و از آنها راهکارهای عملی و مفید را نشنیده ایم و یا پاسخ های کلی شنیده ایم. انتظار داریم تنگ نظری نشود و در راستای مطلوب نقد شود و افق دید را افزایش دهند.

باید بپذیریم"برند سازی" یکی از راه های رشد است و دنیا در رقابتی شدید برای برند سازی است. در این بخش همواره هزینه های کلان صورت می گیرد و رُقبا در پیکاری تنگاتنگ برای تصاحب جایگاه ها و برند سازی هستند.

البته برند سازی نیازمند سرمایه گذاری است!

دقیقا، هزینه های این رویدادها چه در سطح فدراسیون ایران و چه در خوزستان و شهرهای آن بیش از آنکه هزینه باشد سود دهی، سود آوری و بی شک سرمایه گذاری است. این سود هم ماهیت مالی دارد و هم جایگاهی و از همه مهمتر همان بحث مهم"برند سازی" که ابعاد مختلفی را در بر دارد. در حال حاضر و در همین مقطع مسابقات کشتی بین المللی پهلوانی در تبریز در حال برگزاری است و در ابتدای سال آتی مسابقات جهانی کشتی آزاد به استان یزد رسیده است. همه این ها دارای ابعاد بین المللی انتشار و رسانه ایی شدن هستند. در این رویدادهای مهم ورزشی همه نخبه های کشتی فرنگی جهان به رقابت می پردازند و بازتاب وسیعی در جهان دارد. صدر اخبار ورزش قهرمانی دنیا قرار گرفتن به این سادگی ها نیست که کشوری بخواهد از آن گذر کند. یا شهری این فرصت را مغتنم نداند.

این برند سازی باید دو طرفه باشد!

همینطور است، این مسابقات به نام جهان پهلوان"تختی" است و توانستیم نام این بزرگ پهلوان را بر روی یک رویداد بزرگ و دارای اهمیت بگذاریم و "بِرند تختی" را حفظ کنیم و ماندگار. هر چند رقابت های جام تختی یکی از معتبرترین تورنمنت های کشتی بزرگسالان جهان محسوب می شود، و جزو رنکینگ سیستم اتحادیه جهانی است. اما پس از آنکه اتحادیه جهانی کشتی از طرح رنکینگ سیستم کشتی گیران برای حضور در رقابت های جهانی و در نهایت المپیک ۲۰۲۰ توکیو خبر داد، فدراسیون کشتی ایران، موفق شد رقابت های بین المللی جام تختی را به عنوان یکی از مطرح ترین و قدیمی ترین تورنمنت های بین المللی کشتی دنیا از سال ۲۰۱۸ میلادی در طرح رنکینگ و سیستم سیدبندی قرار دهد. در همین راستا اولین دوره این مسابقات راجام تختی در دنیا آغاز شد و این جام در ماشهر برگزار شد. این فرصت ها را باید اینگونه مغتنم دانست.

تاثیر برگزاری این مسابقات را چه موقع می توان به وضوح دید؟

در واقع تاثیر این مسابقاتی بخشی آنی است و بخشی بعد از برگزاری است که کوتاه مدت و بلند مدت را در بر می گیرد. در سال های اخیر خوزستان به واسطه قهرمانان این رشته ورزشی در سطح بین المللی حرف های زیادی برای گفتن داشته و در آینده با ظهور استعدادهای بیشتر و بهتر، حضور ورزشکاران ما در این آوردگاه ها آن هم در خاستگاه خودشان و نفس به نفس مردمانشان توانسته بر افزایش روحیه ورزشکارانمان، بر مَنش و رَوش طی کردن مسیر قهرمانی و پهلوانی، بر اراده و جرات آن ها در آوردگاه های جهانی بیفزاید.

آمار ورزشکاران هیات های کشتی قبل و بعد از این برگزاری ها گویای این مساله است؟

بله، در همه جای دنیا یکی از مهمترین و ارزشمندترین راهکارهای جذب علاقمند و رشد یک رشته ورزشی و متعاقبا استعداد یابی و قهرمان پروری، "میزبانی مسابقات" است و طبعا هر چه سطح این مسابقات بالاتر باشد تحقق اهداف شمرده شده بیشتر است.

از سویی در ایجاد ترغیب و معرفی این رشته ورزشی و آشنایی بیشتر علاقمندان به آخرین تغییرات و قوانین و مقررات کشتی فرنگی و سیل حضور جوانان و نوجوان به هیات های کشتی استان تا کنون توانسته استعدادهای زیادی را به این رشته ورزشی در سطح جهانی معرفی کند و این یک بخشی از فایده حضور این مسابقات، برند سازی و معرفی برندها در آینده نزدیک و اصطلاحا این مسابقات برای علامندان این رشته پر طرفدار است. پس در واقع هزینه ها از جایی کسر نشده که بخواهد آسیبی برساند بلکه سرمایه گذاری در محل و از محل خودش بوده است و از سود بالایی برخوردار است که عینیت آن در دراز مدت بیشتر است.

در بالا از تجهیزهای سخت افزاری استان از قِبل  این برگزاری ها گفتید، برگزاری این رویدادها چقدر در تجهیز سخت افزاری این رشته های ورزشی موثر بوده است؟

یکی دیگر از فواید میزبانی مسابقات جهانی، تجهیز و تکمیل سالن های محل برگزاری است. در همین مسابقات با حضور مسئولین شهری توانستیم باچانه زنی های صورت گرفته قول ساخت خانه کشتی ماهشهر توسط نماینده شهرستان و صنایع پتروشیمی را بگیریم، همچنین تکمیل ورزشگاه نیمه تمام این شهرستان هم تعیین تکلیف شد و با واگذاری آن به اداره ورزش و جوانان شهرستان، قول تامین اعتبار و تکمیل آن را از مدیرکل محترم البته در صورت واگذاری به اداره کل ورزش و جوانان گرفتیم. این برگزاری هیچ چیزی که برای این شهرستان نداشته باشد همین دو قلم کار انجام شود یعنی دو گام به جلو و در قبال این دو روز میزبانی و هزینه کردها هیچ محسوب می شود. علاوه بر آن قدرت چانه زنی ما را در مرکز برای دریافت تجهیزات و امکانات بیشتر و بهتر به استان و شهرستان های حتی در رشته های دیگر ورزشی، افزایش می دهد.

در واقع به نوعی توجه وزارت رفته رفته معطوف خوزستان می شود و این یعنی بالا رفتن قدرت چانه زنی شما، همینطوره است واقعا؟

همین بس بگویم، چه افتخاری از این بالاتر که دکتر سلطانی فر مقام عالی وزارت ورش و جوانان، "خوزسـتان" رو به عنوان میزبان این رویداد های ارزنده می شناسند و این نشان از اطمینان ایشان و توانمندی استان و  مجموعه اداره کل ورزش و جوانان خوزستان که در راس آن باید به استاندار جوان و پرتلاش استان جناب آقای دکتر شریعتی و همچنین دیگر مدیر استانی باز هم جوان و پرتلاش افشین حیدری اشاره کرد. این یعنی توانسته ایم در رقابت با دیگر استان ها آن هم در ابعاد بزرگ و بین المللی ویژه ظاهر شویم.

البته برگزاری این مسابقات فرصت را برای بهره وری بیشتر این رشته ورزشی تا سه برابر افزایش داده است، در این خصوص توضیح می دهید؟

همینطور است، فرصت میزبانی سبب شده که ما در این مسابقات بتوانیم تا سه تیم را به میدان بفرستیم و این یعنی فراهم کردن اردویی با حضور حرفه ایی ترین کشتی گیرهای جهان و محک کشتی گیران ما برای آماده شدن در آوردگاه های بزرگ تر و کسب سهمیه های جهانی است. در این سال ها به وفور تاثیرات آن را دیده و شنیده اید.

همچنین در بُعد فرهنگی و اجتماعی هم در کوتاه مدت و هم درازمدت این تاثیر گذاری را دید

این حضورهای بین المللی توانسته در نشاط اجتماعی تاثیر بالایی داشته باشد، حضور ملی پوشان کشورهای مختلف و دیدار با آن ها از نزدیک چه برای جامعه حرفه ایی این ورزش و چه مخاطبان عام جذابیت داشته است. شما در حین این مسابقات به رسانه ها و شبکه های اجتماعی مخصوصا شهرهای هدف که نگاه کنید می بینید موضوع اصلی به این برگزاری های منعطف می شود چه موافق و چه مخالف، از طرفی بر  تجربه رفتاری دو طرف چه میهمانان و چه میزبانان افزوده می شود و میهمانان این رویداد در کشورهای خود از میزبانی ایران و شهرهای هدف می گویند و آنها هم در شبکه های اجتماعی و مصاحبه های حرفه ایی خود از این مسابقات و مکان برگزاری و میزبانان می گویند که در ابعاد بین المللی بسیار حائز اهمیت است. در یک کلام، شهرستان میزبان در صدر اخبار ایران وجهان قرار می گیرد

قطعا انتخاب مکان برگزاری رویدادهای بین المللی دارای مراحل و سخت گیری هایی است که در راس آن ابعاد حراستی و امنیتی آن است، چطور می شود که در اوج نا امنی های مرزی، در نقطه صفر مرزی آن هم در کمتر از یکی دو ساعت فاصله با اوج بحران ها در کشورهای همسایه، این اعتماد صورت بگیرید و برگزاری را به آبادان، خرمشهر و ماهشهر بسپارند؟

از پرسش این سوال ممنونم، به نکته خوبی اشاره کردید. همگان می دانند که یکی از اهداف دشمنان اسلام و جمهوری اسلامی نا امن جلوه دادن کشور است و طبعا حضور ده ها کشور از اقصی نقاط جهان در نقطه صفر مرزی نشان از اقتدار جمهوری اسلامی در تامین امنیت است این یک شعار نیست و همین موضوع پیامی ارزنده به دنبال دارد. تمامی کشورهای شرکت کننده در این مسابقات بر این مسئله صحه گذاشته اند، حضور آزادانه تیم ها در سطح شهر و ارتباط بسیار خوب و مهمان نوازی های شهرهای برگزار کننده پرواضح است. پاسخ این سوال مهم را می توان در یک جمله خلاصه کرد: ایران از امنیت پایداری برخوردار است، در اوج بحران های منطقه ایی.

در پایان اگر حرفی باقی مانده می شنویم:

میزبانی مردم خونگرم خوزستان و خصوصاً ماهشهری ها، تحسین تیم ها و فدراسیون را در بر داشته است و مجدداً از همه دست اندر کاران و به طور ویژه از اصحاب رسانه و خبر، از آقای بیرانوند فرماندار محترم ماهشهر و همکارانشان و همچنین صنایع پتروشیمی تشکر می کنم.

همچنین از شما و فرصت مصاحبه سپاسگزارم.

 

 

 

گفت و گو: احمد بن رشیدی

 

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۸۲۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال میزبانی مچ‌اندازی آسیا از کیش به تاشکند!

به گزارش "ورزش سه"، با اینکه قرار بود در هفته اول اردیبهشت مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا 2024 در جزیره کیش و به میزبانی ایران برگزار شود، اما برخی اتفاقات مانع برگزاری این رویداد شد. 
حالا کنفدراسیون آسیا بعد از چند روز خبر از برگزاری مسابقات در کشور ازبکستان داده است. 

فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در این خصوص آورده است: 

فدراسیون بدنسازی ایران بر اساس تصمیم مجمع کنفدراسیون مچ‌اندازی آسیا در سال 2023، می‌بایست از تاریخ 31 فروردین تا 8 اردیبهشت در جزیره کیش از بیست و دومین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در تمامی رده‌های سنی میزبانی می‌کرد. با اینکه تمامی امکانات برای برگزاری این رویداد فراهم شده بود و حتی پروازی از سوی فدراسیون ایران جهت سهولت رفت و آمد تیم‌های خارجی از دوبی به کیش و از کیش به دوبی چارتر شده بود، اما در تاریخ 30 فروردین ماه کنفدراسیون آسیا در نامه‌ای به فدراسیون ایران از تعویق این میزبانی به دلیل سیل بی‌سابقه در امارات و لغو شدن پروازهای کشورهای مختلف از جمله قزاقستان به دوبی خبر داد.

در این نامه صراحتا ذکر شده که کنفدراسیون آسیا نیز از این اتفاق ناراحت بوده و میزبانی ایران را به زمان مساعدتری موکول کرده است.

بعد از این اتفاق و در حالی که فدراسیون ایران به دلیل آماده کردن شرایط جهت میزبانی متحمل هزینه‌های بسیاری شده بود، بار دیگر در مذاکرات شفاهی و مکاتبات رسمی، فدراسیون ایران اعلام کرد آماده برگزاری این رویداد در تاریخ جدید است.

متاسفانه کنفدراسیون آسیا در یک اقدام غیرحرفه‌ای امروز میزبان جدیدی را برای مسابقات معرفی کرده و از ازبکستان به عنوان میزبان مسابقات آسیایی نام برده است.

فدراسیون بدنسازی ایران ضمن اعتراض به تصمیم کنفدراسیون آسیا، در اولین جلسه کمیته فنی مچ‌اندازی در خصوص چگونگی اعزام تیم ملی به مسابقات آسیایی ازبکستان تصمیم‌گیری خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • یزد؛ میزبان مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا
  • منصوری:‌ جمهوری اسلامی ایران در دوره اقتدار قرار داد
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش : کشتی‌ های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • کشتی‌های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • برگزاری نشست رویداد خلیج فارس در خرمشهر
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۹ اردیبهشت
  • انتقال میزبانی مچ‌اندازی آسیا از کیش به تاشکند!